Fitness Seller

welke spieren worden hier aangesproken en hoe dit dan verbeteren? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

yasmine

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
20 mrt 2011
Berichten
11.882
Waardering
3.596
Massa
40kg
Vetpercentage
> 50%
[Afbeelding niet meer beschikbaar]Hallo iedereen,

ik heb een wat vreemde vraag of eerder vaststelling. Ik ken mensen die minder sterk zijn in de deadlift, bench, squat,... gewoon in alle oefeningen die we hier bespreken. Doch, als we elkaar proberen omver duwen (zoals starthouding bij worstelaars), dan merk ik dat ik meer moeite heb dan eigenlijk te verklaren is;
http://www.regiosportplaza.nl/images/500/634/14634-1.jpg

Heeft dit te maken met de core, of met buikspieren???
Hoe kan je dit verbeteren?
 
hangt ook veel af van grip op de grond, vaak heb je dat je je kracht niet kwijt kan en wegglijdt.
hiervoor dus schoenen met meer grip en meer massa, meer massa is meer wrijving en dus meer grip.

voornamelijk pak je hiermee spieren van je onderlichaam aan, hamstrings glutes quads.
 
hangt ook veel af van grip op de grond, vaak heb je dat je je kracht niet kwijt kan en wegglijdt.
hiervoor dus schoenen met meer grip en meer massa, meer massa is meer wrijving en dus meer grip.

voornamelijk pak je hiermee spieren van je onderlichaam aan, hamstrings glutes quads.

Nou daar twijfel ik net aan want de kerel waar ik het over heb traint nooit zijn benen noch rug.
Ik denk dat het meer te maken heeft met buikspieren.
 
Als je beter wil worden in hardlopen moet je gaan hardlopen zelfde geld voor dit als je hier beter in wil worden moet je het meer doen.
 
Betere techniek, al dan niet bewust.

Leren hoe je je zwaartepunt moet plaatsen.
 
Zou het pushen van een sled hier niet helpen? al dan niet met wat langere staven zodat je wat rechter staat?
 
Ik las laatst iets wat mogelijk hieraan gerelateerd is. Gaat een beetje over de eventuele waarde van de traditionele oefeningen als bench voor andere sporten.

http://www.t-nation.com/training/truth-about-the-bench-press

Een vrij lijvig artikel, maar waar het op neerkomt is dat de bruikbaarheid van traditionele oefeningen als bench press e.d. beperkt is, omdat we kennelijk staande slechts in staat zijn 40.8% van ons lichaamsgewicht te benutten. De rest van het artikel bespreekt kortweg dat de kracht die je ontwikkelt bij squat, bench, etc. slechts beperkt bruikbaar is bij andere meer alledaagse bewegingen met name van een staand uitgangspunt. Zij bevelen dan ook andere type oefeningen aan in dat kader.
 
Dan John gebruikt veel 1 armige oefeningen voor zulk soort sporten, dus 1 arm benchpress etc... Mij lijkt dat je met zulk soort sporten ongeveer alles gebruikt en je beter kan richten over algeheel sterk maken van je lichaam? Al denk ik dat je in verhouding dan meer grip werk en pulls zou moeten doen dan bijv. benchpresses.
 
Ik las laatst iets wat mogelijk hieraan gerelateerd is. Gaat een beetje over de eventuele waarde van de traditionele oefeningen als bench voor andere sporten.

http://www.t-nation.com/training/truth-about-the-bench-press

Een vrij lijvig artikel, maar waar het op neerkomt is dat de bruikbaarheid van traditionele oefeningen als bench press e.d. beperkt is, omdat we kennelijk staande slechts in staat zijn 40.8% van ons lichaamsgewicht te benutten. De rest van het artikel bespreekt kortweg dat de kracht die je ontwikkelt bij squat, bench, etc. slechts beperkt bruikbaar is bij andere meer alledaagse bewegingen met name van een staand uitgangspunt. Zij bevelen dan ook andere type oefeningen aan in dat kader.

Over de benchpress ben ik het wel eens, maar ik zag niet direct iets staan over squatten. Ben er ook maar vlug over gegaan. Maar ik kan me niet inbeelden dat er een betere oefening bestaat om basis kracht in je benen te ontwikkelen, kan je zoveel rare variaties gaan verzinnen als je wil. Zelfde als met deadliften.
Zeggen dat die maar weinig overdracht hebben naar alledaagse bewegingen is gewoon bullshit, alleen met de bench kan ik me er wel in vinden dat er betere oefeningen bestaan om je als atleet te ontwikkelen. De enige reden die ik kan bedenken dat je geen overdracht ondervindt is omdat je simpelweg niet sterk genoeg op je lifts bent. Daarbij komt dat je in alledaagse bewegingen enorm beperkt wordt door je grip en vaak ook je core.

Als je sterk bent op de grote lifts dan ben je ook sterk op de 'functionele' variaties hierop. Die overdracht is veel minder als je enkel de functionele oefeningen zou doen. Zo zou je dus krachtpotentieel en de voordelen daarvan mislopen. Daarom dat die oefeningen aanvullingen zijn.

Imo spreekt het artikel op sommige punten zichzelf wat tegen.
 
Mijn grootste bedenking is: als ik iets van de grond til, dan gebruik je de rugspieren. Als je dus de beweging, of de weerstand uit de andere richting laat komen (iemand die voor je neus staat en je duwt) dan is het dan toch de buikspieren die de weerstand moeten tegenwerken.En natuurlijk de triceps en bench omdat je iemand van je af moet houden, en de rugspierne omdat er heen en weer getrek is. Maar ik blijf er bij dat de buikspieren mss wel de meest cruciale zijn. Echter vind ik daar nergens iets over terug;
Op Amerikaanse wrestling school sites spreken ze ook vooral over deadlifts squats en benchpress off season en daarna veel wrestling. Ik zou dat wel tof vinden; MMA en wrestling, lijken me zeer goede sporten om wat je in de gym doet ook te gebruiken in iets anders. Maar ik denk dat ik dat best vergeet met mijn medisch verleden.,Ah sprinten blijft mijn grote liefde.

---------- Toegevoegd om 21:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:27 ----------

Betere techniek, al dan niet bewust.

Leren hoe je je zwaartepunt moet plaatsen.

de persoon waar ik het over heb is inderdaad ook 5 cm groter maar weegt ongeveer evenveel/
Maar hij heeft wel langere benen en hij lijkt dus wel wat "hoger over mij te hangen" (geen idee hoe ik dat anders moet schrijven)
 
Heel simpel: Alle spieren

Omdat het echter een zeer specifieke "skill" is, zul je die specifieke skill moeten trainen om gebruik te kunnen maken van je spierkracht.
Om hier goed in te worden kun je dus je spierkracht veilig vergroten door krachtoefeningen uit te voeren met zeer laag skill niveau (laag in vergelijking met worstelen) zoals de basis barbell oefeningen. Vervolgens leer je die kracht toe te passen in het zeer skill specifieke worstelen. --> zie het voorbeeld van de wrestling schools die je zelf aanhaalt.
 
Laatst bewerkt:
Heel simpel: Alle spieren

Omdat het echter een zeer specifieke "skill" is, zul je die specifieke skill moeten trainen om gebruik te kunnen maken van je spierkracht.
Om hier goed in te worden kun je dus je spierkracht veilig vergroten door krachtoefeningen uit te voeren met zeer laag skill niveau (laag in vergelijking met worstelen) zoals de basis barbell oefeningen. Vervolgens leer je die kracht toe te passen in het zeer skill specifieke worstelen. --> zie het voorbeeld van de wrestling schools die je zelf aanhaalt.

Dus als ik je goed begrijp, helpen squats en dergelijke meer om je gehele lijf sterker te maken, en door het oefenen met het worstelen leer je die kracht efficient te gebruiken. Zoiets.
 
Ik had een heel verhaal getypt maar waarschijnlijk zeg je toch "Ik denk dat het aan de buikspieren ligt", dus succes met je buikspieren trainen.

Vergelijking tussen lifting stats en een worstelhandeling of uberhaubt vechten is vaak toch kansloos.

Op de vraag welke spieren worden aangesproken? > Welke niet? Het is een dynamische compound movement in een dynamische omgeving.


Edit:
optimal-performance-pyramid2.jpg
Hoort er nog bij.
 
Ik had een heel verhaal getypt maar waarschijnlijk zeg je toch "Ik denk dat het aan de buikspieren ligt", dus succes met je buikspieren trainen.

Vergelijking tussen lifting stats en een worstelhandeling of uberhaubt vechten is vaak toch kansloos.

Op de vraag welke spieren worden aangesproken? > Welke niet? Het is een dynamische compound movement in een dynamische omgeving.


Edit:
optimal-performance-pyramid2.jpg
Hoort er nog bij.



Ik denk toch dat het de buikspieren zijn.


:)
 
???????????
 
SAID Principle

Specific Adaptation to Imposed Demands


M.a.w. je zult hier vooral beter in worden door het specifiek te beoefenen.

Aaaaaaaah thanks!
 
Ik hoop dat je snel weer een baan hebt.
 
thats what she SAID

haha

ja hij is leuk he

karma geven toegestaan
 
Back
Naar boven