XXL Nutrition

Confused: Progress Dexa Scan vs. Huidplooi (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

neok33

Novice
Lid geworden
23 jan 2012
Berichten
12
Waardering
0
Lengte
1m89
Massa
78kg
Vetpercentage
15%
Beste DBB!

Ik ben ietswat confused over de resultaten die ik gemaakt heb en ben heel erg nieuwsgierig naar jullie inzichten.

Ik ben een jaar geleden begonnen met Person Training en heb in die tijd veel resultaat geboekt waar ik tevreden mee was. Ik deed dat zo'n 3 maanden. Daarna ben ik weer zelf gaan trainen en heb ik geprobeerd het schema en voedingspatroon vast te houden. Resultaat was er wel, maar het ging me nog niet snel genoeg. Daarom Train ik nu weer een aantal maanden met een PT en ben ik nog stricter met voeding omgegaan. Ik wil heel graag voor de zomer zichtbare abs, dus mn doel is 13% midden juli. Ik eet zo'n 1500cal per dag verdeling 50% eiwit 20% carbs 30% vet. Het vet is er voor mn gevoel echt van af gevlogen, en het resultaat is echt heel zichtbaar.

Dus ik was nieuwsgierig wat de resultaten waren ten opzichte van mn vorige Dexa Scan in augustus. Die was toen 24.5% vetpercentage. Toen ik begon paar maanden geleden met PT weer was het met een huidplooi meting (4punts) 19,9%. Dat leek me logisch gezien de resultaten en het harde werken. Van de week heb ik een nieuwe huidplooi meting gedaan en kwam ik uit op 15.5%, uiteraard voor mij een fantastisch resultaat.. voor mn gevoel zit ik op schema voor die 13%! Maaar nu.... heb ik dus ook gister weer een dexa scan gedaan om eens te vergelijken.. blijkt dat ik daar maar 1% ben gezakt!!!!!

Is er iemand die ervaring heeft met Dexa Scans en die mijn resultaten even kan bekijken? Ik heb alles netjes in een PDF / excel gezet zodat de resultaten makkelijk te vergelijken zijn.

Thanks!!

progressie.jpg
 

Bijlagen

  • idxa_results.pdf
    56,8 KB · Weergaven: 230
Logisch dat he zo snel gaat op 1500kcals nadeel is alleen dat je metabolisme zich gaat vertragen als je zo laag in calorieen gaat en dan loop je al heel snel vast zoals je nu dus al begint te merken. Heeft je coach je op die 1500 gezet of heb je dat zelf verzonnen. Persoonlijk zou ik rustig op gaan bouwen naar onderhoud en vanaf daar weer opnieuw zakken om te cutten.

Succes
 
Bedankt voor je reactie Assie321, maar het gaat mij niet zo zeer dat ik vastloop. In tegendeel, ik val nog steeds af dus daar ben ik tevreden mee.. Ik word ook elke training sterker, dus ik verlies naar mijn idee dus ook geen spier.

Gaat er mij om dat een huidplooi meting dus in 8 weken tijd met meer dan 4% kan dalen.. terwijl dexa scan in bijna een jaar tijd nog geen 1% gedaald is.

Wat zie ik over het hoofd?
 
Dat zou ik eerlijk niet gezegd niet weten. Dat gezegd hebbende blijft 1500 veel te laag voor iemand met jou stats om op te cutten dat is niet gezond en het is fijn dat je nog afvalt maar dat zou je ook op 2500 kunnen imo je zit veel te laag nogmaals heb jij of je coach dat verzonnen en herzie dit gewoon.
 
Ik heb eerder geprobeerd om meer op onderhoud te eten, maar dat had voor mij niet de juiste resultaten.
Voor mn gevoel eet ik exact wat mn lichaam nodig heeft. mn onderhoud zit op 2300 en volgens mij moet je voor een cut tussen de 500-800 negatief zitten. Ik kom ook op sommige dagen wel boven de 1500 uit hoor 1600/1700. Probeer daarom goed naar mn lichaam te luisteren en gaat het ook goed nu. Voel me er ook totaal niet minder bij, voel me enorm sterk en boek met trainingen enorme progressie. Wat is in dit verhaal dan zo slecht? Is het verstandiger om naar de wetenschap te luisteren of naar je lichaam en de resultaten?
 
Wat kost dexascan in NL?

---------- Toegevoegd om 14:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:54 ----------

Kijk naar mijn stats. Ik zit op ong 2500 kcal en ben ik binnen 5 weken 5kg kwijt. 3 keer per week full body training. Binnen 75 minuten doe ik aan deadlift, squat, bankdrukken, bent over row (soms optrekken ), dippen en naar huis. Heel zwaar dus. Dieet hoog in koolhydraten, ong 2gr per kg met eiwitten. Jij bent veel spiermassa verloren.

---------- Toegevoegd om 14:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:14 ----------

Ik zie nu dat er 50% aan eiwitten (dus zou het goed moeten zijn). Maar hoe dan een man van 189cm lang en rond 80kg op onderhoud van 2300 kcal ..?? Hoe vaak train je? Hoe ziet jou dag er uit? Werk jij op het kantoor? Zit je hele dag in bed? Ik Ken veel Jongens van jou leeftijd en ong jou gewicht die echt op 3300 kcal per dag zitten (onderhoud ).
 
Laatst bewerkt:
Ik doe zelf ook regelmatig Dexa Scans en naar mijn ervaring zijn die erg nauwkeurig. Ik kan jouw uitslag niet anders verklaren dan dat je inderdaad goed bent afgevallen, maar dat er helaas veel spiermassa bij zit. Dat kan bijna niet anders met 1500 kcal, misschien een beetje te enthousiast ge-cut. Cutten vereist geduld, want zo gauw je meer dan 20% onder je onderhoud gaat zitten gaat er ook spiermassa aan!
 
Wat kost dexascan in NL?

---------- Toegevoegd om 14:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:54 ----------

Kijk naar mijn stats. Ik zit op ong 2500 kcal en ben ik binnen 5 weken 5kg kwijt. 3 keer per week full body training. Binnen 75 minuten doe ik aan deadlift, squat, bankdrukken, bent over row (soms optrekken ), dippen en naar huis. Heel zwaar dus. Dieet hoog in koolhydraten, ong 2gr per kg met eiwitten. Jij bent veel spiermassa verloren.

---------- Toegevoegd om 14:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:14 ----------

Ik zie nu dat er 50% aan eiwitten (dus zou het goed moeten zijn). Maar hoe dan een man van 189cm lang en rond 80kg op onderhoud van 2300 kcal ..?? Hoe vaak train je? Hoe ziet jou dag er uit? Werk jij op het kantoor? Zit je hele dag in bed? Ik Ken veel Jongens van jou leeftijd en ong jou gewicht die echt op 3300 kcal per dag zitten (onderhoud ).

Een dexa (idxa) scan kost 35 euro, ik heb het gedaan in Purmerend www.lifechiropractie.nl

Op dit moment train ik 4 keer per week, max een uur.
3x daarvan train ik fullbody alles TUT
superset van Squats naar pullups (3 setjes)
squats 12 reps 3/1 55kg (ga wekelijks ongeveer nu met 2,5 kg omhoog)
pullups 12 reps 3/1 supported/resistance band paars (begon echt op zwaarste niveau, ga bijna zonder band 12 reps)
Daarna superset walking lunges 8kg 25 stappen (3 sets) naar Dumbell press (TUT) 18kg (gaat ook best rap omhoog nu 8 weken geleden lukte 12kg nog maar net 3 setjes 12x

4e dag doe ik wat losse biceps triceps oefeningen.

Verder heb ik een kantoorbaan, dus ik zit verder de hele dag achter een bureau.

Ik doe zelf ook regelmatig Dexa Scans en naar mijn ervaring zijn die erg nauwkeurig. Ik kan jouw uitslag niet anders verklaren dan dat je inderdaad goed bent afgevallen, maar dat er helaas veel spiermassa bij zit. Dat kan bijna niet anders met 1500 kcal, misschien een beetje te enthousiast ge-cut. Cutten vereist geduld, want zo gauw je meer dan 20% onder je onderhoud gaat zitten gaat er ook spiermassa aan!

Dat ik ook spiermassa ging verliezen, daar had ik wel wat rekening mee gehouden. Maar ik snap niet helemaal dat het zo niet zichtbaar is. Ik maak echt in m'n training echt stappen ook qua gewichten, word gewoon steeds sterker. Als je spieren verliest, lijkt het me toch ook logisch dat je wat kracht verliest.. of in ieder geval niet zo snel progressie maakt.. of zeg ik nu iets heel doms?
 
Een dexa (idxa) scan kost 35 euro, ik heb het gedaan in Purmerend www.lifechiropractie.nl

Op dit moment train ik 4 keer per week, max een uur.
3x daarvan train ik fullbody alles TUT
superset van Squats naar pullups (3 setjes)
squats 12 reps 3/1 55kg (ga wekelijks ongeveer nu met 2,5 kg omhoog)
pullups 12 reps 3/1 supported/resistance band paars (begon echt op zwaarste niveau, ga bijna zonder band 12 reps)
Daarna superset walking lunges 8kg 25 stappen (3 sets) naar Dumbell press (TUT) 18kg (gaat ook best rap omhoog nu 8 weken geleden lukte 12kg nog maar net 3 setjes 12x

4e dag doe ik wat losse biceps triceps oefeningen.

Verder heb ik een kantoorbaan, dus ik zit verder de hele dag achter een bureau.



Dat ik ook spiermassa ging verliezen, daar had ik wel wat rekening mee gehouden. Maar ik snap niet helemaal dat het zo niet zichtbaar is. Ik maak echt in m'n training echt stappen ook qua gewichten, word gewoon steeds sterker. Als je spieren verliest, lijkt het me toch ook logisch dat je wat kracht verliest.. of in ieder geval niet zo snel progressie maakt.. of zeg ik nu iets heel doms?

Je laatste opmerking is inderdaad waar, maar als ik zo naar je programma kijk lijkt het te veel gefocused op verbranding en niet op het bouwen van spiermassa. Supersets en high rep ranges met korte rustintervallen stimuleren je hartslag om omhoog te gaan. Als je daadwerkelijk zware krachttraining zou doen of in ieder geval meer gebaseerd op hypertrophy EN je zit in een caloric surplus dan zou je aardig wat massa moeten opbouwen. Als je al weinig spiermassa hebt 'to begin with' en ook nog eens 1500cal eet dan wordt je graatmager als je zo doorgaat.
 
Back
Naar boven