Fitness Seller

Veganisme, wat vind je er van?

  • Topic starter FGVH
  • Startdatum
  • Reacties 90
  • Weergaven 6K
  • Volgers 37

Bezoekers in dit topic

Ik weet het niet meer zeker (dus als iemand mij kan corrigeren, is hij welkom), maar volgens mij is veganisme per definitie ongezond. Aangezien je geen dierlijke eiwitten binnenkrijgt, mis je een groot deel van de aminozuren uit dat spectrum. En dan mis je dus de 'bouwstenen' voor cellen.
Niet per se. Als je goed op je eiwitbronnen let kun je complementerende bronnen eten. Neemt niet weg dat het in de praktijk, zeker als sporter, knap lastig kan zijn om aan voldoende eiwit te komen als veganist.

Verder is een groot probleem de vitamine B12-inname en in mindere mate ook de ijzer- en calciuminname. Veel veganisten suppleren dat dan ook.

Je moet in elk geval geen veganistische leefstijl aanhangen in de veronderstelling dat dat gezonder is, want dat is het niet. Als je het doet vanwege ideologische overwegingen is dat natuurlijk een valide beweegreden verder.
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Neemt niet weg dat het in de praktijk, zeker als sporter, knap lastig kan zijn om aan voldoende eiwit te komen als veganist.

Als je voldoende leucine toevoegt aan iedere maaltijd, dan is er in feite toch geen probleem?
 
Als je voldoende leucine toevoegt aan iedere maaltijd, dan is er in feite toch geen probleem?
Nee, er zijn ook nog andere essentiële aminozuren. Maar inderdaad, als je dat gewoon suppleert is wat dat betreft weinig aan de hand. Handigst lijkt me om iets als soja-eiwit te suppleren (naast dat losse aminozuren superranzig zijn).
 
Zelf ben ik vegetariër. En nee niet bleek en dun maar blakende gezondheid, fit en een vet randje teveel. Heb veel respect voor het moraal achter veganistisch leven echter voor mij (nog) een stap te ver om zelf uit te voeren.

Wat ik jammer vind is dat (vooral) veganisten anderen idd veroordelen.
Ik heb ook een mening over vlees eten en zie anderen liever niet in een bloedige steak snijden. Desgevraagd wil ik alles vertellen over waarom je vlees zou moeten laten staan maar probeer het echt alleen desgevraagd te doen. Betweterig doen helpt imo sowieso niet.
Iedereen zijn keuze. Al zou het wel mijn voorkeur hebben dat iedereen die keuze weloverwogen maakt ipv "want ik heb snijtanden".
Toch grappig dat dat erg is, maar wat denk je hier dan van? A number of studies have shown that plants feel pain, and vegetables are picked and often eaten while still alive. Animal rights activists are often in the news, but has anyone ever protested for vegetable rights? | Notes and Queries | guardian.co.uk
 
Nee, er zijn ook nog andere essentiële aminozuren. Maar inderdaad, als je dat gewoon suppleert is wat dat betreft weinig aan de hand. Handigst lijkt me om iets als soja-eiwit te suppleren (naast dat losse aminozuren superranzig zijn).

Als ik me niet vergis is soja-eiwit vrij laag in leucine, dus gewoon een schepje leucine toevoegen aan je soja-shake lijkt mij het best.
 
Als ik me niet vergis is soja-eiwit vrij laag in leucine, dus gewoon een schepje leucine toevoegen aan je soja-shake lijkt mij het best.

Geen idee waar ze die leucine dan uit halen, maar dat is voor een echte veganist natuurlijk ook belangrijk. Immers zouden shakes die worden gemaakt van zuivel ook niet mogen. Zoals Galen terecht al stelde, is het lastig voor veganisten om aan hun eiwitbehoefte te voldoen.
 
Als ik me niet vergis is soja-eiwit vrij laag in leucine, dus gewoon een schepje leucine toevoegen aan je soja-shake lijkt mij het best.
Het is wel lager in leucine dan wei-eiwit ja, zo'n 20% uit m'n hoofd. Maar caseine-eiwit is dat ook. De simpelste oplossing om dat te corrigeren is door meer soja-eiwit te nemen. Je krijgt er wel iets meer calorieën door binnen, maar dat is vrij gering en maakt voor de meesten niet uit.
 
Mooi moment dat mijn topic weer oplaait! Toevallig net een discussie in de groepschat met mijn vrienden naar aanleiding van dat een van de jongens opeens komt preachen hoe slecht vlees eten wel niet is etc. Ik heb wederom herhaald dat ik dit weet maar simpelweg kies om er niet naar te handelen. Helaas is het zo dat je als vleeseter óf moet stoppen met vlees eten óf je wordt bestempelt als naïef, asociaal, dom, etcetera. What a time to be alive. Is er toevallig nog iemand genderfluid hier? Dan kunnen we het daar ook gelijk over hebben.
 
Mooi moment dat mijn topic weer oplaait! Toevallig net een discussie in de groepschat met mijn vrienden naar aanleiding van dat een van de jongens opeens komt preachen hoe slecht vlees eten wel niet is etc. Ik heb wederom herhaald dat ik dit weet maar simpelweg kies om er niet naar te handelen. Helaas is het zo dat je als vleeseter óf moet stoppen met vlees eten óf je wordt bestempelt als naïef, asociaal, dom, etcetera. What a time to be alive. Is er toevallig nog iemand genderfluid hier? Dan kunnen we het daar ook gelijk over hebben.

Wat is dan slecht met vlees eten in beperkte mate? Antibiotica e.d.

Maar vlees op zich is toch niet "slecht"

Fruit en groenten worden ook bespoten e.d.

Stoppen met vlees eten omdat een paar willy wortels dit zeggen hahahaha aint gonna happen :)
 
Helaas is het zo dat je als vleeseter óf moet stoppen met vlees eten óf je wordt bestempelt als naïef, asociaal, dom, etcetera.
Conclusie: je wordt agressief van geen vlees eten.
Dit is een nuttige bijdrage want humor is niet nutteloos, het geeft het leven een beetje kleur. :D

Vlees eten is niet per definitie slecht, teveel wel. Geen vlees eten is daarentegen wel slechter dan voldoende vlees eten.
 
Laatst bewerkt:

Ach ja, aan 'dierwelzijn' als motivatie-argument achter vegetarisme/veganisme zit altijd een gluiperig hypocriet kantje:

Hoe meer de gedragsaspecten van organismen lijken op de menselijke emotionele gewaarwording van ongemak, pijn en verdriet, hoe groter de ethische bezwaren.
Dit is eigenlijk gewoon een vorm van anthropomorfisme.

Simpel gezegd, planten loeien nou eenmaal minder hard in vergelijking met een koe als je er een mes in zet.........
 
Laatst bewerkt:
Veganisten? GODDAMN HIPPIESSSS!!!!!:evil2:
 
Veel ongezonder dan het standaard dieet van de gemiddelde Nederlander is het niet, dus heb ik hier niks over te klagen.

Dingen waarover ik me erger aan vegans:
- Ze proberen je altijd helemaal om te praten om vegan te worden
- Ze proberen 24/7 te bewijzen dat het zo gezond is
- Altijd hun argumenten linken aan dat van andere dieren, uuhm.. wij zijn mensen hoor?!
Wie zegt dat als een aap iets op die manier verteert wij mensen dat ook doen? Misschien stammen we inderdaad van ze af, of zijn onze darmen even lang. Maar we zijn de mens, misschien werkt ons lichaam wel heel uniek tegenover alle andere organismen?

Naar mijn mening is vegan niet echt de perfecte levensstijl.
Een gezonde levensstijl naar mijn mening:

- Onbewerkte producten
- Gras gevoerd, biologisch vlees en boter
- Rauwe melk
- Veel biologische groente
- Biologisch fruit
- Zo vers mogelijk (het dier opeten vlak na slachting, groenten en fruit direct eten na plukken etc.)

Daarnaast is voor longevity een dieet/levensstijl niet eens het allerbelangrijkste, mensen kijken tegenwoordig veels te snel naar voeding als ze het hebben over het "langer" leven.
Als je je eens verdiept in verschillende bevolkingen die gemiddeld heel oud worden hebben ze vaak best wel verschillende voedingsgewoontes, maar één ding hebben ze altijd gemeen.
En dat is een actief leven met zo min mogelijk stress! (Daarnaast eten ze vaak wel altijd onbewerkt, biologisch en vers)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb best begrip voor mensen die een veganistisch dieet volgen vanwege morele/ethische redenen, en nog meer begrip voor mensen die dat dieet volgen vanwege klimaat/milieu overwegingen. Maar zeg alsjeblieft niet dat een veganistisch dieet natuurlijk is of gezonder is dan een omnivoor dieet voor de mens.

Het natuurlijke dieet van de mens is een omnivoor dieet. Ons gebit, verterings-, en darmstelsel is daarop afgesteld dus logica verraad dat onze nutriele benodigheden dat ook zijn. Dit is zo geevolueerd in de Homo Erectus periode aangezien er toen een groot aanbod aan vlees was (grote herbivoren waarop gejaagd kon worden), en dit is zo gebleven gedurende de jagers-verzamelaars periode en is nog steeds zo.

Pas op het moment dat onze anatomie volledig is aangepast aan een veganistisch dieet, is dit het gezondste (natuurlijke) dieet. Als iedereen op de wereld nu langzaamaan een veganistisch dieet gaat volgen, zal het nog steeds zo een 100.000 jaar duren voordat onze anatomie daarop is aangepast. Tot die tijd is er maar 1 natuurlijk dieet voor de mens en dat is het omnivoor dieet.

Kleine kanttekening: Het menselijk lichaam is dusdanig adaptief en flexibel dat het wel mogelijk is om te leven op een veganistisch dieet. Zie een groot deel van de bevolking van India bijvoorbeeld.

Persoonlijk eet ik graag vlees en zal daar ook niet mee stopppen. Ik ben wel bezorgd over het milieu en eet daarom meer kip of varken dan rund. En daarnaast juich ik innovatieve ideen toe zoals kweekvlees en het eten van insecten.
 
Kleine kanttekening: Het menselijk lichaam is dusdanig adaptief en flexibel dat het wel mogelijk is om te leven op een veganistisch dieet. Zie een groot deel van de bevolking van India bijvoorbeeld.
In India zijn ze absoluut niet veganistisch, die zijn bij uitstek lactovegetarisch.
 
Maar de echte vraag is waarom zien vegans er altijd zo slecht uit? Een vriend van mij heeft een ex die vegan is en daardoor ben ik mij gaan verdiepen in dit onderwerp. Wat mij vooral opviel was dat ze er altijd bleek uitzagen met kringen onder de ogen alsof ze al 48 uur wakker zijn, is hier een verklaring voor? Bijvoorbeeld geen make-up of komt dit door tekorten?
 
Een veganistische lfestyle is geen enkel probleem en zeker goed te combineren met krachtsport. Je moet je er natuurlijk wel goed in verdiepen en op de kleine details letten. Één daarvan is dus eiwit inname, dat is wat uitdagender, maar niet onmogelijk. Zo veel eiwit heb je toch niet nodig. En anders heb je vegan eiwitpoeder. Is niet te drinken btw. Tegenwoordig leven we in een tijdperk dat er voldoende alternatieve zijn.

Daarbij ook natuurlijk opletten op voornamelijk b12. Maar daar heb je fortified voedsel en drank voor. Zoals alpro soya melk, yoghurt, vla etc.

Als je full loco echt alleen maar planten en niet processed voedsel gaat eten, moet je nog veel meer op de details letten. Dat zijn dus meestal die hippies die er op den duur niet uit zien. Ga je zoals de bovengenoemde producten eten, dus de wat modernere items, de wat "first world luxury" vegan voedsel. Die zijn verstevigd met wat een veganist zou missen aan vitamines, mineralen, amino's etc.

Met het idee dat het gezonder is te doen. Ja, persoonlijk vind ik dat het gezonder is "mits je het goed doet". Maar daar voor moet je het niet doen, want dat hou je toch niet vol. Been there done that.

Oh en, als je dacht dat protein farts erg waren, moet je eens veganist zijn. Ik liet scheten waarmee ik een massamigratie mee kon veroorzaken.
 
Back
Naar boven