MuscleMeat

Squat mechanics (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Jwdoetookmee

Monstrous Giant
Elite Member
10 jaar lid
Foto Contest x2
Lid geworden
27 apr 2012
Berichten
11.291
Waardering
6.037
Lengte
1m80
Massa
100kg
Vetpercentage
6%
Vast wel bekend bij de meeste bij jullie, maar ik kwam hem weer een keertje tegen, en toch wel een erg duidelijk filmpje.


Het is dus goed om niet alleen maar naar algemene tips te luisteren zoals ''altijd onder parallel squatten''.
 
Ik moet het filmpje nog eens aandachtig bekijken, maar waarom zou je niet onder parallel moeten squatten?
 
Er wordt ook niet gezegd dat je dat überhaupt niet moet doen. Het hangt af van hoe je gebouwd bent ;-). Jw geeft ook aan: 'zoals' altijd onder parallel squatten. Tenminste, zo begrijp ik deze post :-). Nice one btw!
 
maar in powerlifting moet je tot onder parallel squatten en powerlifting is the one and only son of god!!!
 
Gelukkig zak je tussen je benen en niet als een 2d frame erbovenop.

Wil wel eens een voorbeeld zien van iemand met proporties en structurele belemmeringen die echt absoluut onmogelijk onder par kan squatten.
 
iedereen kan onder par squatten

of het dan nog een veilige/nuttige oefening is voor de specifieke lifter is een andere kwestie

brb squatten om mn quads te trainen maar mn heupen een kilometer naar achter bewegen omdat ik anders niet onder parallel kom en dat moet van het internet
 
Kan me wel voorstellen dat je met pl regels misschien niet zo competief bent op de squat, maar onveilig? Wanneer zou het dat zijn? Komt dat echt voor zonder mogelijke oplossing?

En ja andere variaties gebruiken voor een bepaald nut waarbij je niet onder par hoeft te squatten is een goede, maar inderdaad andere kwestie dan het kunnen of niet.
 
iedereen kan onder par squatten

of het dan nog een veilige/nuttige oefening is voor de specifieke lifter is een andere kwestie

brb squatten om mn quads te trainen maar mn heupen een kilometer naar achter bewegen omdat ik anders niet onder parallel kom en dat moet van het internet

Zo trainen bodybuilders inderdaad en dat begrijp ik volledig, maar dat heeft dan weer niks met mechanics te maken.
 
hoe je moet squatten voor het gewenste trainingseffect heeft niks met mechanics te maken?
 
Leuke voorbeelden, maar bepaald niet realistisch. Er is immers niemand wiens bovenbenen even lang zijn als diens torso, terwijl zijn onderbenen ongeveer de helft zijn. Of zoals in zijn laatste voorbeeld iemand wiens onderbenen ongeveer even lang zijn als diens torso. Theoretisch heeft hij gelijk, maar in de praktijk komen dit soort gevallen (bijna) niet voor.

Wanneer iemand dus beweert niet beneden parallel te kunnen squatten, ligt dat zeer waarschijnlijk aan iets anders dan aan zijn lichaamsverhoudingen. Om die reden is het beter om juist wel beneden parallel proberen te komen i.p.v. de makkelijke en kinderachtige uitweg "lukt me niet" te kiezen. Het probleem is namelijk zeer waarschijnlijk wel op te lossen.
 
Gelukkig zak je tussen je benen en niet als een 2d frame erbovenop.

Wil wel eens een voorbeeld zien van iemand met proporties en structurele belemmeringen die echt absoluut onmogelijk onder par kan squatten.
dit is volgens mij niet zo zeer over mensen die totaal niet tot diepte kunnen zakken, maar om te laten zien dat squat techniek erg persoonlijk is en rechtop squatten niet altijd mogelijk is.

Leuke voorbeelden, maar bepaald niet realistisch. Er is immers niemand wiens bovenbenen even lang zijn als diens torso, terwijl zijn onderbenen ongeveer de helft zijn. Of zoals in zijn laatste voorbeeld iemand wiens onderbenen ongeveer even lang zijn als diens torso. Theoretisch heeft hij gelijk, maar in de praktijk komen dit soort gevallen bijna niet voor.

Wanneer iemand dus beweert niet beneden parallel te kunnen squatten, ligt dat zeer waarschijnlijk aan iets anders dan aan zijn lichaamsverhoudingen. Om die reden is het beter om juist wel beneden parallel proberen te komen i.p.v. de makkelijke en kinderachtige uitweg "lukt me niet" te kiezen. Het probleem is namelijk zeer waarschijnlijk wel op te lossen.

mijn bovenbenen zijn langer dan mijn torso.

maar zoals ik hierboven zei, volgens mij is dit filmpje niet bedoelt om te laten zien dat er mensen zijn die niet tot diepte kunnen squatten.
 
dit is volgens mij niet zo zeer over mensen die totaal niet tot diepte kunnen zakken, maar om te laten zien dat squat techniek erg persoonlijk is en rechtop squatten niet altijd mogelijk is.
Hij noemt het wel, zowel het niet kunnen als last krijgen van de rug. Dat baseren op die 2d representatie met onmogelijke(?) verhoudingen vind ik nogal zonde, had dan personen waarbij dat is vastgesteld getoond en laat zien dat het echt niet op te lossen is met meer mobiliteit.

Dan zijn de implicaties van het filmpje duidelijk en geloof ik het meteen. Nu zegt het nog niks behalve dat techniek kan verschillen, waar we dan zelf implicaties moeten bedenken voor het nut en performance van de oefening.

Of rechtop squatten onmogelijk kan zijn vraag ik me net zo zeer af, wellicht afhankelijk van diepte voorbij parallel. Of, wanneer is het niet meer rechtop? :P
 
Achterlijk 2d model om als voorbeeld te nemen mijn been kan ook nog naar buiten en dan veranderen de verhoudingen mee
 
Alsof je mid squat rep significant endo of exoroteert en daardoor de front to back afstand van je knieen tot je heupen significant verandert, zelfs als je dat doet dan blijft het punt staan dat femur lengte vrij veel invloed kan hebben op je squattechniek, alleen wat minder constant throughout de beweging dan hij hier misschien kan tonen

model wat hij gebruikt is gewoon prima om zn punt te illustreren
 
Dus jij heb een zelfde soort squat als je met je voeten naast elkaar squat knap hoor!
 
ik squat meestal met mn voeten naast elkaar ja, werkt in mijn ervaring beter dan met mn voeten achter elkaar
 
ik squat met mijn voeten uit elkaar gaat zoveel makkelijker
 
6721fb1d79969795e2ef30805df7fc03.jpg


Gewoon zo toch???
 
Ja want femurlengte is bepalend en niet het feit dat mensen de hele dag zitten en de hele dag niet lager dan stoel hoogte zakken en daardoor zo stijf als een plank zijn :roflol:

Volgend filmpje wordt zeker een squat niet lager dan parallel want is slecht voor je knieën filmpje :roflol:
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Pren
Back
Naar boven