MuscleMeat

ecto to eckt groo' (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Cnh, deze vraag stelde ik ook op mijn eigen post, maar volgens mij is mijn vraag verkeerd gelezen.

Wat ik vroeg op mijn post is tot wanneer een overschot aan kcal je sterker maakt?

Als voorbeeld jouw bench press. Je zegt dat 100kg je 1RM is. Maar waarom eet je dan niet nog meer dan je al at? Dan zou je toch volgens die theorie 120kg kunnen benchen na een tijdje? Dus tot hoe verre bepaalt het eten je kracht?

Ik ben gewoon nieuwsgierig hiernaar, aangezien wij ecto's zijn :D
Eten maakt je sterker zo lang het in spiermassa wordt omgezet, alleen zit hier een erg lage bovengrens aan. De verhouding extra vet tegen extra spier wprdt snel heel slecht en dan wordt je gewoon kkdik ipv sterker. Meer eten gaat mij niet sterker maken ik kom namelijk al aan. Als je daaraan voldoet is het een kwestie van volume draaien en techniek verbeteren.
 
Cnh, deze vraag stelde ik ook op mijn eigen post, maar volgens mij is mijn vraag verkeerd gelezen.

Wat ik vroeg op mijn post is tot wanneer een overschot aan kcal je sterker maakt?

Als voorbeeld jouw bench press. Je zegt dat 100kg je 1RM is. Maar waarom eet je dan niet nog meer dan je al at? Dan zou je toch volgens die theorie 120kg kunnen benchen na een tijdje? Dus tot hoe verre bepaalt het eten je kracht?

Ik ben gewoon nieuwsgierig hiernaar, aangezien wij ecto's zijn :D

Ik denk dat het er gewoon om gaat dat je genoeg eet voor maximale spiergroei. Als je dus een extreme bulk gaat doen gaat dat extra eten niet helpen qua kracht en spier maar alleen meer helpen qua vet.
Correct me if i'm wrong ;).

Sorry had het bericht van cnh hierboven niet gezien vreemd genoeg.
 
  • Like
Waarderingen: cnh
Ik denk dat het er gewoon om gaat dat je genoeg eet voor maximale spiergroei. Als je dus een extreme bulk gaat doen gaat dat extra eten niet helpen qua kracht en spier maar alleen meer helpen qua vet.
Correct me if i'm wrong ;).

Sorry had het bericht van cnh hierboven niet gezien vreemd genoeg.
meer mensen met hetzelfde antwoord maakt het altijd sterker ;)

Het is wel zo dat je als je ~1000 kcal boven onderhoud zit je meer spier aan kunt zetten dan op ~500, alleen is wat je extra aan spier wint tegenover het extra vet gewoon niet meer de moeite waard naar mijn (en bijna iedereen hier) mening. Je moet het er namelijk ook weer af cutten en in die tijd had je ook langer kunnen bulken op 500
 
Zaterdag 18-3
Kneiterbrakke training, ik moet echt kappen met uitgaan op vrijdag :D

Press
5x65 (jammer, ging voor zes reps)
5x60
5x60
5x55

Squat
2x10x110
Easy, volgende week 112.5

Chin ups
3x7xbw+10

Benchpress
2x8x75

Face pulls
3x15x24

Nog wat core pompwerk

Ik ga denk ik mijn press wat lichter programmeren en wat vaker, waarschijnlijk maandag een lichte 2x8-10 en zaterdag een redelijk uitdagende 3x5. Dus dan krijgen we

Ma
Bench zwaar
Squat zwaar
Chin ups volume
Press licht volume
Face pulls pompen

Do
Bench medium volume
Squat medium volume
Deadlift medium setje
Pull ups licht volume
Face pulls pompen

Zaterdag
Press medium volume
Squat licht volume
Chin ups zwaar
Bench licht volume
Face pulls pompen

Core en hamstring werk zit er niet vast in maar wordt waar mogelijk ingevoegd, ik houd het basis schema graag compact :)
 
Goed idee om je overhead press in ieder geval 2x per week te doen!
Hoe ga je het nu precies indelen op je main lifts? Ga je werken met straight sets? Ramping? of RPT achtig?

Zelf zien mijn light/heavy/medium dagen er zo uit:
light 55/65% 1RM 3-5reps straight sets ongeveer 30 totaal reps
medium 65/80% 1RM 8-12reps ramp up ongeveer 25 tot 30 totaal reps
heavy 80/90% 1RM 1-3reps ramp up 12 tot 15 totaal reps

Stel je 1RM voor je bench is 100kg dan doe je op je light day 6 setjes van 5 reps met 60kg, focus op explosiviteit en techniek.
Je medium day doe je bijvoorbeeld 10x65, 8x70 en je laatste setje tot een RPE 9-9,5 met een gewicht waarmee je denkt tussen de 8-12 reps te halen.
Je heavy day doe je bijvoorbeeld 3x80, 3x82,5, 3x85, 3x87,5 en je laatste setje weer een gewicht pakken waarmee je denkt nog een triple te kunnen maken tot een RPE 9-9,5.

In jou geval kun je dan maandag bench/heavy doen, donderdag bench/medium en zaterdag bench/light. Je overhead press zou ik dan maandag medium doen en zaterdag heavy. Niet dat bovenstaande de holy grail is of iets dergelijks maar misschien heb je er iets aan ter inspiratie;).
 
  • Like
Waarderingen: cnh
Goed idee om je overhead press in ieder geval 2x per week te doen!
Hoe ga je het nu precies indelen op je main lifts? Ga je werken met straight sets? Ramping? of RPT achtig?

Zelf zien mijn light/heavy/medium dagen er zo uit:
light 55/65% 1RM 3-5reps straight sets ongeveer 30 totaal reps
medium 65/80% 1RM 8-12reps ramp up ongeveer 25 tot 30 totaal reps
heavy 80/90% 1RM 1-3reps ramp up 12 tot 15 totaal reps

Stel je 1RM voor je bench is 100kg dan doe je op je light day 6 setjes van 5 reps met 60kg, focus op explosiviteit en techniek.
Je medium day doe je bijvoorbeeld 10x65, 8x70 en je laatste setje tot een RPE 9-9,5 met een gewicht waarmee je denkt tussen de 8-12 reps te halen.
Je heavy day doe je bijvoorbeeld 3x80, 3x82,5, 3x85, 3x87,5 en je laatste setje weer een gewicht pakken waarmee je denkt nog een triple te kunnen maken tot een RPE 9-9,5.

In jou geval kun je dan maandag bench/heavy doen, donderdag bench/medium en zaterdag bench/light. Je overhead press zou ik dan maandag medium doen en zaterdag heavy. Niet dat bovenstaande de holy grail is of iets dergelijks maar misschien heb je er iets aan ter inspiratie;).
Ik ga er eens naar kijken! Ik doe zelf voor mijn squat heavy een repout op wat ongeveer mijn 5RM zou moeten zijn, en zolang ik dat haal verhoog ik de volgende week het gewicht. Medium is dan 3-5 sets op ~80% van mijn e1RM op basis van de heavy dag, en light is 2x10 op ~60% van de e1RM (alles een beetje op gevoel gekozen). Voor mijn bench dacht ik aan iets soortgelijks. Ik train doorgaans op wat lagere repranges en met straight sets, maar ik zal jouw aanpak ook eens checken, wie weet is er wel wat mee te winnen voor mij :)
 
Ik ga er eens naar kijken! Ik doe zelf voor mijn squat heavy een repout op wat ongeveer mijn 5RM zou moeten zijn, en zolang ik dat haal verhoog ik de volgende week het gewicht. Medium is dan 3-5 sets op ~80% van mijn e1RM op basis van de heavy dag, en light is 2x10 op ~60% van de e1RM (alles een beetje op gevoel gekozen). Voor mijn bench dacht ik aan iets soortgelijks. Ik train doorgaans op wat lagere repranges en met straight sets, maar ik zal jouw aanpak ook eens checken, wie weet is er wel wat mee te winnen voor mij :)

Die rep out voor heavy day vind ik wel een goed idee. Als je dan namelijk wel nog een extra rep krijgt betekent dat dat je nog sterker bent geworden dan alleen die 1-2,5 KG die erbij gekomen is. Gaat dit alleen je herstel niet in de weg zitten aangezien je dan echt elke week weer tot de letterlijke max gaat?
 
Die rep out voor heavy day vind ik wel een goed idee. Als je dan namelijk wel nog een extra rep krijgt betekent dat dat je nog sterker bent geworden dan alleen die 1-2,5 KG die erbij gekomen is. Gaat dit alleen je herstel niet in de weg zitten aangezien je dan echt elke week weer tot de letterlijke max gaat?
tot failure gaan is prima, tot en met zou ik alleen niet doen, ik stop als ik niet zeker ben dat ik de volgende rep ga halen en ondervind er nul hinder van :)
En het is inderdaad een goede manier om grotere vooruitgang te kunnen boeken. Ook is het chill om als je gewichten reset toch prs te kunnen blijven zetten
 
tot failure gaan is prima, tot en met zou ik alleen niet doen, ik stop als ik niet zeker ben dat ik de volgende rep ga halen en ondervind er nul hinder van :)
En het is inderdaad een goede manier om grotere vooruitgang te kunnen boeken. Ook is het chill om als je gewichten reset toch prs te kunnen blijven zetten

Zou 1x5+ ook goed zijn voor deadlifts? Of zou dit juist teveel van het goeie zijn? Als je trouwens met TM je gewichten resetten moet, doe je dit dan ook gewoon met 10%?
 
Zou 1x5+ ook goed zijn voor deadlifts? Of zou dit juist teveel van het goeie zijn? Als je trouwens met TM je gewichten resetten moet, doe je dit dan ook gewoon met 10%?
Met deadlifts zou ik het zelf niet doen, ik merk iig dat ik dan mijn vorm dan compleet verkloot de laatste reps en dat is gewoon niet handig ivm blessures. Als je een repout doet op deadlifts zou ik doorgaan tot je vorm inzakt.
Ik weet niet of het ook echt in het programma staat maar 10% lijkt mij prima.
 
Met deadlifts zou ik het zelf niet doen, ik merk iig dat ik dan mijn vorm dan compleet verkloot de laatste reps en dat is gewoon niet handig ivm blessures. Als je een repout doet op deadlifts zou ik doorgaan tot je vorm inzakt.
Ik weet niet of het ook echt in het programma staat maar 10% lijkt mij prima.

Oké laat ik de deadlifts maar gewoon zo laten dan. Heeft hamstring werk trouwens veel benefits of is dit gewoon iets wat je wilt doen voor bb redenen?
 
Oké laat ik de deadlifts maar gewoon zo laten dan. Heeft hamstring werk trouwens veel benefits of is dit gewoon iets wat je wilt doen voor bb redenen?
Geen idee, ik heb het nooit echt consistent gedaan :D mijn deadlift ging altijd wel en mijn hamstrings zijn ook verre van mijn zwakste punt (daarom zit het niet in mijn basis schema).
Het is een experimentje
 
Maandag 20-3

Bench
6x90
Gaat weer de goede kant op, wel nog een beetje gevoelig allemaal

Squat belt
6x145
5x130
Knalde op de vanger, anders had ik rep 7 er ook nog wel uit gegrind :( volgende week gewoon weer een pr pakken!

Chin ups
10
10
9
7
6

Press
8x55
8x55

Face pulls vandaag vervangen door rear delt flyes ivm tijd en drukte
 
Ai. Het moet vast even gekriebeld hebben om een tweede poging te wagen! Nou ja, Volgende week maar wat beter op letten in ieder geval :D.
 
  • Like
Waarderingen: cnh
Ai. Het moet vast even gekriebeld hebben om een tweede poging te wagen! Nou ja, Volgende week maar wat beter op letten in ieder geval :D.
Oh en hoe, maar slow en steady is de sleutel, het kan niet iedere week feest zijn
 
Donderdag 23-3

Bench 1st rep paused
5x5x85

Squat belt
3x5x130

Pull ups
3x8xbw

Deadlift belt
5x170
1x190
1x200
Had gewoon zin om weer eens zwaar te gaan :D form was acceptabel

Cable wéér bezet dus weer flyes ipv face pulls
 
Tering die deadlift :eek:
 
  • Like
Waarderingen: cnh
Back
Naar boven