Fitness Seller

Thuis stang - hoeveel cm? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Rotterdam1994

Novice
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
19
Waardering
0
Lengte
1m90
Hey mensen!

Om met de deur in huis te vallen.
Ik heb al een EZ stang maar is gewoon kut om te squatten en wil een rechte aanschaffen.
Nou zag ik dat je 160-170-180-220cm ect heb.

Ik vroeg me af welke lengte ik minimaal nodig heb om te kunnen bankdrukken? Heb 2 palen die ik zo ver als ik wil uit elkaar kan zetten als ik wil dus zit geen buis in het midden. Maar moet wel een lang genoeg stang halen zodat de palen ver genoeg uitgeklaard kunnen dat me armen er niet tegen aanstoten tijdens het oppakken van de stang met bankdrukken.
 
Het liefst wil je een standaard olympische bar

Lengte is meestal rond de 220cm, dikte van de bar zelf is 30mm of iets minder en de sleeves (uiteinden waar je de schijven hangt hebben een dikte van 50mm
 
Ik ga er even van uit dat je een 30 mm halterstang zoekt. Bij al onze halterstangen kun je onder het tabblad Specificaties onder andere de greepbreedte/binnenmaat terugvinden. Dit is de afstand tussen de verdikkingen, dus zo breed kun je de halterstang maximaal vastpakken.

De standaard Powerlifting en Olympische grepen zijn 81 cm en 91 cm. Onze kortste 150 cm halterstang met 92 cm greepbreedte biedt dus net voldoende ruimte voor een normale grip. De 167 cm halterstang heeft een greepbreedte van circa 126 cm en biedt dus ook wat meer ruimte. Hoe langer de halterstang hoe meer ruimte je bovendien ook zult hebben voor gewichten, mocht je erg zwaar willen trainen.

Een Olympische (50 mm) halterstang van 220 cm heeft overigens circa 131 cm greepbreedte.
 
Laatst bewerkt:
verdomme fitness seller elke keer als ik die ATX bars zie begin ik weer te kwijlen :roflol:

if only ruimte voor powerrack thuis :(


wat pleurklaat zei

Het liefst wil je een standaard olympische bar

Lengte is meestal rond de 220cm, dikte van de bar zelf is 30mm of iets minder en de sleeves (uiteinden waar je de schijven hangt hebben een dikte van 50mm
 
verdomme fitness seller elke keer als ik die ATX bars zie begin ik weer te kwijlen :roflol:

if only ruimte voor powerrack thuis :(


wat pleurklaat zei

Zorg dat je gym een paar ATX bars aanschaft! ;) Je zou niet de eerste zijn die zijn sportschool eigenaar naar ons stuurt met een aanbeveling voor ATX :cool:
 
Zorg dat je gym een paar ATX bars aanschaft! ;) Je zou niet de eerste zijn die de gym eigenaar naar ons stuurt met een aanbeveling voor ATX :cool:

als hij ooit nog zou investeren in het kracht deel van de gym zou ik het zeker doen.... :(

het lijkt er op dat de eigenaar het steeds meer een oude mensen en crossfit gym wil maken. :(



gezocht: hardcore gym in de buurt waar ik zelf desnoods een barbell kan laten liggen :cool:
 
Hey dankjewel voor jullie reacties!

Nou leek 220 erg lang voor me kamer en dacht ik aan een 180 mits dat lang genoeg is.
Nou zag ik ook dat je 50mm en 30mm stangen. Ik heb geen flauw idee welke ik nodig heb.
Volgens mij een 30mm? Want heb me gewichten de binnenmaat gemeten dat komt uit op 3 cm oftewel 30mm???
 
Ik weet niet wat je budget is maar dan zou ik ook investeren in wat "echte" 50mm gewichten.
 
Hier een foto ervan

image.jpg
 
als hij ooit nog zou investeren in het kracht deel van de gym zou ik het zeker doen.... :(



het lijkt er op dat de eigenaar het steeds meer een oude mensen en crossfit gym wil maken. :(







gezocht: hardcore gym in de buurt waar ik zelf desnoods een barbell kan laten liggen :cool:

Dat is inderdaad balen. Maar de ATX bars zijn perfect voor CrossFit, dan kan hij meteen een ATX Ram Bar erbij aanschaffen voor de Powerlifters ;)


Hey dankjewel voor jullie reacties!

Nou leek 220 erg lang voor me kamer en dacht ik aan een 180 mits dat lang genoeg is.
Nou zag ik ook dat je 50mm en 30mm stangen. Ik heb geen flauw idee welke ik nodig heb.
Volgens mij een 30mm? Want heb me gewichten de binnenmaat gemeten dat komt uit op 3 cm oftewel 30mm???


Als je gewichten een boring (gat) van 31 mm hebben dan heb je inderdaad een 30 mm halterstang nodig. Controleer dat wel goed, er bestaan namelijk ook 28 mm gewichten en die passen niet op een 30 mm stang...

Meet eventueel de diameter van je curlstang op met een schuifmaat, dat is vrij nauwkeurig.
 
Oke dus zoek wel een 30mm stang dus! Ik ga wel even kijken of jullie een lang genoeg stang hebben in jullie assortiment.

Maar waarom zijn er 50mm en. 30mm stangen,gewichten en halters.?
 
verdomme fitness seller elke keer als ik die ATX bars zie begin ik weer te kwijlen :roflol:

Koop zo'n ding en zet 'm in de hoek van je slaapkamer.

Goed voor de (extra) motivatie en dan heb je 'm alvast voor als je straks meer ruimte hebt.
 
Oke dus zoek wel een 30mm stang dus! Ik ga wel even kijken of jullie een lang genoeg stang hebben in jullie assortiment.

Maar waarom zijn er 50mm en. 30mm stangen,gewichten en halters.?

Nee, je wil een 50mm
Die 30mm gaan krom trekken met zware belasting.

Ik zou deze aanbevelen:
http://www.fitness-seller.nl/olympische-halterstang-185-cm
Heerlijke stang voor een mooie prijs, kan je jaren mee vooruit.

Edit: overheen gelezen
"Want heb me gewichten de binnenmaat gemeten dat komt uit op 3 cm oftewel 30mm"

Ja dan wel 30mm inderdaad.. zou ze verkopen op Marktplaats, en investeren in 50mm.
 
Nee, je wil een 50mm
Die 30mm gaan krom trekken met zware belasting.
Ik heb volgens mij nog nooit een kromme 30 mm stang gezien, over het algemeen zijn deze wat dikker en korter dus zo snel buigen die niet hoor. Je kunt daar, zeker als beginner, absoluut wel een lange tijd mee vooruit. Je hoeft dus niet meteen al je gewichten te gaan vervangen voor 50 mm materiaal.

Oke dus zoek wel een 30mm stang dus! Ik ga wel even kijken of jullie een lang genoeg stang hebben in jullie assortiment.

Maar waarom zijn er 50mm en. 30mm stangen,gewichten en halters.?
In het kort: Olympische (50 mm) halterstangen zijn gemaakt van ander staal, hebben een dunnere grip en roterende uiteindes. Deze eigenschappen helpen allemaal bij bepaalde oefeningen en kunnen aardig wat verschil uitmaken. Als je echt serieus bent over je training en zwaar gaat tillen, zul je uiteindelijk zeker willen/moeten overstappen op 50 mm materiaal.

Op je foto kan ik overigens niet goed zien of de boring 28 mm of 30 mm is, de foto geeft een vertekend beeld. Je kunt het beste even je huidige curlstang opmeten met een schuifmaat als je er zeker van wil zijn welke maat je nu hebt.
 
Nee, je wil een 50mm
Die 30mm gaan krom trekken met zware belasting.

Welnee, in de jaren 80 waren er amper sportscholen en trainden we in verbouwde garages en zelfs in een tot gym verbouwde eengezinswoning (met dank aan Charlie en z'n vrouw in Ede). Als je daar een olympische stang tegenkwam was dat een feestje. Vrijwel alleen 28 en 30 mm stangen, niet krom en er werd toch met aardige gewichten getraind.
 
aangezien ik toch het laatste woord wil hebben :p

30mm squart met een 220cm?
hoe lang waren de barbells in de jaren 80?

aangepast:
Standaard binnengrip van een barbell is natuurlijk 28/30mm alleen de uiteindes zijn 50mm
I rest my case...
 
Laatst bewerkt:
Koop zo'n ding en zet 'm in de hoek van je slaapkamer.

Goed voor de (extra) motivatie en dan heb je 'm alvast voor als je straks meer ruimte hebt.


zal nog jaren duren voordat ik hem zou kunnen gebruiken in eigen liftruimte, pas als ik het huis uit ben.

als ik er een koop leg ik hem bij me gym neer ook :roflol:

2 gyms bij mij in de buurt en kan er maar bij 1 deadliften en dan ook maar met 1 van de 6 barbells :(
 
Maar een halterstang om te kunnen bankdrukken moet ik dan rekening houden met een lang genoege halterstang of met een lang genoege greepbreedte? (Me armen moeten niet tegen de palen aankomen. De palen moeten ver genoeg uitgeklaard kunnen staan dus)
 
Als je al een rack hebt gaat het er in eerste instantie natuurlijk om dat de halterstang in je rack past. Als je weet hoever de palen van je rack uit elkaar staan, kun je gewoon kijken of de binnenmaat/greepbreedte van de halterstang groot genoeg is.

Normaal gesproken past een halterstang met een greepbreedte vanaf 125 cm in vrijwel alle racks. Onze 167 cm halterstang is dus al lang genoeg voor de meeste racks. Hoe langer de stang, hoe langer de schijfopnames zullen zijn en hoe meer gewichten er op passen.
 
Back
Naar boven