XXL Nutrition

hoofdpijn rechterkant achterhoofd (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

asasas

Novice
Lid geworden
13 nov 2013
Berichten
6
Waardering
0
Lengte
1m80
titel zegt het al.
bij zware oefeningen voel ik na de setje een pijn in mijn achterhoofd
bijv. na het zwaar bankdrukken eergisteren kreeg ik een hevige pijn in mijn achterhoofd (rechterkant achterhoofd aan de onderkant waar mijn schedel begint)
gisteren bij het trainen van me rug kwam het weer voor.

waar kan dit aan liggen en kan het kwaad om zo door te trainen of raden jullie me tog aan langs de dokter te gaan.

ik ben nu op stage en voel nog steeds een heel klein beetje pijn op de zelfde plek
 
Pijn in je hoofd, daar versta ik dus onder dat je pijn hebt in je hersenen. Vermoedelijk door een stijgende bloeddruk tijdens het tillen van het gewicht;

Dude, je hersenen zijn je belangrijkste orgaan. Zou je dus niet beter zo snel mogelijk een arts contacteren? Misschien lees je dit bericht niet omdat je al dood op de grond ligt.

http://voices.yahoo.com/head-pain-while-lifting-weights-causes-solutions-5146005.html

If you're having head pain or headaches while lifting weights, there are causes you should be aware of. I'm a certified personal trainer, and headaches while lifting weighs can also be described as head PAIN. Sometimes this pain, during weight lifting, is mild, and other times it can be more dramatic.
A milder pain in the head while lifting weights might simply be due to dehydration, even though you may not be thirsty. Drink plenty of water throughout a strenuous workout, even if you're not thirsty. Make sure your body is well-nourished throughout the day as well.

Sometimes, head pain while weight lifting can be more substantial, so I asked Teresa Caulin-Glaser, MD, Executive Director at McConnell Heart Health Center/Riverside Methodist Hospital in Columbus, Ohio, and Clinical Associate Professor in the Department of Internal Medicine/Division of Cardiology at Ohio State University, what other causes of weight lifting headaches might be.

She explains: "Some headaches associated with exercise and/or weight lifting may be related to an increase in the venous pressure to the brain. There is also a primary thunderclap headache which is severe and acute in onset, reaching the maximal pain in about one minute and can last from one hour to 10 days. It is associated with weight lifting and/or exercise in one-third of the cases. Research has suggested these headaches are related to significant sympathetic nervous system activity and vasoconstriction (narrowing of) of the blood vessels supplying the brain. A headache this severe needs to be evaluated immediately to rule out other lethal causes of a headache such as subarachnoid hemorrhage."

So what can a serious weight lifter do to prevent head pain? Dr. Caulin-Glaser says, "It is best to work with an experienced personal trainer. When lifting weights, breathe out with the lift and don't hold your breath. Discontinue lifting if you feel the sudden onset of acute pain. Always have someone with you when lifting."

Proper breathing is very important during exercise, especially heavy weight lifting, and correct breathing techniques will minimize occurrence of head pain.

Severe head pain not associated with lifting weights has a number of possible causes, including aneurysm. Dr. Caulin-Glaser says, "Other causes of severe head pain include stroke, cervical artery dissection, hypertensive crisis, infection such as meningitis, brain tumor, and venous sinus thrombosis. Any excruciating headache that starts suddenly and is persistent needs to be evaluated immediately."
 
Had dit eerder ook altijd bij chin ups .
Bij mij kwam het omdat ik me adem haling niet goed had bij die oefening
 
het voelt meer als een verrekte spiertje moet ik zeggen..
 
Dit is hoogst waarschijnlijk verkeerd ademen. Probeer tips op YouTube te zoeken bij het krachttrainen als je er moeite mee hebt en kijk als het helpt.
 
Cervicogene hoofdpijn. Je suboccipitale spieren hechten vast aan de achterkant van je schedel. Spanning daar kan doortrekken naar je hoofd/schedel en vooral achteraan. Hou je hoofd/nek neutraal tijdens trainen en compenseer niet.
 
Cervicogene hoofdpijn. Je suboccipitale spieren hechten vast aan de achterkant van je schedel. Spanning daar kan doortrekken naar je hoofd/schedel en vooral achteraan. Hou je hoofd/nek neutraal tijdens trainen en compenseer niet.


veel te makkelijk om een gevaarlijk op opzichzelfstaand symptoom van hoofdpijn nu weg te zetten als cervicogeen. cervicogene hoofdpijn moet gerelateerd zijn aan bewegingen in de nek en ook op te roepen zijn door deze bewegingen. Bij het stoppen van de bewegingen moet de pijn ook vrijwel direct over zijn. Begrijp me niet verkeerd, het kan zo zijn.. deze theorie wordt sterker als hij ook een bewegingsbeperking van de nek heeft. Wat hij iig moet doen, is zijn hoofd laten liggen onder de oefening en niet in spiegels ed kijken onder het uitvoeren.

Hoog cervicaal zitten idd genoeg spiertjes die vastzitten aan je achterhoofd, maar die veroorzaken geen 'hoofdpijn' gevoel die zo snel opkomt en zo hevig is, eerder een zwaar en irriterend gevoel die zeurend aankomt en gaat.

ben je met de hoofdpijn ook misselijk? neiging tot braken? of overgevoelig voor licht / geluid?

zo niet zijn al de premaire vormen van hoofdpijn uit te sluiten en kom je in een lastige groep, namelijk de secundaire hoofdpijn vormen waar van er heel veel zijn en die lastig zijn te diagnosticeren.

Heb je het idee dat je 'gestressed' ben? heb je naast de hoofdpijn toevallig nekpijn? is er ook wel is duizeligheid bij? (dan kan er gedacht worden aan vertebro-bassilaire insufficientie)

In mijn ogen kan het zeker iets te maken hebben met de ademhaling. Probeer hier aan te werken.
 
Ws weinig water of verkeerde ademhaling idd.
 
veel te makkelijk om een gevaarlijk op opzichzelfstaand symptoom van hoofdpijn nu weg te zetten als cervicogeen. cervicogene hoofdpijn moet gerelateerd zijn aan bewegingen in de nek en ook op te roepen zijn door deze bewegingen. Bij het stoppen van de bewegingen moet de pijn ook vrijwel direct over zijn. Begrijp me niet verkeerd, het kan zo zijn.. deze theorie wordt sterker als hij ook een bewegingsbeperking van de nek heeft. Wat hij iig moet doen, is zijn hoofd laten liggen onder de oefening en niet in spiegels ed kijken onder het uitvoeren.

Hoog cervicaal zitten idd genoeg spiertjes die vastzitten aan je achterhoofd, maar die veroorzaken geen 'hoofdpijn' gevoel die zo snel opkomt en zo hevig is, eerder een zwaar en irriterend gevoel die zeurend aankomt en gaat.

ben je met de hoofdpijn ook misselijk? neiging tot braken? of overgevoelig voor licht / geluid?

zo niet zijn al de premaire vormen van hoofdpijn uit te sluiten en kom je in een lastige groep, namelijk de secundaire hoofdpijn vormen waar van er heel veel zijn en die lastig zijn te diagnosticeren.

Heb je het idee dat je 'gestressed' ben? heb je naast de hoofdpijn toevallig nekpijn? is er ook wel is duizeligheid bij? (dan kan er gedacht worden aan vertebro-bassilaire insufficientie)

In mijn ogen kan het zeker iets te maken hebben met de ademhaling. Probeer hier aan te werken.

niet misselijk of gestressed of wat dan ook..
gisteren bij het trainen van me schouders is het niet voorgekomen
ik heb geprobeerd meer op mijn ademhaling te letten maar dat lukt niet altijd als je zwaar bezig bent
maar het is zeker iets waar ik op ga letten.

tis alsof daar een zenuw of een spiertje zit die overbelast is.. voelt niet als een normale hoofdpijn
 
Als je met je hand in je nek voelt, kom je op een gegeven moment bij je schedel en voel je links en rechts een soort "harde knobbel", daar begnt je schedel. Als je op de overgang van je nek en schedel hard drukt met je vingers, doet dit dan pijn? is het gevoelig?

als je rechtop zit en je draait je hoofd zo ver mogelijk naar rechts en daarna naar links, komt je neus dan in een lijn te liggen met je schouder? of haal je die 45 graden draai niet? doet het onder dit draaien pijn? probeer ook eens je oor op je schouder te leggen ( lukt bij niemand, maar doe een poging) en beweeg je schouder niet naar je oor toe. Is hier qua gevoel (pijn?) of bewegelijkheid een groot verschil tussen links en rechts?

kin op de borst leggen? pijnlijk?

zou je ook eens in je eigen woorden kunnen uitleggen waarom jij denkt dat het een zenuw of spiertje is? niks is fout, schrijf gewoon je gevoel op, misschien kan ik met een paar kernwoorden wat.


zou je ook kunnen vertellen sinds wanneer je deze klacht heb?
Hoe is het ontstaan (onbekend?)
ooit eerder nekklachten en of hoofdpijnklachten gehad?
heb je het wel is buiten de gym?
 
Laatst bewerkt:
op dit moment heb ik helemaal geen pijn waar ik ook druk of hoe ik mijn hoofd ook beweeg
ik ben bang dat het weer gaat komen bij maximale inspanning(bankdrukken, breed optrekken, andere rug oefeningen)

vriend van mij had op de zelfde plek ook pijn en de dokter zei dat het een zenuw was vandaar dat ik zenuw zei

pijn komt na ong. 14x optrekken eerste keer, bij rust tussen de setjes door voel ik het constant en bij het optrekken zelf word het weer erger

bankdrukken precies hetzelfde

heb het al 2 weken nu en deze pijn is echt alleen bij fitness. hoe het is ontstaan weet ik niet

heb wel vaker hoofdpijn klachten bijv. als ik soms uit een warme huis kom en met mijn blote hoofd buite ga fietsen(in de kou) ofso maar dit is aan de voorkant van mijn hoofd. pijn is dan achter mijn ogen en achter mijn voorhoofd. dan voel ik mijn hersens heen en weer beuken lijkt het wel alsk met mijn hoofd beweeg
 
Laatst bewerkt:
veel te makkelijk om een gevaarlijk op opzichzelfstaand symptoom van hoofdpijn nu weg te zetten als cervicogeen. cervicogene hoofdpijn moet gerelateerd zijn aan bewegingen in de nek en ook op te roepen zijn door deze bewegingen. Bij het stoppen van de bewegingen moet de pijn ook vrijwel direct over zijn. Begrijp me niet verkeerd, het kan zo zijn.. deze theorie wordt sterker als hij ook een bewegingsbeperking van de nek heeft. Wat hij iig moet doen, is zijn hoofd laten liggen onder de oefening en niet in spiegels ed kijken onder het uitvoeren.

Hoog cervicaal zitten idd genoeg spiertjes die vastzitten aan je achterhoofd, maar die veroorzaken geen 'hoofdpijn' gevoel die zo snel opkomt en zo hevig is, eerder een zwaar en irriterend gevoel die zeurend aankomt en gaat.

ben je met de hoofdpijn ook misselijk? neiging tot braken? of overgevoelig voor licht / geluid?

zo niet zijn al de premaire vormen van hoofdpijn uit te sluiten en kom je in een lastige groep, namelijk de secundaire hoofdpijn vormen waar van er heel veel zijn en die lastig zijn te diagnosticeren.

Heb je het idee dat je 'gestressed' ben? heb je naast de hoofdpijn toevallig nekpijn? is er ook wel is duizeligheid bij? (dan kan er gedacht worden aan vertebro-bassilaire insufficientie)

In mijn ogen kan het zeker iets te maken hebben met de ademhaling. Probeer hier aan te werken.

Hoofdpijn op zichzelf is absoluut niet gevaarlijk. Iedereen heeft het ooit al gehad, veel mensen chronisch. Het wordt pas 'gevaarlijk' wanneer het consequent is en er duizeligheid, misselijkheid en braken bij komt. Verder heeft het verschrikkelijk veel mogelijke oorzaken.

Vanuit zijn verhaal is cervicogeen het meest voor de hand liggend. De lokalisatie rechts (lokaal) onder de schedel met last in het achterhoofd is een schoolvoorbeeld van cervicogene hoofdpijn van articulaire of musculaire aard. Beiden zijn mogelijk maar eerder musculair. Articulair geeft eerder hoofdpijn voorhoofd en achter de ogen. Zowel bij bench als bij rug training heb je een pak druk suboccipitaal. Kan best acuut klachten geven achteraan de schedel.

Probeer even het volgende. Ga plat op je rug liggen in zetel zonder kussen onder je hoofd. Laat je hoofd rusten en maak een klein ja knikje (dubbele kin maken). Vanuit deze houding probeer je je achterhoofd zo hard mogelijk in de zetel te duwen. Geeft dit last?
 
Laatst bewerkt:
Is het meer hoofdpijn of steekgevoel die overgaat naar hoofdpijn, alleen bij inspanning. Als het goed is gaat het weg paar minuten later nadat jij stopt met fysieke inspanning.
Had dit ook toen ik mijn traps een keertje te zwaar had getraind en waarschijnlijk iets verrekt. Paar dagen later had flinke steekgevoel die overging in erge "hoofdpijn" en alleen bij fysieke inspanning en stijgende druk.
Geef het ff 2 weekjes rust, probeer je traps niet te belasten ook, vermijd ook tijdelijk oefeningen die "hoofdpijn" veroorzaken.
 
Hoofdpijn op zichzelf is absoluut niet gevaarlijk. Iedereen heeft het ooit al gehad, veel mensen chronisch. Het wordt pas 'gevaarlijk' wanneer het consequent is en er duizeligheid, misselijkheid en braken bij komt. Verder heeft het verschrikkelijk veel mogelijke oorzaken.

Vanuit zijn verhaal is cervicogeen het meest voor de hand liggend. De lokalisatie rechts (lokaal) onder de schedel met last in het achterhoofd is een schoolvoorbeeld van cervicogene hoofdpijn van articulaire of musculaire aard. Beiden zijn mogelijk maar eerder musculair. Articulair geeft eerder hoofdpijn voorhoofd en achter de ogen. Zowel bij bench als bij rug training heb je een pak druk suboccipitaal. Kan best acuut klachten geven achteraan de schedel.

Probeer even het volgende. Ga plat op je rug liggen in zetel zonder kussen onder je hoofd. Laat je hoofd rusten en maak een klein ja knikje (dubbele kin maken). Vanuit deze houding probeer je je achterhoofd zo hard mogelijk in de zetel te duwen. Geeft dit last?

qua plaats is dit een schoolvoorbeeld, voor de rest gewoon echt niet.. Bijna altijd is cervicogene hoofdpijn te zien na een trauma in de voorgeschiedenis. De episode is uren tot dagen ( heeft hij ook niet) er zijn geen bewegingsbeperkingen of pijnlijke bewegingen, en geen van alle bewegingen roept (al is het maar) een hele kleine vergelijkbare hoofdpijn op. Je moet oppassen dat je niet hoofdpijnen indeelt in de kaders die je zelf goed kent. Als dusdanig veel symptomen ontbreken moet je niet blijven proberen om hem hier in te plaatsen, omdat hoofdpijn dus ook erge oorzaken kan hebben. Je kan in dit geval een echte expert er beter naar laten kijken. Tuurlijk het kan zo zijn dat hij hoog cervicaal overbelast( met bv de korte knik die je navraagt) of dat hier 'iets' mankeert, maar het is gewoon niet slim om bij sport gerelateerde hoofdpijn die niet heel mooi in het boekje van cervicogene hoofdpijn past hier op blind te staren.


Hoofdpijn opzich is niet zo gevaarlijk in het dagelijks leven, als je het is een keer heb. heeft vaak te maken met dehydratie of een stress component. Echter in zon verhaal als dit moet je zeker wel oppassen, omdat het een secundaire hoofdpijn is, die alle niet goed beschreven zijn en die veel oorzaken, zowel goedaardige als kwaadaardige kan hebben. Het hoofdpijn verhaal is geen typische cervicogene hoofdpijn en dan wordt het nu lastig beslissen wat het wel kan zijn. Zijn zelf aangegeven zenuw pijn is het iig niet, die wordt gekenmerkt door hele andere symptomen. Musculaire pijn is het ook niet, treed niet in zon korte tijd zo hevig op.

Ik ben het nog st
 
Je zit in een medische opleiding maar hebt duidelijk geen praktijk ervaring. Kan ook niet indien je leeftijd klopt.

Bovendien praat hij niet over 'hoofdpijn', enkel in de titel. Een pijn aan de achterkant van het hoofd/de schedel is niet altijd 'hoofdpijn'. Meestal niet zelfs. Meestal worden deze klachten inderdaad veroorzaakt door inklemming van een zenuw namelijk de n.occipitalis (major). Ik ben zeer goed op de hoogte van alle andere types hoofdpijn en zijn symptomen sluiten daar absoluut niet bij aan. Geen enkel type 'hoofdpijn' komt zo gelokaliseerd voor aan de onderkant schedel en achterkant hoofd. Niet migraine, niet inspanningshoofdpijn, niet bloeddruk gerelateerde hoofdpijn en niet clusterhoofdpijn.

Het is niet omdat hij zijn klachten niet ervaart bij andere houdingen en/of bewegingen dat ze niet van musculoskeletale aard kunnen zijn. Veel mensen die ik zie in de praktijk zeggen dat ze hun klachten zelf niet kunnen uitlokken. Ik als therapeut kan dat vaak wel als ik mogelijk betrokken structuren test. De TS heeft klachten bij bench en rugoefeningen en bij niets anders. Dat is ongevaarlijke aspecifieke hoofdpijn.

@ TS
Probeer je de test die ik al eerder heb gepost even uit?
Verder benchen ZONDER je achterhoofd/schedel hard in de bank te duwen.
Train je rug maar even tot je klachten krijgt. Train dan verder en verander je hoofdpositie een paar keer (rechter, meer naar voor, meer naar achter, probeer maar wat). Verandert er iets aan je klachten?
 
Je zit in een medische opleiding maar hebt duidelijk geen praktijk ervaring. Kan ook niet indien je leeftijd klopt.

Bovendien praat hij niet over 'hoofdpijn', enkel in de titel. Een pijn aan de achterkant van het hoofd/de schedel is niet altijd 'hoofdpijn'. Meestal niet zelfs. Meestal worden deze klachten inderdaad veroorzaakt door inklemming van een zenuw namelijk de n.occipitalis (major). Ik ben zeer goed op de hoogte van alle andere types hoofdpijn en zijn symptomen sluiten daar absoluut niet bij aan. Geen enkel type 'hoofdpijn' komt zo gelokaliseerd voor aan de onderkant schedel en achterkant hoofd. Niet migraine, niet inspanningshoofdpijn, niet bloeddruk gerelateerde hoofdpijn en niet clusterhoofdpijn.

Het is niet omdat hij zijn klachten niet ervaart bij andere houdingen en/of bewegingen dat ze niet van musculoskeletale aard kunnen zijn. Veel mensen die ik zie in de praktijk zeggen dat ze hun klachten zelf niet kunnen uitlokken. Ik als therapeut kan dat vaak wel als ik mogelijk betrokken structuren test. De TS heeft klachten bij bench en rugoefeningen en bij niets anders. Dat is ongevaarlijke aspecifieke hoofdpijn.

@ TS
Probeer je de test die ik al eerder heb gepost even uit?
Verder benchen ZONDER je achterhoofd/schedel hard in de bank te duwen.
Train je rug maar even tot je klachten krijgt. Train dan verder en verander je hoofdpositie een paar keer (rechter, meer naar voor, meer naar achter, probeer maar wat). Verandert er iets aan je klachten?

gisteren weer last van gehad bij inspanning, wel wat minder als de vorige keren
bij die test heb ik geen last gehad..
ik ga vandaag bij het trainen van me rug even me hoofdpositie veranderen en kijken of er wat veranderd
 
Laatst bewerkt:
Asasas

Hoofdpijn die uit de nek komt nooit onderschatten. Ik zou voor de zekerheid een arts raadplegen voordat je zelf allerlei conclusies trekt uit je hoofd en nekklachten.. Als je er mee blijft rondlopen heb je maar zo een nekhernia ontwikkelt en ben je nog verder van huis. Succes
 
Back
Naar boven