XXL Nutrition

Stimulatie leverfunctie en gezondheid (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Toch is er een beschermend effect zoals je kan lezen op pagina 1, post 1. Leverenzymen verlagen is afhankelijk van verschillende factoren en daar is in de meeste gevallen ps niet sterk genoeg voor.

Phosphatidylcholine is een ander verhaal.
 
Zijn er nog producten op de huidige markt die alles omvattend een goede leverbeschermer/hulp zijn? Of kun je het beste de zuivere vorm van de stoffen op pagina 1 aanschaffen
 
Zijn er nog producten op de huidige markt die alles omvattend een goede leverbeschermer/hulp zijn? Of kun je het beste de zuivere vorm van de stoffen op pagina 1 aanschaffen

Goedkoper om alles apart te kopen.
 
Yo Cools,

ik loop al zeker een jaar of 5 met oogklachten rond (enorm droog, waterend en geïrriteerd), hier heb ik al behoorlijk wat doktersbezoekjes aan gewaagd maar kom hier eigenlijk niets verder. De diagnose die ze geven is "non-allergic rhinitis". Nu kwam er laatst uit een bloedonderzoek wel naar voren dat mijn LDL cholesterol gehalte verhoogd was, terwijl ik eigenlijk mij aan alle richtlijnen houd (vermijd simpele carbs, beweeg voldoende, geen overgewicht, supplementeer omega 3).

Nu heb ik zelf wat research gedaan en kwam erachter dat de galblaas en lever erg belangrijk om je lichaam te ontdoen van LDL en wanneer één van beide niet goed werkt je lichaam de vetoplosbare vitamines ook niet goed meer opneemt. Een vitamine A tekort zou ook heel goed kunnen lijden tot droge en geïrriteerde ogen daarom zou ik graag mijn galblaas en leverfunctie willen verbeteren om te zien of dit effect heeft.

Welke middelen raad jij mij aan?
 
Yo Cools,

ik loop al zeker een jaar of 5 met oogklachten rond (enorm droog, waterend en geïrriteerd), hier heb ik al behoorlijk wat doktersbezoekjes aan gewaagd maar kom hier eigenlijk niets verder. De diagnose die ze geven is "non-allergic rhinitis". Nu kwam er laatst uit een bloedonderzoek wel naar voren dat mijn LDL cholesterol gehalte verhoogd was, terwijl ik eigenlijk mij aan alle richtlijnen houd (vermijd simpele carbs, beweeg voldoende, geen overgewicht, supplementeer omega 3).

Nu heb ik zelf wat research gedaan en kwam erachter dat de galblaas en lever erg belangrijk om je lichaam te ontdoen van LDL en wanneer één van beide niet goed werkt je lichaam de vetoplosbare vitamines ook niet goed meer opneemt. Een vitamine A tekort zou ook heel goed kunnen lijden tot droge en geïrriteerde ogen daarom zou ik graag mijn galblaas en leverfunctie willen verbeteren om te zien of dit effect heeft.

Welke middelen raad jij mij aan?

Heb je een volledig bloedonderzoek dat ik kan bekijken? Vitamine A tekort komt niet snel voor als je gevarieerd eet, dus makkelijk uit voeding te halen.

Eet je voldoende vetten? Wat eet je zoal?
 
Heb je een volledig bloedonderzoek dat ik kan bekijken? Vitamine A tekort komt niet snel voor als je gevarieerd eet, dus makkelijk uit voeding te halen.

Eet je voldoende vetten? Wat eet je zoal?

De dokter heeft alleen op allergieën laten testen en mijn cholesterol omdat mijn vader niet lang geleden een herseninfarct gehad heeft en ik daarom mogelijk ook meer risico loop. Via de telefoon kreeg ik door dat mijn LDL waarde 3,7 mmol/l was en mijn HDL waarde 1,49 mmol/l. Zelf vond ik het raar dat mijn cholesterol te hoog was omdat ik dacht dat ik een gezond beweeg- en voedingspatroon had. Daarom ben ik gaan proberen de link te leggen tussen mijn droge ogen en mijn te hoge cholesterol, toen kwam ik bij de lever en galblaas uit.

Vitamine A krijg ik veel in caroteen vorm via plantaardige bronnen binnen maar het kan zijn dat mijn lever die moeilijk omzet naar vitamine A toch? De directe variant uit boter of lever krijg ik eigenlijk via mijn dieet niet binnen, ik eet alleen zo nu en dan wat eieren. Een standaard dagje voeding heb ik in de spoiler gezet.
12:00
2 extra volkoren boterhammen met 40 gr 100% pindakaas
2 extra volkoren boterhammen met 60gr achterham
2 bananen
30gr cashewnoten

17:30
100gr kipdijfilet
300gr witte rijst
250-300gr groente (variërend, vaak broccoli of wortelen)
40gr geraspte kokos
20ml rode saus

21:00
120gr kipdijfilet
300gr witte rijst
20ml rode saus
40gr amandelnoten
2x25gr reepje 85% chocola
1 of 2 rijstwafels met smaakje
3gr fish oil omega 3
3000iu vitamine D

Totaal is 3200kcal, 356gr koolhydraten, 143gr vetten en 138gr eiwit

Zelf denk ik eraan om de witte rijst te schrappen en koolhydraten uit fruit drastisch te gaan minderen en deels te vervangen door havermout en meer vetten. Zodat ik vrijwel geen simpele koolhydraten meer eet en dus minder pro-inflammatory waardoor de lever ook ontlast wordt. In de tussentijd misschien een levertraansupplement nemen voor de directe vorm van vitamine A?
 
Eet je iets van fruit?

Ik zou geen vitamine A nemen krijg je voldoende binnen, ook niet handig voor je lever als het zou zijn.

Ik heb toch een uitgebreider bloedonderzoek nodig omdat de symptomen niet voldoende zijn om met zekerheid iets vast te stellen.
 
Eet je iets van fruit?

Ik zou geen vitamine A nemen krijg je voldoende binnen, ook niet handig voor je lever als het zou zijn.

Ik heb toch een uitgebreider bloedonderzoek nodig omdat de symptomen niet voldoende zijn om met zekerheid iets vast te stellen.

Standaard eigenlijk 2 bananen op een dag, in de zomer vaak aardbeien/meloen en ananas als deze in het seizoen zijn. De maanden in aanloop van het bloedonderzoek eigenlijk geen ander fruit op dan bananen denk ik.

Ondertussen heb ik nu bijna 2 weken mijn simpele koolhydraten vrijwel allemaal geschrapt en vervangen door nog meer vetten en complexe koolhydraten, ook ben ik levertraan gaan supplementeren. Misschien te vroeg om al conclusies te trekken maar tot nu toe lijken mijn ogen toch wat beter te worden. Voor de zekerheid zal ik binnenkort stoppen met de levertraan om te zien of het puur aan de koolhydraten ligt.

Ik snap dat je geen diagnose kan stellen, ik was in eerste instantie alleen op zoek naar iets wat de lever/galblaas helpt. Als het op deze manier niet lukt zelf resultaat te boeken zal ik aandringen op een uitgebreider bloedonderzoek, welke zaken kan ik in dat geval het best laten testen?
 
Standaard eigenlijk 2 bananen op een dag, in de zomer vaak aardbeien/meloen en ananas als deze in het seizoen zijn. De maanden in aanloop van het bloedonderzoek eigenlijk geen ander fruit op dan bananen denk ik.

Ondertussen heb ik nu bijna 2 weken mijn simpele koolhydraten vrijwel allemaal geschrapt en vervangen door nog meer vetten en complexe koolhydraten, ook ben ik levertraan gaan supplementeren. Misschien te vroeg om al conclusies te trekken maar tot nu toe lijken mijn ogen toch wat beter te worden. Voor de zekerheid zal ik binnenkort stoppen met de levertraan om te zien of het puur aan de koolhydraten ligt.

Ik snap dat je geen diagnose kan stellen, ik was in eerste instantie alleen op zoek naar iets wat de lever/galblaas helpt. Als het op deze manier niet lukt zelf resultaat te boeken zal ik aandringen op een uitgebreider bloedonderzoek, welke zaken kan ik in dat geval het best laten testen?

Ben je ook op verschillende allergieën getest?

Voor je lever zou ik normaal gezien fosfatidylserine aanraden, maar dit kan histmanine verhogen. Je kan het eens proberen en kijken hoe je erop reageert.

Leverwaardes: ALAT, ASAT, Gamma-GT (niet meteen belangrijk), bilirubine (belangrijk).

Insuline en bloedsuiker zeker ook laten checken.
 
Fosfatidylcholine dan neem ik aan
 
Standaard eigenlijk 2 bananen op een dag, in de zomer vaak aardbeien/meloen en ananas als deze in het seizoen zijn. De maanden in aanloop van het bloedonderzoek eigenlijk geen ander fruit op dan bananen denk ik.

Ondertussen heb ik nu bijna 2 weken mijn simpele koolhydraten vrijwel allemaal geschrapt en vervangen door nog meer vetten en complexe koolhydraten, ook ben ik levertraan gaan supplementeren. Misschien te vroeg om al conclusies te trekken maar tot nu toe lijken mijn ogen toch wat beter te worden. Voor de zekerheid zal ik binnenkort stoppen met de levertraan om te zien of het puur aan de koolhydraten ligt.

Ik snap dat je geen diagnose kan stellen, ik was in eerste instantie alleen op zoek naar iets wat de lever/galblaas helpt. Als het op deze manier niet lukt zelf resultaat te boeken zal ik aandringen op een uitgebreider bloedonderzoek, welke zaken kan ik in dat geval het best laten testen?
Een beetje serieus blijven. Als je denkt dat er een probleem is met je lever of galblaas, ga je toch zelf geen diagnose stellen en iets kopen wat de lever of galblaas helpt. Je laat toch eerst eens je bloed nemen. 9 kansen op 10 heb je daar helemaal geen probleem en ga je zaken kopen die je helemaal niet nodig hebt. Heb je slechte cholesterolwaardes en toch een gezond levenspatroon dan zou ik mij daar wel zorgen om maken en dat verder laten onderzoeken want dan ben je misschien wel iemand die veel cholesterol aanmaakt en dan zou je in principe statines moeten nemen. Die personen mogen zo gezond eten als ze willen, ze zullen slechte cholesterolwaardes blijven hebben en dat zijn ook de personen die een grote kans hebben om op jonge leeftijd een hartprobleem te krijgen.
 
Een beetje serieus blijven. Als je denkt dat er een probleem is met je lever of galblaas, ga je toch zelf geen diagnose stellen en iets kopen wat de lever of galblaas helpt. Je laat toch eerst eens je bloed nemen. 9 kansen op 10 heb je daar helemaal geen probleem en ga je zaken kopen die je helemaal niet nodig hebt. Heb je slechte cholesterolwaardes en toch een gezond levenspatroon dan zou ik mij daar wel zorgen om maken en dat verder laten onderzoeken want dan ben je misschien wel iemand die veel cholesterol aanmaakt en dan zou je in principe statines moeten nemen. Die personen mogen zo gezond eten als ze willen, ze zullen slechte cholesterolwaardes blijven hebben en dat zijn ook de personen die een grote kans hebben om op jonge leeftijd een hartprobleem te krijgen.

Je hebt zeker wel een punt hoor, maar bij de dokter ben ik tot nu toe nog niets verder gekomen. Een uitgebreid bloedonderzoek gaat hij sowieso niet laten doen ook al zou ik daar op aansturen. Ik zal wellicht binnenkort zelf een test uit eigen zak betalen. Klachten zijn tijdens de zomermaanden sowieso 90% minder dus daarom dacht ik nu zelf wat te experimenteren met voeding.

Mijn levensstijl is volgens mij gewoon prima dus het cholesterol is inderdaad wel iets om in de gaten te houden, bedankt voor je input.
 
Je hebt zeker wel een punt hoor, maar bij de dokter ben ik tot nu toe nog niets verder gekomen. Een uitgebreid bloedonderzoek gaat hij sowieso niet laten doen ook al zou ik daar op aansturen. Ik zal wellicht binnenkort zelf een test uit eigen zak betalen. Klachten zijn tijdens de zomermaanden sowieso 90% minder dus daarom dacht ik nu zelf wat te experimenteren met voeding.

Mijn levensstijl is volgens mij gewoon prima dus het cholesterol is inderdaad wel iets om in de gaten te houden, bedankt voor je input.
Een uitgebreid bloedonderzoek heb je niet nodig. Leverwaardes moeten gemeten worden indien je wil weten of je daar een probleem hebt en dat zijn testen die gemakkelijk door een dokter worden gedaan.
 
Nee serine. Fosfatidylcholine is ook goed., maar werkt anders bij leverbescherming (vooral tijdens een kuur handig).
Vraagje betreft fosfatidylcholine of lecithine. Sommige bronnen vermelden dat er 2 b vitamine in het molecuul zit. Als ik de structuur bekijk zie ik alleen de glycerol, 2 verzuren een fosfaatgroep en choline weet jij het specifiek? Waarom niet gewoon een pot lecithine halen ipv dure pillen?
 
Uit lecithine wordt het gehaald, maar is geen fosfatidylcholine (bevat het wel).

Is soja zit b2 :p Daar wordt lecithine uit gehaald en fosfatidylcholine uit geconcentreerd.
 
Nee serine. Fosfatidylcholine is ook goed., maar werkt anders bij leverbescherming (vooral tijdens een kuur handig).
Ah oké duidelijk. Dan zit ik dar in ieder geval goed mee.
Dien ik ten alle tijden artisjok of mariadistel bij choline te nemen?
 
Bij fosfatidylcholine is er alleen een probleem bij te hoge inname en blokkering galafvoer (deels) door mogelijke ontsteking galwegen. Dit kan dan ophopen.

Maar in andere gevallen kan je het zo op zichzelf nemen.
 
Aan wat voor doseringen moet men denken bij vitamine c, phosphatidylserine, artisjok en mariadistel? Ik kon dit bij de meeste producten in dit topic niet terugvinden. Ik snap dat er op de verpakking van de producten doorgaans ook een aanbevolen gebruik staat, maar ik vraag me af hoe accuraat dit is (ik weet bijvoorbeeld dat de aanbevolen hoeveelheid bij vitamine d vaak onderschat wordt).

Bedankt!
 
Een mogelijke aanrader als iets goedkopere bron van phosphatidylcholine: Lecithine granulaat 100%
Minder sterk gedoseerd dan die van Biotics, maar wel veel goedkoper per gewicht.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven