MuscleMeat

Sticky Gripper rating / Overzicht kracht grippers (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

UnCompress

Massive Warrior
15 jaar lid
Lid geworden
9 dec 2005
Berichten
23.972
Waardering
3.517
2b2q9w.png


Het grote probleem van het trainen met grippers is dat de weerstand ervan vast ligt en je vaak niet weet hoe zwaar (sterk) de gripper is. Vergelijk het met een klassieke barbell met een bepaald gewicht die je niet kan aanpassen. Wij boeken in onze krachttrainingen progressie op de squat of deadlift doordat we langzaam de gewichten kunnen verzwaren. Je hebt meerdere grippers nodig (van licht naar zwaar) om ook hier goed progressie te kunnen boeken.

Maar hoe sterk zijn nu de grippers waarmee je traint? Niet belangrijk zul je misschien denken maar als je grip training en de progressie ervan serieus neemt dan is dit toch een belangrijk aspect. Bij bankdrukken wil je ook weten welk gewicht je gebruikt en ga je ook geen sprongen in gewicht maken van bijvoorbeeld 30kg. Sprongen bij grippers van meer dan 4,5kg (10lb) is erg groot. Bij een opwarm gripper is dit geen probleem maar wanneer je tegen je limiet aanloopt kan zelfs maar 2 lb het verschil maken tussen het wel of niet sluiten van een gripper. Daarnaast verschillen grippers van dezelfde nummering ook nog eens onderling best veel. CoC#2 grippers zijn gemeten tussen 96lb en 112lb. Zelfde gripper denk je maar wel mooi een verschil van 16lb (7kg). Het komt zelfs wel eens voor dat bijvoorbeeld een CoC#1 zwaarder is dan een CoC#1.5 gripper.

Op deze pagina komen alle grippers te staan die een exacte meting hebben gekregen (RGC). Met een RGC rating kun je grippers van verschillende merken met elkaar vergelijken. Met dit overzicht kun je zoeken naar een gripper die perfect in je training past. De eigenaar van de gripper kan bijvoorbeeld deze aan je verkopen of misschien ruilen met een een gripper die hij/zij nodig heeft. Op die manier kun je je trainingen optimaliseren op weg naar een Captain of Crush #3 certificering.

In de spoiler kun je iets van de geschiedenis van deze metingen lezen. Mocht jij de kracht van je grippers willen laten meten laat dan hier een bericht achter of stuur een PM.
Sinds ironmind in 1990 de Captain of Crush (CoC) grippers op de markt uitbracht steeg de populariteit van handgrippers. Mede doordat ironmind een lijst hanteerde waarop de namen komen te staan die de zwaarte CoC grippers wisten te sluiten tijdens een officiële certificering. Tot op heden is de elite status van deze lijst ongewijzigd gebleven, een Captain of Crush certificering heeft binnen de grip wereld nog steeds de hoogste status.

Gripfanaten constateerde dat ondanks de duidelijke nummering van grippers er verschil in sterktes aanwezig was. Niet alleen zijn er duidelijke verschillen waarneembaar tussen verschillende merk grippers maar ook CoC (IM)#3 grippers kunnen onderling in kracht afwijken. Dit is een natuurlijk verschijnsel. Ondanks dat de CoC grippers de meest constante grippers zijn (minste afwijkingen) kan het dus zijn dat je tijdens een certificering een extreem zware IM#3, #3.5 of #4 moet sluiten.

Het was heel lastig om te bepalen hoeveel grippers onderling in kracht verschillen door erin te knijpen. Verschillende gripatleten hebben in 2008 een methode ontwikkeld waarbij de exacte sterkte van grippers kan worden bepaald. Deze methode noemen we een RGC waarbij vrijwel alle grippers van verschillende merken een rating krijgen. De norm voor deze rating zijn de IM(CoC) grippers geworden daar deze het meest betrouwbaar waren. Men heeft onderling veel IM#3 een rating gegeven waarbij bleek dat de gemiddelde kracht van al deze IM#3’s 150lb was. Elke willekeurige gripper met een kracht van 150lb krijgt een rating van #3.0.

Tijdens deze ratings werd tevens duidelijk dat nieuwe ongebruikte grippers op dat moment het sterkste zijn. Ze verliezen altijd wat aan kracht na de eerste closes waarna ze stabiliseren en nauwelijks meer aan kracht verliezen. Een gebrek aan smering en roest maakt een gripper tevens een stuk zwaarder. Vandaar dat grippers voor een rating schoongemaakt en gesmeerd worden.
doqno0.png
24pxcaq.png
Heb je bijvoorbeeld HG (Heavy Grips) grippers en wil je jezelf kunnen meten met de Captain of Crush (IM grippers) omdat je bijvoorbeeld wilt trainen voor een Captain of Crush certificering dan kan een rating je daarbij helpen. Met name HG grippers kunnen onderling flink afwijken. Wil je meedoen aan de Race naar Captain of Crush (Crushing Grip) met een gripper anders dan de ironmind of ghp gripper dan kan dat ook met een rating.

Voor een kleine vergoeding kan ik je gripper raten en in de lijst opnemen. Heb je meerdere grippers die je wilt laten raten stuur dan een pm.

CoC schaalkracht in pondsoort grippereigenaar gripperrating gedaan door
Grippers #0 ~ #1

#x.x - 43lb – IM#S – mc. chick - mc. chick
#0.2 - 61lb – IM#T – mc. chick - mc. chick
#0.7 - 73lb – IM#0.5 – mc. chick - mc. chick
#1.0 - 80lb – IM#1 – mc. chick - mc. chick
Grippers #1.5 ~ #2
#1.5 - 87lb – IM#1.5 – mc. chick - mc. chick
#1.7 - 96lb – BBM (verstelbaar - 10mm) – mc. chick - mc. chick
#1.7 - 96lb – GHP4 – mc. chick - mc. chick + CPW 96lb
#1.8 - 99lb – BBM (verstelbaar - 8mm) – mc. chick - mc. chick
#1.8 - 101lb – BBM (verstelbaar - 7mm) – mc. chick - mc. chick
#1.9 - 103lb – BBM (verstelbaar - 6mm) – mc. chick - mc. chick
#1.9 - 105lb – BBM (verstelbaar - 5mm) – mc. chick - mc. chick
Grippers #2 ~ #2.5
#2.0 - 106lb – BBSM (verstelbaar - 13mm) – mc. chick - mc. chick
#2.0 - 107lb – BBM (verstelbaar - 4mm) – mc. chick - mc. chick
#2.0 - 107lb – BBSM (verstelbaar - 12mm) – mc. chick - mc. chick
#2.0 - 108lb – IM#2 – mc. chick - mc. chick
#2.0 - 109lb – BBM (verstelbaar - 3mm) – mc. chick - mc. chick
#2.1 - 110lb – BBSM (verstelbaar - 10mm) – mc. chick - mc. chick
#2.1 - 111lb – BBM (verstelbaar - 1,5mm) – mc. chick - mc. chick
#2.1 - 112lb – IM#2 – mc. chick - mc. chick
#2.1 - 112lb – GHP5 – paul - mc. chick
#2.2 - 113lb – BBSM (verstelbaar - 8mm) – mc. chick - mc. chick
#2.2 - 115lb – GHP5 – mc. chick - mc. chick + CPW 114lb
#2.2 - 116lb – BBSM (verstelbaar - 7mm) – mc. chick - mc. chick
#2.3 - 118lb – BBSM (verstelbaar - 6mm) – mc. chick - mc. chick
#2.4 - 120lb – IM#2.5 – mc. chick - mc. chick
#2.4 - 120lb – BBSM (verstelbaar - 5mm) – mc. chick - mc. chick
#2.4 - 123lb – BBSM (verstelbaar - 4mm) – mc. chick - mc. chick
Grippers #2.5 ~ #3
#2.5 - 126lb – GHP6 – mc. chick - mc. chick + CPW 125lb
#2.5 - 127lb – BBSM (verstelbaar - 3mm) – mc. chick - mc. chick
#2.5 - 128lb – IM#2.5 – Ouwe Rammer - mc. chick
#2.6 - 129lb – BBSM (verstelbaar - 1,5mm) – mc. chick - mc. chick
#2.6 - 131lb – IM#2.5 – paul - mc. chick
#2.6 - 132lb – BBGM (verstelbaar - 10mm) – mc. chick - mc. chick
#2.7 - 135lb – BBGM (verstelbaar - 8mm) – mc. chick - mc. chick
#2.8 - 138lb – BBGM (verstelbaar - 7mm) – mc. chick - mc. chick
#2.8 - 140lb – BBGM (verstelbaar - 6mm) – mc. chick - mc. chick
#2.9 - 143lb – BBGM (verstelbaar - 5mm) – mc. chick - mc. chick
#2.9 - 144lb – IM#3 – Geraltgrip - mc. chick
#2.9 - 146lb – BBGM (verstelbaar - 4mm) – mc. chick - mc. chick
#2.9 - 147lb – IM#3 – paul - mc. chick
#2.9 - 147lb – IM#3 – Bobgrip - Matti Heiskanen
Grippers #3 ~ #3.5
#3.0 - 149lb – IM#3 – Bobgrip - Matti Heiskanen
#3.0 - 149lb – IM#3 – Ouwe Rammer - mc. chick
#3.0 - 150lb – BBGM (verstelbaar - 3mm) – mc. chick - mc. chick
#3.0 - 150lb – MM2 – Geraltgrip - mc. chick
#3.0 - 152lb - GHP7 - mc. chick - mc. chick
#3.1 - 153lb - GHP7 - paul - mc. chick
#3.1 - 154lb – BBGM (verstelbaar - 1,5mm) – mc. chick - mc. chick
#3.1 - 155lb – IM#3 – Ouwe Rammer - mc. chick
#3.1 - 156lb – BBE (verstelbaar - 10mm) – mc. chick - mc. chick
#3.1 - 157lb – MM1 – Bobgrip - Matti Heiskanen
#3.1 - 157lb – IM#3 gevijld – Geraltgrip - mc. chick
#3.2 - 159lb – BBE (verstelbaar - 8mm) – mc. chick - mc. chick
#3.2 - 160lb – BBGM (verstelbaar - 0mm) – mc. chick - mc. chick
#3.2 - 161lb – MM2 – Bobgrip - Matti Heiskanen
#3.2 - 162lb – BBE (verstelbaar - 7mm) – mc. chick - mc. chick
#3.3 - 165lb – BBE (verstelbaar - 6mm) – mc. chick - mc. chick
#3.3 - 168lb – BBE – Bobgrip - Matti Heiskanen
#3.3 - 168lb – BBE (verstelbaar - 5mm) – mc. chick - mc. chick
#3.4 - 171lb – BBE (verstelbaar - 4mm) – mc. chick - mc. chick
#3.4 - 173lb – IM#3.5 – Ouwe Rammer - mc. chick
#3.4 - 174lb – RB300– Bobgrip - Matti Heiskanen
#3.4 - 175lb – BBE (verstelbaar - 3mm) – mc. chick - mc. chick
Grippers #3.5 ~ #4
#3.5 - 180lb – BBE (verstelbaar - 1,5mm) – mc. chick - mc. chick
#3.6 - 187lb – BBE (verstelbaar - 0mm) – mc. chick - mc. chick
#3.9 - 203lb – BBSE – mc. chick - mc. chick

IM = Ironmind (captain of crush)
GHP = Gillingham High Performance
BB = Beef Builder / Tetting
MM = Mash Monster
RB = Robert Baraban
 
Laatst bewerkt:
CoC 1,5 gekocht

krijg niet dicht

rip ego
 
Ja uh sorry. Dan lijkt het wel meer. Dat kun je ook trainen peanut. Je bent toch ook niet met 150kg bench begonnen? Heb je alleen een 1.5?
Klopt. Had verwacht dat ik hem dicht kreeg. Wilde zelfs om te beginnen 2.0 kopen, beetje overschat.
Heb ook kleine klauwen dus krijg hem niet eens dicht ivm de grootte, en m'n missende vingerkootjes natuurlijk. Nou doe ik het niet voor de ego, wil gewoon m'n handen on par krijgen met de rest van mn stats. Sta er nog van te kijken hoeveel kracht ik kan zetten maar het bijvoorbeeld niet kan benutten met iets als verhuizen, omdat m'n handen weak zijn.
 
Dat is de reden waarom ik ben begonnen met griptraining.
Als je kleine handen hebt dan begin je eerst met een deepset. Dan is het nog maar een kort stukje en kun je ook met kleine handen sluiten. Lukt dat niet dan moeten ze gewoon sterker worden.
 
Dat is de reden waarom ik ben begonnen met griptraining. Als je kleine handen hebt dan begin je eerst met een deepset. Dan is het nog maar een kort stukje en kun je ook met kleine handen sluiten. Lukt dat niet dan moeten ze gewoon sterker worden.
Ik krijg 'm dus helemaal niet dicht, ook al zet ik veel kracht. Ik weet alleen niet goed of het dus aan m'n kracht ligt of dat ik hem anatomisch gewoon niet dicht krijg (vingers kunnen er niet eens helemaal omheen). Maar gewoon beginnen met zo dicht mogelijk krijgen dus? Nog niet zo heel erg verdiept in de schema's e.d. maar neem aan gewoon low rep, enkele sets?

Ben wel van plan lichtere te kopen. Zoals ik zei krijg ik deze niet eens (goed) dicht dus denk dat ik beter kan trainen met iets waar ik tenminste reps mee kan maken.
 
Ik krijg 'm dus helemaal niet dicht, ook al zet ik veel kracht. Ik weet alleen niet goed of het dus aan m'n kracht ligt of dat ik hem anatomisch gewoon niet dicht krijg (vingers kunnen er niet eens helemaal omheen). Maar gewoon beginnen met zo dicht mogelijk krijgen dus? Nog niet zo heel erg verdiept in de schema's e.d. maar neem aan gewoon low rep, enkele sets?

Ben wel van plan lichtere te kopen. Zoals ik zei krijg ik deze niet eens (goed) dicht dus denk dat ik beter kan trainen met iets waar ik tenminste reps mee kan maken.

Je begrijpt waarschijnlijk niet wat ik met een deepset bedoel. Ik heb in het andere topic een tutorial gemaakt van verschillende sets. Met een parallel set kan ook jij makkelijk je vingers om het handvat krijgen. Je tweede hand helpt mee met dichtknijpen tot parallel en laatste deel moet je zelf doen.
https://www.youtube.com/watch?v=71hSWqf8Aqw&feature=youtu.be

1 gripper is te weinig. Uitgangspunt is minimaal 1 warmupgripper (kan zo'n goedkoop plastic gripper zijn). Daarna een gripper waar je net wat reps mee kunt maken (bijvoorbeeld voor jou een #0,5 en misschien een #1). Tot slot een goal gripper (een die je nog net niet kunt sluiten, de volgende stap zeg maar). Met die laatste kun je negatives doen bijvoorbeeld.

Je goal gripper heb je al dus ik zou een #0,5 of #1 kopen en nog een lichtere een Sport of zo'n goedkoop ding.
 
Ik krijg 'm dus helemaal niet dicht, ook al zet ik veel kracht. Ik weet alleen niet goed of het dus aan m'n kracht ligt of dat ik hem anatomisch gewoon niet dicht krijg (vingers kunnen er niet eens helemaal omheen). Maar gewoon beginnen met zo dicht mogelijk krijgen dus? Nog niet zo heel erg verdiept in de schema's e.d. maar neem aan gewoon low rep, enkele sets?

Ben wel van plan lichtere te kopen. Zoals ik zei krijg ik deze niet eens (goed) dicht dus denk dat ik beter kan trainen met iets waar ik tenminste reps mee kan maken.

Je hebt kortere vingers toch peanut ? Je hefboom is dan ook stukken slechter (kortere arm)
 
Je hebt kortere vingers toch peanut ? Je hefboom is dan ook stukken slechter (kortere arm)

Ik probeer nu al een paar keer duidelijk te maken dat dit nadeel niet geldt bij een deepset.

Dat is de reden waarom de mash monsters (gripboard) ook met een parallel set werken. Komt dan neer op crushing power en niet meer hand grootte.

Train vanuit een deepset. Wanneer je daarmee een gripper de baas bent kun je de spreiding vergroten.
 
Vandaag mijn nieuwe IM#2 binnengekomen van sportfood.nl.
Complimenten naar Bas van sportfood.nl die echt veel voor zijn klanten doet. Heeft me goed geholpen met het zoeken naar de juiste gripper voor mij, top!

De nummer 2 is een perfecte nummer 2 ditmaal, gelukkig. 48kg/106lb waarmee ik het gat tussen de GHP4 en mijn zeer zware nummer 2 mooi opvul. Hoop deze snel te kunnen sluiten.
Rating aan de lijst toegevoegd.
 
4 nieuwe grippers erbij, de BBSM, BBGM, BBE en GHP7. Vandaag 3 gemeten. Blij met de BBSM die 5lb boven de GHP6 uitkomt.

#2.6 - 130lb - BBSM - mc. chick - mc. chick
#3.0 - 152lb - GHP7 - mc. chick - mc. chick
#3.1 - 155lb - BBGM - mc. chick - mc. chick
 
Vandaag mijn elite een rating gegeven. Wat een beest is dat zeg. Ik bleef er maar schijven opleggen.
Pas met 186lb sloot deze.

2exvluq.png

2mwfjnm.png


#3.6 - 186lb - BBE - mc. chick - mc. chick
 
Gripper verstelbaar gemaakt en ratings aan de lijst toegevoegd.

#2.1 - 110lb – BBSM (verstelbaar - 10mm) – mc. chick - mc. chick
#2.2 - 113lb – BBSM (verstelbaar - 8mm) – mc. chick - mc. chick
#2.2 - 116lb – BBSM (verstelbaar - 7mm) – mc. chick - mc. chick
#2.3 - 118lb – BBSM (verstelbaar - 6mm) – mc. chick - mc. chick
#2.4 - 120lb – BBSM (verstelbaar - 5mm) – mc. chick - mc. chick
#2.4 - 123lb – BBSM (verstelbaar - 4mm) – mc. chick - mc. chick
#2.5 - 127lb – BBSM (verstelbaar - 3mm) – mc. chick - mc. chick
#2.6 - 129lb – BBSM (verstelbaar - 1,5mm) – mc. chick - mc. chick
 
Ratings van mijn verstelbare Grand Master gripper. Mooie reeks en sluit perfect aan op de Super Master.

#2.6 - 132lb – BBGM (verstelbaar - 10mm) – mc. chick - mc. chick
#2.7 - 135lb – BBGM (verstelbaar - 8mm) – mc. chick - mc. chick
#2.8 - 138lb – BBGM (verstelbaar - 7mm) – mc. chick - mc. chick
#2.8 - 140lb – BBGM (verstelbaar - 6mm) – mc. chick - mc. chick
#2.9 - 143lb – BBGM (verstelbaar - 5mm) – mc. chick - mc. chick
#2.9 - 146lb – BBGM (verstelbaar - 4mm) – mc. chick - mc. chick
#3.0 - 150lb – BBGM (verstelbaar - 3mm) – mc. chick - mc. chick
#3.1 - 154lb – BBGM (verstelbaar - 1,5mm) – mc. chick - mc. chick
 
Laatste verstelbare gripper een rating gegeven. Heb nu een hele mooie reeks.

#3.1 - 156lb – BBE (verstelbaar - 10mm) – mc. chick - mc. chick
#3.2 - 159lb – BBE (verstelbaar - 8mm) – mc. chick - mc. chick
#3.2 - 162lb – BBE (verstelbaar - 7mm) – mc. chick - mc. chick
#3.3 - 165lb – BBE (verstelbaar - 6mm) – mc. chick - mc. chick
#3.3 - 168lb – BBE (verstelbaar - 5mm) – mc. chick - mc. chick
#3.4 - 171lb – BBE (verstelbaar - 4mm) – mc. chick - mc. chick
#3.4 - 175lb – BBE (verstelbaar - 3mm) – mc. chick - mc. chick
#3.5 - 180lb – BBE (verstelbaar - 1,5mm) – mc. chick - mc. chick
 
Tetting Master en Super Elite binnen, laatste is echt een monster bijna een CoC No. 4.

#1.7 - 96lb – BBM (verstelbaar - 10mm) – mc. chick - mc. chick
#1.8 - 99lb – BBM (verstelbaar - 8mm) – mc. chick - mc. chick
#1.8 - 101lb – BBM (verstelbaar - 7mm) – mc. chick - mc. chick
#1.9 - 103lb – BBM (verstelbaar - 6mm) – mc. chick - mc. chick
#1.9 - 105lb – BBM (verstelbaar - 5mm) – mc. chick - mc. chick
#2.0 - 107lb – BBM (verstelbaar - 4mm) – mc. chick - mc. chick
#2.0 - 109lb – BBM (verstelbaar - 3mm) – mc. chick - mc. chick
#2.1 - 111lb – BBM (verstelbaar - 1,5mm) – mc. chick - mc. chick
#3.9 - 203lb – BBSE – mc. chick - mc. chick
 
3 grippers van Geralt een rating gegeven.
Zwakke #3 zoals je kunt zien. Ook de MM2 is een zwakke versie.
#2.9 - 144lb – IM#3 – Geraltgrip - mc. chick
#3.0 - 150lb – MM2 – Geraltgrip - mc. chick
#3.1 - 157lb – IM#3 gevijld – Geraltgrip - mc. chick
 
3 grippers van Geralt een rating gegeven.
Zwakke #3 zoals je kunt zien. Ook de MM2 is een zwakke versie.
#2.9 - 144lb – IM#3 – Geraltgrip - mc. chick
#3.0 - 150lb – MM2 – Geraltgrip - mc. chick
#3.1 - 157lb – IM#3 gevijld – Geraltgrip - mc. chick

Als Geralt zijn 157lb gripper beheerst, kan hij lachend zijn certificering doen!
Heeft hij ze opgestuurd of is ie op de koffie geweest?:coffee:
 
Laatst bewerkt:
Dat is precies ook zijn gedachte. Maar die 157 heeft ook nog eens een flinke spreiding en daarbij nog 5mm extra weg geslepen.
Hij had ze naar mij verstuurd voor een rating.
 
Back
Naar boven