MuscleMeat

Het grote (diy) Platform-topic (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

vsral

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
3 jun 2011
Berichten
4.855
Waardering
1.227
Lengte
1m90
Massa
93kg
Topic is bedoeld om materialen en prijzen van platforms (deadlift / gewichthef) en onderdelen te bespreken.

Ik heb al een tijdje een gewichthefplatform, maar er scheelt iets mee (imo). De rubber tegels die ik heb gebruikt zijn goedkope 2dehands speelsplaatstegels van 6cm dik (redelijk poreus rubber ook).
Deze bouncen te hard, met als resultaat dat barbells ongecontroleerd stuiteren, zeker bij 1 enkele bumperschijf per kant of met hardere bumpers zoals eleiko.

Ik wil dus een nieuw platform bouwen met nieuwe tegels met hogere dichtheid. Ik zat te denken aan de gewichtheftegels van helisports: 1m x 1m heeft als voordeel dat tegels ook beter op hun plaats blijven.

Dan moet ik nog een mooi houten middenstuk zoeken. Welk soort hout geeft beste grip voor oly shoes en is duurzaam?

Mijn vraag naar jullie dus: welke materialen of bouwplannen hebben jullie gebruikt?
 
Voor DIY platforms kun je ook eens kijken naar onze losse afwerpmatten:
Professionele gewichthefplatforms koop je bij Fitness Seller - Fitness Seller

De ATX Afwerpmat heeft de hoogste kwaliteit (gegoten rubber met dempende honingraatstructuur aan de onderzijde). Dit is dezelfde mat die in het ATX Deadlift Platform wordt gebruikt en een kleinere uitvoering van de mat uit het ATX Gewichthefplatform. Daarnaast hebben wij nog een goedkopere afwerpmat, deze is gemaakt van hoge dichtheid geperst rubbergranulaat (met extra hoge dichtheid toplaag, eigengewicht 35 kg).

Beide matten zijn 40 mm dik, daaronder zou je eventueel nog een normale 10 mm dikke rubber vloermat kunnen plaatsen. Zo zijn onze platforms van ATX ook opgebouwd :) Wij gebruiken overigens 40 mm dikke multiplex platen.

Succes, ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
 
Laatst bewerkt:
Des te meer rubber (dikte) des te harder de stuiter. Randen van tegels kunnen ook nog eens voor ongecontroleerde stuiter zorgen. Gewoon 1 stuk rubber mat op een plaat, liefst glad voor makkelijk schoonhouden. Ribbels houden vuil vast en granulaat gaat op termijn toch afbrokkelen. Op gewichthefwedstrijden (zie ook olympische spelen) hebben ze vaak zelfs alleen hout, minimale bounce. Alhoewel in training je veel vaker afwerpt dan op een wedstrijd en voor behoud van materiaal je toch wel rubber wilt.

Zie ook: How to Build a Weightlifting Platform
 
Op wedstrijden is het ook zo dat lifters soms 'op wandel' gaan met het gewicht. En inderdaad, minste bounce. Maar je ziet zelfs dat bij die enorm dikke en zware massief houten wedstrijdplatforms er een serieuze schok doorheen gaat, soms tot aan de camera's. Iets waar ik niet direct zin in heb.

Ik zoek dus inderdaad rubber met goede dichtheid en goed vlak, maar denk dat 1cm dikke stalmat wel plots het andere uiterste is van wat ik nu heb. Heb geen zware dreunen doorheen heel het gebouw te sturen.

Platform wordt waarschijnlijk 3x3m, dus 6 tegels van 1x1. Of stalmatten.
 
Ik heb meerdere platforms liggen. De speeltuintegels werken voor mij prima. Op langere termijn idd wat brokkelen maar kosten zijn erg laag. Ik vind het grootste nadeel dat er relatief veel vuil in komt. Stalmatten van massief rubber heb ik ook en werkt ook prima maar produceert idd een hardere klap. Bounce wel nagenoeg nul. Ik denk dat des te hoger de dichtheid des te harder de klap. Voor het middengedeelte heb ik gewoon milultiplex, 1 met betonplex en thuis heb ik watervast multiplex. Ik zou voor dat laatste gaan. Fijne grip
 
bij ons liggen die speeltuintegels, hele vloer van de gym ligt vol met losse stukjes rubber die er vanaf brokkelen.
de randen van de tegels zijn op sommige plaatsen helemaal weggesleten en zitten behoorlijke gleuven in, als daar een bar op land met een dunne plate word het opzij gelanceerd wat voor redelijk gevaarlijke situaties kan zorgen. met meer gewicht op de bar gaat het wel goed.

ik zou persoonlijk niet voor de speeltuintegels gaan, ze dempen echt top maar hebben behoorlijke nadelen. of zou dan iets bovenop leggen, dat het helemaal vlak is en makkelijker schoon te maken is.
 
Ik heb van Fitness-seller rubber afwerpmatten 500 (nu niet meer te koop) bij mijn platform liggen. Ik denk dat die wel redelijk vergelijkbaar zijn qua specificaties als de ATX afwerpmat, daar zou je wel een goede koop aan hebben dan.
Als houten tussenstuk heb ik een berkenplaat (multiplex) van 30mm dik bij plaatselijke houthandel gekocht. Plaat van 305 x 153 cm (weet niet meer zeker of het nou 120 of 210 euro was :rolleyes:) en op maat gezaagd. Zo'n plaat is goed zwaar en bounced bij mij echt totaal niet mee met deadliften of iets. Geen ervaring met oly lifts dus.. Maar dat is ook voor een groot deel afhankelijk van de bumpers die je gebruikt lijkt mij.

Gehele platform heb ik op 18mm underlayment liggen. Dus onderste laag 18mm underlayment en daar direct op de 30mm berkenplaat en 30mm dikke afwerpmatten.
Ik heb het geheel van onderuit vast geschroeft, hierdoor heb je geen schroeven in de bovenkant van je platform zitten. Nadeel hiervan is wel dat je een zwaar platform nog om moet keren (bij jullie grote ruimte met meer man niet zo'n probleem gok ik) en dat, als je hem uit elkaar wilt halen hem dus ook volledig om moet keren.

Mijn berkenplaat ben ik wel tevreden over, voelt redelijk stroef aan met oly schoenen (Adipowers) en heb er echt totaal geen last van dat je weg glijdt of iets, ook weer niet zo stroef als rubber bijvoorbeeld dat je niet kan glijden (met oly lifts denk ik wel belangrijk dat je niet helemaal vast gemetseld staat :)).
Ik heb mijn plaat niet van olie of iets dergelijks voorzien, heb ik zelf achteraf spijt van. Maar dat is ook omdat ik super veel op t platform doe, kettlebells er op staan en ook telkens kabel accessoires er op leg etc waardoor er wat sneller soort kleine groeven in het hout komen. Als het platform puur voor oly lifts en wellicht squats/deadlifts is dan zou je hem wel onbehandeld kunnen laten liggen lijkt mij. Heb het platform er pas 5 maanden liggen dus kan verder nog niet erg veel zeggen over duurzaamheid over de jaren heen.
Na wat overleg bij houthandel leek berken ons de beste optie qua prijs / kwaliteit (hij wist ook wat ik er precies mee wou doen).

Dat je tot aan de camera's toe een schok ziet heeft wellicht ook met de vloer onder het platform te maken? Bij een betonnen vloer en een goed platform zou je daar denk ik niet zoveel last van moeten hebben hoor.
Zou er in ieder geval niet te veel op gaan besparen want dan krijg je over een jaar spijt, platform kost hoe dan ook wel veel geld.
Ga eens met je verhaal naar je lokale houthandel (niet naar een bouwmarkt!) daar kunnen ze je waarschijnlijk prima van advies voorzien.
 
Ik heb van Fitness-seller rubber afwerpmatten 500 (nu niet meer te koop) bij mijn platform liggen. Ik denk dat die wel redelijk vergelijkbaar zijn qua specificaties als de ATX afwerpmat
Klopt, de ATX Afwerpmat is hiervan de vernieuwde/verbeterde uitvoering.
 
Ja, voor een 3x3m platform dacht ik idd aan richting de 600 euro voor rubber+hout.

- Dacht aan goedkope spaanplaat als underlay 3x3m
- 6 tegels 1x1m met hoge dichtheid rubber dacht aan: Hastings Fitnesstegel Weight Lift 30mm Zwart kopen? Helisports is hét adres
Weet wel niet hoe het oppervlak is, maar met 25kg per tegel zal wel niet echt mee opveren denk ik.
- Dik houten middenstuk van 3x1m, zelfde dikte als het rubber. Dit zal wel duur grapje worden idd.

Zat er aan te denken om de underlay dik genoeg te nemen zodat ik gewoon langs boven alles kan vastschroeven aan de underlay. Middenstuk vooraan en achteraan, en tegels aan de zijkant (waar nooit een bumper neerkomt). Dan moet ik er ook geen kader rondmaken.
 
Ja, voor een 3x3m platform dacht ik idd aan richting de 600 euro voor rubber+hout.

- Dacht aan goedkope spaanplaat als underlay 3x3m
- 6 tegels 1x1m met hoge dichtheid rubber dacht aan: Hastings Fitnesstegel Weight Lift 30mm Zwart kopen? Helisports is hét adres
Weet wel niet hoe het oppervlak is, maar met 25kg per tegel zal wel niet echt mee opveren denk ik.
- Dik houten middenstuk van 3x1m, zelfde dikte als het rubber. Dit zal wel duur grapje worden idd.

Zat er aan te denken om de underlay dik genoeg te nemen zodat ik gewoon langs boven alles kan vastschroeven aan de underlay. Middenstuk vooraan en achteraan, en tegels aan de zijkant (waar nooit een bumper neerkomt). Dan moet ik er ook geen kader rondmaken.

Die tegels zijn gemaakt van rubbergranulaat, dus zo'n korrelige structuur. Voor het geld van zo'n platform zou ik het zelf een beetje zonde vinden, maar dat kan je beter zelf beslissen.
Die ATX matten wegen trouwens hetzelfde voor 2/3e van de afmeting, dus per dm³ een stuk zwaarder < waarschijnlijk betere demping. Maarja, wel een aanzienlijk stuk duurder ook weer.. Zou wel proberen te kijken naar vulkaan rubber maten zoals de ATX matten, misschien een andere leverancier waar je soortgelijke matten voor een lagere prijs kan krijgen. Kijk ook naar stalmatten etc, vaak zelfde materiaal voor een gunstigere prijs omdat er geen 'fitness' label op zit ;)

Heb t even opgezocht en die berkenplaat van 305 x 153 heeft me 205 euro gekost. Heb je in ieder geval een indicatie van wat een dergelijke plaat je kan kosten. Goedkopere optie is trouwens om gewoon 18mm multiplex te kopen en een 12mm spaanplaat er tussen als je 30mm dikke rubber matten hebt.
 
Ik heb ooit een cursus gewichtheffen bij USC Amsterdam gedaan en daar hadden ze ook rubbergranulaat tegels, van 50x50, paar cm dik met v-groef. De bounce was hard en ongecontroleerd en dat granulaat lag overal. Bij de sportschool waar ik zelf trainde en oefende hadden ze tegels die op die matten van FS lijken. 3mm rubber met van die ronde gaten onderin. waren ook 50x50 denk ik. Die waren super, volgens mij heeft Gijs Boeien die tegenwoordig. Verder nooit meer gewichtheffen gedaan en afgeworpen. Maar wel besloten dat ik nooit granulaat wil. Ik heb nu zelf op zolder als vloer onder mijn barbarian rack deze: Stalmat 80 x 120 cm - Puzzelsysteem - Rubbermatten24.nl. Erg tevreden over, maar gebruik ze niet voor afwerpen. Fitness seller heeft vergelijkbare gehad, volledig rubber, maar die zijn alweer uit het assortiment zie ik.
 
In plaats van die stalmatten hebben we nu onze GymFloor puzzelmatten, massief gevulkaniseerd rubber:

17 mm: GymFloor Rubber Puzzelmatten 17 mm
20 mm: GymFloor Rubber Puzzelmatten 20 mm

De 20 mm GymFloor matten gebruiken we ook in dit trainingsplatform:
Trainingsplatform Flex

Rubbergranulaat tegels en matten zijn inderdaad een stuk goedkoper maar die zijn zachter en niet even duurzaam als de massief rubberen matten. Onze rubbergranulaat afwerpmat heeft wel een extra hoge dichtheid, deze weegt 35 kg bij 40 mm dikte (die 43 mm mat van Helisports weegt bijvoorbeeld slechts 26 kg met dezelfde afmetingen). De toplaag met een nog hogere dichtheid biedt ook wat extra demping en duurzaamheid ten opzichte van normale rubbertegels.

Als de prijs van onze massieve matten een issue is, is dit dus een goed alternatief.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf geen platform maar gebruik 7,5cm dikke rubber speeltuin tegels bij mijn atlas stones, super goedkoop via marktplaats. Nadeel is dat er veel vuil inzit en ook eruit komt wanneer je er iets op laat vallen. Ik heb dat opgelost door hard kunststof rijplaten op deze tegels te leggen (voorheen lagen die eronder). De demping blijft gelijk maar er komt geen zooi meer in mijn stenen.
rseahd.png


Als je dus iets op je tegels legt, bijvoorbeeld een goedkope plaat dan heb je nog steeds demping maar geen rotzooi. De goedkoopste oplossing denk ik.
 
Speciale rubber tegels voor gewichtheffen: combinatie van 2 soorten rubber, 41kg per mat van 1x1m
gewichtheffertegel :: Flexidal Rubber

Lijkt erop dat ze die ook in enkele gewichthefzalen hebben. Heb geinformeerd naar de prijs, ik laat wel iets weten als ik opgave gekregen heb.
 
Speciale rubber tegels voor gewichtheffen: combinatie van 2 soorten rubber, 41kg per mat van 1x1m
gewichtheffertegel :: Flexidal Rubber

Lijkt erop dat ze die ook in enkele gewichthefzalen hebben. Heb geinformeerd naar de prijs, ik laat wel iets weten als ik opgave gekregen heb.
Ziet er wel goed uit, staat in die technische specificaties dat de bovenzijde van rubber granulaat is, maar toch lijkt het niet echt die korrelige structuur zoals je vaak bij matten ziet. Ben wel benieuwd hoe zulke matten zich voor de toekomst zouden houden mbt afbrokkelen. Heb je daar toevallig ook naar gevraagd?
 
Bij crossfit hasselt zijn ze al enkele jaren in gebruik (dus echt enkele keren per dag) en nog geen problemen mee.
Het is inderdaad (met opzet) een veel fijnere structuur van granulaat.
Na mijn examens kan ik ze ginds ook eens gaan uittesten.
 
Bij crossfit hasselt zijn ze al enkele jaren in gebruik (dus echt enkele keren per dag) en nog geen problemen mee.
Het is inderdaad (met opzet) een veel fijnere structuur van granulaat.
Na mijn examens kan ik ze ginds ook eens gaan uittesten.
Ah oke, klinkt wel goed dus. Linkje om te onthouden voor als ik ooit een nieuw platform ga maken :)
 
Dat is volgens mij dezelfde tegel als onze afwerpmat die ik hierboven al linkte:

Rubberen Afwerpmat 250

Ik zal die van ons nog eens wegen morgen, want ik zie wel een klein verschil in gewicht. Edit: onze tegel komt overeen met de TAFF variant.

Is de productnaam "Gewichtheftegel" duidelijker dan onze "Afwerpmatten"? Anders moet ik dat wellicht eens aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is volgens mij dezelfde tegel als onze afwerpmat die ik hierboven al linkte:

Rubberen Afwerpmat 250

Ik zal die van ons nog eens wegen morgen, want ik zie wel een klein verschil in gewicht. Edit: onze tegel komt overeen met de TAFF variant.

Is de productnaam "Gewichtheftegel" duidelijker dan onze "Afwerpmatten"? Anders moet ik dat wellicht eens aanpassen.

Structuur lijkt wel ietsjes anders, die van jullie lijkt toch grotere korrels te hebben in mijn ogen. Maar goed, foto's kunnen goed bedriegen natuurlijk.
Voor mij is het duidelijk, kan niet spreken voor anderen. Ga je echter googlen op beide namen, dan vind je bij gewichtheftegel 20.400 resultaten en bij afwerpmatten slechts 126. Als je het zo bekijkt zou je zeggen dat gewichtheftegel marketing technisch beter zou staan ;)
 
Back
Naar boven