XXL Nutrition

Bodybuilding en water (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bodybulding en water

Water duidt op leven, geen mens, geen levend wezen kan zonder. Water = leven. Wat doet het allemaal, hoeveel hebben we er nu precies van nodig? Wanneer moeten we het innemen.

Water is een essentieel bestanddeel van ons lichaam, ons lichaam bestaat namelijk uit ongeveer 60 tot 80 procent water. Het is verantwoordelijk voor veel verschillende processen in ons lichaam, zeker bij bodybuilders. Je kunt lang zonder voedsel, maar absoluut niet lang zonder water. Bedenk je maar eens waarom mensen vaak klagen over hoofdpijn, zeker als het warm is, hoofdpijn is het eerste verschijnsel van uitdroging, vaak drinken deze personen te weinig water. Of bijvoorbeeld een kater, alcohol is een vochtafdrijvende substantie, geen wonder dat je soms opstaat met hoofdpijn niet?

Water is nodig voor het lichaam, zeker bij bodybuilders en het wordt door veel mensen te weinig aandacht aan besteed. Het is ten eerste bevorderlijk voor de algemene gezondheid, het zuivert je lichaam van afvalstoffen en het voorkomt intoxicatie. Als de temperatuur buiten te warm is, koelt water het lichaam af tot op de gewenste temperatuur. Daar komt dan nog eens bij dat wij als bodybuilders vaak supplementen gebruiken of AAS wat nog eens een extra belasting is voor de lever en nieren dus water is een zeker niet te verwaarlozen onderdeel van onze dagelijkse voeding.

Water heeft ook invloed op de inname, verwerking en opname van onze voeding/voedingsstoffen. Het is essentieel om eiwitten te breken in aminozuurketens en je lichaam in staat te stellen deze te gebruiken. Het helpt ook om je honger te controleren, als je na een maaltijd nog honger hebt, kan water dit hongergevoel wegnemen voor een poosje, zodat je niet steeds met honger loopt. Koud water drinken verhoogt ook ons metabolisme.

Als we dan eens kijken naar de invloed van water op onze spieren en spieropbouw. Ten eerste is water verantwoordelijk om elektrolyten naar de spieren te brengen die spierkracht en spiercontrole beïnvloeden. Dit maakt water essentieel in de spieropbouw, het is van belang voor de vetverbranding (metabolisme boosten), energietoevoer en spieropbouw, een groot deel van de spiercel bestaat namelijk uit water!

Net zoals dat een machine olie nodig heeft om goed te draaien, heeft het lichaam water nodig als smeersel. Water is één van de hoofdingrediënten dat als smeersel dient voor de gewrichten en het kan ook blessures aan de gewrichten of aanhechtingen voorkomen. Het is een schokdemper voor de gewrichten, zeker als je traint met zware gewichten. Het dient ook als bescherming voor de pezen, dus als je blijft doortrainen, zonder voldoende water te drinken, kan je hier blessures aan oplopen. Water is dus het smeersel van de gewrichten, tijdens je training drink je dan best ook twee grote glazen water.

Als je wil weten hoeveel water je MINSTENS nodig hebt per dag moet je jouw vetvrije massa vermenigvuldigen met 0,04 en dan kom je het gewenste aantal liters uit.
 
Laatst bewerkt:
mooi artikeltje
ik drink al maanden,iedere dag 3liter water,dus dat zit wel goed
:D
 
Als ik jou artikel zo lees wil jij nooit het podium op....kan....iedereen heeft zo zijn eigen ideeen....
 
Zal ik de titel dan aanpassen naar "Krachttraining en water?" dat jij ook tevreden bent;)

Bodybuilders gaan zichzelf ook niet uitdrogen van weken te voren, ze gaan wel het vocht uit de spieren proberen krijgen, maar zichzelf gaan uitdrogen gebeurt pas net voor een wedstrijd, tijdens hun trainen en opbouwen van spieren zullen ze wel genoeg water drinken, wees gerust...
 
^ Te globaal om nucleair te verschijnen op het podium.
 
/me drinkt nog een glaasje water ;)
 
Zal ik de titel dan aanpassen naar "Krachttraining en water?" dat jij ook tevreden bent;)

Bodybuilders gaan zichzelf ook niet uitdrogen van weken te voren, ze gaan wel het vocht uit de spieren proberen krijgen, maar zichzelf gaan uitdrogen gebeurt pas net voor een wedstrijd, tijdens hun trainen en opbouwen van spieren zullen ze wel genoeg water drinken, wees gerust...

Ik heb ze zelfs gezien die op de dag van de wedstrijd zelf nog gewoon water drinken alsof ze nog 20 weeks out zijn.
 
Ik kom uit op iets van 3L per dag... dat haal ik in 1 training al wel lol.
 
Mooi artikel :D

Ik drink elke dag 1.5 Liter water ..
En dan nog veel andere drankjes :D
 
Oud topic maar zeker te moeite waard. ik was op zoek naar een topic over bb en water en deze is kort maar krachtig.
 
kun je 3L melk vergelijken met bijv 2.5L water? dacht dat melk voor 83% ofzoiets uit water bestond of telt dit zo juist niet
 
Zo ongeveer wel inderdaad, ik zou wel wat water erbij drinken.

ja drink gemiddeld 2 a 3 liter melk per dag puur voor de extra kcal etc. en daarbij drink ik natuurlijk nog water gemiddeld 1 liter. kom ik op goede 3L per dag uit
 
ja drink gemiddeld 2 a 3 liter melk per dag puur voor de extra kcal etc. en daarbij drink ik natuurlijk nog water gemiddeld 1 liter. kom ik op goede 3L per dag uit


krijg je dan niet beetje veel calcuim binnen?
 
krijg je dan niet beetje veel calcuim binnen?
geen idee. maar heb nu al tijd last van keel ontsteking dus kan niet fatsoenelijk eten, melk is voor mij nu ff de oplossing.
 
Het is wel lastig om altijd genoeg water binnen te krijgen, veel te vaak pissen.
 
kun je 3L melk vergelijken met bijv 2.5L water? dacht dat melk voor 83% ofzoiets uit water bestond of telt dit zo juist niet

Zoiets vraag ik me ook af. Ik drink 1 liter melk per dag en 1 liter water. Heb ik er voordeel aan om meer water te drinken of is dit voldoende?
 
Back
Naar boven