XXL Nutrition

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Bezoekers in dit topic

Sow, even lezen maar ok, basic IIFYM blijft toch wel weer in stand.

2 gram eiwit / kg vvm
20-30% totale energieinname vetten
Carbs beetje vaag maar zeg ook nog minimaal 2 gr / kg vvm

Rest aanvullen tot naar tot wens afvallen of aankomen, don't give a phuck where they be cumming from.

Dat laatste is niet helemaal nauwkeurig, zijn best een aantal onderzoeken die wijze op daling in testosteron bij dieet wat hoog in eiwit is.
Als ik dat goed interpreteer is het voor je groei potentie dan beter voldoende eiwit te nemen maar aanvullen (op basis van de info in dit topic) vooral met carbs en/of (goede) vetten te doen. Waarbij carbs de voorkeur hebben als je al voldoende goede vetten binnen hebt ivm energie voor training.
 
Dat laatste is niet helemaal nauwkeurig, zijn best een aantal onderzoeken die wijze op daling in testosteron bij dieet wat hoog in eiwit is.
Bij gelijke vet inname? (incl ratios verschillende vetten)
 
Dat laatste is niet helemaal nauwkeurig, zijn best een aantal onderzoeken die wijze op daling in testosteron bij dieet wat hoog in eiwit is.
Bij gelijke vet inname? (incl ratios verschillende vetten)

als ik me niet vergist stond dit ook in een grafiekje dat iemand in dit topic had geplaatst, althans in de volledige afbeelding(zelfde afbeelding als de vettenverhouding). kan de afbeelding even zo snel niet vinden helaas
 
als ik me niet vergist stond dit ook in een grafiekje dat iemand in dit topic had geplaatst, althans in de volledige afbeelding(zelfde afbeelding als de vettenverhouding). kan de afbeelding even zo snel niet vinden helaas
Ohja..

Onderin in de spoiler: https://forum.bodybuilding.nl/topics/metabolisme-aankomen-en-afvallen.394572/page-23#post-9441631

Kwam uit http://jap.physiology.org/content/82/1/49

Nog even gekeken en (2) en (14) hielden inderdaad vet gelijk.

Hmm..
 
Ah ik snap je.. Ja zolang je geen idiote dingen zoals intermittent fasting doet maakt het allemaal niet zo veel uit. Anabolic window van 6 uur als je een beetje normaal eet :P Ze hebben er inderdaad geen geweldige data voor, maar ik wou ook geen punt maken over anabolic window en belang van timing hoor. Integendeel zelfs het ging me juist om de redenaties en links daarin naar weer andere studies over hoe weinig proteine al genoeg zou kunnen zijn om de anabole respons te maximaliseren en hoe verspreid over de dag dat kan zijn. Niet zozeer om de conclusie. Weer passende bij dat beeld dat niet al je proteine inname puur voor synthese is en dat de totale inname meer met een gunstige energiebalans te maken heeft.

Ging meer om de leerzaamheid van wat er allemaal in die studies besproken en gelinkt wordt waar ik mijn 'kennis' van haalde voor die redenering, niet om daarmee een punt te bewijzen :)

Ik heb er zelf nog nooit zo naar gekeken (bewust, althans) dat de hogere inname ook ten voordeel was van de energiebalans. Dus very insightful geweest, thanks (en was ook niet om een/jouw punt te ontkrachten hoor:) ).


@J_Whey
Cardio

Fasted cardio

J_Whey, even nog over cardio. Je hebt het alleen over fasted cardio gehad. Maar hoe zit het met de verschillende vormen van cardio.
Wat is nu het 'beste' voor je metabolisme en of vetverbranding.
In een wedstrijdprep zie je vaak dat men een 45 min loopt met een flinke hellingshoek. Nu doe ik dit zelf het liefst ook, want hardlopen sucked en knie protesteert vaak.

Maar wat is nou 'beter' steile helling en stevig doorwandelen of hardlopen zonder helling?

Of is de eindstreep hierin nog steeds het belangrijkste (hoeveel kcal verbrand je ermee). Dus ofwel 500 kcal verbranden met schaken,dammen,rennen,hellingshoekwandelings, kruipen, of neuqen. It's all teh same ? (If so, waarom zie je dat men toch vaak de hellingshoekwandelings verkiest boven interval of gewoon hardlopen).
 
Iemand hier toevallig excel template waar je voeding in kan vullen en dat alle stats er automatisch uit rollen (kcal, vet, eitwit, kh's, etc). Thanks alvast!
 
Iemand hier toevallig excel template waar je voeding in kan vullen en dat alle stats er automatisch uit rollen (kcal, vet, eitwit, kh's, etc). Thanks alvast!

Ik gebruik MyFitnessPal of de oude excel sheet van DBB.
 
Ik gebruik MyFitnessPal of de oude excel sheet van DBB.

Ja die oude excel sheet van DBB die kan ik niet meer vinden, waar staat die ergens? Thanks,
 
Zijn er eigenlijk studies gedaan naar baby's die tijdenlang ondervoed zijn geweest (door verschillende omstandigheden) daarna weer een 'normaal' voedingspatroon hebben gekregen en eventuele eetstoornissen die zich wel/niet door de babyperiode ontwikkelen?
 
Zijn er eigenlijk studies gedaan naar baby's die tijdenlang ondervoed zijn geweest (door verschillende omstandigheden) daarna weer een 'normaal' voedingspatroon hebben gekregen en eventuele eetstoornissen die zich wel/niet door de babyperiode ontwikkelen?
Je wilt weten of groeiachterstand als baby oorzaak is van eetstoornissen als volwassenen?
 
nou meer of er geestelijk iets getriggerd is in de baby tijd dat een eetstoornis/ verziekte omgang met eten later doet ontstaan (of iig sneller doet ontstaan)
(een vriendin van me haalt dit namelijk aan als 'excuus' voor een eetstoornis, ik heb er nooit iets over kunnen vinden iig)
 
nou meer of er geestelijk iets getriggerd is in de baby tijd dat een eetstoornis/ verziekte omgang met eten later doet ontstaan (of iig sneller doet ontstaan)
(een vriendin van me haalt dit namelijk aan als 'excuus' voor een eetstoornis, ik heb er nooit iets over kunnen vinden iig)

Als baby heb je niet echt een bewustzijn. Kan jij herinneren wat je deed toen je 9 maanden was?
Volgensmij is een eetstoornis vaak psychisch afhankelijk van de soort. Heb zelf wel 2 jaar groeiachterstand gehad als kind door medische redenen. Ander verhaal dus.

Je vriendin is dus bewust van de stoornis en geeft het verleden de schuld.
 
nou meer of er geestelijk iets getriggerd is in de baby tijd dat een eetstoornis/ verziekte omgang met eten later doet ontstaan (of iig sneller doet ontstaan)
(een vriendin van me haalt dit namelijk aan als 'excuus' voor een eetstoornis, ik heb er nooit iets over kunnen vinden iig)
Wat voor stoornis? Anorexia of niet 'kunnen' afvallen?
 
Wat voor stoornis? Anorexia of niet 'kunnen' afvallen?
te veel eten, binge, 'als compensatie van de hongersnood die ze vroeger heeft geleden'. Volgens haar zijn haar hersenen nu zo geprogrammeerd dat ze al het voedsel moet pakken want er kan honger aankomen...
 
te veel eten, binge, 'als compensatie van de hongersnood die ze vroeger heeft geleden'. Volgens haar zijn haar hersenen nu zo geprogrammeerd dat ze al het voedsel moet pakken want er kan honger aankomen...
Er schijnt wel een onderzoek ooit geweest te zijn naar een niet volledig vervulde zuigbehoefte bij baby's/peuters..en een verstoorde relatie met eten later in het leven (vaak vreetgedrag).

Weet alleen even niet de zoektermen die ik moet gebruiken om dit op te duikelen zonder duizend sites over baby's te bezoeken..:roflol:
 
te veel eten, binge, 'als compensatie van de hongersnood die ze vroeger heeft geleden'. Volgens haar zijn haar hersenen nu zo geprogrammeerd dat ze al het voedsel moet pakken want er kan honger aankomen...
Is dat niet een ''refeedsyndroom'' of lag dat nou anders. hmm
 
Back
Naar boven