Fitness Seller

Brood wordt aangevallen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Natuurlijk moet je kijken naar de GI waarde van een hele maaltijd:p Een voedzame maaltijd met een lage GI waarde, bestaat uit complexe kh's, verschillende bronnen eiwitten & de juiste vetten. Het gaat om het totaalplaatje. En witbrood is geen koek, maar een broodsoort met een behoorlijke hoge GI waarde. Ook zit in witbrood weinig voedzaams, en ik beschouw het als junkfood dat je slecht in de cut kan gebruiken. Ivm hoge pieken en dalen in je bloedsuiker. Je krijgt dus trek van witbrood.

Het is wel handiger om mee te nemen. En je trekt er minder aandacht mee, dan wanneer je een bak rijk opentrekt.
 
Wat is je reden om naar de GI waarde te kijken? Je insuline response/bloedsuikerspiegel?
 
Juist. Minder pieken en dalen = minder zoete trek.
 
Los van dat zijn minder sterke pieken minder schadelijk voor je lichaam, hoge pieken beschadigen bloedvaten (--> hart- en vaatziekten) en je ogen.
 
Interessant topic met goede reacties. Toevallig ben ik nu De Voedselzandloper aan het lezen van Kris Verburgh op aanraden van mijn huisarts :o (het zou erg gezond zijn).

Die auteur is ook tegen brood (en tegen aardappels, pasta, rijst, rood vlees, melk, yoghurt/kwark..).

(Ik volg even. :) )
 
Laatst bewerkt:
Maar waarom neem je dan wel veel eiwit? Eiwit geeft een vergelijkbare of hogere insulinerespons dan KH?
Zie onderzoek Boelsma E 2010
 
De verdere details ken ik niet, maar in de cut krijg ik van eiwitten eerder een verzadigd gevoel dan van suiker. Suiker laat mij achter met het verlangen naar meer.
 
Ja maar dat komt meer door het verzadigende effect van eiwit.

Overigens geeft insuline ook een verzadigend signaal af. (Pliquett RU 2006)
 
Klopt dat GI verhaal dan wel?
 
Maar waarom neem je dan wel veel eiwit? Eiwit geeft een vergelijkbare of hogere insulinerespons dan KH?
Zie onderzoek Boelsma E 2010
Eiwitten zorgen wel voor een insuline respons maar leveren nauwelijks bijdragen aan glucose-productie, dus hebben sowieso weinig invloed op je bloedsuiker spiegel
 
Dat zeg ik ook niet, het geeft een insuline respons. Aangezien insuline een anabool hormoon is (opslag), zal dit weinig effect hebben op de glucoseproductie.
 
Dat zeg ik ook niet, het geeft een insuline respons. Aangezien insuline een anabool hormoon is (opslag), zal dit weinig effect hebben op de glucoseproductie.
Ah ik dacht dat je het over eiwitten en bloedsuikerspiegel schommelingen had, maar mss begreep ik je verkeerd

of zat ik niet op te letten :o
 
Klopt dat GI verhaal dan wel?

Ik zou eerder kiezen voor de Glycemische Lading (GL) ipv GI, als je naar de GI uitkomsten kijkt, krijg je soms een vertekend beeld. Dit komt omdat de porties niet in evenwicht zijn.

---------- Post toegevoegd 19 September 2013 om 20:04 ----------

Ah ik dacht dat je het over eiwitten en bloedsuikerspiegel schommelingen had, maar mss begreep ik je verkeerd

of zat ik niet op te letten :o

Haha, maakt niet uit. Ik controleerde mezelf ook even, omdat ik ook fouten maak natuurlijk:D:eek:
 
Interessant topic met goede reacties. Toevallig ben ik nu De Voedselzandloper aan het lezen van Kris Verburgh op aanraden van mijn huisarts :o (het zou erg gezond zijn).

Die auteur is ook tegen brood (en tegen aardappels, pasta, rijst, rood vlees, melk, yoghurt/kwark..).

(Ik volg even. :) )

Je moet niet alles geloven wat je leest. Ook niet als je huisarts het een goed plan vind.

http://www.chivo.nl/content/boekrecensie-de-voedselzandloper
 
Interessant topic met goede reacties. Toevallig ben ik nu De Voedselzandloper aan het lezen van Kris Verburgh op aanraden van mijn huisarts :o (het zou erg gezond zijn).

Die auteur is ook tegen brood (en tegen aardappels, pasta, rijst, rood vlees, melk, yoghurt/kwark..).

(Ik volg even. :) )

wat is er nog over om te eten?
 
wat is er nog over om te eten?

Vlees
Eieren
Melk/zuivel/gefermenteerde zuivel producten als kaas/roomboter
Vis/zeevruchten
Gevogelte
Organen
Fruit
Groente
Zaden
Noten
Bessen
Rijst/pasta/aardappels/havermout/brood en andere tarwe-producten


Als je ergens allergisch/intolerant voor bent, schrap je dat.
 
Vlees
Eieren
Melk/zuivel/gefermenteerde zuivel producten als kaas/roomboter
Vis/zeevruchten
Gevogelte
Organen
Fruit
Groente
Zaden
Noten
Bessen
Rijst/pasta/aardappels/havermout/brood en andere tarwe-producten


Als je ergens allergisch/intolerant voor bent, schrap je dat.

ik bedoel de wat ik quote, daar staat zowat alles bij wat er gemiddeld wel word gegeten hier.
 
Vlees
Eieren
Melk/zuivel/gefermenteerde zuivel producten als kaas/roomboter
Vis/zeevruchten
Gevogelte
Organen
Fruit
Groente
Zaden
Noten
Bessen
Rijst/pasta/aardappels/havermout/brood en andere tarwe-producten


Als je ergens allergisch/intolerant voor bent, schrap je dat.

Kaas en roomboter zijn overigens niet gefermenteerd, maar goed.

Vergeet overigens de smaakmakers niet, kruiden en specerijen (inclusief cacao)
 
Je hebt gefermenteerde kaas/roomboter hoor

Al kun je natuurlijk ook niet-gefermenteerde zuivelproducten nemen

En uiteraard kun je kruiden/specerijen aan het rijtje toevoegen, alsmede zeezout
 
Juist. Minder pieken en dalen = minder zoete trek.
Mijn boedsuiker gaat niet eens pieken van brood, zelf getest, blijft op 4,5. Eet ik een stuk vruit of witte rijst dan gaat het wel pieken.
 
Back
Naar boven