MuscleMeat

Squat form low bar hand position rippetoe vs praktijk worldcup pl (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Die squats van rippetoe kijken eerder goodmornings dankzij de manier hoe hij de stang vasthoudt.
Tevens is het een recept voor bicep/elleboog pijn is mijn ervaring.
 
Ja ik neem die squats van rip ook niet meer serieus hier stond een mooi fimpje over squatte
 
Ik heb een vraag...

Ikzelf heb nogal moeite met squatten omdat ik in mijn rechter enkel een anterior impingement heb zitten.
Dit houd in dat ik mijn knie niet voorbij de tenen krijg zonder steken aan de voorzijde van m'n rechter enkel (een inklemming veroorzaakt door eerdere enkelband scheuring).

Nu vroeg ik mij af is er een manier van squatten waarbij mijn knieen niet voorbij de tenen gaan? Of is het dan praktisch onmogelijk voor mij een goede squat uit te voeren?


PS: de fysiotherapist kon niet veel voor mij betekenen, een operatie gaat helaas niet lukken, omdat ik voor mij werk fysiek inzetbaar moet blijven (defensie). ik heb namelijk al een aantal blessure's achter de rug, als ik nu voor operatie zou gaan kan ik mogelijk werkongeschikt verklaart worden.
 
Ik heb een vraag...

Ikzelf heb nogal moeite met squatten omdat ik in mijn rechter enkel een anterior impingement heb zitten.
Dit houd in dat ik mijn knie niet voorbij de tenen krijg zonder steken aan de voorzijde van m'n rechter enkel (een inklemming veroorzaakt door eerdere enkelband scheuring).

Nu vroeg ik mij af is er een manier van squatten waarbij mijn knieen niet voorbij de tenen gaan? Of is het dan praktisch onmogelijk voor mij een goede squat uit te voeren?


PS: de fysiotherapist kon niet veel voor mij betekenen, een operatie gaat helaas niet lukken, omdat ik voor mij werk fysiek inzetbaar moet blijven (defensie). ik heb namelijk al een aantal blessure's achter de rug, als ik nu voor operatie zou gaan kan ik mogelijk werkongeschikt verklaart worden.

Je poepert verde naar achteren doen
 
Wijdere stance, low bar en meer heupbeweging naar achter verminderen knee travel

Echter lever je dan ook een groot deel van de quad activatie in, daarvoor is die knee travel gewoon nodig.
 
Je poepert verde naar achteren doen
Ik val dan altijd naar achter als ik dit teveel doe.

---------- Toegevoegd om 18:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:13 ----------

Wijdere stance, low bar en meer heupbeweging naar achter verminderen knee travel

Echter lever je dan ook een groot deel van de quad activatie in, daarvoor is die knee travel gewoon nodig.
Zouden weightlifting shoes kunnen helpen?
 
Heeeel erg wijd staan.
Is alleen wel zwaar op de heupen en het duurt even voordat je goed op diepte kan komen.
 
Ik val dan altijd naar achter als ik dit teveel doe.

---------- Toegevoegd om 18:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:13 ----------

Zouden weightlifting shoes kunnen helpen?

Ja weightlifting shoes zullen dan wel helpen denk ik, ik zou ze een keer bij iemand proberen. Of probeer eens schijfjes onder je hakken te leggen, dan simuleer je een weigthlifting shoe.
 
Ja weightlifting shoes zullen dan wel helpen denk ik, ik zou ze een keer bij iemand proberen. Of probeer eens schijfjes onder je hakken te leggen, dan simuleer je een weigthlifting shoe.
met schijfjes doe ik het nu vaak en dan heb ik geen pijn.

Misschien maar schoenen zoeken met een zo hoog mogelijk hak?
 
met schijfjes doe ik het nu vaak en dan heb ik geen pijn.

Misschien maar schoenen zoeken met een zo hoog mogelijk hak?

Yup dat is dan de oplossing inderdaad. Hier staan in de powerlifting secties wel wat topics over squatschoenen. Ik heb zelf de adidas power perfect II
 
Die squats van rippetoe kijken eerder goodmornings dankzij de manier hoe hij de stang vasthoudt.
Tevens is het een recept voor bicep/elleboog pijn is mijn ervaring.

Alhoewel ik zeker ook mijn twijfels heb over een aantal van de cues van Rippetoe ben ik van mening dat zijn manier van de bar vasthouden juist niet voor biceps en/of elleboogpijn zorgt. De zgn 'broken wrist' positie van de handen samen met zoveel mogelijk je ellebogen naar voren duwen heeft namelijk het risico dat, bij het verschuiven van de bar, het gewicht als het ware op je armen komt te hangen ipv dat het gedragen wordt door de rug. Dat is wat voor een impingement en bijbehorende problemen kan zorgen. Dit kan je oplossen door je duimen over de bar te doen en de ellebogen niet bizar ver naar voren te forceren.

edit:

En toch als je de squats van die pl wedstrijd vergelijkt met gewichtheffers... Meer in elkaar vouwen, breder staan, knieën minder naar voren. Niet zo extreem als rip's cheated goodmornings, maar toch..

http://www.youtube.com/watch?v=CC_V9YNBiPk

Zouden dit geen legal squats zijn op zo'n wedstrijd?

300+ rechtop ass to grass is niet ongekend bij top gewichtheffers zelfs bij lagere gewichtklasses en ziet er dan een stuk soepeler uit...

Waarom dan toch dat verschil in uitvoering?

Een dergelijke squat krijg je gewoon 3 witte lichten op. Bij de SBD workshop werd ook veel meer een high bar squat uitgelegd, of iig een squat waarbij je veel rechterop staat. Dat lijkt ook iets meer de trend te worden (ook bij de Noren) heb ik het gevoel.
 
Alhoewel ik zeker ook mijn twijfels heb over een aantal van de cues van Rippetoe ben ik van mening dat zijn manier van de bar vasthouden juist niet voor biceps en/of elleboogpijn zorgt. De zgn 'broken wrist' positie van de handen samen met zoveel mogelijk je ellebogen naar voren duwen heeft namelijk het risico dat, bij het verschuiven van de bar, het gewicht als het ware op je armen komt te hangen ipv dat het gedragen wordt door de rug. Dat is wat voor een impingement en bijbehorende problemen kan zorgen. Dit kan je oplossen door je duimen over de bar te doen en de ellebogen niet bizar ver naar voren te forceren.

Ik kreeg er juist nog meer pijn in mijn biceps van
 
Ik kreeg er juist nog meer pijn in mijn biceps van

Hoe verklaar je dat? De wijdte kan het niet zijn. Ik kan me alleen voorstellen dat het dan ligt aan het feit dat je met zgn 'broken wrists' squat.

Ik ben de laatste tijd veel bezig geweest met barpositie vanwege schouderklachten. Op zich denk ik dat Rippetoe zijn cue van ellebogen omhoog best kan werken zolang je vervolgens uit de hole maar niet tegen de barbell aan gaat drukken maar alleen de schouders omhoog houdt voor de zgn shelf. Dat is misschien ook wel een verklaring waarom juist andere mensen meer met de ellebogen naar beneden squatten, dan kan je drukken wat je wilt. Echter dat zorgt wellicht weer voor de door Rippetoe genoemde klachten in de elleboog op het moment dat de bar wat naar beneden schuift.
 
Gewoon met safety squat bar, cambered bar of een bow bar buigen. Als je competitie doet een aantal weken van te voren terug naar het gewone halter. Niet handig en zeker niet nodig om jezelf pijn te doen tijdens het trainen.
 
Hoe verklaar je dat? De wijdte kan het niet zijn. Ik kan me alleen voorstellen dat het dan ligt aan het feit dat je met zgn 'broken wrists' squat.

Ik ben de laatste tijd veel bezig geweest met barpositie vanwege schouderklachten. Op zich denk ik dat Rippetoe zijn cue van ellebogen omhoog best kan werken zolang je vervolgens uit de hole maar niet tegen de barbell aan gaat drukken maar alleen de schouders omhoog houdt voor de zgn shelf. Dat is misschien ook wel een verklaring waarom juist andere mensen meer met de ellebogen naar beneden squatten, dan kan je drukken wat je wilt. Echter dat zorgt wellicht weer voor de door Rippetoe genoemde klachten in de elleboog op het moment dat de bar wat naar beneden schuift.

Hoezo kan de wijdte het niet zijn volgens jou?
Ik krijg juist enorme pijn in mijn brachialis aan beide armen als ik de stang zo smal pak als dat Rippetoe aanraadt. Ik prefereer een hele wijde grip zodat er weinig stress op de brachialis komt. Je moet inderdaad niet met je handen de stang omhoog drukken want dat is gegarandeerd pijn bij mij maar wijd pakken en zorgen dat je de bovenrug van alle 4 de kanten naar elkaar drukt zodat de stang uit zichzelf blijft liggen werkt goed.
Op die manier kan ik redelijk vaak met een normale stang squaten
 
Back
Naar boven