AndroidHealthClinic

IVDM - Mei 2017 - Galen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

RFFNCK

Super Moderator
Super Mod
10 jaar lid
Lid geworden
28 mrt 2011
Berichten
29.195
Waardering
8.335
Het is weer tijd voor een nieuw interview! Dit keer interviewen we een user die een ontzettend grote bijdrage aan het forum levert met zijn kennis en kunde, en daarmee een zeer gewaardeerd lid is. Hij heeft al twee boeken geschreven en enkele wetenschappelijke publicaties op zijn naam staan, maar daarover kunnen jullie hieronder meer lezen. We interviewen Galen !

We willen Galen graag bedanken voor zijn medewerking aan dit interview.

[700p]
ymT31g6.jpg


Bij welke tak van de krachtsport ligt jouw interesse, en waarom? En hoe ben je daar zo in verzeild geraakt?
Mijn interesse ligt met name bij het bodybuilden. De bijkomende kracht vind ik ook leuk, maar ik moet bekennen dat het mij vooral om de spiermassa te doen is. Niet dat ik heel gespierd ben ofzo, maar het gaat er mij vooral om dat ik er niet uit zie als een skinny ecto. Voordat ik begon met trainen was ik een lange slummel van rond de 1m90 met een massa van 69 kg. Niet de meest imposante uiterlijke vertoning kan ik je verzekeren. Nu ben ik nog steeds een lange slummel hoor, maar dan met wat kilo's spier erbij.

Een goede vriend van mij trok me de sportschool in toen ik 17 was (dankjewel Barn). Ik weet niet waarom precies, maar ik was gelijk 'hooked' aan de krachttraining. Waarschijnlijk was het voor m'n onderbewustzijn een bevredigende gedachte dat - zelfs - ik spieren kon kweken door simpelweg wat oefeningen te doen in de sportschool een uurtje per dag.


Door de jaren heen heb je natuurlijk uitzonderlijk veel kennis opgebouwd, maar hoe zat dat in het begin? Hoe pakte je toen je training en voeding aan?

Wel, in het begin had ik er echt 0 verstand van. Maar dan ook echt nul komma nul.

Qua voeding veranderde ik de eerste weken vrij weinig, ik bleef op dezelfde wijze eten zoals ik altijd at. Dat wil zeggen: ‘s ochtends home-made nasi. (Van moeders hoor, ik kon toen zelf niet koken. Nu nog steeds niet, maar nasi lukt nog wel.), ‘s middags misschien twee boterhammen of frikandellen (ik frituurde vaak), en ‘s avonds gewoon wat de pot schaft (aardappelen, stukje vlees, wat groenten). Verder verspreid over de dag aardig wat energy drink en chips. Oh en af en toe een gebakken ei. Wel begon ik na zo’n 2-3 weken met een weight gainer. Dat was echt zo’n superzoete van het huismerk van Bodystore. Dat mengde ik dan met melk en zo’n shake voelde heel h4rdk00r.


Later begon ik stapsgewijs m’n voeding wat te verbeteren. Ik begon met enige regelmaat kipfilet te eten, verre van dagelijks nog, maar het was een begin. Later kwamen daar ook wat cashewnoten bij, ging ik droge rijst eten, 7 gekookte eieren, en voerde ik kwark in voor het slapen. Maar dat ging vrij geleidelijk en langzaam allemaal, ik denk bij elkaar ongeveer een jaar voordat ik eindelijk een beetje goed at. Niet veel later kwam ook de brinta, wat ik volgens mij zo’n 2-3 jaar lang heb gegeten.


Qua training volgde ik exact wat mijn trainingsmaat deed. Ik had er zelf de ballen verstand van. Ik had ook niet echt een sportieve achtergrond. Ik had wel jarenlang taekwon-do beoefend, een half jaar op kickboksen gezeten, een paar jaar op badminton, en ooit nog zelfs een jaar op voetbal. Maar toen ik begon met trainen zat ik al 1-2 jaar te nerden achter de computer en bleef mijn fysieke activiteit beperkt tot het aanrennen van mijn brommer. (En zelfs toen ik nog actief een sport beoefende deed ik dat alles behalve fanatiek.)

Maar goed, het trainingsschema waar ik mee begon was wat bankdrukken, wat apparaten, beetje gooien met dumbbells en klooien met de kabels. Mijn motoriek was niet zo denderend, maar binnen een paar weken voerde ik het meeste wel redelijk uit meen ik. Van alles drie setjes, en dan 12-8-10 herhalingen als ik het me goed herinner.

Ik keek ook al vrij snel rond op het forum, maar ik begreep geen snars van de schema’s die er stonden. Ik wist nog wel wat bankdrukken was, maar ik had geen idee wat deadliften, squatten, lat pull down, of al die andere oefeningen nou precies inhielden. Ik had geen zin om alles te googlen, en van de paar dingen die ik had gegoogled kon ik het nauwelijks in de sportschool nabootsen. Ik denk dat het ook bijna een jaar duurde voordat ik zelfstandig een trainingsschema in elkaar kon knutselen die niet volledig aardappel was.


En hoe is dat vervolgens geëvolueerd? Hoe pak je nu je training en voeding aan?

Het belandde allemaal in een stroomversnelling toen ik in aanraking kwam met de literatuur. Het boek ‘Metabolic Regulation: a human perspective’ om precies te zijn, van Keith Frayn. Ik vond het vrij fascinerend wat er in dat boek stond. In groot detail stond uitgewerkt hoe het menselijk metabolisme werkt. Al snel begon ik veel literatuur te lezen; fysiologie-, celbiologie-, biochemie-, strength & conditioning- en voedingsboeken. Ook begon ik veel op PubMed te lezen. Alleen de abstracten hoor, van de volledige teksten kon ik weinig kaas maken. En achteraf gezien begreep ik ook niet heel veel van de abstracten. Maar doordat ik veel bleef lezen kwam er al snel een omslagpunt waardoor ik wel de literatuur goed op waarde wist te schatten en goed kon interpreteren. Nou ja, snel, ik denk dat dat ook zeker een jaar heeft geduurd.

Mijn huidige training en voeding? Die is niet heel serieus, eigenlijk maakt het me allemaal niet zoveel meer uit sinds ik ben afgestudeerd. Ik op papier 6x in de week. In de praktijk gemiddeld zo’n 4-5x en doe het op m’n gemak, een uurtje op de doordeweekse dagen. Op papier ziet dat er zo uit:

Maandag: borst/triceps/schouders
Dinsdag: rug/biceps
Woensdag: benen
Donderdag: borst/triceps/schouders
Vrijdag: rug/biceps
Zaterdag: benen (in de praktijk komt dit er nooit van)

Borst, rug en benen doe ik zo’n 3-4 oefeningen, biceps, triceps en schouders meestal maar 1 of 2. Dat komt vooral door tijdgebrek. Ik kom rond 22:00 aan in de sportschool en om 23:00 sluit die alweer en ik train echt op m’n gemak. Op de maandag, dinsdag en woensdag hanteer ik een iets lagere intensiteit dan op de donderdag, vrijdag en zaterdag. Ook schroef ik die intensiteit zo’n 2-3x verder op. Ik kom dan iets eerder trainen, waardoor ik wat meer rust kan nemen tussen de sets en meer gewicht kan pakken. Nadat ik die intensiteit zo’n 2-3x verder heb opgeschroefd (per 2-3 weken schroef ik het wat op), train ik zo’n 1-2 weken op een lagere intensiteit en dan doe ik het riddeltje weer opnieuw. Met volume varieer ik ook wat, maar achteraf gezien heeft dat meer weg van willekeur dan dat het daadwerkelijk gepland is. In de regel is het volume van m’n training -redelijk- stabiel.

In de praktijk loopt dit trouwens altijd wat anders hoor. Soms train ik een hele week niet, of word ik ziek, of sla ik een paar training over, of ik heb gewoon geen zin om ‘hard’ te trainen en klooi ik wat aan. Toen ik nog studeerde was ik een stuk serieuzer bezig. Ik had niets beters te doen en ik sloeg misschien zo’n 3-4 training per jaar over.

En m’n voeding? Tja. Die is ook niet zo interessant. Ik eet een halve kg vlees per dag (kipdijfilet, biefstuk, kangaroo, gehakt, etc.), een banaan, een tomaat, wat rozijnenbrood, bakje kwark voor het slapen, en de rest vul ik aan met witte rijst met wat tomatenpuree. Af en toe sta ik een beetje te kloten met een prei, ui of broccoli, maar daar houdt het ook wel weer op. Ik sta niet graag in de keuken. Als er een mogelijkheid was om m’n eet- en kooktijd te reduceren tot 1 minuut per dag dan zou ik die graag aangrijpen. Ik vind Muscle Meat ook zo’n ontzettende verademing, dan hoef ik ook minder vaak naar buiten naar de supermarkt. Tot voor kort bestelde ik ook heel vaak eten: pizza’s, patat, doner kebab, zo’n 3-4x per week. Maar daar ben ik maar wat mee gaan minderen. Een deel van m’n calorieën dank ik ook aan energy drink. Daar drink ik al jaren zo’n liter van per dag.


Kun je je ook nog herinneren van wie je toen alle wijsheden op het forum leerde? Zijn er nog leden van toen die nu nog actief zijn?

Ik las altijd de posts van Tijl en 3XL heel aandachtig door en in het prille begin las ik volgens mij veel van Daster. Oh en Harpep natuurlijk. Tijl z'n posts heb ik tot het einde gevolgd overigens, zijn mening over andere zaken dan bodybuilding kon ik ook altijd zeer waarderen.

Helaas hebben we Tijl na een oneerlijke strijd moeten missen. 3XL en Harpep zijn zeker nog actief, Daster volgens mij ook. En toen ik me in AAS begon te interesseren heb ik de postgeschiedenis van Big Cat en Elmo doorgespit. Elmo heb ik nooit actief meegemaakt op het board, maar Big Cat wel. Die spreek ik nog wel eens.


Je voeding en training staan nu dus niet bovenaan je prioriteitenlijstje, dat is duidelijk. Wat heeft dit tot gevolg voor je lichaamsstats (gewicht, vet%)? En hoe waren deze toen je wel nog een stuk actiever trainde?
Ha, de laatste keer dat ik op de weegschaal stond is alweer even geleden. Dat was ergens begin 2016, toen deed hij het nog. Ik woog toen 93 kg als ik me niet vergis. Ik verwacht dat ik nog steeds ongeveer hetzelfde weeg, ik ben in ieder geval geen 100+ kg meer. Dat woog ik toen ik nog als een autist al m’n macro’s en calorieen telde en heel consistent trainde. Mijn vetpercentage zweeft altijd al tussen de 10-15%. Dat ik niet zo serieus meer bezig ben met het trainen heeft alleen als gevolg dat ik een paar kg minder spier meezeul.


Hoe lang geleden begon je je dan in AAS te interesseren, en hoe is dit zo gekomen? Heb je het ooit zelf gebruikt, of dit overwogen?

Dat is inmiddels zo’n 5 jaar geleden. Volgens mij ontstond mijn interesse uit wat artikelen die ik van Peter van Mol had gelezen. Zijn welbekende ‘Steroid profiles’ die hij voor bodybuilding.com had geschreven om precies te zijn. Ik vond het rete-interessant hoe die stukken - destijds zo’n 10 jaar oud en inmiddels 15 jaar oud - wat niveau betreft ver boven dat van de andere websites en fora lag. Tuurlijk, stonden wat foutjes in. Maar die stukken waren toch zeker pionierwerk. Van daaruit simpelweg veel gaan lezen over AAS in de literatur, en dat biochemische aspect wat erbij komt kijken vind ik heel boeiend. Het is wel wat anders dan de studies uitgevoerd bij mensen. Groepje A doet/krijgt zus en groepje B doet/krijgt zo, en dan kijk je wat er gebeurt. Bij AAS zijn er maar weinig van dat soort studies voorhanden en ben je aangewezen op dier- en celstudies, waarbij de nadruk ligt op de biochemie. Je moet dan zaken gaan redeneren en proberen in te passen op wat je in de praktijk ziet en dat heeft wel wat aantrekkelijks. Nadeel is wel dat het voor een groot gedeelte (weliswaar onderbouwd) giswerk is.

Overwogen heb ik het zeker, en nu nog als ik daar misschien een keer ‘zin’ in heb. Ik ben ergens echt wel benieuwd wat dat nou zo leveren als ik er wat testosteron in knal. Dus wie weet. Maar dan moet dat trainen me eerst weer wat gaan interesseren, anders vind ik het nogal een nutteloze exercitie.


En ben je daarna jezelf meer gaan toeleggen op de wetenschap? Want je hebt toch ook enkele gepubliceerde artikelen op je naam staan?
Toeleggen zou ik het niet zo zeer durven te noemen. Ik ben gewoon veel gaan lezen omdat ik het leuk en interessant vond, zonder achterliggend motief. Ik had daar ook alle tijd van de wereld voor. Ik studeerde informatica en volgde geen college's. Later tijdens m'n master volgde ik wel wat vaker college's, maar had ik nog steeds zeeën van tijd.

Het was ook pas in een vrij laat stadium dat ik dacht 'iets’ te hebben wat ik publicatiewaardig vond. Dat was terwijl ik mijn AAS-boek schreef en bij het hoofdstuk over hepatotoxiciteit (levergiftigheid) belandde. Na veel van die studies te hebben gelezen dacht ik een redelijk beeld te hebben over wat die orale AAS nou zo slecht maakt voor de lever. In de literatuur ontbrak een helder overzicht waarin dit werd behandeld. Ik heb toen een manuscript in elkaar geflanst en Peter Van Mol en William Llewellyn erbij betrokken als co-auteurs. De eerste keer werd onze publicatie geweigerd bij de journal Steroids. En best wel terecht hoor, het verhaal was niet goed gestructureerd. Dat kon beter. Ik heb toen het geheel opnieuw herschreven en ingediend bij Medical Hypotheses. Niet bepaald zo’n goede journal als Steroids, maar we hadden weinig andere keuze gezien de strekking van het manuscript (een hypothese) en de niche (AAS) waarin we zaten. Dat leidde dus tot deze publicatie: Anabolic androgenic steroid-induced hepatotoxicity. - PubMed - NCBI
(Het is een ongeschreven regel om niet opnieuw bij dezelfde journal je manuscript in te dienen als deze eenmaal geweigerd is, vandaar dat we het niet opnieuw bij Steroids hebben ingediend.)

Tijdens het schrijven van mijn boek over voedingssupplementen kwam ik aan bij het hoofdstuk over moleculaire mechanismen van spiergroei. Ik heb toen voor dat boek alles mooi op een rijtje gezet en bedacht me toen dat een vertaling van dat hoofdstuk eigenlijk best mooi publicatiemateriaal was. Ik heb toen dus besloten dat hoofdstuk te vertalen naar het Engels en heb er een ‘academisch sausje’ overheen gegoten en ingestuurd bij Journal of the International Society of Sports Nutrition. Ik kreeg positieve feedback van peer-reviewers terug en heb het manuscript toen gereviseerd waarna deze werd geaccepteerd: Regulation of mTORC1 by growth factors, energy status, amino acids and mechanical stimuli at a glance. - PubMed - NCBI

Later schreef ik een hoofdstuk over fosfatidezuur, ook voor m’n supplementenboek, en toen kwam eigenlijk dezelfde gedachte weer bij me op. Er was in een korte tijd vrij veel nieuwe data over fosfatidezuur in de literatuur verschenen, dus dat leent zich bijzonder goed voor een review. Ik heb dat hoofdstuk toen - ruwweg - vertaald en er wederom een academisch sausje overheen gegoten en ingestuurd bij Nutrition & Metabolism. Ook hier kreeg ik van de peer-reviewers positieve feedback terug. Een van de twee reviewers was wel heel kritisch (en dat moet ook natuurlijk) waardoor ik veel kleine wijzigingen moest doorvoeren. Dat was aardig wat werk, maar na die revisie was ditmanuscript snel geaccepteerd: Phosphatidic acid: biosynthesis, pharmacokinetics, mechanisms of action and effect on strength and body composition in resistance-trained individuals. - PubMed - NCBI


Welke tips kan je mensen geven die zelf ook wat naar wetenschap willen gaan kijken? Hoe kunnen ze alle data het beste interpreteren?

Naar mijn mening kun je het beste eerst wat basiskennis opdoen uit studieboeken. Een fysiologieboek leent zich daar heel goed voor. Het kost je wat tijd, maar in een paar dagen heb je dan ontzettend veel geleerd over de werking van het menselijk lichaam. Vaak wordt er in een fysiologieboek ook wat basiskennis over celbiologie en biochemie voorgelegd, dat helpt ook een hoop. Met alleen al die kennis ga je een beter beeld kunnen vormen tijdens het lezen van studies bij mensen, of zelfs bij studies bij celkweekjes of dieren.

Hoe je een studie het best kunt lezen is heel erg afhankelijk van wat voor studie je leest en over welke voorkennis je beschikt. Als je een studie gaat lezen over wat moleculaire reactiepaden in een of andere exotische cellijn ga je waarschijnlijk niet goed de methodiek op waarde kunnen beoordelen: die hele sectie kun je dan het beste negeren. Het is ook niet alsof ik zo’n celstudie lees en denk “oh jee, jullie hebben de verkeerde lysisbuffer gebruikt’, ofzo. Als beginner kun je misschien ook het beste ver weg blijven van die studies. Niet alleen omdat je over aardig wat voorkennis moet beschikken, maar ook omdat er nogal wat stappen zitten tussen dat soort studies en een praktische toepasbaarheid.

Maar mocht je studies bij mensen gaan lezen, dan heb ik wel wat aardige tips hoop ik. Sommige van deze tips zijn wat kort door de bocht, maar ja, dan moet je maar een studiemethodiekboek kopen.

- Kijk naar de opzet van de studie. Het liefst lees je studies die dubbelblind zijn opgezet, placebogecontroleerd en gerandomiseerd. Dat wil zeggen dat de ene groep een placebo krijgt, en de andere de daadwerkelijke interventie (bijvoorbeeld creatine), en dat zowel de proefpersonen als de onderzoekers niet weten wie wat krijgt. Ook worden de proefpersonen dan willekeurig ingedeeld bij de ene of de andere groep. Zo voorkom je dus het placebo-effect en zo voorkom je ook dat de onderzoeker alle buffels in het ene groepje zet, en alle ecto’s in het andere groepje. Dit soort studies zijn super goed. Nadeel in deze ‘tak van sport’ is wel dat de meeste studies klein van opzet zijn, waardoor een klein effect soms niet ‘statistisch significant’ wordt.
- Vraag jezelf af wat voor mensen die proefpersonen eigenlijk waren. Je kunt je voorstellen dat een studie met obese post-menopauzale vrouwen die dagelijks een kleine apotheek aan medicijnen slikken niet heel representatief is voor bijvoorbeeld atleten.
- Niet geheel onbelangrijk: duurde de studie lang genoeg om een effect waar te nemen? Soms duren studies simpelweg te kort om iets statistisch significant te krijgen. Als je niet zeker weet wat een goede studieduur zou zijn voor de betreffende interventie (bijvoorbeeld creatinesuppletie), dan is het handig om te kijken hoe lang andere vergelijkbare studies duurde.
- Wat je ook wilt weten is of de zaken die de onderzoekers hebben gest wel representatief zijn voor wat jij wilt weten. Denk bijvoorbeeld aan studies waarin de eiwitsynthese wordt gemeten. Je kunt dit op veel manieren doen. Als onderzoekers dit op ‘lichaamsniveau’ hebben gemeten weet je eigenlijk geen snars wat er in de spieren gebeurt. Een goede studie vermeldt dit soort beperkingen ook altijd wel in het manuscript. Onderzoekers zijn echt niet dom en in de regel hebben ze een heleboel kritiekpunten al beantwoord in de studie. Dit doen ze in de discussion-sectie.

Ik kan zo eigenlijk nog wel een tijd doorgaan, maar daar krijg je vanzelf wel een redelijk gevoel voor als je maar blijft lezen. Wat ik ook kan aanraden is om te kijken of er al een review beschikbaar is over het onderwerp waar je iets over wilt weten. Reviews bieden een mooi overzicht van de literatuur, en vaak plaatsen de auteurs van zo’n review ook aantekeningen bij de gedane studies en geven ze wat conclusies die je wel (of juist niet) kunt afleiden uit de beschikbare data.


En na de wetenschappelijke artikelen volgden dus je boeken? Hoe kwam je er bij om deze te schrijven, en hoe gaat dat proces in zijn werk?
Andersom; de wetenschappelijke publicaties volgden uit het schrijven van m’n boeken.

Ik begon met het schrijven van mijn AAS-boek simpelweg omdat ik het gevoel had dat er, in de Nederlandse taal, helemaal niks bestond wat een beetje betrouwbare informatie bevatte. Bij dat boek ben ik simpelweg achter m’n bureau’tje gaan zitten en heb ik een paar minuten nagedacht over wat voor inhoudsopgave het boek zou moeten hebben. Oftewel, welke hoofdstukken zouden erin moeten staan. Daarna ben ik eigenlijk direct begonnen met schrijven. Veel achterliggend denkwerk zat er niet in. Na een paar maanden (of weken, het duurde niet lang in ieder geval) kwam ik tot de conclusie dat ik het boek in zijn toenmalige vorm de prullenbak in moest mieteren. Het voelde enigszins ongestructureerd aan, en ik wilde in-line referenties opnemen in het boek (dat zat er toen dus niet in). Ook had ik nog nooit in m’n leven echt wat geschreven, dus de schrijfstijl was ook om te huilen.

Daarna dus overnieuw begonnen, de inhoudsopgave een beetje bijgeschaafd en geprobeerd op mijn schrijfstijl te letten. Zo is dat een beetje z’n gangetje gegaan tot ik het tijd vond om een proefdruk te laten maken. Van de proefdruk toen een paar exemplaren op de post gedaan voor feedback en in de tussentijd doorgewerkt om het af te krijgen.

Heb toen ook zelf als een debiel afbeeldingen lopen schetsen. Ik kan echt afschuwelijk tekenen, dus dat was niet helemaal aan mij besteed. Maar ik heb m’n best gedaan. Toen het boek klaar was heb ik het laten redigeren en toen moest ik dus de truckload aan taalfouten corrigeren in het manuscript. Ik was me niet bewust van zogenoemde samengestelde woorden (androgeenreceptor, oestrogeenreceptormodulator, AAS-gebruiker, etc. schrijf je als 1 woord), dus mijn hele manuscript stond strak van de taalfouten. Nou ja, nadat ik die eruit had gevist naar de drukker gestuurd en de grote oplage besteld.

Vlak voordat ik mijn AAS-boek publiceerde was ik al begonnen met een nieuw boek over voedingssupplementen. Die komt binnenkort uit. Ik had inmiddels veel geleerd over hoe je een boek moest schrijven en had in de tussentijd - voor het eerst in mijn leven - ook wat Nederlandstalige literatuur gelezen. Het lezen van Nederlandstalige literatuur gaf me een goed inzicht over hoe je in het Nederlands nou eigenlijk netjes een boek schrijft. Ergens schaam je je dan zelfs over je schrijfwijze in je voorgaande boek, maar misschien houdt dat uiteindelijk toch nooit op.

M’n supplementenboek heb ik dus een stuk professioneler aangepakt:

  • Een mooie boeklayout uitgekozen en die bewerkt naar eigen wens.

  • Kaders opgenomen voor verdiepende informatie, zodat de tekst zelf als een mooi geheel kan doorlopen.

  • Afbeeldingen uitbesteed.

  • Op een systematische wijze alles beschreven.

  • Meer de nadruk gelegd op praktische relevantie: dus zaken die van toepassing zijn op de mens.

  • Veel prettigere schrijfwijze.

Het boek voelt daardoor veel meer aan als een echt studieboek dat zou voorgeschreven kunnen worden aan een opleiding. Op m’n website is inmiddels ook de inhoudsopgave en een inkijkexemplaar (30+ blz) in te zien: [Link niet meer beschikbaar] (spamspamspam, www.supplementenboek.nl werkt trouwens ook :D)

Het schrijven zelf is vooral een langdurig proces waarbij je telkens wat studies leest, en dan vervolgens die studies samenvat. Ik heb uiteindelijk iets meer dan 700 studies gelezen voor het boek. Voor sommige paragrafen was je dan zo’n 10 uur bezig met studies lezen omdat je de informatie goed wil presenteren, dan lijkt het allemaal wel heel lang te duren. Maar andere paragrafen vlieg je dan weer zo doorheen. Van begin tot eind heeft het schrijven van het supplementenboek bijna 2 jaar geduurd (vanaf mei 2015 t/m februari 2017). En dat deed ik dan vooral in de weekenden.


Staan er nog meer boeken of artikelen in de planning?
Jazeker, ik ben stilletjes aan begonnen met een Engelstalig AAS-boek. Maar voor de rest eigenlijk niets. Wel heb ik een hele hoop ideeen om het supplementenboek uit te breiden, maar daar ga ik pas mee beginnen als blijkt dat dat boek een beetje loopt. Het AAS-boek heeft me tot nu toe netto alleen maar geld gekost, en het supplementenboek is nog een stuk duurder uitgevalen dan m’n AAS-boek. Het supplementenboek heeft me uiteindelijk zo’n 6000 euro gekost om daar even concreet een getal aan te hangen. Ik hoef er niet per se flink aan te verdienen (zou wel leuk zijn), dat is mijn doel ook niet echt geweest, maar als ik niet eens break-even speel weerhoudt mij dat er wel van om weer zoveel tijd, energie, en ook weer geld, te steken in een tweede editie.


Wie zijn jouw voorbeelden, op het gebied van de sport en alles wat daarbij hoort?
Daar vraag je me wat. Ik volg niet echt bepaalde atleten (fitchicks niet meegerekend). Maar de eerste die dan bij me opkomt is Jwdoetookmee van het forum. Die jongen heeft een trainethiek (vanaf nu is dat een woord) waar je u tegen zegt. Maakt ook nogal lange dagen en blijft toch ontzettend consistent trainen. Dat is ook aan hem af te zien, hij heeft een enorme progressie geboekt in een relatief korte tijd. De paar vrije uurtjes die hij heeft schrijft hij ook al enige tijd over bodybuilding en de daarbij horende voeding en tegenwoordig zet hij ook vermakelijke vlogs in elkaar.

Dat soort toewijding kan ik alleen maar van dromen. Bij het minste of geringste voorzie ik mezelf al van een valide excuus om niet te gaan trainen of om m’n voeding te laten verslonzen. Toen ik nog studeerde was ik dan wel vrij ‘dedicated’, maar dat kwam omdat ik echt niks beters te doen had.


Als ik je nu vraag om de gouden 3 (5 mag ook) regels voor bij het gebruik van AAS te noemen/bedenken, wat zou dit dan zijn?
Moeilijk, echt gouden regels heb ik niet, maar ik zal een poging wagen:

1. Gebruik hCG als je langer dan 3 maanden achtereen kuurt.
2. Gebruik alleen testosteron als het je eerste kuur wordt.
3. Probeer eens per jaar een ECG en echo van je hart te laten maken als je langdurig (jaren) gebruikt. Dit kan bij private-instellingen.
4. Je hoeft echt niet bij iedere vervolgkuur de dosering nog verder de lucht in te jagen.
5. 3 of 5, 4 mag niet he? Nou ehm… Huur mij in voor consultancy (:D)


Je doet dus consultancy? Hoe werkt dat? Hoe is dat anders dan online coaching?
Online coaching is pro-actief, terwijl consultancy dat niet is. Dus bij online coaching verwacht je van je coach dat hij een beetje achter je kont aanzit en - afhankelijk van de gemaakte afspraken - schema’s voor je opstelt en evalueert met je. Dat doe ik dus niet. Bij consultancy kun je simpelweg vragen stellen en daar een degelijk antwoord op verwachten. Het is in die zin dus wat meer voor de ‘gevorderde’ mensen. Mensen die zelf hun schema’s maken en daar graag feedback op ontvangen, al zijn een hoop klanten van mijzelf coaches. Die sturen dan de moeilijke vragen door aan mij. Ook heb ik een aantal mensen gehad die mij aankloppen voor herstel van hun eigen testosteronaanmaak of fertiliteit.

Consultancy is dus een soort betaalde vraagbaak.


En als je nu op het gebied van training en supplementen een aantal gouden regels mag verzinnen?
Zorg dat je consistent traint, sla zo min mogelijk trainingen over, en probeer eens wat anders. Dat eerste is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar het is echt wel cruciaal om progressie te blijven boeken. Wat dat laatste betreft ervaar ik dat veel mensen autistisch blijven vasthouden aan bepaalde schema’s. Dat is prima zolang je progressie boekt, maar als je vastzit kan het zeker geen kwaad om eens wat anders te proberen. Dat gezegd hebbende heb je ook een hoop mensen die bijna om de week iets anders proberen. Dat is het andere uiterste en ook niet helemaal verstandig. Stel een schema op met een beetje verstand waarbij je speelt met het volume en de intensiteit over een tijdsbestek van 12-16 weken en kijk hoe dat gaat, of in andere woorden: periodiseer je trainingen verstandig.

Wat supplementen betreft kan ik alleen maar benadrukken dat de meeste supplementen geldverspilling zijn. Een paar zou je kunnen aanschaffen. Creatinemonohydraat en eiwitpreparaten zijn in principe altijd wel goede investeringen. Veel mensen zijn ook vitamine D-deficient en dan loont het ook wel om dat te gaan suppleren. Cafeine voor een training helpt voor de meesten ook wel een beetje. Je hebt verder nog een aantal supps die misschien wat doen, zoals fosfatidezuur en trimethylglycine, dat kun je natuurlijk eens proberen. Maar trap niet in al die onzinverhalen over die supplementen met exotische namen.

Al verwacht ik dat ik nu weinig nieuws heb verteld voor de meeste lezers.


Volg je de gang van zaken binnen de prof-bodybuildingwereld ook een beetje? Zo ja, heb je favorieten? En wat prefereer je, de fysieken uit de vorige decennia of toch de huidige fysieken?
Vroeger volgde ik dat een stuk meer dan nu. Keek toen ook online de Mr. O en de Arnold Classic. Van de hedendaagse bodybuilders vond ik Jay Cutler altijd erg goed en zijn filmpjes waren altijd wel vermakelijk om te kijken. Zelfde geldt ook voor Dennis Wolf. Toney Freeman en Shawn Rhoden vind ik ook hele goede fysieken hebben, maar daar heb ik nooit echt filmmateriaal van gekeken buiten de wedstrijden om.

Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar de fysieken van de vorige decennia, al is Kevin Levrone voor mij wel de nummer 1. Wat in principe toch nog een redelijk hedendaags fysiek is, gezien hij begin deze eeuw nog meedraaide. Heb toen ook maandenlang zijn Levrone Report gevolgd toen hij net was begonnen daarmee. Fijne vent.

En oh ja, Lee Priest z'n fysiek in z'n toptijd is ook awesome. Zijn filmpjes zijn ook heel vermakelijk, vooral als hij andere BB'ers trollt.

@ 1:08 LET'S GO HUNT SOME PIGS




Wat doe je nog zoal buiten alle bodybuilding-gerelateerde zaken?

Ik werk voor mezelf als software-ingenieur in de web development. Daar verdien ik m’n brood uiteindelijk mee. Concreet komt dat er op neer dat ik voor mijn klanten webapplicaties programmeer, databases ontwerp, geautomatiseerde tests schrijf, requirements documenten opstel, enz. Het is vrij divers en best leuk werk. Ik ben er niet voltijd mee bezig zodat ik genoeg tijd overhoud om bijvoorbeeld te spammen op het forum.

Maar buiten dat om doe ik eigenlijk niet zoveel. Veel van m’n uren slijt ik achter m’n laptop op het internet, beetje Facebooken, beetje DBB’en, beetje filmpjes kijken op Dumpert, je kent het wel. Wel probeer ik dagelijks wat te lezen, meestal een uurtje. Vaak is dat wel bodybuilding-gerelateerd, maar ik ben nu bijvoorbeeld een week bezig in een boek over het Nederlands recht, en de twee weken daarvoor las ik een economieboek.

Confronterende vraag trouwens, nu ik dit zo opschrijf klinkt het allemaal wel heel saai en duf. In ieder geval; ik heb dus geen coole hobby’s ofzo.


Is het ook je doel om op een of andere manier je brood te verdienen met bodybuilding gerelateerde zaken?
Ik zou het wel heel leuk vinden, maar op het moment is dat mijn doel niet. Er is ook relatief weinig vraag naar consultancy, en des te meer naar coaching. Maar dat laatste lijkt me minder leuk; continu mensen achter hun kont aanzitten en schema'tjes opstellen.


Als jij een dag de baas van het forum mocht zijn, wat zou je dan doen?
Angelus unbannen, Mister10 zo'n lintje onder zijn naam geven met de titel 'TRUE NATURAL' en voor de rest de forumregels een beetje handhaven. Ik ben vrij content met het forum in zijn huidige toestand.


Vraag van Sanca: heb je een baard?
404 beard not found

Sorry Sanca Saxon !

Heb je nog suggesties voor een volgend interview
?
Nou, eigenlijk niet. Goede format zo.[/700p]
 
Leuk interview! Een keer helemaal iets anders.

Goed ook om te horen dat er nog beschaafde mensen zonder baard bestaan... :D

Galen, goede plug weer voor je boek. Wanneer kan ik het nu eens gaan bestellen?
 
Tof interview. Goeie gozer ook, altijd bereid om via Facebook m'n (9/10x domme) vragen te beantwoorden en te helpen waar nodig :thumb:
 
Leuk interview! Een keer helemaal iets anders.

Goed ook om te horen dat er nog beschaafde mensen zonder baard bestaan... :D

Galen, goede plug weer voor je boek. Wanneer kan ik het nu eens gaan bestellen?
Dank!
12 of 13 mei zoals het er nu naar uitziet.

Tof interview. Goeie gozer ook, altijd bereid om via Facebook m'n (9/10x domme) vragen te beantwoorden en te helpen waar nodig :thumb:
10/10, overschat jezelf niet :o
 
Leuk interview! Sowieso hele leuke rubriek!
 
Interessant om eens te lezen. Leuke toevoeging aan het forum ook inderdaad, deze rubriek :)
 
Komt het minder zin om zo strikt met voeding en training te zijn ook niet omdat je al jaren 7-8(?) natural traint en er niet veel meer te bereiken valt? Bij mij valt weinig meer te bereiken, of ik nu strikt weken train of een lui onderhoud schema het eindresultaat is minimaal.
 
Nice! Mooiboy :D

Moet je per vraag betalen bij jou?
 
Komt het minder zin om zo strikt met voeding en training te zijn ook niet omdat je al jaren 7-8(?) natural traint en er niet veel meer te bereiken valt? Bij mij valt weinig meer te bereiken, of ik nu strikt weken train of een lui onderhoud schema het eindresultaat is minimaal.
Ongeveer. Ik ben dan maandenlang heel autistisch bezig voor een vrij marginale winst, dat heb ik er (nu) niet voor over.

Nice! Mooiboy :D

Moet je per vraag betalen bij jou?
:cool:

Is per maand, maar mag ook wel per vraag als je dat graag wilt :kiss:
 
Mooi interview. Interessant om te weten dat je achtergrond informatica is, en helemaal niet biochemie/fysiologie. Daar heb je je dan toch leuk in ontwikkeld :D
 
5 reeten voor Galen. Leuk interview.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Mooi interview. Interessant om te weten dat je achtergrond informatica is, en helemaal niet biochemie/fysiologie. Daar heb je je dan toch leuk in ontwikkeld :D
Moest wat met al die vrije tijd he :o
 
Leuk interview mannnnnG
 
Zeer netjes gedaan!
 
Ongeveer. Ik ben dan maandenlang heel autistisch bezig voor een vrij marginale winst, dat heb ik er (nu) niet voor over.


:cool:

Is per maand, maar mag ook wel per vraag als je dat graag wilt :kiss:

Dus of je nou 10/20/100 vragen hebt maakt niet uit? Blijft per maand? Nice
 
Wat was jouw cito score, Galen ?
 
Dus of je nou 10/20/100 vragen hebt maakt niet uit? Blijft per maand? Nice
Jep. Alleen als ik al snel het idee krijg dat iemand er 'misbruik' van gaat maken door een oneindige shitload aan vragen te stellen, dan stort ik z'n geld terug en dan zeg ik doei.

Wat was jouw cito score, Galen ?
Wat
 
Back
Naar boven