Fitness Seller

Refeed gebaseerd op vet.. Waarom niet op carbs/koolhydraten? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

j0eyv

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
27 sep 2012
Berichten
1.430
Waardering
121
Lengte
1m83
Massa
82kg
Vetpercentage
8%
Heren,

Ik zit met een situatie die ik niet helemaal begrijp en waar ik het antwoord helaas niet op kan vinden. Er zal een logische verklaring voor zijn die ik nu even niet zie.

Waarom worden refeed dagen gebaseerd op vet percentage? Je doet dit om koolhydraten aan te vullen en je metabolisme aan de gang de houden.. waarom dan niet gebaseerd op je dagelijkse/wekelijkse gram koolhydraten?

Volgens onderstaand schema zou ik 2 refeed dagen per week nodig hebben. Ik kom alleen met bovenstaande vraag omdat ik onder de 12% zit.. Mijn huidige koolhydraat inname ligt op 150 gram per dag.. Ik twijfel of ik dan wel een refeed dag nodig heb terwijl mijn vet percentage aangeeft van wel..

20% < = geen refeed nodig
20% / 15% = 1 x per 2 weken
15% / 12% = 1 x per week
12% > = 2 x per week


Kortom: Heb ik er 2 nodig bij deze carb inname of is 1 voldoende met 150 gr carbs per dag?
 
Wat is het doel van je refeed?
 
Vanwege je insuline respons. De lager het VP de beter het lichaam koolhydraten omzet tot spier weefsel. Daarom kun je vaak ookeerst beter naar een laag vp cutten en dan clean bulken tot 15% en repeat

En met maar 150g carbs per dag heb je zeker weten een refeed nodig, wellicht zelfs 2.
 
Vanwege je insuline respons. De lager het VP de beter het lichaam koolhydraten omzet tot spier weefsel. Daarom kun je vaak ookeerst beter naar een laag vp cutten en dan clean bulken tot 15% en repeat

En met maar 150g carbs per dag heb je zeker weten een refeed nodig, wellicht zelfs 2.

Dat snap ik niet helemaal.

Een refeed is bedoeld om

1) een langere periode van kcal tekort dragelijker te maken
2) het metabolisme te stimuleren tijdens langere periodes van kcal tekort (met name als een (nog) verdere KH afname niet tot het gewenste resultaat leidt c.q. onnodig blijkt als gevolg van stimulans van de refeed).

Kort en goed: Hoe kom je aan 'vermeend' noodzakelijke refeed momenten afhankelijk van het vet%?

Ik gebruik een refeed alleen voor punten 1 en 2 hiervoor. Anders stel ik 'm zo lang mogelijk uit. De truc bij een cutting phase is om het gevoel dat je 'te kort komt' zo lang mogelijk uit te stellen. Dat doe je door dicht bij maintenance level te blijven en enkel KH te schrappen als het vetverlies stagneert (vaak zijn stappen van 10 tot 20g KH al een voldoende prikkel om het afvalproces voort te zetten zonder 'starvation' te bereiken). Op deze manier kun je maandenlang afvallen zonder refeed (tenzij je het niet meer trekt, maar dat is dan een 'mind fuck' momentje).

Ik ben het overigens wel eens dat 150g KH waarschijnlijk veel te laag is. Door reeds op voorhand laag in te zetten, kun je alleen maar verder omlaag (en er is bijna niets meer over, dus.....tja dan maar refeeds).

Mijn eigen ervaring.... Om te gainen heb ik voldoende aan 350 tot 370 KH. Maintenance zit rond 300KH. Op 280KH verlies ik twee weken 2 pond per week. Daarna is een drop naar 260KH vaak voldoende om dit proces nog eens 4 weken voort te zetten. Resultaat: Een drop van 3kg (en netjes van 10% naar 7% vet) zonder krachtverlies, zonder hongergevoel. Daarna weer gainen (vaak niet meer dan enkele kilo's per jaar). Ook dat klinkt niet bijzonder spectaculair, right? Tja... vroeger kwam ik 16kg in het jaar aan (volle bulk) om vervolgens 16kg af te vallen op een hongerdieet van 2000 kcal dat door moest gaan voor een 'cut' .

Met andere woorden: Waarom het jezelf moeilijker maken dan nodig?
 
Dat snap ik niet helemaal.

Een refeed is bedoeld om

1) een langere periode van kcal tekort dragelijker te maken
2) het metabolisme te stimuleren tijdens langere periodes van kcal tekort (met name als een (nog) verdere KH afname niet tot het gewenste resultaat leidt c.q. onnodig blijkt als gevolg van stimulans van de refeed).

Kort en goed: Hoe kom je aan 'vermeend' noodzakelijke refeed momenten afhankelijk van het vet%?

Ik gebruik een refeed alleen voor punten 1 en 2 hiervoor. Anders stel ik 'm zo lang mogelijk uit. De truc bij een cutting phase is om het gevoel dat je 'te kort komt' zo lang mogelijk uit te stellen. Dat doe je door dicht bij maintenance level te blijven en enkel KH te schrappen als het vetverlies stagneert (vaak zijn stappen van 10 tot 20g KH al een voldoende prikkel om het afvalproces voort te zetten zonder 'starvation' te bereiken). Op deze manier kun je maandenlang afvallen zonder refeed (tenzij je het niet meer trekt, maar dat is dan een 'mind fuck' momentje).

Ik ben het overigens wel eens dat 150g KH waarschijnlijk veel te laag is. Door reeds op voorhand laag in te zetten, kun je alleen maar verder omlaag (en er is bijna niets meer over, dus.....tja dan maar refeeds).

Mijn eigen ervaring.... Om te gainen heb ik voldoende aan 350 tot 370 KH. Maintenance zit rond 300KH. Op 280KH verlies ik twee weken 2 pond per week. Daarna is een drop naar 260KH vaak voldoende om dit proces nog eens 4 weken voort te zetten. Resultaat: Een drop van 3kg (en netjes van 10% naar 7% vet) zonder krachtverlies, zonder hongergevoel. Daarna weer gainen (vaak niet meer dan enkele kilo's per jaar). Ook dat klinkt niet bijzonder spectaculair, right? Tja... vroeger kwam ik 16kg in het jaar aan (volle bulk) om vervolgens 16kg af te vallen op een hongerdieet van 2000 kcal dat door moest gaan voor een 'cut' .

Met andere woorden: Waarom het jezelf moeilijker maken dan nodig?
Nu ik het terug lees, komt het ook niet terug bij een refeed. Wat jij uitlegt klopt, helemaal ivm een refeed.

Wat ik probeerde uit te leggen, was denk ik meer gericht aan de hand van koolhydraat inname en betrekking op je insuline gevoeligheid. De lager het VP de groter het aantal koolhydraten je kan consumeren en wat dan ook beter wordt opgenomen door het lichaam en niet direct wordt opgeslagen als vet.

<12% betere insuline response dan >15%, wat dus neerkomt dat persoon met een lager VP beter koolhydraten omzet dan een persoon met een hoger VP. Best wel off topic merk ik nu :P

Thanks.
 
thnx voor de info! vermoed dat ik inderdaad naar 2 x per week zal moeten. ben om een of andere reden 2 KG verloren de afgelopen 2/3 dagen.. geen idee waar het vanaf komt. hoop dat het vocht is.
 
Back
Naar boven