Fitness Seller

Voeding clean of niet?

Bezoekers in dit topic

K2K24

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
8 jun 2007
Berichten
572
Waardering
68
Lengte
1m91
Massa
86kg
Vetpercentage
14%
All,

Ik zit op dit moment in een cut waarbij ik rondom de 2100 kcal nuttig iedere dag. Het principe wat ik hanteer om aan deze 2100 kcal te komen is een beetje een mix van een voedingsschema vs IIFYM meaning ik heb een redelijk vast patroon qua voeding (lees: er zitten een x aantal producten standaard in mijn maaltijden maar hanteer geen schema wat ik van ma t/m zo strikt volg) maar soms nog wel eens wat ruimte voor wat extra's wat ik dan volgens het IIFYM principe opvul. Ik monitor en log alles volgens de app 'Fatsecret' wat ik overigens prima vind werken..

Nu is het principe volgens Jwdoetookmee dat je afvalt volgens het kcal in vs kcal out principe en daar geloof ik zelf ook in. Ik probeer echter toch redelijk clean te eten ondanks dat in JW's post wordt gesuggereerd dat het eigenlijk niet veel uitmaakt wat je eet, zolang je maar niet over je totaal kcal heengaat.

Anyway, om een lang verhaal kort te maken, wat is clean? Wanneer eet je dus echt clean volgens de BB standaarden en hoe clean is mijn voeding op dit moment?

Hier even een opsomming van wat ik vandaag heb gehad over 2 maaltijden (doe IF en eet tussen 12.00 en 18.00):

- 2 sneetjes bruinbrood
- 20 mg vita d'or smeerboter
- 2 plakken 48+ jonge kaas
- 4 gekookte eieren
- 4 schepjes whey eiwit poeder
- 50 gram ongezouten cashewnoten
- 80 gr gekookte aardappelen
- 150 gr kip
- 200 gram sperziebonen

E: 192
K: 112
V: 98

Tot: 2100 kcal

Verder neem ik vit D3/C en multivit en drink ik 2 á 3 liter water per dag.

De vraag is dus, is dit clean? In mijn ogen 80/20 wel?
 
All,


- 2 sneetjes bruinbrood
- 20 mg vita d'or smeerboter
- 2 plakken 48+ jonge kaas
- 4 gekookte eieren
- 4 schepjes whey eiwit poeder
- 50 gram ongezouten cashewnoten
- 80 gr gekookte aardappelen
- 150 gr kip
- 200 gram sperziebonen

E: 192
K: 112
V: 98

Tot: 2100 kcal

Verder neem ik vit D3/C en multivit en drink ik 2 á 3 liter water per dag.

Als je dat rode vervangt (bijv door havermout/ brinta) dan wel. Evt melk.

Verder lijken 2100 kcal, zelfs voor cutten, mij beetje weinig voor je gewicht en lengte maar kan het mis hebben. Verder zijn de macro verhoudingen wel prima qua eiwit en vet.
Maar zou toch ff kijken of die 2100 genoeg is voor in de cut.
 
20 mg boter is wel erg weinig...
 
Ja dit is vrij clean. Optimaal zou zijn geen smeerboter en jonge kaas, maar op zich kan dat ook. Wel heeft lennart een punt, ik vind 2100 Kcal op jouw gewicht en lengte erg weinig en een garantie op spierverlies. Nou, dat laatste misschien ook weer niet maar je cut erg diep denk ik
 
Thx guys! lennart666 helaas lust ik geen havermoud/brinta, vandaar mijn keuze voor brood.. terechte opmerking dat wel! ;)

Ik kan me jullie feedback over het aantal kcal overigens wel voorstellen.. Toch heb ik via diverse berekeningen (mc cardle, maar ook diverse andere sites, waaronder die in het topic van JW) mijn onderhoud incl. activiteiten berekend en kwam ik uit op 2564 kcal.. vandaar 2100 (464 onder onderhoud).

Weet wel dat ik een zittend beroep heb, zit echt de hele dag achter de laptop. Wandel alleen naar de auto en van de auto naar de ingang van 't kantoor haha. Qua training doe ik 3x pw KT met een FB schema.. Max 1 uur en 15 min.. en soms 2 a 3x p/w rustig een half uurtje tot 45 min fietsen.. Dit heb ik hierin meegenomen. Buiten deze zaken om heb ik verder ook geen inspanning dus vandaar dat ie denk ik ook zo laag is?
 
Thx guys! lennart666 helaas lust ik geen havermoud/brinta, vandaar mijn keuze voor brood.. terechte opmerking dat wel! ;)

Ik kan me jullie feedback over het aantal kcal overigens wel voorstellen.. Toch heb ik via diverse berekeningen (mc cardle, maar ook diverse andere sites, waaronder die in het topic van JW) mijn onderhoud incl. activiteiten berekend en kwam ik uit op 2564 kcal.. vandaar 2100 (464 onder onderhoud).

Weet wel dat ik een zittend beroep heb, zit echt de hele dag achter de laptop. Wandel alleen naar de auto en van de auto naar de ingang van 't kantoor haha. Qua training doe ik 3x pw KT met een FB schema.. Max 1 uur en 15 min.. en soms 2 a 3x p/w rustig een half uurtje tot 45 min fietsen.. Dit heb ik hierin meegenomen. Buiten deze zaken om heb ik verder ook geen inspanning dus vandaar dat ie denk ik ook zo laag is?

Dat verklaart het en zal het wel kloppen. Ik heb 1 week lang gestaan ipv gezeten bij mijn stage (aan een standing desk) en ben 400 gram afgevallen terwijl ik in mn bulk zit.. Zitten of bewegen scheelt echt veel.

Ja van havermout of Brinta ga ik ook kokhalzen warm of koud. Vind het net lijm met goede voedingswaarden.
Voor mij is ultra fine scottisch oats een enorme uitkomst. Doe 80 gram bij mn shake en drinkt heel makkelijk weg. Vooral die van Myprotein is echt super fijn. Maakt het zelfs soort van romiger. Is nu 2,30 per kg en onder 50,- naar Nederland verzenden is 1,- weet niet of je dat al geprobeerd hebt.
 
Dus een snee brood is niet "clean". Maar Brinta is "clean"? Kan iemand even voor me afkaderen wat "clean" precies is? Onbewerkt?
 
Ja dit is vrij clean. Optimaal zou zijn geen smeerboter en jonge kaas, maar op zich kan dat ook. Wel heeft lennart een punt, ik vind 2100 Kcal op jouw gewicht en lengte erg weinig en een garantie op spierverlies. Nou, dat laatste misschien ook weer niet maar je cut erg diep denk ik
Spierverlies treedt op als je te snel afvalt. Niet omdat een formule of iemand op een forum oid zegt dat het aantal kcal weinig is.
 
Dus een snee brood is niet "clean". Maar Brinta is "clean"? Kan iemand even voor me afkaderen wat "clean" precies is? Onbewerkt?

Dat een Bic Mac niet clean is (wel lekker) en kip met rijst, broccoli en olijfolie is denk ik duidelijk.
Bij brinta en brood ligt het dichter bij elkaar.

Als je echt een nutrition nazi bent (clean eten) streef je naar 100% whole foods.
Brinta is gemalen tarwe met een klein beetje zout.
Bij brood wordt bakkerszout, gist, soms boter gebruikt en bij supermarktbrood naar mijn weten ook nog e-nummers. Vandaar dat het niet meer 100% clean is.

Wil natuurlijk niet zeggen dat het slecht is of het je schema veel minder maakt, het is tenslotte wel een makkelijke manier om goede carbs binnen te krijgen. Alleen Brinta of Havermout is beter.
Vandaar mijn advies dit toe te voegen. Hopelijk maakt dit eea duidelijk!
 
Dat een Bic Mac niet clean is (wel lekker) en kip met rijst, broccoli en olijfolie is denk ik duidelijk.
Bij brinta en brood ligt het dichter bij elkaar.

Als je echt een nutrition nazi bent (clean eten) streef je naar 100% whole foods.
Brinta is gemalen tarwe met een klein beetje zout.
Bij brood wordt bakkerszout, gist, soms boter gebruikt en bij supermarktbrood naar mijn weten ook nog e-nummers. Vandaar dat het niet meer 100% clean is.

Wil natuurlijk niet zeggen dat het slecht is of het je schema veel minder maakt, het is tenslotte wel een makkelijke manier om goede carbs binnen te krijgen. Alleen Brinta of Havermout is beter.
Vandaar mijn advies dit toe te voegen. Hopelijk maakt dit eea duidelijk!

Ik ben het wel eens met je punt ja, maaar..

De AH heeft naar mijn weten vrijwel alle E-nummers of zelfs alle E-nummers uit een aantal broden gehaald. Deze zijn dan ook 'vers' te koop en liggen niet bij de ah basic broden natuurlijk.

Denk dat hierdoor het verschil tussen havermout of brood vrijwel nihil is geworden. Als je écht meergranen/volkoren/bruin brood hebt, dat puur gemaakt is met de ingrediënten die erin horen, lijkt mij dat er niets aan de hand is met brood.
 
Ik ben het wel eens met je punt ja, maaar..

De AH heeft naar mijn weten vrijwel alle E-nummers of zelfs alle E-nummers uit een aantal broden gehaald. Deze zijn dan ook 'vers' te koop en liggen niet bij de ah basic broden natuurlijk.

Denk dat hierdoor het verschil tussen havermout of brood vrijwel nihil is geworden. Als je écht meergranen/volkoren/bruin brood hebt, dat puur gemaakt is met de ingrediënten die erin horen, lijkt mij dat er niets aan de hand is met brood.

Agree verschil is misschien niet heel groot maar let wel goed op welk brood je neemt want een groot deel zit nog wel e nummers, gist of boter etc. in. Daarnaast kijken of het zoutgehalte wel in je schema past (met 2 sneetjes uiteraard geen probleem). Btw eet ik zelf ook nog 2 sneetjes per dag nu in mn bulk.

Toch blijf ik vinden dat als je het echt 100% clean wilt houden je beter naar brinta of havermout kan, dit ga ik straks zelf ook doen in mijn cut maar brood gaat niet veel roet in het eten gooien.
Kunt beter kijken naar het beleg ;)
 
hoeveel per week val je af op die 2100kcal?
 
Agree verschil is misschien niet heel groot maar let wel goed op welk brood je neemt want een groot deel zit nog wel e nummers, gist of boter etc. in. Daarnaast kijken of het zoutgehalte wel in je schema past (met 2 sneetjes uiteraard geen probleem). Btw eet ik zelf ook nog 2 sneetjes per dag nu in mn bulk.

Toch blijf ik vinden dat als je het echt 100% clean wilt houden je beter naar brinta of havermout kan, dit ga ik straks zelf ook doen in mijn cut maar brood gaat niet veel roet in het eten gooien.
Kunt beter kijken naar het beleg ;)

Het beleg is meestal de echte boosdoener inderdaad.

Meestal prep ik gewoon (kip, rijst, groente enzo). Enkele dagen lukt dit niet of kom ik net niet helemaal uit. Koude havermout is imo niet te vreten (warm wel). Wat kan ik dan beter eten ipv brood volgens jou?

Denk dat TS hier ook wel wat aan heeft, zodat ik OT blijf :o
 
Het beleg is meestal de echte boosdoener inderdaad.

Meestal prep ik gewoon (kip, rijst, groente enzo). Enkele dagen lukt dit niet of kom ik net niet helemaal uit. Koude havermout is imo niet te vreten (warm wel). Wat kan ik dan beter eten ipv brood volgens jou?

Denk dat TS hier ook wel wat aan heeft, zodat ik OT blijf :o

Ik vind havermout hoe dan lijken op behangselplak. Ongeacht warm, koud, kaneel, siroop, suiker, honing stevia etc. Echt alles geprobeerd.

Wat ik doe is het altijd bij een shake pakken en dan instant oats (toevallig van myprotein) 80 gram erbij.
Heb verschillende leveranciers gehad maar vind die van myprotein het lekkerst.
Maakt de shake eerder romiger dan dat je havermout in je keel hebt hangen.
 
Ik vind havermout hoe dan lijken op behangselplak. Ongeacht warm, koud, kaneel, siroop, suiker, honing stevia etc. Echt alles geprobeerd.

Wat ik doe is het altijd bij een shake pakken en dan instant oats (toevallig van myprotein) 80 gram erbij.
Heb verschillende leveranciers gehad maar vind die van myprotein het lekkerst.
Maakt de shake eerder romiger dan dat je havermout in je keel hebt hangen.

Dan heb je een soort van 'yoghurtdrink' textuur?
Kan het inderdaad eens gaan proberen, maar weet niet of ik daar lang genoeg een vol gevoel van blijf houden.

Thanks voor de tips mate!
 
hoeveel per week val je af op die 2100kcal?

How about niks..?? Zie ook mijn topic onder 'vetverlies'.. erg frustrerend eigenlijk. Zit dagelijks op 2100 kcal, ook in de weekenden.. Cheatmeal (indien ik dit al doe) calculeer ik in, laat ik iets anders voor weg. Macro's zitten goed en toch zie ik niks op de weegschaal, wel in mijn omtrek.. Van 103 naar 99 cm in dik 2 weken tijd. Geen idee of dit veel is.. Zit momenteel rond de 19 á 20% vp.

Kan het zijn dat ik zo fucking veel vocht vasthou tijdens m'n cut dat ik 2 weken geleden op 93,7 zat met 103 cm en gisteren/vanmorgen op 94,3 zat met 99 cm omtrek??
 
Dan heb je een soort van 'yoghurtdrink' textuur?
Kan het inderdaad eens gaan proberen, maar weet niet of ik daar lang genoeg een vol gevoel van blijf houden.

Thanks voor de tips mate!

Ja qua dikte. Ik zelf blijf hierop icm boterham pindakaas net zo lang vol als rijst met kip en broccoli.
 
Als je dat rode vervangt (bijv door havermout/ brinta) dan wel. Evt melk.

Verder lijken 2100 kcal, zelfs voor cutten, mij beetje weinig voor je gewicht en lengte maar kan het mis hebben. Verder zijn de macro verhoudingen wel prima qua eiwit en vet.
Maar zou toch ff kijken of die 2100 genoeg is voor in de cut.

is speltbrood wel clean?
 
Ik vind havermout hoe dan lijken op behangselplak. Ongeacht warm, koud, kaneel, siroop, suiker, honing stevia etc. Echt alles geprobeerd.
Dan heb je een soort van 'yoghurtdrink' textuur?
Kan het inderdaad eens gaan proberen, maar weet niet of ik daar lang genoeg een vol gevoel van blijf houden.

Thanks voor de tips mate!
Probeer eens havermout of havervlokken gewoon koud in yoghurt/kwark. Dat in combi met wat vanille whey, cacaopoeder en evt wat zonnebloempitten geeft een heel andere smaakbeleving. Ik ga werkelijk over mijn nek van warme havermout in melk oid. Maar op deze manier hou je wat te kauwen over en het vult goed.
 
is speltbrood wel clean?

Als je het 100%clean wil hebben blijf ik bij Brinta of havermout maar speltbrood, zonder e nummers, zit daar heel dicht bij in de buurt dus gewoon eten als het maar geen 12 sneetjes zijn.
 
Back
Naar boven