Fitness Seller

Wat voor grip doe je bij je front squat (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Omdat ik in de loop der jaren gemerkt heb dat FS in de Smith beter resultaat gaf dan de losse variant en de bv een leg press.

Ik heb de neiging om voor over te buigen tijdens squat bewegingen (voelt voor mij natuurlijk aan) en die neiging heb ik bij de FS ook, wat bij lichtere gewichten geen problemen oplevert maar bij zwaardere gewichten wel. Ben dan tijdens de beweging meer bezig met bewust recht op proberen te blijven dan met m'n benen.

In de Smith heb ik daar geen last van.

Ik heb ook nergens gezegd dat ik het voor iedereen aanraad, mar gewoon mijn "eigen" manier neer gezet


Waarom geen leg press, de leg press variant die meer gericht is op de voorkant heeft in de loop der jaren "pijntjes" in m'n knie gegeven en ik ben momenteel in een stadium dat ik oefeningen die "vreemd" aanvoelen of gevoelig zijn niet meer doe, 38 jaar je gewrichten belasten gaat een keer z'n tol eisen :D. (laatste is ook waarom ik straps gebruik en geen cleangrip of zelfs gekruist)

---------- Toegevoegd om 16:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:56 ----------

Ik snap niet waarom je de behoefte voelt mij met een belerende toon uitleg te geven terwijl ik die uitleg niet vraag. Wat ik post blijft overeind. Of men nou wilt accentueren of niet. Dat zijn twee verschillende zaken.

Ik zal maar niet ingaan op het 'dommer overkomen'... Voorbeelden te over in jouw post historie.

OK, jij win
 
Ik heb de neiging om voor over te buigen tijdens squat bewegingen (voelt voor mij natuurlijk aan) en die neiging heb ik bij de FS ook, wat bij lichtere gewichten geen problemen oplevert maar bij zwaardere gewichten wel.
Wellicht specifieke oefeningen doen voor core, posture en wat specifieke oefeningen m.b.t flexibiliteit c.q mobiliteit. En spiegels vermijden. Of lekker blijven doen zoals je doet maar ik blijf de losse varianten, op langere termijn zeker, beter geschikt.
 
OK! Maw oefeningen doen die het probleem verhelpen, Dat ik daar nog nooit aan gedacht heb.

Wat die spiegel betreft, als je mijn domme post historie ken zou je moeten weten dat ik kijken in de spiegel tijdens de squat af raad dus dat zit wel goed.
 
Wellicht specifieke oefeningen doen voor core, posture en wat specifieke oefeningen m.b.t flexibiliteit c.q mobiliteit. En spiegels vermijden. Of lekker blijven doen zoals je doet maar ik blijf de losse varianten, op langere termijn zeker, beter geschikt.

Front squats kunnen niet per definie voor iedereen een goede quad builder zijn. Geldt ook voor andere squats trouwens.

Ik ben echt een van de eerste die roept dat als je kan squatten je moet squatten, maar als je om wat voor reden dan ook (soms te verhelpen, soms niet) veel eerder beperkt wordt door andere dingen in je (front) squats dan quad strength dan is het op dat moment geen goede 'quad builder'.
 
OK! Maw oefeningen doen die het probleem verhelpen.
In ieder geval niet vegroten. Maar succes verder in het pussyrack. De pussypads zijn in de aanbieding bij FS. Wellicht iets voor pasen.
 
En de Smith vergroot het probleem?

Smith is voor mij een probleem oplosser omdat ik er m'n doel mee bereik.
 
En de Smith vergroot het probleem?

Smith is voor mij een probleem oplosser omdat ik er m'n doel mee bereik.

Ik vind als je het probleem in stand houdt, namelijk onderstaande;

Ik heb de neiging om voor over te buigen tijdens squat bewegingen (voelt voor mij natuurlijk aan) en die neiging heb ik bij de FS ook, wat bij lichtere gewichten geen problemen oplevert maar bij zwaardere gewichten wel.

Dat je er dan met een smith omheen draait/ traint maar de kern van het probleem niet aanpakt en dit op lange termijn nog weleens groter zou kunnen maken. Niet kleiner. Dat het lichaam ook niet echt samenwerkt als geheel is weer een ander punt van aandacht als je dit niet in de gaten houdt m.i.
 
Hoewel ik je zeer respecteer, 3XL, allereerst door je ervaring en daarnaast door je bijdrage aan dit forum, vind ik je smith verhaal wel een hoop geneuzel.
 
Ik vind als je het probleem in stand houdt, namelijk onderstaande;



Dat je er dan met een smith omheen draait/ traint maar de kern van het probleem niet aanpakt en dit op lange termijn nog weleens groter zou kunnen maken. Niet kleiner. Dat het lichaam ook niet echt samenwerkt als geheel is weer een ander punt van aandacht als je dit niet in de gaten houdt m.i.

Het probleem is toch geen probleem meer als je gewoon stopt met free weight front squats. Het 'probleem' is namelijk dat 3xl zn quads niet goed kan trainen met free weight front squats. Context.

Hard moeten werken om rechtop te blijven bij een front squat is nou niet echt zoiets waarvan je zegt dit is toch wel echt een indicatie van een fundamentele onbalans in je bewegingsapparaat. Dat is een hartstikke normaal verschijnsel.
 
Jij ziet mijn reden waarom ik de Smith doe als een probleem omdat er voor jou maar 1 manier is om de frontsquat te doen, nl. los. Ik zie iets laten omdat iets anders voor mij prima resultaat oplevert niet als een probleem.

Jouw oplossingen zijn dus prima voor iemand die hetzelfde denkt/wil als jou.

---------- Toegevoegd om 17:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:21 ----------

Hoewel ik je zeer respecteer, 3XL, allereerst door je ervaring en daarnaast door je bijdrage aan dit forum, vind ik je smith verhaal wel een hoop geneuzel.


---------- Toegevoegd om 17:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:23 ----------

[/COLOR]
Hoewel ik je zeer respecteer, 3XL, allereerst door je ervaring en daarnaast door je bijdrage aan dit forum, vind ik je smith verhaal wel een hoop geneuzel.

Dat mag, ieder zijn mening, maar ook zin om uit te leggen wat je "geneuzel" vind of gewoon het hele verhaal op zich?

Voor mij is het namelijk heel simpel, losse FS voelt niet meer goed aan en in de Smith met straps wel. Zijn dan voor mij nu twee keuzen of ik doe geen FS of ik doe de variant die goed aanvoelt (zoals je kon lezen ben ik nu na 38 jaar in een fase dat ik oefeningen die niet goed aanvoelen niet meer doe)
 
Het maken van halve GM's heb je ook bij de normale squat beweging schrijf je. Of doe je beiden in de Smith? Lijkt me dan toch een indicatie van iets? Ik zou bij mezelf te rade gaan en dat willen fixen. Omdat de kans redelijk aanwezig is dat de reden waarom er halve GM's worden gemaakt tijdens zowel reguliere sq als front sq zich vaak niet enkel en alleen beperkt tot deze oefeningen maar 'ergens' vandaan komt. Normaliter.
 
Ik denk dat jullie het over nogal verschillende dingen hebben. Volgens mij claimt 3xl gewoon dat hij (ten gevolgen van bouw bijvoorbeeld) een erg heup dominante squatter is terwijl Goodfellas denkt dat 3xl een dikke technische fout maakt of muscle imbalance heeft waardoor zijn squats in good mornings veranderen.

Allebei zijn oorzaken waardoor squats minder goede oefeningen worden voor je quads, maar die van 3xl is niet echt te fixen en getuigt ook niet per se van verkeerde training oid.
 
Ik vind het top van je dat je me probeert te helpen met een probleem (serieus) maar ik heb er mee bij een fysiotherapeut/manueel therapeut gelopen, ik heb een tijd met een groep NL PL's mee getraind die m'n bewegingen in de gaten hielden (1 van hen is zelfs nog eens sterkste man van NL geweest :)), ik heb tegen mijn normale idee core oefeningen gedaan, ik heb via een kennis van me aan de Erasmus EMG's laten doen tijdens squat bewegingen en en ben er ondanks dat alles niet echt anders door gaan squaten.

Normale squat doe ik los met een lage positie en ja, bij een hoge positie heb ik het ook. Zelfs bij Sumo DL moet ik echt naar achter gaan hangen wil ik niet te veel vanuit m'n onderrug starten

Nu heb ik gewoon geaccepteerd dat ik een oefening doe zoals ik'm doe en als dat niet afdoende is zoek ik een vervanger.
 
Nu heb ik gewoon geaccepteerd dat ik een oefening doe zoals ik'm doe en als dat niet afdoende is zoek ik een vervanger.

Akkoord. Als het verhaal van kleurplaat klopt, bijvoorbeeld heup dominantie, dan heb je nog aardig gesquat (raw) in het verleden. Staat me zoiets bij in het record log in PL gedeelte.
 
Eens met 3xl , als de normale variant onder geen enkele omstandigheden werken moet je een vervangende oefening zoeken .


verder zie ik zoveel mensen papegaaien en prediken van '' je moet squaten , je moet deadliften '' je moet dit en je moet dat .

Terwijl we nog steeds op een forum zitten waarbij je advies kan geven , maar je niet in iemands lichaam kan kijken of kan weten of iemand werkelijk een probleem heeft of hij gewoon geen zin heeft om die bepaalde oefening te doen , en dan is dat ook goed hoor .

verder heb ik persoonlijk door slechte verhoudingen heel erg veel moeite met alle squat varianten . en geloof me ..... als je al jaren gefrustreerd zit te stretchen , mobiliteits oefeningen doet , en alles wat je doet filmt om daarna te analyseren , dan kan het wel eens een verademing zijn om gewoon een andere oefening te kiezen die wel resultaat opleverd en waar je niet steeds pijn en ongemak van hebt of onzeker bent over je slechte form etc ....

just my 2cts
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven