XXL Nutrition

Tijdstip inname creatine...

Bezoekers in dit topic

D.D.

Dutch Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
14 jan 2005
Berichten
629
Waardering
0
Laatst vertelde ik iemand (die nogal professioneel bezig is met BB - en dat is misschien THE understatement van het jaar :lol: ) mij dat je creatine het beste tijdens je training kunt innemen (b.v. opgelost in water :brew: , in je bidon en tijdens je workout daarvan drinken).

De argumentatie erachter was, dat je zo constant je creatine voorraad in je lichaam op peil houdt (omdat je na een setje wat creatine hebt verloren).

It does make sense als je het zo stelt... maarrhe... is dat ook zo? :dunno:
 
In de oplaadfase ( 5 dagen lang ) 3x per dag 5 gram creatine. Beste smorgens op nuchtere maag met dextrose. Volgende rond een uur of 2/3 weer op lege maag met dextrose. De laatste rond een uur of 8/9 ook weer op lege maag met dextrose.

Na de oplaadfase elke dag smorgens op nuchtere maag met dextrose.

Na 4 tot 6 weken gebruik geen creatine innemen voor tenminste 4 weken.

Ik heb deze tip zelf meerdere malen gehad van ervaren BB'ers.
 
micr zei:
In de oplaadfase ( 5 dagen lang ) 3x per dag 5 gram creatine. Beste smorgens op nuchtere maag met dextrose. Volgende rond een uur of 2/3 weer op lege maag met dextrose. De laatste rond een uur of 8/9 ook weer op lege maag met dextrose.

Na de oplaadfase elke dag smorgens op nuchtere maag met dextrose.

Na 4 tot 6 weken gebruik geen creatine innemen voor tenminste 4 weken.

Ik heb deze tip zelf meerdere malen gehad van ervaren BB'ers.

Opladen is totaal overbodig

Op je nuchtere maag 3gr creatine met 1,5 gram glucose en +-750ml water met een flinke scheut limonadesiroop of dextrosepoeder..(geen vruchtensap nemen,hebben ze me verteld :D )
direct na de training dezelfde dosis,,,thats it (opname is optimaal als je helemaal leeg bent,,dat is niet tijdens het trainen maar erna ;) )


Edit:
je kan creatine ook 3 of 4 maanden nemen,je moet alleen dezelfde periode erna nix nemen ,dus : 3 maanden gebruiken is erna 3 maanden nix nemen,,time on is time of
 
Laatst bewerkt:
D.D. zei:
Laatst vertelde ik iemand (die nogal professioneel bezig is met BB - en dat is misschien THE understatement van het jaar :lol: ) mij dat je creatine het beste tijdens je training kunt innemen (b.v. opgelost in water :brew: , in je bidon en tijdens je workout daarvan drinken).

De argumentatie erachter was, dat je zo constant je creatine voorraad in je lichaam op peil houdt (omdat je na een setje wat creatine hebt verloren).

It does make sense als je het zo stelt... maarrhe... is dat ook zo? :dunno:

Ik denk dat het bullshit is, je verliest creatine niet tijdens de training, en aanvullen gaat veel te langzaam.. je kunt het net zo goed voor de training innemen (of na de training, whatever).
 
Uberposer zei:
Opladen is totaal overbodig

nee, opladen is niet nodig, met alleen een dosis van 3 - 5 gram per dag raak je uiteindelijk ook verzadigt, het duurt alleen langer. Als je haast hebt blijft laden een alternatief.

Op je nuchtere maag 3gr creatine met 1,5 gram glucose en +-750ml water met een flinke scheut limonadesiroop of dextrosepoeder..(geen vruchtensap nemen,hebben ze me verteld :D )

Anderhalve gram dextrose... tjonge tjonge... da's niet niks (maar dan ook net niet niks...) trouwens, ik vind dat er niks mis is met vruchtensap... ware het inderdaad dat fructose niet specifiek iets doet voor de opname van creatine, maar limonadesiroop bevat sucrose wat ook 50% fructose is. Het idee achter de toevoeging van dextrose is dat het je je bloedsuikerspiegel snel verhoogd, en daarmee zorgt voor een verhoogde vrijgave van insuline wat zou helpen om voedingsmiddelen uit je bloedbaan in je cellen te loodsen. Nu is het maar de vraag of in die korte periode de creatine al via je maag en darmen in je bloedbaan is kunnen komen om uberhaupt dan opgenomen te worden.

direct na de training dezelfde dosis,,,thats it (opname is optimaal als je helemaal leeg bent,,dat is niet tijdens het trainen maar erna ;) )

bullshit, je creatine-voorraad is niet OP na een training. Creatine wordt niet "verbruikt" tijdens een training... creatine wordt gebruikt om de creatinetrifosfaat-poel te vergoten, de CTF wordt dan in de cellen omgezet in creatine-DI-fosfaat en het vrijkomende fosfaat-gedeelte is voor de een of andere manier een vorm van energie voor de cel... hele snelle energie (anearoob en voldoende voor iets van een seconde of 10 continue anearobe belasting, en met een vergrootte fosfaatpoel wordt die periode iets verlengd)

Edit:
je kan creatine ook 3 of 4 maanden nemen,je moet alleen dezelfde periode erna nix nemen ,dus : 3 maanden gebruiken is erna 3 maanden nix nemen,,time on is time of

kan ook ? wat is dan de andere optie ? (ja je kunt het ook laten en gewoon door blijven slikken ?)
 
Oke, de 1 zegt voor, andere zegt na de training. Weer een andere zegt op een nuchtere maag. :eek: Wa is het nou ???
 
op trainingsdagen:
sochtends, voor- en na het trainen

op niet trainingsdagen:
sochtends en savonds
 
misschien maakt het geen **** uit ?

Probeer het 2 maanden voor de training, probeer het 2 maanden na de training, probeer het 2 maanden alleen 's ochtends, of doe 2 keer per dag, of 3 keer op trainingsdagen, hou een logboek bij, wijzig verder niks en zie wat het verschil is.

Ik geloof dat onderzoek al had aangetoond dat een dosis van 2 of 3 gram voldoende was om het dagelijkse verlies aan te vullen en om dus verzadigd te blijven.
 
wazzup zei:
misschien maakt het geen **** uit ?

Probeer het 2 maanden voor de training, probeer het 2 maanden na de training, probeer het 2 maanden alleen 's ochtends, of doe 2 keer per dag, of 3 keer op trainingsdagen, hou een logboek bij, wijzig verder niks en zie wat het verschil is.

Ik geloof dat onderzoek al had aangetoond dat een dosis van 2 of 3 gram voldoende was om het dagelijkse verlies aan te vullen en om dus verzadigd te blijven.

Ik las ook dat het helemaal niks uitmaakt wanneer je creatine in neemt!
 
Het maakt volgens mij ook helemaal niets uit wanneer je het inneemt, zolang je de voorraad maar verhoogt in je lichaam.
 
maniac zei:
Het maakt volgens mij ook helemaal niets uit wanneer je het inneemt, zolang je de voorraad maar verhoogt in je lichaam.

Mee eens.. het punt is echter wat diegene maakt was, dat tijdens een training je je voorraad creatine/ATP aanspreekt en door tijdens de training dus creatine te drinken, je je voorraad direct aanvult om zo de volgende set wederom te kunnen knallen
 
D.D. zei:
Mee eens.. het punt is echter wat diegene maakt was, dat tijdens een training je je voorraad creatine/ATP aanspreekt en door tijdens de training dus creatine te drinken, je je voorraad direct aanvult om zo de volgende set wederom te kunnen knallen

Je maakt je creatine niet op tijdens training.

en het duurt ook een flinke poos voordat de ingenomen cretaine de creatine-fosfaatpoel heeft aangevuld.

Voor de training innemen zou wel eens kunnen leiden tot een toename van het creatineserum in het bloed op het moment dat je na de training je insuline-piek hebt en dus voor een iets betere (snellere) opname kunnen zorgen. (kwestie van timing dus).
 
Bron nutriplaza :


Wat is creatine ?
Creatine is een natuurlijke stof die in ons lichaam zit, van alle creatine die zich in ons lichaam bevindt zit het meeste opgeslagen in onze spieren (±90%).

Wat doet creatine ?
De brandstof waar je spiercellen op lopen wordt ATP (Adenosine Tri Fosfaat) genoemd.
Alle andere brandstoffen, zoals vetzuren of glucose, moeten eerst worden omgezet in ATP om verbrand te worden.
In dat verbrandingsproces gaat ATP over in ADP (Adenosine Di Fosfaat).
Creatine zorgt ervoor dat je dit ADP weer omzet in ATP daarom heet creatine ook wel 'energiefosfaat'.
Creatine is een bestanddeel van de voeding en wordt voor een belangrijk deel verkregen uit de consumptie van vlees, zo bevat een kilogram biefstuk circa 4 gram creatine.
Daarnaast worden in het lichaam enkele grammen creatine aangemaakt in de lever en nieren. De natuurlijke hoeveelheid creatinefosfaat in de spieren is voldoende voor slechts enkele seconden maximale arbeid, daarna wordt de concentratie zo laag dat de prestatie afneemt.
Als de voorraad creatinefosfaat afneemt, neemt de hoeveelheid energie dus ook af.
De spieren kunnen dan niet meer zo veel kracht leveren.
Men heeft jarenlang geprobeerd om door middel van geavanceerde trainingsmethoden de concentratie creatinefosfaat te laten stijgen, maar de concentratie bleek slechts uiterst gering toe te nemen.
Inmiddels is bewezen dat door extra inname van creatine de concentratie creatinefosfaat wel stijgt.

Kan iedereen creatine gebruiken ?
Creatine kan door iedereen gebruikt worden. Fitnessers en sprinters boeken veelal de beste resultaten omdat zij sporten beoefenen die gepaard gaan met korte en explosieve bewegingen maar ook sporten die gebaseerd zijn op interval (basketbal,handbal,voetbal) zullen voordeel hebben bij het gebruik van creatine. Zelfs mensen die geen sport beoefenen zullen baat hebben bij inname van creatine omdat de stijfheid van spieren zal verminderen, denk hierbij vooral aan bos- of strandwandelingen.

Voordelen creatine
- sneller herstel na een training
- uithoudingsvermogen wordt groter
- mindere vorm van vrije radicalen
- meer spierkracht
- groei spiervolume
- betere resultaten

Bijwerkingen creatine:
- Overdosering. Dit kan leiden tot schade aan de nieren en lever. Echter dit wil niet zeggen dat u moet stoppen met het gebruik van creatine wel moet u zich houden aan de aanbevolen dosering immers: Alles wat u TEVEEL inneemt kan schade veroorzaken.
- Door creatinesuppletie kan de normale lichamelijke aanmaak van creatine door uw lichaam verminderen of zelfs stoppen, belangrijk is dat u de tijd dat u creatine inneemt ook dezelfde tijd inlast als rustpauze: 3 maanden inname = 3 maanden rust.

Creatine kankerverwekkend ?
In 2000 is er door een toonaangevend instituut (American College of Sports Medicine) in de V.S. onderzoek verricht naar de effecten van creatine op de gezondheid. In de bevindingen van dit onderzoek worden geen kankerverwekkende eigenschappen van creatine vermeld en ook volgens het Nederlands Centrum voor Dopingvraagstukken (NeCeDo) zijn er geen wetenschappelijk onderbouwde argumenten voor de suggestie dat creatine kankerverwekkend kan zijn.

Gebruiksaanwijzing
De "oplaadfase" die aanbevolen wordt door producenten is veelal uit commercieel standpunt want wanneer men dagelijks eenzelfde hoeveelheid (± 3 gram) creatine inneemt is bewezen dat dit net zoveel resultaat oplevert als met de oplaadfase.
Beide methodes leveren een toename van zo’n 20% creatine op in de spieren.
Het verschil tussen deze 2 methodes is dus niets alleen bespaart het u wel veel geld.
Neem creatine altijd in met een vruchtensap omdat dit veel koolhydraten bevat waardoor de creatine beter wordt opgenomen en getransporteerd door het lichaam.



Grtzz
 
Je kan gewoon heel het jaar door elke dag 5gr creatine innemen zonder oplaadfase en pauzes, het duurt dan alleen wat langer voor het begint te werken (20 dagen tot een maand) maar heeft na die kleine maand wel hetzelfde effect. Die oplaadfase zijn grotendeels ook verkooppraatjes om meer creatine de deur uit te krijgen.
 
Je kan gewoon heel het jaar door elke dag 5gr creatine innemen zonder oplaadfase en pauzes, het duurt dan alleen wat langer voor het begint te werken (20 dagen tot een maand) maar heeft na die kleine maand wel hetzelfde effect. Die oplaadfase zijn grotendeels ook verkooppraatjes om meer creatine de deur uit te krijgen.

Bedankt voor het bumpen van dit topic na 10 jaar. Ben jij toevallig een Belg?
 
haha.. bump van het jaar.
 
tjonge jonge... krijg er bijna diaree van. Van het lachen he.. dus niet te hard lachen.
 
Je kan gewoon heel het jaar door elke dag 5gr creatine innemen zonder oplaadfase en pauzes, het duurt dan alleen wat langer voor het begint te werken (20 dagen tot een maand) maar heeft na die kleine maand wel hetzelfde effect. Die oplaadfase zijn grotendeels ook verkooppraatjes om meer creatine de deur uit te krijgen.

:duh:
 
Bedankt voor het bumpen van dit topic na 10 jaar. Ben jij toevallig een Belg?
Dan hoop ik voor jou dat jij geen Nederlander bent die zo graag op het middelste baanvak met je sleurhut en vooral GRATIS op onze Belgische wegen rijdt :D
 
Back
Naar boven