AndroidHealthClinic

Veganisme, wat vind je er van?

Bezoekers in dit topic

FGVH

Cool Novice
Lid geworden
26 nov 2012
Berichten
144
Waardering
71
Lengte
1m91
Massa
86kg
Vetpercentage
9%
Lieve forummers,

Gister kreeg ik op school een verplichte gastles van twee uur over veganisme. De gastspreker was een vrouw van in de twintig. Ik wist dit niet dus toen ik 's ochtends het lokaal binnen kwam lopen en vernam wat mij stond te gebeuren, voelde ik me verraden. Enfin, ik nam plaats en probeerde met een open mindset deze dame haar verhaal te laten doen en probeerde niet gelijk een opstandige houding aan te nemen. Dat is mij een uur lang gelukt, tot de les op een punt kwam waarop werd bevestigd dat letterlijk ELKE speech / les / informatieverstrekking van een veganist over het veganisme niet gewoon informatief is, maar altijd vingertje wijzen naar ons vleeseters. Wat zij doen is per definitie goed, wat wij doen per definitie fout. Dit zit mij nooit lekker omdat het mij doet denken aan geloof. Jij mag best ergens in geloven en iedereen staat in zijn recht om te doen wat hij wil, maar kom mij godverdomme niet vertellen wat ik moet doen, dat bepaal ik zelf wel. Ze kwam met eindeloze theorieën waarom vleeseters vlees eten; onwetendheid, moraal gebrek, noem maar op. Ik vertelde haar dat zij en alle veganisten er niet te veel achter moesten zoeken; de meeste mensen (ik spreek vanuit mezelf) hebben gewoon schijt. We weten dat het zielig is voor de dieren, slecht voor het milieu etc (ik heb mijn Vegahandboek even niet bij me dus ik zeg etc.), maar kiezen er alsnog voor om vlees te eten. Ik hou met genoeg dingen rekening in mijn leven, dit is er helaas niet eentje van. Enfin, tot zover mijn tirade en over naar het onderwerp. Zij vertelde natuurlijk ook dat veganisme gezonder is dan een omnivoor dieet (als je B12 bijslikt). Nu zal er best wetenschap achter zitten, alleen heb ik persoonlijk ervaren dat 90% van de veganisten (die een langere tijd veganist zijn) er echt slecht uit zien. Dit is niet bevooroordeeld, dit is gewoon echt waar. Deze gastspreker was ook weer klein, dun, bleek, en zag er uit alsof je haar omver kon blazen.

Nu de vraag aan jullie:

Is veganisme ongezond? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom?
Brand los.
 
  • Like
Waarderingen: wwe
Ken er niet genoeg van om te zeggen of het gezond/ongezond is.

Alleen al omdat ze u precies willen bekeren gelijk een sekte zou ik het al niet willen.
 
Er is niets mis met een veganistisch dieet en zeker niet ongezond wanneer je alle benodigde macro's en micro's binnenkrijgt, maar dat is het hekele punt.
 
Deze gastspreker was ook weer klein, dun, bleek, en zag er uit alsof je haar omver kon blazen.

bij veel mensen is dit de enige indicatie of iemand gezond is of niet.

Er is niets mis met een veganistisch dieet en zeker niet ongezond wanneer je alle benodigde macro's en micro's binnenkrijgt, maar dat is het hekele punt.

dit, ook is het dieet vaak niet het probleem maar eerder de mensen. wat OP ook al aangaf dat ze denken dat ze beter zijn dan anderen omdat ze vegan zijn.
 
bij veel mensen is dit de enige indicatie of iemand gezond is of niet.



dit, ook is het dieet vaak niet het probleem maar eerder de mensen. wat OP ook al aangaf dat ze denken dat ze beter zijn dan anderen omdat ze vegan zijn.

Ja vleeseters zijn precies minderwaardige walgelijke wezens in hun ogen.
 
Bleekselderij kan best taai zijn gast

Ik had gedacht dat er iemand 'wortel' ging roepen.

(ik ben eerder gastheer hier ipv gast, btw)
 
Eetstoornis!

Vegetarisch is wel prima voor wie dat wil.
 
Als we er vanuit gaat dat we van de apen afstammen, dan is het logisch dat we nog steeds vlees eten.
Als we er vanuit gaan dat we van een god afstammen, dan is het gewoon beschreven dat we vlees eten.
Dus ik snap het moreel besef niet helemaal waar die vrouw het over heeft.
Ik ben alleen wel van mening dat dieren een respectvol leven horen te hebben voordat ze geslacht worden.
moraal gebrek
 
An atheist, a vegan and a crossfitter walk into a bar.... I only know because they told everyone there.

Ik ben er groot voorstander van om bewuster met vlees en andere dierlijke producten om te gaan. Het kost vreselijk veel energie en uitstoot om die te produceren. Door vleesconsumptie te reduceren kun je vrij gemakkelijk veel bereiken in verband met de klimaatafspraken die in Parijs zijn gemaakt. Veel gemakkelijker dan bijvoorbeeld de transitie naar duurzame energie zal zijn.

Maar dat gepreek van die lui... daar bereik je niks mee. Je moet erkennen dat vlees lekker en in principe niet ongezond is, en dat het echt niet onnatuurlijk is om te eten. Gewoon het eerlijke verhaal vertellen waarom het beter zou zijn om toch te minderen.
 
An atheist, a vegan and a crossfitter walk into a bar.... I only know because they told everyone there.

Ik ben er groot voorstander van om bewuster met vlees en andere dierlijke producten om te gaan. Het kost vreselijk veel energie en uitstoot om die te produceren. Door vleesconsumptie te reduceren kun je vrij gemakkelijk veel bereiken in verband met de klimaatafspraken die in Parijs zijn gemaakt. Veel gemakkelijker dan bijvoorbeeld de transitie naar duurzame energie zal zijn.

Maar dat gepreek van die lui... daar bereik je niks mee. Je moet erkennen dat vlees lekker en in principe niet ongezond is, en dat het echt niet onnatuurlijk is om te eten. Gewoon het eerlijke verhaal vertellen waarom het beter zou zijn om toch te minderen.

Here here.
 
Veganisten zouden onverdoofd geslacht moeten worden.
 
  • Like
Waarderingen: 040B
dit, ook is het dieet vaak niet het probleem maar eerder de mensen. wat OP ook al aangaf dat ze denken dat ze beter zijn dan anderen omdat ze vegan zijn.
Ja meeste vegans zijn net terroristen. Ik ken iemand die vegan is door medische redenen en zij stopt veel moeite in al haar nutrienten halen, zien er dus gewoon gezond uit en laat iedereen lekker in d'r waarde.
 
Er is niets mis met een veganistisch dieet en zeker niet ongezond wanneer je alle benodigde macro's en micro's binnenkrijgt, maar dat is het hekele punt.

Sluit me hierbij aan. Ken twee mensen die vega eten (vegan niet). Een daarvan moet persé alle haar producten nog eens biologisch hebben. Persoon 1 (rond de 20 jaar) met alleen vega ziet dr bleek uit en persoon 2 (eind 30) ziet dr uit alsof ze over een maand de pijp uit kan gaan. Persoon 2 is daarbij ook het typische persoon dat het liefste suiker mijdt, wel lekker wijn drinkt etc etc. Dus kan niet vanuit mijn ervaring zeggen of ik vega(n) personen ongezond vind.

Wbt het milieu-aspect kan ik me daarbij inleven en wil ik wel veranderen. Maar het "mens eet dier" aspect is voor mij zoals het is, daarvoor zou ik niet minder consumeren.
 
An atheist, a vegan and a crossfitter walk into a bar.... I only know because they told everyone there.

Ik ben er groot voorstander van om bewuster met vlees en andere dierlijke producten om te gaan. Het kost vreselijk veel energie en uitstoot om die te produceren. Door vleesconsumptie te reduceren kun je vrij gemakkelijk veel bereiken in verband met de klimaatafspraken die in Parijs zijn gemaakt. Veel gemakkelijker dan bijvoorbeeld de transitie naar duurzame energie zal zijn.

Maar dat gepreek van die lui... daar bereik je niks mee. Je moet erkennen dat vlees lekker en in principe niet ongezond is, en dat het echt niet onnatuurlijk is om te eten. Gewoon het eerlijke verhaal vertellen waarom het beter zou zijn om toch te minderen.

Precies dit.

Bovendien krijg ik in het algemeen de kriebels van lieden die mij -op grond van zogenaamde morele superioriteit- met een religieus fanatisme hun visie proberen op te dringen.

Bepaalde veganisten maken zich daar ook schuldig aan.
 
Het is een prima dieet, sterker nog. Het is een perfect dieet voor Endomorphs. Maar het werkt het beste als hulpmiddel. Dus tijdelijk, voor kortere periodes. Tenzij je natuurlijk de ideologie erachter lief hebt, dan is het geen hulpmiddel maar een levensstijl. Nou ja, als je wilt afvallen dan werkt het prima.

Vegan.png
 
Back
Naar boven