XXL Nutrition

Eiwitten: essentieel vs niet-essentieel

Bezoekers in dit topic

twince82

Cool Novice
Lid geworden
10 dec 2014
Berichten
44
Waardering
2
Lengte
1m96
Massa
101kg
Vetpercentage
13%
Ik zie dikwijls de richtlijn van 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht.

Ik vraag mij af of dit allemaal essentieel eiwit moet zijn (dus Whey, vlees, melkproducten, ...) of mag hier ook het eiwit uit de plantaardige voedingsmiddelen (pasta, havermout, noten, rijst, ...) bijgeteld worden.

Voorbeeld: persoon van 80 kg heeft 160 gr eiwit nodig. Hij haalt 100 gr uit dierlijke producten en 60 gr uit plantaardige producten. Is dit prima of moet de 160 gr enkel afkomstig zijn van dierlijke producten?
 
En is er een magische verhouding die voor optimale resultaten zorgt? Bijvoorbeeld 3/4 de van de eiwitten uit dierlijke producten en 1/4 de uit plantaardige.
 
En is er een magische verhouding die voor optimale resultaten zorgt? Bijvoorbeeld 3/4 de van de eiwitten uit dierlijke producten en 1/4 de uit plantaardige.

3.50/5e dierlijk
 
Dus 3/4 dierlijk om het makkelijk te houden. Bedankt voor het antwoord.
3.50e deel is beter.

Zie publicatie van dr. B. Beesea. (moet je even op PubMed opzoeken)
 
Het belangrijkste is dat je beide binnen krijgt. De verhouding is verwaarloosbaar..
 
Ik zie dikwijls de richtlijn van 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht.

Ik vraag mij af of dit allemaal essentieel eiwit moet zijn (dus Whey, vlees, melkproducten, ...) of mag hier ook het eiwit uit de plantaardige voedingsmiddelen (pasta, havermout, noten, rijst, ...) bijgeteld worden.

Voorbeeld: persoon van 80 kg heeft 160 gr eiwit nodig. Hij haalt 100 gr uit dierlijke producten en 60 gr uit plantaardige producten. Is dit prima of moet de 160 gr enkel afkomstig zijn van dierlijke producten?

Daarvoor zul je moeten weten hoeveel van welke aminozuren je nodig hebt per dag en welke hiervan je uit welke voedingsmiddelen kunt halen.
Ofwel: Niet zo focussen op die details, gevarieerd eten en hard trainen

Off Topic:
Waarom hebben mensen toch zo de neiging zich volop op details te focussen terwijl de basis al niet eens klopt.
 
Misschien omdat ze te weinig resultaten zien en gaan zoeken naar de oorzaak. En denken dat het de details zijn
 
Het belangrijkste is dat je beide binnen krijgt. De verhouding is verwaarloosbaar..

zeker niet helemaal waar.
Plantaardig eiwit heb je naar mijn weten niet perse nodig, volwaardige (dierlijke) eiwitten wel.
Wanneer iemand 200 gram eiwit uit graan consumeert zal hij zeker verschil merken met iemand die 200 gram eiwit uit vlees of melk binnenkrijgt (wanneer gelijke body comp, etc)

---------- Toegevoegd om 15:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:41 ----------

Daarvoor zul je moeten weten hoeveel van welke aminozuren je nodig hebt per dag en welke hiervan je uit welke voedingsmiddelen kunt halen.
Ofwel: Niet zo focussen op die details, gevarieerd eten en hard trainen

Off Topic:
Waarom hebben mensen toch zo de neiging zich volop op details te focussen terwijl de basis al niet eens klopt.

True.
Maar ik tel plantaardige eiwitten gewoon niet mee, dan zit je sowieso safe.
 
Ik tel alle eiwitten mee en zorg dat ik een gevarieerd dieet heb.
Als je bijvoorbeeld rijst en bonen samen eet heb je al alle aminozuren die je lichaam niet zelf kan samenstellen.
Daarbij moet ik zeggen dat met (minstens) 3000kcal dit wel wat makkelijk is dan wanneer je laag in calorieën gaat zitten.
 
Daarvoor zul je moeten weten hoeveel van welke aminozuren je nodig hebt per dag en welke hiervan je uit welke voedingsmiddelen kunt halen.
Ofwel: Niet zo focussen op die details, gevarieerd eten en hard trainen

Off Topic:
Waarom hebben mensen toch zo de neiging zich volop op details te focussen terwijl de basis al niet eens klopt.


Deze vraag kwam enkel omdat ik iemands log in de gaten kreeg. Deze persoon telde enkel de eiwitten van dierlijke eiwitten. Hij kwam dagelijks aan gemiddeld aan 230 gram dierlijk eiwit.

Omdat ik er altijd vanuit ging dat eiwit zowel van dierlijke als plantaardige oorsprong meegerekend werd in het dagtotaal van 2gr per kg lichaamsgewicht, was ik benieuwd naar de mening van andere.
 
Waarom zou je plantaardige eiwitten helemaal niet mee tellen? Ja misschien als je álleen maar plantaardige eiwitten eet én je in dat geval ook nog niet let op de aminozuurprofielen, maar dit is toch helemaal geen punt met een gevarieerd dieet?
 
Waarom zou je plantaardige eiwitten helemaal niet mee tellen? Ja misschien als je álleen maar plantaardige eiwitten eet én je in dat geval ook nog niet let op de aminozuurprofielen, maar dit is toch helemaal geen punt met een gevarieerd dieet?

Als je goed varieert niet nee, maar het beperkende aminozuur bepaald in hoeverre je grammen ' compleet' eiwit binnenkrijgt.
100 gram rijsteiwit + 100 gram groente eiwit is absoluut niet noodzakelijk gelijk aan 200 gram volwaardig eiwit
 
bespaar jezelf de moeite/gun jezelf de mentale rust

eet gewoon voornamelijk volwaardige/complete eiwitten
 
bespaar jezelf de moeite/gun jezelf de mentale rust

eet gewoon voornamelijk volwaardige/complete eiwitten

Dit dus.


Ohofff..

Je kan ook leuk gaan rekenen met de essentiële aminizuren en van elk plantaardig product het profiel checken en kijken in hoeverre verschillende bronnen elkaar aanvullen.
Maar dat is dan weer zielig voor al die beesten die je hun enige levensdoel ontneemt.
 
Back
Naar boven