XXL Nutrition

IVDM - Januari 2017 - Wesley Vissers (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

RFFNCK

Super Moderator
Super Mod
10 jaar lid
Lid geworden
28 mrt 2011
Berichten
29.195
Waardering
8.335
Een nieuw jaar, een nieuwe maand, een nieuw interview! Allereerst willen we iedereen nog de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar toewensen, en dat er maar veel gains gemaakt mogen worden!

Voor het nieuwe interview hebben we niemand minder dan Wesley Vissers weten te strikken. Hij is op het forum actief (geweest) onder het account Determination , terwijl hij nu als medewerker van Scitec Nutrition hun account op dit forum runt. Hij heeft inmiddels zes wedstrijden in de benen, waaronder de Arnold Classic Europe in Barcelona! Dit alles heeft hij ook niet onverdienstelijk gedaan, maar daarover volgt in het interview meer.

Hij runt tevens een zeer succesvol Instagram-account met zo'n 33.000 volgers en op YouTube heeft hij zelfs 70.000 abonnees. Wat zijn geheim is? Lees daarvoor het interview!

Wesley Vissers (@wesleyvissers) • Instagram photos and videos
VintageGenetics


15803162_237637756660905_4630403966939693056_n.jpg



Wesley, allereerst hartelijk dank voor je medewerking aan dit interview. Laten we gauw beginnen.


We hoeven jou natuurlijk niet te vragen bij welke sport jouw passie ligt: bodybuilding. Hoe is dat zo gekomen?
Mijn passie voor bodybuilding is eigenlijk begonnen bij mijn vader. Als kleine jongen keek ik altijd op naar mijn vader omdat hij simpelweg breed was en dat wilde ik ook natuurlijk! Toen ik erachter kwam dat gewichtheffen en bezig zijn in de sportschool mij zo’n lichaam kon bezorgen, ging ik direct aan de slag. Mijn vader heeft me dan ook alles geleerd en ben ik vanaf dag 1 al goed bezig, waar ik heel dankbaar voor ben.


Je hebt inmiddels al een aantal wedstrijden gedraaid, zowel nationaal als recent ook internationaal. Kan je ons eens mee terug nemen naar welke wedstrijden jij hebt gedraaid en hoe je plaatsing was?
Ik heb inderdaad al een paar wedstrijden gedraaid. Mijn eerste wedstrijd was de Flexcup in 2013, waar ik als 20-jarige junior nog totaal niet wist hoe de wedstrijd wereld in elkaar zat. Het was een zeer leuke wedstrijd en ik raad deze ook aan voor beginnende bodybuilders. Met mijn plaatsing was ik erg tevreden! Ik won de D-klasse Junioren 75+, de D-klasse overall van de Junioren en daarnaast ook de Overall van de gehele D-klasse. Mijn dag kon natuurlijk niet meer stuk en deze wedstrijd motiveerde me om echt serieus verder te gaan met de sport bodybuilding.

Mijn tweede wedstrijd was de Flexcup 2014, waar ik ook als Junior atleet participeerde. Hier was ik 21 en deed ik mee aan de C-klasse Junioren. Het niveau was hoog maar tot mijn blije verbazing won ik mijn klasse, de ‘Best Symmetry Award’ en ook nog eens de Overall van de hele wedstrijd! Ik was echt super trots en blij met het resultaat en het heeft me heel veel gebracht. Nu wist ik het zeker; bodybuilding wordt mijn toekomst.

Eén week na de Flexcup 2014, deed ik mee aan de Ironman ( een B-wedstrijd ) en de Juliette Bergmann Grand Prix ( een A-wedstrijd). Beide wedstrijden waren de op dezelfde dag. Grappig is wel dat ik niet eens wist dat deze wedstrijden gehouden werden toen ik die week ervoor aan de Flexcup meedeed. Het is dat iemand vanuit het publiek zei dat ik hier echt aan mee moest doen, dat ik überhaupt wist dat deze wedstrijden gehouden werden. Ik besloot toen toch om mee te doen en werd uiteindelijk 2e bij de Ironman bij de Junioren en 1e bij de Junioren op de Juliette Bergmann Classic Grand Prix.

Toen besloot ik een hele tijd geen wedstrijden meer te doen, omdat ik mijn A-status nu bereikt had. Ik wilde als junior nog zo ver mogelijk door bouwen en dan het NK gaan doen. Eenmaal aangekomen bij het NK van 2016, bleek het onder omstandigheden toch niet mogelijk om aan het NK mee te doen. Echter, besloot ik wel een aantal weken later aan de Arnold Classic Europe 2016 mee te doen, wat echt een hele aparte ervaring was weer. Dit was een wedstrijd in Spanje, Barcelona. Een echte internationale wedstrijd. Ik deed hier als Junior mee en ook aan de gewichtsklasse Bodybuilding 100+ kg. Aan de Junioren deden zo’n 28 atleten mee, waar ik de 5e plaats wist te behalen. Bij de 100+ kg gewichtsklasse eindigde ik niet in de top 5, maar dat was ook geen verassing. Zo’n internationale wedstrijd is toch een hele klasse apart.

Als afsluiter van het jaar deed ik weer mee aan de Juliette Bergmann Classic Grand Prix 2016 mee, welke ik 2 jaar eerder ook deed. Hier werd ik 1e bij de Junioren en 2e bij de 100+ kg gewichtsklasse. Daarnaast won ik ook de ‘Best Posing Award’, waar ik erg blij mee was! Ik had namelijk erg veel gewerkt aan mijn posing, omdat ik dat uiteindelijk één van de belangrijkste aspecten van bodybuilding vind.


Wat is nu de planning voor volgende wedstrijden?
Mijn planning op het moment is om goed in shape te blijven en aan mijn zwakke punten te letten, maar geen wedstrijden te gaan doen de komende 1.5 jaar. Mijn interesses gaan wel uit naar de nieuwe Classic Physique klasse die in Amerika al heel bekend is. Ik hoop dat wanneer ik weer een wedstrijd ga pakken deze klasse ook aanwezig zal zijn bij Europese wedstrijden.


Hoe ziet jouw ‘peak week’ er uit voor een wedstrijd?
Mijn peak week is meerdere keren veranderd. Er vanuit gaande dat zondag de wedstrijd is ziet mijn traditionele peak week er als volgt uit: De eerste 3 dagen van de week (maandag, dinsdag en woensdag) eet ik heel weinig tot geen koolhydraten en doe ik aan een zogenaamde depletie training. Dit betekent dat mijn volume heel hoog is tijdens de trainingssessies en dat ik zoveel mogelijk koolhydraten verbrandt. Op maandag pak ik mijn benen hard aan en op dinsdag en woensdag mijn bovenlichaam. Dan begint donderdag mijn ladingsproces. Dit betekent dat ik mijn spieren weer ga vullen met koolhydraten oftewel glycogeen. Dit zorgt voor een volle en uiteindelijk ook droge look. Je ‘zuigt’ als het ware al het vocht naar je spieren door gebruik te maken van de super compensatie die ontstaan is door de koolhydraat loze dagen.

Het moeilijke is je koolhydraatinname tijdens deze dagen te bepalen. De meeste laden niet genoeg en andere laden juist weer te ver door. In combinatie met vocht is dit een heel complex en tegelijkertijd een heel simpel proces. Tijdens de Arnold Classic Europe 2016 stond ik niet vol genoeg op het podium, omdat ik niet ver genoeg doorgeladen had. Wel stond ik heel droog.

6 weken later op de Juliette Bergmann Grand Prix pakte ik het anders aan. Ik bleef tot Donderdag trainen, ik verhoogde mijn cardio, maar bleef gewoon koolhydraten eten. Dus er was geen sprake van een actieve ‘depletie’. Ik zorgde er gewoon voor dat aan het einde van de week, mijn spieren zo vol mogelijk raakte met glycogeen. Ik verhoogde na donderdag telkens mijn koolhydraten, maar verlaagde mijn vochtinname, waardoor ik de kans op een ‘softe look’ zou verminderen. Dit me dan ook aardig gelukt. Ik stond 7 kg zwaarder op het podium en offerde vrijwel bijna geen hardheid op. Ik voelde me ook veel beter, energieker en zekerder van mijn zaak tijdens deze wedstrijd.


15535102_854542317981501_7061318481102241792_n.jpg



Een veelbesproken onderwerp binnen de sport, en zo ook op dit forum en zelfs in je log, is het gebruiken van anabole steroïden. Hoe sta jij daar tegenover?
Als je iets wil bereiken in de bodybuildingwereld, vooral de competitieve wedstrijdwereld, dan is het vrijwel onmogelijk om er van af te zien. Het is een taboe omdat het door de samenleving wordt verafschuwd en niet begrepen wordt, terwijl bodybuilders het onder elkaar er vaak over hebben. Het is nu eenmaal een onderdeel van de sport die vaak heel negatief wordt belicht, terwijl het gewoon mogelijk is om op een verantwoorde manier anabole steroïden te gebruiken met betrekking tot het vergroten van de spiermassa. De mensen in de sportschool die het foutief gebruiken, geven het al snel een slechte naam. Want het is zeker mogelijk om flink wat schade aan te richten aan je lichaam. Maar dit is ook het geval met ontelbaar legale middelen.

Het jammere is dat er mensen zijn die zeggen dat ze niets gebruiken, terwijl dit wel het geval is. Zelf vind ik het veel verstandiger voor die mensen om gewoon niets te zeggen óf te zeggen dat je het wel doet, maar ga niet liegen.

Het belangrijkste dat ik mensen wil meegeven, is dat er veel meer potentie in je zit dan je denkt. Er is veel meer mogelijk op een natuurlijke manier dan je denkt. Train eerst eens minimaal 6-7 jaar voordat je er überhaupt over gaat denken. Heb liefde voor de sport en voor de lifestyle en als je dan echt de passie hebt om verder te komen, ga dan pas onderzoek doen en stel jezelf de vraag of je het dit wel waard vindt.


Je staat er om bekend een groot aanhanger te zijn van het ‘klassieke’ bodybuilding, zoals de sport in de ‘Golden Era’, de tijd van Arnold Schwarzenegger, werd beoefend. Op jouw Youtube-kanaal zien we jou ook met regelmaat zo trainen. Hoe ziet jouw wekelijkse trainingsschema eruit?
Op dit moment is mijn schema een combinatie van een klassieke en ‘moderne’ manier van trainen. Ik hou standaard de basis/classic oefeningen erin zoals de bench press, t-bar row, bent over row, squats, hack squats, etc. Maar ik combineer dit met bepaalde machines om zo veel mogelijk uit een trainingssessie te halen. Soms kan je net wat dieper en harder squeezen of rekken dan met een losse dumbbell of barbell. Mijn schema is als volgt:

Maandag: Quads, kuiten en trapezius
Dinsdag: Rust
Woensdag: Borst, Triceps en zijkant schouder
Donderdag: Hamstrings, kuiten en trapezius
Vrijdag: Rug en Biceps
Zaterdag: (Bovenkant) Borst, Triceps en zijkant schouder en trapezius
Zondag: Rust

Zoals je ziet, heb ik twee rustdagen en focus ik op bepaalde spiergroepen meer dan een ander. Dit zijn namelijk mijn zwakke punten: bovenkant borst, trapezius en benen (voornamelijk hamstrings). Mijn sterke punten pak ik dan wat minder aan zoals rug, armen en schouders. Vind voor jezelf de balans.


Studeer je, of werk je? En hoe werkt voor jou de combinatie tussen je werk/studie en je sport?
Ik studeer voeding & diëtetiek en mijn werk is eigenlijk Youtube, persoonlijke voedings- en trainingsschema’s maken en het verkopen van kleding. Ik ben blij dat ik zelf iets begonnen ben waar ik op mijn eigen manier mijn centen mee kan verdienen. Mijn studie versterkt mijn huidige kennis en zorgt er ook voor dat ik wetenschappelijk onderbouwde kennis kan doorgeven via Youtube en via mijn schema’s. Ik hou ervan om mensen te helpen en de combinatie tussen werk/studie en sport gebeurd automatisch. Alles staat met elkaar in verband.


Naast de sport en je studie/werk heb je ook nog een succesvol Youtube-kanaal, met zo’n 70.000 volgers. Daarnaast heb je ook op Instagram nog ruim 33.000 volgers. Hoe heb je dit voor elkaar gekregen, wat is je geheim?
Ik heb een tijdje Communicatie & Multimedia Design gestudeerd. Uiteindelijk is dit niets geworden maar wat ik wel geleerd heb, is dat je een USP (unique selling point) moet hebben; een belofte aan je ‘consument’. Mijn USP is eigenlijk vanaf het begin geweest: Classic Bodybuilding. Ik speelde bewust en onbewust in op de groeiende behoefte naar mooie en artistieke bodybuilders in plaats van de bubble gut bodybuilders die steeds vaker voorkomen op het professionele podium.

Ik leg op mijn Youtube-kanaal VintageGenetics uit hoe ik train, hoe ik eet en vooral ook waarom. Ik leg dit op een rustige, duidelijke manier uit, wat ook verschilt van de meeste ‘in-your-face’ Youtubers. Iedereen heeft zo zijn eigen manier van kennis overbrengen, maar dit voelt voor mij natuurlijk aan. Daarnaast helpt het ook wel als je een redelijk goed fysiek hebt en daar ook nog eens wedstrijden mee wint. Vooral is het ook belangrijk om consistent je belofte te laten zien. Zo laat ik constant zien hoe ik mezelf verbeter om de best mogelijke ‘Golden Era Bodybuilder’ te worden die ik kan zijn, onder andere door middel van backstage wedstrijd beelden, klassieke posing routines en de old-school uitvoering van bepaalde oefeningen.


Hoe pak jij jouw voeding aan? Hoe ziet een dag eten er voor jou ongeveer uit?
Mijn voeding bestaat uit 6 maaltijden per dag, met daarbij een post-workout shake. Ik begin mijn dag altijd met brinta of havermout met whey en fruit erdoor heen. De volgende 3 maaltijden bestaan dan meestal uit (zoete) aardappelen of rijst met koolvis/vleesvervangers en vooral veel groenten. Mijn post-workout shake bestaat simpelweg uit ongeveer 40 gram whey isolaat van Scitec Nutrition. Mijn post-workout maaltijd lijkt dan weer op mijn ontbijt; brinta of havermout, met een banaan en rozijnen en wat whey eiwitten. Als laatste nuttig ik een vetrijke maaltijd voor het slapen. Meestal bestaat dit uit een vette vis zoals zalm of makreel met veel groenten.


Je hebt het over vleesvervangers? Je eet dus geen vlees? Kan je daar iets meer over vertellen?
Klopt! Ik eet geen vlees voornamelijk omdat het niet nodig is. Ik wil later ook volledig plantaardig gaan eten. Op het moment vind ik dit nog lastig omdat ik nog 'vast' zit aan de eeuwige stereotype dat je dierlijke producten nodig hebt om aan een ideaal aminozuur profiel te komen in je dieet. Op dit moment eet ik dus nog wel vis, maar geen vlees, zuivel of eieren.

Echter, kom ik er steeds vaker achter dat je met bepaalde plantaardige combinaties (zoals bruine bonen + bruine rijst) een volledig aminozuur profiel tot je kan nemen. Daarnaast vind ik vleesvervangers erg lekker en voedzaam. Ik gebruik vaak tofu en tempeh, welke veel eiwitten en vitaminen/mineralen bevatten. Vlees is in vele onderzoek al naar voren gekomen als een voedingsmiddel dat niet echt gezondheidsbevorderend is.

Daarnaast vind ik eerlijk gezegd ook niet kunnen hoe er met de dieren wordt omgegaan + dat het milieu door de bio-industrie er ook niet beter op wordt. Ik snap dat dit controversieel is in de bodybuilding wereld, maar dit is mijn persoonlijke mening.


14487384_638301146342651_6927229997258113024_n.jpg



Kun je ons ook nog iets vertellen over je supplementengebruik?

En mijn supplementen gebruik:
2-3g CLA per dag (tijdens de cut, voor vetverbranding)
2-3g Omega 3 (voor bloedwaardes, cholesterol)
1g mariadistel voor de lever
30-40g whey isolaat na de training (en door mijn brinta/havermout in de ochtend)
3g Leucine per plantaardige maaltijd (om toch aan genoeg Leucine te komen, omdat dit vaak niet in grote hoeveelheden in plantaardige eiwitbronnen aanwezig is)
50mg zink (voor het slapen, is stimulerend voor testosteron spiegel, goed tegen verkoudheid en voor een betere nachtrust)

Daarnaast mijn pre-workout stack:
2-3g Arginine
2-3g Taurine
2g L-citrulline
100-200mg Cafeine
Voor mijn pre-workout vind ik het altijd fijner om het zelf samen te stellen.

Tijdens de training gebruik ik tijdens een cut en wedstrijdvoorbereiding ook een BCAA product, genaamd Ami-NO Xpress.
Hier zitten natuurlijk BCAA's in, maar ook extra arginine, l-citrulline, extra vitamines en mineralen om je pomp tijdens de training en herstel na de training te optimaliseren.

Alles wat ik gebruik is van Scitec Nutrition, maar dat was al te verwachten!


Heb je ook een voorbeeld? Of sporter waar je tegenop kijkt?

Mijn ultieme voorbeeld blijft toch Arnold Schwarzenegger. Zijn fysiek en zijn manier van posen spreekt me nog steeds erg veel aan. Ook vind ik Cedric Mcmillan en Peter Molnar hele goede bodybuilders die vandaag de dag nog wedstrijden op hoog niveau draaien.


Waar liggen jouw doelen in de sport, zowel op korte als langere termijn?
Op korte termijn wil ik gewoon in een goede shape blijven en op mijn zwakke punten letten. Op de lange termijn wil ik het perfecte fysiek creëren, die iedereen zal doen denken aan de Golden Era, met geen zwakke punten en goede sterke punten zoals een volle borst, grote armen, welgevormde benen en het altijd en eeuwig kunnen doen van een diepe vacuüm. Daarnaast wil ik gaandeweg mijn populariteit vergroten op social media en de wereld over reizen en zo veel mogelijk mensen te ontmoeten. Het lijkt me gewoon echt top om hier actief mee bezig te blijven en progressie te blijven boeken op zowel fysiek, financieel en sociaal vlak.


Als jij een advies mag geven aan beginnende sporters, wat zou dit dan zijn?
Eet goed en train simpel. Zoek het nog niet te ingewikkeld. Als beginnende sporter moet je gewoon de sportschool ingaan en van jezelf leren. Leer hoe je spieren voelen, leer de oefeningen en zorg ervoor dat je weet wat je doet. Gebruik vanaf het begin een volledige rek en aanspanning bij iedere oefening en laat meer ervaren mensen je helpen in de sportschool. Je zal voldoende gains maken de eerste paar jaar. Ga nog niet te veel aan de supplementen, voeding is op het begin ruim voldoende.


En wat vind jij een absolute ‘no go’ voor beginners?
Door alles gelijk 100% ‘goed’ te willen doen. Beginners moeten juist bij de basics beginnen en niet gelijk 6x per week, alles 2x per week trainen en whey, creatine, bcaa’s en alle mogelijke vitaminen gebruiken. Dit is pas nodig op een veel later stadium. Een tip is gewoon 3x per week trainen en voldoende eiwitten en groenten binnen te krijgen. Dit zal een goede fundering creëren waarop je verder kan.


Stel, jij was voor een dag de baas van het forum. Wat zou je dan doen?
Kijken of er gecheat was tijdens de foto contests waar ik twee keer achter elkaar 2e werd. :P


Nog een belangrijke vraag namens Sanca Saxon : heb je een baard?

Nu nog wel, maar deze scheer ik af voor mijn gastoptreden over een paar dagen (sadface)


Heb je nog suggesties voor een volgend interview?

Ik vond de vragen goed!
 
Laatst bewerkt:
Top atleet en eerlijk. Ben groot fan van je wesley. Goed interview!
 
Goed interview, leuk om te lezen
 
Bedankt! Het was ook een leuk om interview om aan mee te werken.
Leuke vragen ook.
 
Erg leuk en interessant om te lezen. Ik was reeds op de hoogte van al je wedstrijden en je manier van trainen, maar ik wist daarentegen nog niet dat je vrijwel volledig plantaardig eet. Interessant zeg! De linzensoep die ik net achter de kiezen heb, geeft in ieder geval een extra goed gevoel ;).
Dat Arnold het (een van) je grootste voorbeelden is zal niemand verbazen denk ik. Telkens weer moet ik aan hem denken bij het zien van jouw pics, haha :thumb:.
Veel succes dit jaar, met het verbeteren van je zwakke punten! Ik hoop dat er zo nu en dan ook nog eens een videootje voorbij komt op YT ;).
 
Leuk interview. Indrukwekkend fysiek ook!
 
Ik heb nog wat foto's toegevoegd!
 
Ik heb al heel lang, heel veel respect voor Wesley. Ik kijk altijd zijn youtube kanaal en volg hem op instagram. Leuk om eens een Nederlands interview te horen :D
 
Wat een goed fysiek!
 
Tering blijft bizar fysiek!
 
Prachtige fysiek, doet idd denken aan de golden era. Vacuum doen zouden ze verplicht moeten stellen op wedstrijden.
 
Prachtigie fysiek. No hate maar heeft volgens mij op een wedstrijd in Nederland niet mogen deelnemen wegens gyno.
 
Back
Naar boven