Fitness Seller

_ (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ano_97975

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
8 jan 2012
Berichten
506
Waardering
17
Lengte
1m85
Massa
93kg
Vetpercentage
17%
[MESSAGE REMOVED]
 
Laatst bewerkt:
Ervaring bij de persoon die het meet is belangrijker. Ook meerdere malen meten en het gemiddelde nemen.
 
[MESSAGE REMOVED]
 
Laatst bewerkt:
Beter hou je gewoon zelf de huidplooien bij in milimeters op de plekken waar jij het meeste vet vast houd. Dan kan je wekelijks checken of er vooruit gang is.

Volgens een 3 punts meting zit ik op 11% wat naar mijn inziens te laag is omdat zonder aan te spannen ik mijn abs nauwelijks zie en ik nog best wat vet rond mijn navel heb.
 
[MESSAGE REMOVED]
 
Laatst bewerkt:
Electrisch meten wijkt altijd af.
Mijn eigen ervaring is dat deze altijd omhoog afwijkt. Vooral op weegschalen waar je enkel op staat. Omdat die werken via een weerstand meting kan deze alle kanten op afwijken. Heb je warme voeten of een beetje vochtig dan is je vet % lager. Heb je veel eelt dan geeft zo een ding hoger aan. Met handen idem. Dus electrisch meten is niet betrouwbaar.


Huidplooimeting is betrouwbaarder. Mits uitgevoerd door een ervaren persoon.
 
Ok even een update, ik heb vandaag dus een skinfold meting laten doen bij de Fysio.. maar vond de plekken die opgemeten werden nogal raar..

welke skinfolds ik verwacht had: Chest, Thigh, Suprailiac, Abdomen
welke skinfolds gemeten zijn: biceps, triceps, subscapula, crista iliaca

vetpercentage week ongeveer 4% naar boven af van wat ik zelf klunsig gemet had met een 3 punts meting.
ook nog even met zo'n electrische vet meter (met handvaten) gemeten en gek genoeg kwam daar een hoger vet percentage uit dan de skinfold ?

Dit terwijl ik altijd dacht dat een electrische vet meter normaal gesproken naar beneden afwijkt..

zou iemand met meer kennis hiervan even een toelichting willen geven ? aangezien ik nu niet weet in hoeverre de skinfold meting acuraat is.

4-punts meting naar Durnin & Womersley is altijd op die 4 plaatsen en dan via de som ervan aflezen in een tabel. Zit wel wat foutmarge op inderdaad (5% bij mannen) maar als het steeds dezelfde persoon is kan je wel goed de evolutie in kaart brengen. Meer meetplaatsen is trouwens niet persé beter. Kan evengoed zijn dat er dan meer fouten gemaakt worden.

Elektronische metingen zijn heel erg afhankelijk van je hydratatietoestand, kan je je niet echt op baseren.
 
[MESSAGE REMOVED]
 
Laatst bewerkt:
Je behoefte kan je niet berekenen. Dat zijn schattingen met die formule en die houdt geen rekening met je stofwisseling en persoonlijke factoren. Het zijn indicaties!
De enige manier om je behoefte te bepalen is proefondervindelijk. Je eet bijvoorbeeld 2800 kcal.. en als je gewicht dan dan gelijk blijft is dat je behoefte. Dat is dus een kwestie van proberen.
Een formule kan wel een waarde geven maar dat kan net zo goed teveel of te weinig zijn voor jou.
 
en die foutmarge geld die zowel naar boven als naar beneden ? en hoe kan ik het beste omspringen met die foutmarge ?

ik wil namelijk wel een enigszins goede indicatie hebben van mijn VVM zodat ik mijn energie behoefte daarop kan berekenen.


Je had al een indicatie toch?
Je zal snel genoeg merken of de berekening correct is naar je doel.
Wordt je bizar snel droog, verlies je snel gewicht, verlies je kracht ...dan krijg je te weinig binnen.
Bouw je vlot relatief meer vet op dan spiermassa dan eet je verkeerd of teveel.
Houd je buikomvang en de dikte van je vet gewoon verder goed in de gaten en daarnaast af en toe op de weegschaal kijken of je geen spiermassa kwijtraakt.

Elektronisch meten geeft verder altijd wel een afwijking zowel naar boven als naar beneden.
Als je altijd onder dezelfde omstandigheden meet dan kan je de waarden een beetje als handvat gebruiken voor je fatloss. Maar het is dus nooit een exact aan vetmassa en spiermassa wat er gemeten wordt.
Dezelfde omstandigheden is dus, zelfde tijdstip, dus zelfde aantal maaltijden en drinken altijd de voeten droog gemaakt enz enz. Altijd even leeg plassen bijvoorbeeld ....

---------- Toegevoegd om 00:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:50 ----------

Je behoefte kan je niet berekenen.

De enige manier om je behoefte te bepalen is proefondervindelijk. Je eet bijvoorbeeld 2800 kcal.. en als je gewicht dan dan gelijk blijft is dat je behoefte. .

Je zal toch moeten berekenen om op die 2800 te komen toch?

Maar als je gewicht gelijk blijft op 2800 dan is dat je behoefte? En als iemand nu zwaarder of lichter wilde worden? Dan klopt die berekening of benadering volgens mij niet echt.

Je behoefte is wat je behoeft om een doel te bereiken, lichter of zwaarder worden en/of droger worden of droger en lichter of wat dan ook.
Meeste bodybuilders willen droger en zwaarder, al vind je dat niet vaak terug in de topics.
 
Met behoefte wordt meestal maintenance bedoeld (energie inname die resulteert in constant lichaamsgewicht, geen toe of afname dus).
 
Niet zo handig als mensen dat er mee gaan bedoelen.

Je behoefte is wat je nodig hebt.
 
Back
Naar boven