Fitness Seller

Voedingstijden belangrijk?

Bezoekers in dit topic

diemen112

Novice
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
4
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
65kg
Vetpercentage
13%
Beste lezers,

Als je macro's per dag wel kloppen.
Maar soms de hoeveelheden en tijdstippen soms een beetje uit belans zijn.
Is dit cruciaal voor je gains?
Btw ik probeer te clean bulken.
Soms heb ik dagen dat ik veel onderweg ben en dat ik om 18:00 nog 1750 kcal moet eten.
Ik werk dan wel nog tot 00:00.
 
Dat maakt niets uit. Of je nou 10 keer op een dag een maaltje van 300 kcal eet of 1 keer per dag 3000 kcal in een keer wegwerkt, maakt niets uit zolang je totaal aantal kcal en je macro's maar in orde zijn.
 
Dat maakt niets uit. Of je nou 10 keer op een dag een maaltje van 300 kcal eet of 1 keer per dag 3000 kcal in een keer wegwerkt, maakt niets uit zolang je totaal aantal kcal en je macro's maar in orde zijn.
Dat is niet waar.
 
Dat is niet waar.

Ik meende dat mealtiming grosso modo niet van belang was. Maar wellicht heb ik het mis. Leer graag bij, dus ik ben benieuwd naar de toelichting.
 
Zoals Galen zegt: dat is niet waar.. Je tijden waarop je eet zijn wel zo belangrijk, ook al Ben je onderweg je verbruikt nog steeds calorieen en je lichaam heeft voedsel nodig, 1x 3000kcl is niet echt optimaal of je nou traint of niet. Laat staan dat je spieren geen "brandstof" krijgen omdat je smorgen of smiddags 3000kcl heb gegeten en savonds je training is dan bouw je niet echt iets op eh.. je moet doen wat je moet doen right, zoveel speling er is met je tijd, zoveel leuke en helpende dingen kun je met voeding doen
 
Dat maakt niets uit. Of je nou 10 keer op een dag een maaltje van 300 kcal eet of 1 keer per dag 3000 kcal in een keer wegwerkt, maakt niets uit zolang je totaal aantal kcal en je macro's maar in orde zijn.
Spreiding van je maaltijden in bijvoorbeeld vier/vijf momenten over de dag is wel beter, maar mocht dit niet lukken is een keertje alles in ene eten ook geen ramp.
 
Dat is niet waar want <vul hier verklaring in>

Met logisch nadenken kom je al een heel eind. Stel je eet 3 maaltijden met elk 100gr eiwitten en totaal 4000kcal. Welk van de twee hieronder zou jouw voorkeur hebben?

1. Gaat naar de gym om 07:00u en eet maaltijd 1 om 15u, maaltijd 2 om 18u en maaltijd 3 om 21u.
2. Gaat naar de gym om 07:00u en eet maaltijd 1 om 09u, maaltijd 2 om 14u en maaltijd 3 om 21u.

Overigens is dit nog maar 1 van de vele voorbeelden die je als logisch nadenkend mens zou kunnen bedenken. Het is volgens mij nog steeds gewoon wetenschappelijk bewezen dat er een optimaal time frame is voor je eiwitinname, zowel qua gemiddelde hoeveelheid als de frequentie dus.

Er zijn hier zo ontzettend veel onderzoeken over te vinden tegenwoordig.. Dat iedereen hier altijd maar roept dat het niet uitmaakt zolang je je kcal / ekv maar binnen krijgt per dag of zelfs week, is echt veel te kort door de bocht.
 
Met logisch nadenken kom je al een heel eind. Stel je eet 3 maaltijden met elk 100gr eiwitten en totaal 4000kcal. Welk van de twee hieronder zou jouw voorkeur hebben?

1. Gaat naar de gym om 07:00u en eet maaltijd 1 om 15u, maaltijd 2 om 18u en maaltijd 3 om 21u.
2. Gaat naar de gym om 07:00u en eet maaltijd 1 om 09u, maaltijd 2 om 14u en maaltijd 3 om 21u.

Overigens is dit nog maar 1 van de vele voorbeelden die je als logisch nadenkend mens zou kunnen bedenken. Het is volgens mij nog steeds gewoon wetenschappelijk bewezen dat er een optimaal time frame is voor je eiwitinname, zowel qua gemiddelde hoeveelheid als de frequentie dus.

Er zijn hier zo ontzettend veel onderzoeken over te vinden tegenwoordig.. Dat iedereen hier altijd maar roept dat het niet uitmaakt zolang je je kcal / ekv maar binnen krijgt per dag of zelfs week, is echt veel te kort door de bocht.
Ik weet ook, logisch nadenkend, dat gespreider over de dag eten beter is, ik vond dat t antwoord wat langer mocht :)
 
Ik weet ook, logisch nadenkend, dat gespreider over de dag eten beter is, ik vond dat t antwoord wat langer mocht :)

Eens, oneliners voegen nooit zo heel veel toe.
 
Met logisch nadenken kom je al een heel eind. Stel je eet 3 maaltijden met elk 100gr eiwitten en totaal 4000kcal. Welk van de twee hieronder zou jouw voorkeur hebben?

1. Gaat naar de gym om 07:00u en eet maaltijd 1 om 15u, maaltijd 2 om 18u en maaltijd 3 om 21u.
2. Gaat naar de gym om 07:00u en eet maaltijd 1 om 09u, maaltijd 2 om 14u en maaltijd 3 om 21u.

Overigens is dit nog maar 1 van de vele voorbeelden die je als logisch nadenkend mens zou kunnen bedenken. Het is volgens mij nog steeds gewoon wetenschappelijk bewezen dat er een optimaal time frame is voor je eiwitinname, zowel qua gemiddelde hoeveelheid als de frequentie dus.

Er zijn hier zo ontzettend veel onderzoeken over te vinden tegenwoordig.. Dat iedereen hier altijd maar roept dat het niet uitmaakt zolang je je kcal / ekv maar binnen krijgt per dag of zelfs week, is echt veel te kort door de bocht.

1 Keer de week 21000 kcals en de rest van de week niets. :D
 
Ik ben toch wel eens benieuwd wat Jwdoetookmee hierover te zeggen heeft.

Dat een bepaalde timing je voorkeur heeft, snap ik ook wel. Maar ik blijf er (vooralsnog, dus correct me if i'm wrong) bij dat timing niet dusdanig grote consequenties heeft voor het resultaat wat behaald wordt.

Onderstaande link vond ik in de openingspost van het topic Metabolisme: aankomen en afvallen

Effects of Increased Meal Frequency on Fat Oxidation and Perceived Hunger

Denk dat de allerbeste manier om daar achter te komen is door zelf verschillende methodes uit te proberen en niet teveel afgaan op duizend en 1 meningen, al dan niet onderbouwd. Ondanks dat we allemaal uit bloed vlees en tranen bestaan, is ieder lichaam nog steeds anders en kan het ook amper, of juist heel heftig reageren op een bepaald patroon.
 
Ik meende dat mealtiming grosso modo niet van belang was. Maar wellicht heb ik het mis. Leer graag bij, dus ik ben benieuwd naar de toelichting.
Je hebt het nu erover dat het grosso modo niet van belang is, terwijl je daarvoor reageerde met twee uitersten van maaltijdfrequentie (10 vs 1) en dat dat niet zou uitmaken zolang je het totaal aantal kcal en macros behaalt. Dat is wat anders dan dat het grosso modo niet van belang is.

Grosso modo is de impact beperkt (maar aanwezig) ja bij een normaal voedingspatroon (lees: 3 - 6 maaltijden per dag). Zodra je 10 maaltijden of 1 maaltijd uit de kast haalt pak je twee zeer extreme voedingspatronen.

Maar neem bijvoorbeeld de volgende studie:
Timing and distribution of protein ingestion during prolonged recovery from resistance exercise alters myofibrillar protein synthesis. - PubMed - NCBI

Ze krijgen exact hetzelfde voorgeschoteld, alleen met een andere spreiding over de dag. En toch vinden ze significante verschillen in de spiereiwitsynthese. Deze studie falsificeert al de zwartwitclaim dat spreiding absoluut niet uitmaakt, ongeacht de limitaties van deze studie. Nu is een belangrijke limitatie van deze studie dat de groep met de hoogste eiwitfrequentie niet 'boven' de leucinedrempel komt, je kunt daarom aan de hand van deze resultaten moeilijk concluderen dat 3 maaltijden per dag beter zou zijn dan 6. Een andere belangrijke limitatie is het gebrek aan overige nutriënten, al lijkt dat op zo'n korte termijn eigenlijk vrij weinig invloed nog te hebben op de spiereiwitsynthese (hier is ook onderzoek van). Maar goed, los van dat, dit falsificeert al het gegeven dat het niet uit kan maken.

Dan een volgende studie:
Dietary protein distribution positively influences 24-h muscle protein synthesis in healthy adults. - PubMed - NCBI
Hierbij wordt gekeken of het uitmaakt hoe je je eiwitten distribueert over de dag. Hierbij werd er gecontroleerd voor het totaal aantal maaltijden, de totale energie-inname en macronutrienteninhoud, maar kreeg de ene groep zijn eiwit gelijkmatig over de dag verdeeld, terwijl de andere het overgrote merendeel van zijn eiwitten tegen het einde van de dag kreeg. Ook hier werd een verschil tussen beide groepen van de spiereiwitsynthese waargenomen over een tijdsbestek van 7 dagen.

Ik zou m'n betoog nog verder kunnen vervolgen door in te haken op 'zolang het aantal macro's maar in orde is' door alle studies aan te halen die een grotere spiereiwitsynthese aantonen bij wei-eiwit vs. tragere bronnen (meestal caseine-eiwit), waarbij gecontroleerd wordt op de hoeveelheid eiwit. Dat zijn er nogal wat. Er is zelfs nog een studie van Cribb & Hayes die bij een gelijke eiwitinname in atleten na 8 weken meer spiergroei vond in de groep die zijn eiwitinname concentreerde rondom de training t.o.v. ochtend en avond. Denk ook aan plantaardig eiwit vs. dierlijk eiwit; zelfde macros, niet zelfde effect op je spiermassa wanneer je het combineert met krachttraining.

En nee, ik heb geen verdere studies voor handen waarbij na een <x> aantal weken meer LBM wordt gevonden in atleten (m.u.v. die van Cribb & Hayes) door eiwit anders te distribueren over de dag. Het punt is dat je daarvoor een hele grote studie zou moeten opzetten met veel proefpersonen, anders ga je niks statistisch significants vinden. Het merendeel van de studies vindt, individueel gezien, zelfs geen significant verschil wanneer je je totale eiwitinname verhoogt (!). Als je met het verhogen van je totale eiwitinname al vaak geen significant verschil vindt kun je je wel voorstellen dat eenzelfde proefopzet bij eiwitdistributie de kans waarschijnlijk nog geringer maakt dat je iets vindt. Er moest voor de totale eiwitinname ook een meta-analyse aan te pas komen om te bewijzen dat dat werkt en die vond dat het gemiddeld 0.7 kg meer spiermassa leverde wanneer je je totale eiwitinname verhoogde i.c.m. >6 weken krachttraining (toch geen triviale hoeveelheid extra spiermassa). Het meten van de spiereiwitsynthese is daarom een veel praktischere en gevoeligere methode om verschillen bloot te leggen en is ook de reden dat veel onderzoek daarnaar kijkt en niet z'n tijd verspilt met het meten van LBM-veranderingen over een beloop van enkele weken met een groepje van tientallen atleten, dat is ontzettend gevoelig voor [Link niet meer beschikbaar].

Als ik zou moeten gokken aan de hand van de beschikbare data: eet 4-6 maaltijden per dag met een enigszins gelijkmatige verspreiding van eiwitten over deze maaltijden, en dan valt er waarschijnlijk nog vrij weinig te optimaliseren wat betreft nutriëntendistributie.

En er is ook nog zoiets als interindividuele variatie: als ik al mijn maaltijden na mijn training eet, en helemaal niets voor mijn training, dan hollen mijn prestaties tijdens mijn training achteruit. Het behoeft geen uitleg dat dat op termijn een nadelig effect heeft op mijn voortgang, in mijn geval zou het dus onverstandig zijn om dat te doen. (Dit is dus een extreem voorbeeld in lijn met je initiele post).

Eens, oneliners voegen nooit zo heel veel toe.
Klopt, Miss Sunshine maakt de initiele 'one-liner'-claim dat het niet uitmaakt, dus de burden of proof ligt in principe ook bij haar.
 
Thanks voor de uitgebreide toelichting Galen.

Voor wat betreft "the burden of proof": ik leer graag bij en hoef niet zo nodig mijn gelijk te halen. Mijn voorbeeld van extremen was misschien wat overdreven om mijn punt te maken. Het zij zo.
 
Thanks voor de uitgebreide toelichting Galen.

Voor wat betreft "the burden of proof": ik leer graag bij en hoef niet zo nodig mijn gelijk te halen.
Dat begreep ik, anders had ik niet de moeite genomen om een fatsoenlijke reactie te plaatsen :D
 
Godver ik dacht eindelijk dat ding is klaar
"De verwachte publicatiedatum van dit boek is maart/april 2017"
Beetje mij blijmaken met een dooie mus, voor niks een semi gekregen gr
Hij is eigenlijk al klaar, maar de taalfouten worden er nu uitgevist door een redactiebureau. Daarna gaat hij direct naar de drukker.
 
Back
Naar boven