XXL Nutrition

Aankondiging Interesse grip wedstrijden (1 bezoeker)

Ik wil dit jaar deelnemen aan de Sterkste Hand van Nederland


  • Totaal stemmers
    9
  • Peiling gesloten .

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

UnCompress

Massive Warrior
15 jaar lid
Lid geworden
9 dec 2005
Berichten
23.972
Waardering
3.517
Vorig jaar oktober was de eerste editie SHvNL. Negen deelnemers namen het die dag tegen elkaar op. Eerste gripwedstrijd in Nederland - SHvNL 2016 (mis het niet!)

Dit jaar zal er weer een wedstrijd plaatsvinden waarin meer onderdelen zitten die ook in internationale wedstrijd worden gebruikt om zo te kijken waar wij in Nederland (of de Benelux) precies staan.

Datum & locatie
Wedstrijd zal in mei of september plaatsvinden, locatie nog niet bekend. De locatie zal of in Dordrecht of dicht in de buurt daarvan plaatsvinden.
Wil je deelnemen geef je dan hier op of stuur een mail naar sterkstehand@hotmail.com.

De Sterkste Hand van Nederland heeft momenteel Roy Wolfs, wie wil deze titel hem dit jaar afHANDig maken? :D

Onderdelen
1. Grippers (20mm block)

2. Axle deadlift (50mm)

3. Hammer to face

4. Flask pinch / 2 handen (57mm)

5. Loading race (10 meter) met verschillende onderdelen (Inch dumbbell, revolving handles (2 x 60mm en 1x 76mm), Glob (15cm), Hub (76mm), Blob, Anvil)

gblock2-300x225.jpg

1. Block grippers

mike-burke-aa-230_lg.jpg

2. Axle deadlift / Double overhand (50mm)

hqdefault.jpg

3. Hammer to face

6123471_1392430727455288_1567152009176416256_n.jpg?ig_cache_key=MTQzODExNjkzMzk5MTc3NDMzMg%3D%3D.jpg

4. Flask pinch / 2 handen

Schrijf je in om zo een plek veilig te stellen voor deze wedstrijd.

Deelnemers:
1. Roy Wolfs (1e plaats SHvNL 2016)
2. Denzil Vreugt (3e plaats SHvNL 2016)
3. Xander van Spanje (7e plaats SHvNL 2016)
4. Marcel Bruin (9e plaats SHvNL 2016)
5. JeffreyKoelewijn
6. Dominique Janssen
7. Teun Moors
8.
9.
10.
11.
12.

Blauw: inschrijving (€5,-) bevestigd.
Na 1 augustus geen geld retour bij afmelding daar prijzen besteld worden.
 
Laatst bewerkt:
misschien wil ik wel meedoen, afhankelijk van locatie en tijd.
heb namelijk nog wel even nodig om een sterke grip te krijgen
 
Ik wil zeker meedoen! Er moet tenslotte wel iemand zijn om de titel te verdedigen...
 
misschien wil ik wel meedoen, afhankelijk van locatie en tijd.
heb namelijk nog wel even nodig om een sterke grip te krijgen
Ik kan daar nu nog niks over zeggen verder is het een en ander afhankelijk van het aantal potentiële deelnemers die zich hier melden wat mogelijk is.
Jij hebt al een sterke grip en je kunt nu alvast trainen want het zal niet volgende maand plaatsvinden.

Hoewel sommige deelnemers het misschien minder leuk zullen vinden maar er zal zeker een axle overhand deadlift in zitten. Ten eerste omdat dit een lift is die zeer bekend is bij publiek en ten tweede omdat het een echt show onderdeel is.
Ik wil zeker meedoen! Er moet tenslotte wel iemand zijn om de titel te verdedigen...
:thumbup:
Vergeet je niet je stem uit te brengen?
 
Hoewel sommige deelnemers het misschien minder leuk zullen vinden maar er zal zeker een axle overhand deadlift in zitten. Ten eerste omdat dit een lift is die zeer bekend is bij publiek en ten tweede omdat het een echt show onderdeel is.

dat ligt mij wel:)
ik zal er over nadenken, zal wel wat grip mee trainen maar heb ook nog andere doelen qua kracht wat meer prioriteit heeft.
 
Vorig jaar oktober was de eerste gripwedstrijd ooit gehouden in Nederland. Negen deelnemers namen het die dag tegen elkaar op. Eerste gripwedstrijd in Nederland - SHvNL 2016 (mis het niet!)

Om de sport op een hoger niveau te brengen ben ik momenteel in onderhandeling deze op een groter platform te krijgen. Hiermee presenteren we de sport aan een groot publiek mocht dat lukken. De sport moet naast het wedstrijd element dan ook het publiek vermaken.
Ik open dit topic omdat ik een overzicht wil krijgen van potentiële deelnemers voor de Sterkste Hand van Nederland 2017. Het is de vraag of we dit jaar met een kwalificatie moeten gaan werken of dat dit nog te prematuur is en het gewoon bij een finale wedstrijd houden.

Tevens wil ik alle potentiële deelnemers in dit topic met elkaar in contact brengen waarin vragen over de sport en wedstrijd kunnen beantwoorden voor elkaar.

De Sterkste Hand van Nederland heeft momenteel Roy Wolfs, wie wil deze titel hem dit jaar afHANDig maken? :D

Tof initiatief! Ik ben zeker bereid hier een steentje aan bij te dragen! Waar was het vorige keer? Welke onderdelen naast axle deadlift kunnen we nog meer verwachten?
Doe jij ook mee?
 
dat ligt mij wel:)
ik zal er over nadenken, zal wel wat grip mee trainen maar heb ook nog andere doelen qua kracht wat meer prioriteit heeft.
Dat is nou juist het mooie aan grip, het bijt elkaar niet maar vult aan. Vraag maar aan Beowulf die het ook perfect wist te combineren. Overhand grip zit wel goed bij jou. Verder aandacht besteden aan pinchwerk (plate pinch) en polswerk en tot slot grippers en je bent er. Minimaal twee oefeningen elke week en je zult ver komen de komende maanden.
Tof initiatief! Ik ben zeker bereid hier een steentje aan bij te dragen! Waar was het vorige keer? Welke onderdelen naast axle deadlift kunnen we nog meer verwachten?
Doe jij ook mee?
Ik organiseer het, zal dan niet deelnemen dat is niet te doen.
Vorige keer was het bij mijn gym in Dordrecht maar dat zal dit keer niet het geval zijn. Zodra ik weet of ik genoeg deelnemers kan vinden kan ik wat meer over de locatie vertellen. Open anders eens het topic van vorig jaar (zie link OP), daar zie je een overzicht van de onderdelen.
 
Dat is nou juist het mooie aan grip, het bijt elkaar niet maar vult aan. Vraag maar aan Beowulf die het ook perfect wist te combineren. Overhand grip zit wel goed bij jou. Verder aandacht besteden aan pinchwerk (plate pinch) en polswerk en tot slot grippers en je bent er. Minimaal twee oefeningen elke week en je zult ver komen de komende maanden.

Ik organiseer het, zal dan niet deelnemen dat is niet te doen.
Vorige keer was het bij mijn gym in Dordrecht maar dat zal dit keer niet het geval zijn. Zodra ik weet of ik genoeg deelnemers kan vinden kan ik wat meer over de locatie vertellen. Open anders eens het topic van vorig jaar (zie link OP), daar zie je een overzicht van de onderdelen.

Leuk om te lezen!
En alleen al jouw rapportage per atleet is een indicatie dat jij jouw taak heel serieus neemt!
Goed geschreven ook!
Nu ik zo de onderdelen zie, maak ik natuurlijk geen schijn van kans.
Met geen van allen ervaring..

Maar wat niet is kan nog komen!
 
Ik weet niet wat je potentieel is maar sommige jongens die nog nooit grip hebben getraind kunnen op een onderdeel heel sterk zijn. Vorig jaar had iedereen ongeveer 4 maanden om naar de wedstrijd toe te trainen en sommige hebben weinig trainingen gedaan. Ik weet niet waar je woont maar je kunt altijd bij mij in Dordrecht langskomen om te trainen.
 
Hoewel sommige deelnemers het misschien minder leuk zullen vinden maar er zal zeker een axle overhand deadlift in zitten. Ten eerste omdat dit een lift is die zeer bekend is bij publiek en ten tweede omdat het een echt show onderdeel is.

Wordt deze verhoogd uitgevoerd net als de Farmers-hold op de wedstrijdt, het gaat tenslotte om grip en niet om de power-lift!
Gaat de inch lift dan naar de Medley? anders heb je 2 vergelijkbare onderdelen. :wl:----------:lifter:
 
Je kunt ze niet met elkaar vergelijken. Een hold ging de test om tijd en dan maakt de hoogte niet uit maar bij een axle deadlift bepaalde de hoogte tevens de moeilijkheidsgraad van een lift. De tijdsduur van de hold zal veel korter zijn bij een verhoging zoals de farmers hold. Zo'n lift op een wedstrijd zal de gripsport meteen belachelijk maken.

Ik ben wel bereid om deze met banden te doen, dat geeft ook meer show element aan de lift. De banden zijn 62cm hoog en dat haalt de lift ongeveer 8,5cm omhoog.
Verder zijn de gewichten ook niet met elkaar te vergelijken. 200kg zal niet op een axle omhoog gehaald worden.

Maar goed, er zijn nog 0 ja aanmeldingen en die heb je wel nodig voor een wedstrijd.
 
Je kunt ze niet met elkaar vergelijken. Een hold ging de test om tijd en dan maakt de hoogte niet uit maar bij een axle deadlift bepaalde de hoogte tevens de moeilijkheidsgraad van een lift. De tijdsduur van de hold zal veel korter zijn bij een verhoging zoals de farmers hold. Zo'n lift op een wedstrijd zal de gripsport meteen belachelijk maken.

Ik ben wel bereid om deze met banden te doen, dat geeft ook meer show element aan de lift. De banden zijn 62cm hoog en dat haalt de lift ongeveer 8,5cm omhoog.
Verder zijn de gewichten ook niet met elkaar te vergelijken. 200kg zal niet op een axle omhoog gehaald worden.

Maar goed, er zijn nog 0 ja aanmeldingen en die heb je wel nodig voor een wedstrijd.


De Farmers hold was slechts als voorbeeld voor de verhoging. Zo'n deadlift neigt voor mij toch een beetje richting Strongman, evenals de Farmerholds.
Ik snap je bedoeling ermee, echter vind ik de carry over vanuit de sterkste man onderdelen wel erg groot worden.
Als je dan ook de inch lift erbij bedenkt, wat toch eigenlijk ook een strongman feature is waar je veel grip voor nodig hebt, lijkt het voor de helft al een sterkste man wedstrijd.

Nogmaals, ik snap je bedoeling ermee en wat ik vind kan ik slechts aangeven.
Ik denk dat de aanmeldingen wel komen als je bijvoorbeeld de onderdelen bekendmaakt, zodat men er beeld bij heeft wat er getraind moet worden om goed voor de dag te komen.
Het belangrijkste is toch je inzet om te organiseren:thumbs:
 
Strongman en grip liggen aan de basis van alle krachtsporten. De axle lift en de inch lift zijn uitgevonden door de klassieke sterkste man en grip atleten aan het einde van de 19e eeuw. Ik zie het allemaal niet zo zwart/wit de axle overhand is geen strongman lift, dat doen ze nooit bij strongman. Daar liften ze altijd met mixed grip of met straps. De DO axle lift komt wel bij heel veel gripwedstrijden over de hele wereld voor en dus is het meer een grip lift dan een strongman lift.

Maar het gaat nu weer over onderdelen terwijl ik eerst moet weten of het zin heeft met een organisatie in zee te gaan om een wedstrijd op te zetten. Het is namelijk niet zeker of ik genoeg deelnemers zal vinden dit jaar. Paul doet in elk geval niet mee en van Eduard heb ik geen reactie gehad dus dat zie ik ook als een nee. Geralt richt zich op de cert en doet niet mee. Jij geeft niet aan dat je mee wilt doen en Bob is ook onbekend.

Train verder op de onderdelen van vorig jaar dan heb je een meer dan solide basis. Op een paar wijzigingen na zullen ze gelijk blijven maar de verschillende type lifts zullen allemaal aan de orde komen.
 
Tof trouwens dat je het dit jaar weer wilt gaan organiseren!!! Balen dat de meesten van vorig jaar (blijkbaar)niet mee willen doen. Ik vond het evenement vorig jaar heel geslaagd (en dat zeg ik niet omdat ik toen gewonnen heb). Volgens mij hadden een aantal van de deelnemers vorig jaar enorm veel potentieel om heel veel beter te worden. Echt jammer dat ze dat niet doorzetten.

En toch nog even zeuren over de onderdelen... Ik ben een groot voorstander van de axle deadlift, maar zou daarnaast de inch dumbbell dan inderdaad laten vervallen. Die twee onderdelen zijn weliswaar verschillend, maar beiden fatbar en zullen zeer waarschijnlijk dezelfde winnaar krijgen als ze beiden getest worden. Je doet ook niet grippers CCS en dan ook nog 20mm blockset, toch?
 
Ik ben weer van de partij! was ontzettend leuk georganiseerd en goed te combineren met powerlifting en zelfs een aanvulling hierop.
Komt allen!!
 
Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van datum en tijd maar ik ben zoals het er nu uitziet zeker wel van plan om mee te doen!

Heb al weer wat leuke trsiningsspeeltjes dus heb er wel zin in.

Grtz marcel
 
Axle deadlift lijkt me een veel leuker onderdeel als kijksport.
 
Strongman en grip liggen aan de basis van alle krachtsporten. De axle lift en de inch lift zijn uitgevonden door de klassieke sterkste man en grip atleten aan het einde van de 19e eeuw. Ik zie het allemaal niet zo zwart/wit de axle overhand is geen strongman lift, dat doen ze nooit bij strongman. Daar liften ze altijd met mixed grip of met straps. De DO axle lift komt wel bij heel veel gripwedstrijden over de hele wereld voor en dus is het meer een grip lift dan een strongman lift.

Maar het gaat nu weer over onderdelen terwijl ik eerst moet weten of het zin heeft met een organisatie in zee te gaan om een wedstrijd op te zetten. Het is namelijk niet zeker of ik genoeg deelnemers zal vinden dit jaar. Paul doet in elk geval niet mee en van Eduard heb ik geen reactie gehad dus dat zie ik ook als een nee. Geralt richt zich op de cert en doet niet mee. Jij geeft niet aan dat je mee wilt doen en Bob is ook onbekend.

Train verder op de onderdelen van vorig jaar dan heb je een meer dan solide basis. Op een paar wijzigingen na zullen ze gelijk blijven maar de verschillende type lifts zullen allemaal aan de orde komen.


Ok, Ik heb even alles goed laten bezinken en dit is mijn oprechte mening!!!!

Het doel van de wedstrijd 'Sterkste Hand Van Nederland' was volgens mij het populair en toegankelijk maken van de Grip-sport.

Als ik terug kijk naar de onderdelen vond ik de grippers, 2HandPinch lift, en de medley onderdelen (Except Ketlle-bell bottem-up) de echte grip onderdelen.
Dat betekend dat de inch dumbell en de Farmerholds imo te veel carry over hadden naar het strongman uiterlijk.
Dat betekend ook dat het hamer onderdeel te weinig met grip te maken had en meer met duur-kracht (RAMMEN zeg maar!!). uh uh wat was ik goed zeg!!!!:headbang::rocker:

Als je er nu een axle lift in doet wordt het IMO nog meer strongman, op zich niet zo erg zou je denken!
Echter als ik naar het doel kijk v.w.b toegankelijkheid, van jong tot oud zeg maar, begint dit op deze manier aardig weg te vallen en blijven de BEULEN over die toevallig ook nog over een beetje handkracht bezitten.
Ik zou het liefst om de titel strijden tot ver over mijn 50ste lente, echter op deze wijze ben ik snel uitgekakt en ben ik een jaar lang aan het herstellen van mijn ongeveer 180kg axle lift van de mooiste wedstrijd van het jaar.
Dit laatste is ludiek bedoeld , maar je snapt mijn punt hoop ik.

Hoe kun je het dan aantrekkelijk maken voor iedereen en ook voor het publiek?
Hier liggen alle creatieve mogelijkheden met als basis herkenning!!!!!

Ik pak 1 nieuw voorbeeld als een onderdeel van de wedstrijd SHVNL.

Voor u liggen een aantal attributen : u ziet een spijker van 4mm, een spijker van 5 mm, eens spijker van 6mm en een spijker van 7mm.
u ziet ook een koekenpan en een hoefijzer.
Het is de bedoeling dat elke deelnemer de spijkers buigt tot een afstand binnen de 5cm van het pasblokje!
Vervolgens moet de koekenpan opgerold worden en goedgekeurd door de scheidsrechter, dus 1 x vouwen is niet goed.
Als laatste dient het hoefijzer gebogen te worden om zijn as tot de uiteindes elkaar minimaal passeren, dit is het voorbeeld.
De snelste tijd telt en daarna wie de meeste attributen volbracht hebben.

Dit onderdeel heeft alles in zich wat het moet hebben.
1- het is toegankelijk voor eenieder, groot, klein, dik, dun, jong en oud.

2- het is herkenbaar voor publiek en nieuwe potentiële grip enthousiastelingen, iedereen ziet direct wat de bedoeling is.
3- het is met uitstek geschikt om populair te worden in heel NL door de 2 regels hierboven.

Dit hierboven is als voorbeeld en zou voor elk te verzinnen onderdeel moeten gelden.

Als je dan toch een axe lift toe wil voegen omdat het bijvoorbeeld een publiekstrekker zou zijn, kun je het onderdeel aanpassen naar echte grip/handkracht.

Als je bijvoorbeeld de axe niet 50mm, maar 90mm of 100mm vergroot en in plaats van de vele schijven, meer lucht (Band) doet voor het uiterlijk,
heeft het IMO wel weer alle basis facetten om met grote waarde in een handkracht wedstrijd thuis te horen.
Het heet alleen geen Strongman AXE meer, maar de grip AXE of nog beter de CHICK AXE lift

Snap je waar ik heen wil?

Jouw oorspronkelijk doel is mijn doel! De grip sport op de kaart zetten in NL. Hierin moet er ruimte zijn om elkaar aan te spreken en eventueel te corrigeren vind ik.
Ik voel mij geroepen om dit nu te doen. Misschien is het wat direct, maar zo ben ik en het is wel lekker duidelijk.

Kortom ik zou het echt zonde vinden als jouw missie in deze niet lukt.

Het is niet trekken aan een dood paard, je kunt het
creëren omdat het nieuw is.
Ik denk dat je van de 2 werelden Strongman en Grip sport uiteindelijk niet veel overhoud als deze weg wordt ingeslagen.
Je moet het in een breder perspectief zien en terug gaan naar de basis-gedachte en deze nooit uit het oog verliezen. Dit geldt overigens voor veel dingen in het leven!!!

Ik wil hier de globale visie van Joe Kinney(COC4)meegeven.
Als je even de weg kwijt bent door wat dan ook (blessure, motivatie, stagnatie enzz....)
Keer terug naar de basisgedachte en maak een herstart!


Veel wijsheid toegewenst bij het bedenken en organiseren en wie weet is de OUWE RAMMER er weer bij en staat ie op plaats 1.

Ik ben erg benieuwd naar alle reacties en de enige reactie die ik zeker niet verwacht is, ORGANISEER DAN ZELF EEN WEDSTRIJD!
Waarom, ik ben simpel weg niet in de gelegenheid om dat te doen.

Succes en ik ben benieuwd!:thumbs:
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het wel met ouwe rammer eens dat er wel een duidelijk verschil moet zijn tussen strongman en grip. De axl lift vindt ik ik overigens wel een hele mooie lift maar misschien kan dit idd meer richting Hand kracht gaan door de stang extra dik te maken of door de stang met 1hand te tillen ofzo.

Ik ben er ook een voorstander van om ijzer buigen erin te verwerken zoals. Spijkers. Koekenpannen en staven. Overigens denk ik ook dat telefoonboekscheuren ook een goede toevoeging zou zijn.

Verder zou ik in plaats van die hamerrotaties liever een maximum effort leverage lift zien zoals het deadlift en van een sloophamer bij de steel bijvoorbeeld.

Grtz marcel
 
Dit gaat helaas de verkeerde kant op en zal potentiële deelnemers eerder afstoten dan aantrekken. Ik weet niet waarom het nu ineens over strongman versus grip gaat want een deadlift is eerder een powerlift beweging dan een strongman beweging. Iedere krachtsdiscipline geeft aan deze beweging een eigen invulling. Bij strongman ligt de focus op maximaal gewicht (hoger platform, hitch, shrugs, suits en staps toegestaan), powerlifting (techniek en controle), grip (gripkracht door dikke diameter en aanzienlijk lichter gewicht). Dit soort discussies werden ook op gripboard gevoerd door voor en tegenstanders van de axle lift. Komt erop neer dat de tegenstander van de lift over het algemeen een zwakke rug hebben en daarom de lift het liefst zien verdwijnen. Voor mij is de axle een van de basis lifts in grip. Deze zat er vorig jaar niet in omdat ik geen axle had en nu wel.

Ik heb besloten om nu maar een overzicht van de onderdelen bekend te maken omdat ik merk dat onduidelijkheid daarin voor onrust zorgt. Besloten om van 6 naar 5 onderdelen te gaan waar alle grip disciplines in zitten.

  • Grippers (crush)
  • Axle deadlift (open hand)
  • Coin deadlift (leverage) ?? / kan nog een andere vorm worden
  • Flask pinch (pinch)
  • Loading race
Koekenpannen, telefoonboeken, spijkers etc etc gaan er beslist niet komen, de sport is geen circus show. Deze zie je niet voor niets op geen enkele gripwedstrijd meer. De sport is geëvolueerd zoals dat ook gelukkig bij strongman ook het geval is. Bakstenen tillen, ijzerstaven om je nek buigen zie je daar ook niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven