AndroidHealthClinic

The Lebowski Chronicles, part II (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

The only way!

Toch doen niet zoveel mensen het, heb ik het idee. Maar toen ik het nog niet deed, kwam ik niet echt niet aan de max die je kunt afleiden uit een zware repout. Dus kon ik bijvoorbeeld 6x180, maar geen 190. Dus voor mij is het veel beter zo.
 
Zo, laatste weekje van dit schema. Volgende week beetje improv met wat testjes (repouts, geen maxes) en dan een rustig blokje, ook 3x/week FB.

Squat
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 70 kg × 5
Set 4: 100 kg × 5
Set 5: 120 kg × 7
Set 6: 120 kg × 7
Set 7: 120 kg × 7
Set 8: 120 kg × 7

Bench Press
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 8
Set 3: 80 kg × 5
Set 4: 107,5 kg × 7
Set 5: 107,5 kg × 7
Set 6: 107,5 kg × 7
Set 7: 107,5 kg × 7

Deadlift
Set 1: 70 kg × 5
Set 2: 120 kg × 1
Set 3: 135 kg × 3 x 4

Military Press
Set 1: 40 kg × 5
Set 2: 50 kg × 3
Set 3: 60 kg × 1
Set 4: 67,5 kg × 1
Set 5: 75 kg × 1 belt
Set 6: 80 kg × 1 belt

Niet slecht, na al dat pressgeweld ervoor.
 
Lekkerrr :thumb:!
Als ik jou was had ik het niet kunnen laten om toch even te maxen volgende week trouwens..
 
Lekkerrr :thumb:!
Als ik jou was had ik het niet kunnen laten om toch even te maxen volgende week trouwens..

Maxen is zonde van je training
Geen maximaal beurten in de sportschool
naar de sportschool ga je om te trainen en niet om te testen hoe sterk je bent.
Wil je weten waar je 1 RM ligt dan vermenigvuldig je het gewicht wat je 5x kunt buigen,
drukken of tillen met 1.2.
Voorbeeld: Je kunt 5x100 drukken, 1 RM is dan 120 (100x1.2).
 
Ik heb ook altijd alleen indirect de 1RM bepaald. Maar dat is een no-brainer zonder spotter of vangrek ;)
 
Lekkerrr :thumb:!
Als ik jou was had ik het niet kunnen laten om toch even te maxen volgende week trouwens..

Maxen is zonde van je training
Geen maximaal beurten in de sportschool
naar de sportschool ga je om te trainen en niet om te testen hoe sterk je bent.
Wil je weten waar je 1 RM ligt dan vermenigvuldig je het gewicht wat je 5x kunt buigen,
drukken of tillen met 1.2.
Voorbeeld: Je kunt 5x100 drukken, 1 RM is dan 120 (100x1.2).

Eens met Bosco. Het hoeft niet 5 reps te zijn, er zijn formules voor. 5 is wel het beste IMO, want 2-3 reps kun je makkelijk net missen en bij 8+ is het eerder conditie die beperkt.

Ik heb ook altijd alleen indirect de 1RM bepaald. Maar dat is een no-brainer zonder spotter of vangrek ;)

Dan kun je toch ook niet toch het gaatje gaan?
 
Maxen is zonde van je training
Geen maximaal beurten in de sportschool
naar de sportschool ga je om te trainen en niet om te testen hoe sterk je bent.
Wil je weten waar je 1 RM ligt dan vermenigvuldig je het gewicht wat je 5x kunt buigen,
drukken of tillen met 1.2.
Voorbeeld: Je kunt 5x100 drukken, 1 RM is dan 120 (100x1.2).

Je hebt helemaal gelijk hoor Bosco. Echter kan ik mij voorstellen dat Crakie wil meten waar hij staat, na zo een lange tijd keurig zijn krachtgerichte schema's te hebben gevolgd.
 
Je hebt helemaal gelijk hoor Bosco. Echter kan ik mij voorstellen dat Crakie wil meten waar hij staat, na zo een lange tijd keurig zijn krachtgerichte schema's te hebben gevolgd.

Hij weet voordat hij gaat maxen al waar hij staat.
Je gaat onnodig je CNS (over) belasten.
Wat ten koste gaat van je progressie.
Grote kans dus dat je (eerder) vastloopt.
________

Je kunt beter ipv deloaden als je vastloopt, deloaden VOOR je vastloopt
Als je geplande deloads in je schema steekt zul je veel langer progresseren
Je CNS en je spierweefsel moet kunnen bekomen van zulk geweld, en als ze daar nooit de tijd voor krijgen gaan ze je op een gegeven moment niet toelaten om zelfs 60% van je 1rm te liften.

Zolang je maar onthoudt dat een verhoging van intensiteit (gewicht) gepaard MOET gaan met een daling van volume (reps/sets) anders ben je gewoon elke week een PR attempt aan het proberen en dat loopt zelden goed af

Bron: GUTS Forever
 
Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk hoor Bosco. Echter kan ik mij voorstellen dat Crakie wil meten waar hij staat, na zo een lange tijd keurig zijn krachtgerichte schema's te hebben gevolgd.

Maxen is zeker leuk ja, maar volkomen onnodig zoals Bosco al zegt.

Hij weet voordat hij gaat maxen al waar hij staat.
Je gaat onnodig je CNS (over) belasten.
Wat ten koste gaat van je progressie.
Grote kans dus dat je (eerder) vastloopt.
________

Je kunt beter ipv deloaden als je vastloopt, deloaden VOOR je vastloopt
Als je geplande deloads in je schema steekt zul je veel langer progresseren
Je CNS en je spierweefsel moet kunnen bekomen van zulk geweld, en als ze daar nooit de tijd voor krijgen gaan ze je op een gegeven moment niet toelaten om zelfs 60% van je 1rm te liften.

Zolang je maar onthoudt dat een verhoging van intensiteit (gewicht) gepaard MOET gaan met een daling van volume (reps/sets) anders ben je gewoon elke week een PR attempt aan het proberen en dat loopt zelden goed af

Bron: GUTS Forever

De boog kan niet altijd gespannen staan ja, maar geplande deloads is teveel van het goede IMO. Je kunt gewoon een tandje terug schakelen.
 
Eens in de 3 maanden / half jaar max testen kan geen kwaad imo.
 
Eens in de 3 maanden / half jaar max testen kan geen kwaad imo.

Neuh, maar toegevoegde waarde heeft het ook niet.

Squat
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 70 kg × 5
Set 4: 100 kg × 3
Set 5: 120 kg × 1
Set 6: 127,5 kg × 5
Set 7: 127,5 kg × 5
Set 8: 127,5 kg × 5
Set 9: 127,5 kg × 5
Set 10: 127,5 kg × 5

Bench Press
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 80 kg × 5
Set 4: 100 kg × 3
Set 5: 116 kg × 5
Set 6: 116 kg × 5
Set 7: 116 kg × 5
Set 8: 116 kg × 5

Setje geskipt weer, maar dit keer was dat ook een krachtkwestie. Ik zou set 5 flink hebben moeten grinden.

Deadlift
Set 1: 70 kg × 5
Set 2: 120 kg × 1
Set 3: 142,5 kg × 2 x 5

Laatste 4 reps met straps. Gek eigenlijk, de hele lift voelt dan makkelijker.

Pull Up
Set 1: BW × 8
Set 2: BW × 8
Set 3: BW × 8 hammer
Set 4: BW × 8 hammer

Warmte heeft mijn hokkie nog niet bereikt, was goed te doen!
 
Wanneer je een competitieve powerlifter/strongman atleet bent wel natuurlijk. Het specifiek trainen dicht tegen 1RM (95%) met singles kan helpen je techniek te verbeteren in deze range. Altijd 5 of 3 reps trainen onder 90% 1RM zal de techniek van je 1RM lifts niet veel helpen.
Zelf deed ik ook maar eens in het jaar aan maxen, ff zien waar je staat kan je motivatie ook weer een boost geven.
 
Ik had het over niet-competitieve lifters als ik - voor competitieve kan ik niet spreken :) Maar als je techniek op de negende rep van een zware 3x3 in orde is, kan je ook wel technisch oké maxen. Toch ben ik met je eens dat het goed is om zware reps te oefenen als je gaat/moet maxen.
 
Squat
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 70 kg × 5
Set 4: 100 kg × 5
Set 5: 120 kg × 1
Set 6: 136 kg × 3
Set 7: 136 kg × 3
Set 8: 136 kg × 3
Set 9: 136 kg × 3
Set 10: 136 kg × 3
Set 11: 136 kg × 3

Dit is pr-territory, weet eigenlijk wel zeker dat ik nooit 6x3 met hoger gewicht heb gedaan buiten Smolov. Was niet eens megazwaar.

Bench Press
Set 1: 50 kg × 5
Set 2: 80 kg × 5
Set 3: 100 kg × 5
Set 4: 122,5 kg × 3
Set 5: 122,5 kg × 3
Set 6: 122,5 kg × 3
Set 7: 122,5 kg × 3
Set 8: 122,5 kg × 3

Ook pr sans Smolov volgens mij. Wel berezwaar.

Deadlift
Set 1: 70 kg × 5
Set 2: 120 kg × 1
Set 3: 140 kg × 1
Set 4: 152,5 kg × 1 x 8

Zo dat was het einde van dit schema. Beviel me prima, niet eens saai. Wel te belastend voor bench helaas.

Volgende week gelijk door met een eenvoudig nieuw 3x/week FB-schema

Ma: Squat, MP, DL, Pullups
Woe: FSQ, CGBP, Rows, GHR
Vr: Oly/Paused (om en om), BP, Def. DL, ab roller

Op de mains opbouwen naar een zware set, gevolgd door backoff sets. Da's een logisch vervolg én geeft me inzicht in wat mijn max doubles, triples etc. zijn. Dat gaat van pas komen als ik volgende cycle RTS ga doen. Tevens bench volume flink lager... even welverdiende rust geven.
 
Dat is een mooie keuze qua oefening Crakie! Als ik jou was zou ik vrijdag ook nog wat pull-up/chin-ups invoegen :D
 
Gaat lekker hier, alleen het mee lezen is al leerzaam :o
 
Back
Naar boven