XXL Nutrition

Vragen voor een schooltaak (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Vincent 1998

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
10 dec 2014
Berichten
402
Waardering
75
Lengte
1m85
Massa
90kg
Vetpercentage
9%
Beste Bodybuilders

Ik moet een Powerpoint maken over een zelf gekozen onderwerp, en ik heb het onderwerp supplementen en AAS gekozen. dit omdat het een zeer interessant onderwerp is. :)

Nu zoek ik veel dingen op over de verschillende soorten supps je hebt.
-Creatine
-Weight gainer
-PWO
-BCAA

-AAS

Maar ik zoek deze termen kort uit te leggen en op een gemakkelijke manier uit te leggen, als ik deze termen (Creatine en BCAA) opzoek kom ik op een gigantische tekst uit met allemaal moeilijke taal.
Is er toevallig iemand die me deze termen (Creatine en BCAA) kort en krachtig kan uitleggen?

Alvast bedankt, door jullie hulp zal ik deze taak goed kunnen afwerken :D
 
Gewoon googlen en dan een soort van samenvatting maken! dat is het makkelijkst denk ik.
 
Creatine = energie werkende stof binnen de spiercel. BCAA = 8 Essensiele aminozuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken. Klaar presentatie.

Als ik jou was zou ik gewoon supplementen in zijn algemeenheid nemen en de werking hiervan vertellen, bijvoorbeeld dat proteine shakes eiwitten bevatten en spiergroei bevorderen
 
Zag het al, maar ben te laks om aan te passen lol
 
Google en gij zult vinden:
Je hebt waarschijnlijk wel gehoord van BCAA’s. BCAA’s helpen om:

- Eiwitsynthese te stimuleren
- Spierenergie te leveren
- Droge spiermassa te behouden

Maar wat zijn de BCAA’s precies?

BCAA’s zijn de aminozuren L-Leucine, L-Isoleucine en L-Valine. Hun moleculaire structuur is ‘branched’ (vertakt), vandaar de naam Branched Chain Amino Acids (vertakte keten aminozuren). De BCAA’s worden gemakkelijk gebruikt door het lichaam, vooral in spierweefsel. In feite zijn de BCAA’s een van de allereerste aminozuren die door spierweefsel als energiebron wordt gebruikt. Zonder voldoende aanvoer van BCAA's, kunnen de BCAA’s in je spieren uitgeput raken, vandaar het belang van BCAA suppletie. Maar er is meer. BCAA’s ondersteunen ook je prestaties doordat ze een sleutelrol vervullen bij de werking van insuline. Insuline is een zeer anabolisch hormoon welke wordt afgegeven door de alvleesklier. De taak van insuline is voedingsstoffen zoals glucose naar de cellen transporteren voor spierenergie en heraanvulling van glycogeen. De BCAA Leucine kan zelfs de spiereiwit synthese stimuleren door de activering van mTOR, vooral spiereiwitten zoals actine en myosine die spieromvang en kracht opbouwen.

Een van de belangrijkste voordelen van BCAA’s is het voorkomen van spierafbraak tijdens je training. Je lichaam gebruikt aminozuren uit de spieren als beste energiebron, en gaat pas daarna over op vetten.

Samenvattend zijn de voordelen van BCAA’s:

- Anti-catabolisch (anti spierafbraak)
- Anabolisch (spieropbouwend)
- Beter herstel
- Behoud van droge spiermassa



Creatine: https://www.bodylab.nl/creatine
Haal maar wat nuttige info uit.
 
uit de startersguide:
pwo:
Ah, you shiny labels with mystery chemicals. Pre workouts (vanaf nu pwo's) zijn enorm populair en stimulanten (vanaf nu stims) kunnen ook daadwerkelijk iets bijdragen aan je prestaties in de sportschool. Eens in de zoveel tijd duikt er weer een pre workout op met niet zo legale stoffen erin, iedereen weer inslaan en hard gaan . Preworkouts werken door je zenuwstelsel te stimuleren en je lichaam zo in flight/fight modus te zetten, je krijgt meer energie en je wordt scherper. Teveel stims kunnen zorgen voor hoge bloeddruk, hoge hartslag, hoofdpijn en wc bezoeken, hou je dus aan de aangeraden dosis. Stims belasten je zenuwstelsel (net als zware gewichten), ze kunnen dus ook voor slechter herstel zorgen. Het probleem met preworkouts is dat mensen er licht verslaafd aan raken, ze kunnen best zonder leven, maar het is wel erg lekker om met een pwo te trainen. Matig je pwo gebruik of train helemaal zonder.

weightgainer:
Weightgainers zijn een geweldig marketing idee, maar niet zo useful. Zelf een weightgainer maken: 30-50gr pindakaas, schep whey, fruit naar keuze en 100-200gr havermout. Kost een stuk minder en kwalitatief beter.
 
Creatine = energie werkende stof binnen de spiercel. BCAA = 8 Essensiele aminozuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken. Klaar presentatie.

Als ik jou was zou ik gewoon supplementen in zijn algemeenheid nemen en de werking hiervan vertellen, bijvoorbeeld dat proteine shakes eiwitten bevatten en spiergroei bevorderen

lol_idi_amin.gif
 
Bedankt iedereen voor de antwoorden, ik wil het namelijk allemaal zo juist en goed mogelijk uitleggen voor mijn klasgenoten. En geen Bull sh*t verkopen :D
Nu weet ik wat zeggen over alle verschillende Supps :)
 
Creatine = energie werkende stof binnen de spiercel. BCAA = 8 Essensiele aminozuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken. Klaar presentatie.

Als ik jou was zou ik gewoon supplementen in zijn algemeenheid nemen en de werking hiervan vertellen, bijvoorbeeld dat proteine shakes eiwitten bevatten en spiergroei bevorderen
8? :roflol:
 
Back
Naar boven