XXL Nutrition

Sticky Westside barbell topic (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Sorry voor mijn late reactie lol maar ik wil hier nog even op ingaan, ik ben benieuwd wat de ervaren powerlifters onder ons hierover denken. Ik denk namelijk dat dynamic effort work complete tijdverspilling is. Het berooft je van hersteltijd wat imho beter besteed zou kunnen worden aan herstellen van meer ME (maximal effort) work.

DE klinkt theoretisch gezien misschien wel goed (techniek aanleren en explosief worden) maar imho werkt het niet in de praktijk, het botst namelijk compleet met het SAID-principe.

Je training moet zo specifiek mogelijk zijn, als je dus probeert om je max te verhogen dan zou je moeten trainen met gewichten die heel dichtbij je max liggen. Als je daarentegen explosieve reps met 50% van je max doet is dat alsof je een volledig andere oefening doet. Tuurlijk heeft het een klein carryover-effect maar niet veel. Met andere woorden, wat ik probeer te zeggen is dat 60 minuten ME-training meer efficiënt is dan 40 minuten ME-training + 20 minuten DE-training.

Ook als het gaat om het trainen van explosiviteit/power, slechts simpelweg proberen/trachten/attempting (kan even niet het mooiste woord hiervoor bedenken lol) om een gewicht zo snel mogelijk te liften verbetert al je explosiviteit/power, het gewicht zelf hoeft niet letterlijk snel te bewegen. Wat ik hiermee wil zeggen: als je op ME-dagen tracht het gewicht zo snel mogelijk als je maar kunt te verplaatsen, dan ben je in principe al DE-training aan het doen op hetzelfde moment.

Dit is imho het grootste punt wat veel mensen niet begrijpen (zelfs vele zeer succesvolle en populaire lifters/coaches). Het gewicht zelf hoeft niet snel verplaatst te worden om je explosiviteit/power te verbeteren, het gewicht trachten zo snel mogelijk te verplaatsen als je maar kunt is alles wat nodig is.

Agree/disagree?
 
Weet je wat "rate of force development" is? Misschien is [Link niet meer beschikbaar] voor je. Dan begrijp je dynamic effort misschien wat beter.

De reden voor een aparte dynamic training is omdat je niet 4x per week een max effort training kan doen.

Dus kun een een tweede training de focus leggen op explosieve krabt ipv maximale kracht.
 
Kan wel als je dan green heet :D
 
Weet je wat "rate of force development" is? Misschien is [Link niet meer beschikbaar] voor je. Dan begrijp je dynamic effort misschien wat beter.

De reden voor een aparte dynamic training is omdat je niet 4x per week een max effort training kan doen.

Dus kun een een tweede training de focus leggen op explosieve krabt ipv maximale kracht.
Ipv dynamic effort vind ik repetition effort beter voor een niet competative powerlifter (iemand die dus "gewoon" groot en sterk wil worden). Maar je hebt die afwisseling wel nodig idd.
 
De princiepes van SAID en WSB staan lijnrecht tegenover elkaar. Je kan best de WSB book of methods eens lezen voor je gewoon zegt dat dynamic compleet nutteloos is.

Door het hoge volume op dynamic is mijn herstel vermogen juist sterk omhoog gegaan. Ik heb de dag na een ME training zelden last van DOMS of futloosheid door het dynamic werk.
 
Ipv dynamic effort vind ik repetition effort beter voor een niet competative powerlifter (iemand die dus "gewoon" groot en sterk wil worden). Maar je hebt die afwisseling wel nodig idd.

Ik kan het met je eens zijn dat de werk niet noodzakelijk is voor recreatie sporters. Zelf zou ik als wedstrijd atleet wel aandacht besteden aan de werk.

En rep effort kun je altijd na of naast je me en de werk doen.
 
Ik kan het met je eens zijn dat de werk niet noodzakelijk is voor recreatie sporters. Zelf zou ik als wedstrijd atleet wel aandacht besteden aan de werk.

En rep effort kun je altijd na of naast je me en de werk doen.
Als atleet zou ik het zeker doen (in de atletiek of voor teamsporten), maar voor mij zelf heeft het gevoelsmatig minder nut en ga ik net zo hard, zo niet harder vooruit met een methode als 5/3/1 die alleen Rep effort en ME werk doet (volgens zijn laatste boek).
 
Weet je wat "rate of force development" is? Misschien is [Link niet meer beschikbaar] voor je. Dan begrijp je dynamic effort misschien wat beter.

De reden voor een aparte dynamic training is omdat je niet 4x per week een max effort training kan doen.

Dus kun een een tweede training de focus leggen op explosieve krabt ipv maximale kracht.
In dat artikel staat dat DE voor toename explosiviteit/power is, in mijn post probeerde ik dus uit te leggen dat je explosiviteit traint door de intentie te hebben een gewicht zo snel mogelijk te verplaatsen. Dus het gewicht zelf hoeft niet snel te bewegen, zo lang je het gewicht maar zo snel mogelijk als je kunt probeert te verplaatsen. Met andere woorden, als je op ME-dagen tracht het gewicht zo snel mogelijk als je maar kunt te verplaatsen, dan ben je in principe al DE-training aan het doen op hetzelfde moment.

En dat kun je imho het beste doen met een gewicht dat om en nabij je max ligt (uiteindelijk is het doel van PL'ing de 1rm te verhogen op de grote 3), niet met 50% van je max, voor je CNS is dat oefenen met een compleet andere oefening.

Wat is overigens de reden dat je niet 4x per week ME-training kan doen?

De princiepes van SAID en WSB staan lijnrecht tegenover elkaar. Je kan best de WSB book of methods eens lezen voor je gewoon zegt dat dynamic compleet nutteloos is.

Door het hoge volume op dynamic is mijn herstel vermogen juist sterk omhoog gegaan. Ik heb de dag na een ME training zelden last van DOMS of futloosheid door het dynamic werk.
Ik heb dat boek gelezen, ik zuig mijn statements niet zomaar uit mijn duim, ik geloof enkel dat DE tijdverspilling is.

Ik zou juist meer volume maken op ME-dagen, je training zou zo specifiek mogelijk moeten zijn, als je DE-dagen inlast waar je feitelijk gezien andere oefeningen doet is dat imho contraproductief voor het uiteindelijke doel (verhogen van je max). Tuurlijk is er een klein carryover-effect maar dat is minimaal, zover als je CNS het kan schelen zijn oefeningen met 50% van je max en oefeningen om en nabij je max totaal verschillend.

Het is hetzelfde als dat een voetballer op bepaalde dagen in de week gaat basketballen om beter te worden in voetbal, klinkt ook behoorlijk als a waste of time, toch?
 
Een voetballer doet wel krachttraining tussendoor. Het is echt onzin wat je zegt dat als je doel een zo hoog mogelijke 1RM is, je dus ook maar alleen ME trainingen moet doen.
Maar goed wat weten alle pro powerlifters en strongmen er ook eigenlijk van, er is practisch niemand die alleen maar ME trainingen doet.
 
Een voetballer doet wel krachttraining tussendoor. Het is echt onzin wat je zegt dat als je doel een zo hoog mogelijke 1RM is, je dus ook maar alleen ME trainingen moet doen.
Maar goed wat weten alle pro powerlifters en strongmen er ook eigenlijk van, er is practisch niemand die alleen maar ME trainingen doet.
Je lichaam past zich het best aan aan de stimulus die het vaakst aangeboden wordt (SAID-principe), het is niet zo dat je lichaam zich het best kan aanpassen aan meerdere soorten van stimuli, als er meerdere stimuli zijn zal het lichaam zich aanpassen aan het gemiddelde van die stimuli (m.a.w. als je bijv. traint met een 5rm en een 15rm zal je lichaam niet de 5rm max en de 15rm max verhogen, het past zich aan aan gemiddelden, dus in dat geval zal de 10rm (gemiddelde van 5 en 15) het meest omhoog gaan).

ME = trainen met gewichten om en nabij de 1rm. Powerlifting = verkrijgen van zo'n hoog mogelijke 1rm (op de grote 3, bench, squat en deadlift). Daarom vind ik dat je inderdaad alleen op ME moet focussen (trainen van je 1rm) als je een hogere 1rm wilt, niet op andere zaken, het leidt af van het oefenen op het verhogen van je 1rm.

Dat praktisch niemand geen DE-dagen doet wil niet zeggen dat dat ook per se de juiste manier is, maar goed wat weet ik er ook van lol, ik was alleen benieuwd wat jullie ervan vonden, maar dat antwoord is tot op zover nu wel duidelijk voor mij :p
 
In dat artikel staat dat DE voor toename explosiviteit/power is, in mijn post probeerde ik dus uit te leggen dat je explosiviteit traint door de intentie te hebben een gewicht zo snel mogelijk te verplaatsen. Dus het gewicht zelf hoeft niet snel te bewegen, zo lang je het gewicht maar zo snel mogelijk als je kunt probeert te verplaatsen. Met andere woorden, als je op ME-dagen tracht het gewicht zo snel mogelijk als je maar kunt te verplaatsen, dan ben je in principe al DE-training aan het doen op hetzelfde moment.

En dat kun je imho het beste doen met een gewicht dat om en nabij je max ligt (uiteindelijk is het doel van PL'ing de 1rm te verhogen op de grote 3), niet met 50% van je max, voor je CNS is dat oefenen met een compleet andere oefening.

Wat is overigens de reden dat je niet 4x per week ME-training kan doen?

Ik snap wat je zegt, zware gewichten kun je niet langzaam tillen. Maar door geen DE werk te doen mis je 1 van de 3 wetenschappelijke manieren om sterker te worden.

Met [Link niet meer beschikbaar] train je meer kracht generen door verbeterde intra- en intermusculaire coördinatie.

Het mag duidelijk zijn dat grotere spieren ook meer kracht potentie hebben. Dus doe train je ook [Link niet meer beschikbaar].

Met DE trainingen kun je zorgen dat je sneller maximale kracht kunt generen. Dat lukt met gewichten boven de 90% van je 1RM gewoon niet. Dat is wetenschap, een goed boek is bijv. Science and Practice of Strength Training van Zatsiorsky. Een voorbeeld van DE trainingen bij Sprinters is bijv. de start van de sprint oefenen. Bij basketbal kan je de sprongkracht verbeteren door plyometrische jumps te doen (ook een vorm van DE training). Daar door zullen basketballers hoger kunnen springen tijdens westrijden.

Volgens jouw redenatie zouden sprinters alleen volledige sprints moeten doen om beter te worden in sprinten en basketballers voor moeten basketballen om beter te worden door te basketballen.

En je CZS kan niet voldoende herstellen van 4 ME trainingen in een week. In een ME training train je, naar mijn mening, altijd 90%+ van je 1RM. Anders is het rep effort.

Oefeningen op een lager % van je 1RM is trouwens voor je CZS niet een andere oefening. De beweging is immers hetzelfde dus ook de aansturen van je spieren door je CZS.

En ik snap niet waarom de WSB principes lijnrecht tegenover die van SAID staan? Het SAID principe gaat over adaptatie. Niet over trainingsmethodes.
 
  • Like
Waarderingen: 515
Veel succes dan met elke training op je max te zitten.
 
  • Like
Waarderingen: 515
Je lichaam past zich het best aan aan de stimulus die het vaakst aangeboden wordt (SAID-principe), het is niet zo dat je lichaam zich het best kan aanpassen aan meerdere soorten van stimuli, als er meerdere stimuli zijn zal het lichaam zich aanpassen aan het gemiddelde van die stimuli (m.a.w. als je bijv. traint met een 5rm en een 15rm zal je lichaam niet de 5rm max en de 15rm max verhogen, het past zich aan aan gemiddelden, dus in dat geval zal de 10rm (gemiddelde van 5 en 15) het meest omhoog gaan).

ME = trainen met gewichten om en nabij de 1rm. Powerlifting = verkrijgen van zo'n hoog mogelijke 1rm (op de grote 3, bench, squat en deadlift). Daarom vind ik dat je inderdaad alleen op ME moet focussen (trainen van je 1rm) als je een hogere 1rm wilt, niet op andere zaken, het leidt af van het oefenen op het verhogen van je 1rm.

Dat praktisch niemand geen DE-dagen doet wil niet zeggen dat dat ook per se de juiste manier is, maar goed wat weet ik er ook van lol, ik was alleen benieuwd wat jullie ervan vonden, maar dat antwoord is tot op zover nu wel duidelijk voor mij :p

Nu ben ik wel benieuwd hoe jou trainingsschema eruit ziet.

Als ik mijn 1RM wil verhogen in de Squat, hoe zou jij dat aanpakken?
 
Je lichaam past zich het best aan aan de stimulus die het vaakst aangeboden wordt (SAID-principe), het is niet zo dat je lichaam zich het best kan aanpassen aan meerdere soorten van stimuli, als er meerdere stimuli zijn zal het lichaam zich aanpassen aan het gemiddelde van die stimuli (m.a.w. als je bijv. traint met een 5rm en een 15rm zal je lichaam niet de 5rm max en de 15rm max verhogen, het past zich aan aan gemiddelden, dus in dat geval zal de 10rm (gemiddelde van 5 en 15) het meest omhoog gaan).

ME = trainen met gewichten om en nabij de 1rm. Powerlifting = verkrijgen van zo'n hoog mogelijke 1rm (op de grote 3, bench, squat en deadlift). Daarom vind ik dat je inderdaad alleen op ME moet focussen (trainen van je 1rm) als je een hogere 1rm wilt, niet op andere zaken, het leidt af van het oefenen op het verhogen van je 1rm.

Dat praktisch niemand geen DE-dagen doet wil niet zeggen dat dat ook per se de juiste manier is, maar goed wat weet ik er ook van lol, ik was alleen benieuwd wat jullie ervan vonden, maar dat antwoord is tot op zover nu wel duidelijk voor mij :p


Ik doe nooit DE en vrijwel nooit ME.
Wat maakt dit mij?
 
  • Like
Waarderingen: 515
Ik doe nooit DE en vrijwel nooit ME.
Wat maakt dit mij?

Wsl niets, aangezien je sterker bent dan 99,99% van het forum. En je trainingen in orde zijn qua balans.
 
Grapjes worden er niet beter op hier
 
Back
Naar boven