XXL Nutrition

Slaap en spierherstel (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Kastel

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2004
Berichten
294
Waardering
26
Lengte
1m72
Massa
73kg
Hallo allemaal,

Zoals iedereen hier weet is slaap een belangrijk element in eender welke sport en vooral bodybuilding.

Ikzelf heb allang slaapproblemen en vroeg me af of mijn slaaptekort (deels) compenseerbaar is door te rusten, dus in bed of zetel liggen met mijn smartphone of een boek.

Kent iemand hier interessante studies over?

Groetjes.
 
Vieze plaatjes op de smartphone kijken is niet het zelfde als slapen.

De processen in de diepe slaap zijn niet te vervangen.
 
Ken er geen studie over. Heb ook een slaaptekort. Het probleem zit bij mij vooral door het weinige slapen dat de trainingen vaak ook niet super gaan.

En daar gaat wat extra rust,slaap in de dag niets aan doen.

Denk dat in de zetel liggen echte slaap nooit zal kunnen vervangen.
Vieze plaatjes op de smartphone kijken is niet het zelfde als slapen.

De processen in de diepe slaap zijn niet te vervangen.

Denk ik ook. + slaapgebrek = minder goede training.
 
Had inderdaad gisteren 1 van mijn beste workouts na een nachtje degelijk slapen.
 
Goed slapen bepaalt je hele dag, bij mij in ieder geval wel.
 
Ik heb zelf ook slaapproblemen en een smartphone is het meest onhandige apparaat wat dat betreft. De blacklight van je telefoon zorgt ervoor dat je wakker blijft. Ik zou dan inderdaad maar een boek lezen, want door op je telefoon te kijken rust je niet uit.
 
Vanaf een uur of 20:00 's-avonds je nightshift op je telefoon aanzetten scheelt al een hoop. Als je dan echt niet zonder telefoon kunt, dan is nightshift je beste vriend voor je nachtrust...
 
Vanaf een uur of 20:00 's-avonds je nightshift op je telefoon aanzetten scheelt al een hoop. Als je dan echt niet zonder telefoon kunt, dan is nightshift je beste vriend voor je nachtrust...

Ik heb zelf ook slaapproblemen en een smartphone is het meest onhandige apparaat wat dat betreft. De blacklight van je telefoon zorgt ervoor dat je wakker blijft. Ik zou dan inderdaad maar een boek lezen, want door op je telefoon te kijken rust je niet uit.

Het probleem is bij velen niet enkel het licht.

Maar ook dat je in je slaapkamer (de plaats waar je tot rust moet komen en slapen) nog met allerhande andere dingen bezig. (lezen,gsm,laptop,tv) uw gedachten,geest komen niet tot rust.
Dit zijn zaken die ik niet meer mocht doen. (geen laptop,gsm,boek lezen,magazine lezen)
Ik moest mijn gedachten tot rust laten komen in de slaapkamer en ik moest mn slaapkamer terug lezen associeren met slaap.
En ik mocht in de slaapkamer maar 2 dingen meer doen. Slapen en sex.
 
Zelf heb ik er ook wat problemen mee gehad. Vaak ging het in periodes. De ene maand ofzo ging het prima. Ik kwam snel in slaap, sliep goed en werd uitgerust wakker. Vervolgens kwam er een maand of 2 weken waarin ik maar lag te draaien enz enz.

Ik ben veel shit op gaan zoeken en dit hielp bij mij heel erg:
- Vaste routine s'avonds. Ik wilde om 23:00 uur gaan slapen. 21:00 uur kom ik thuis. Uurtje chillen, vervolgens 1 aflevering van serie, vervolgens lezen met een bak kamillethee.
- De kamillethee schijnt een positieve werking te hebben op je slaap. Meestal ben ik hier sceptisch over, maar sinds ik het drink merk ik dat ik veel sneller in slaap val.
- Als je jezelf aanleert om te lezen ipv een serie vlak voor het slapen gaat, slaap je én beter, én vaak zijn boeken veel interessanter dan series. True, series zijn makkelijker, maar boeken zijn vaak beter.
- Niet teveel op je telefoon, is idd heel kut voor je slaap. Vooral als er iemand iets te melden heeft waarvan je blij wordt en enthousiast.
 
Ook even een vraagje m.b.t. slaap en spierherstel:

Gisteren is het in mijn nek geschoten tijdens het trainen en heb vannacht daardoor vaak wakker gelegen door de pijn als ik in mijn slaap omdraaide.
Ik heb dit weleens vaker gehad en slaap dan 2 nachten minder en ik vroeg mij af of dit nou echt heel erg mijn spierherstel belemmerd of zelfs voor spierafbraak zorgt? ???
 
Ook even een vraagje m.b.t. slaap en spierherstel:

Gisteren is het in mijn nek geschoten tijdens het trainen en heb vannacht daardoor vaak wakker gelegen door de pijn als ik in mijn slaap omdraaide.
Ik heb dit weleens vaker gehad en slaap dan 2 nachten minder en ik vroeg mij af of dit nou echt heel erg mijn spierherstel belemmerd of zelfs voor spierafbraak zorgt? ???
Ja, je verliest nu al je gains.
 
Het is een serieuze vraag........wil wel een serieus antwoord als het kan, thanks!
 
Ik heb ook slaapproblemen...werk voornamelijk 's nachts en en val als ik 's morgens in bed lig vrijwel gelijk in slaap... mijn probleem is dat ik na maximaal 4 uur weer wakker wordt en dan ook niet eer moe ben...kan me niet voorstellen dat dat op den duur gezond is...al sliep ik vroeger ook meestal maar 5 uur toen ik nog gewoon overdag werkte
 
Denk je nou echt dat 2 nachten minder slapen je spierherstel of spiergroei in de weg staat? Kom op man! Doe niet zo panisch...

Over een paar dagen weer lekker naar de sportschool, nekje oprekken en weer door.
 
Denk je nou echt dat 2 nachten minder slapen je spierherstel of spiergroei in de weg staat? Kom op man! Doe niet zo panisch...

Over een paar dagen weer lekker naar de sportschool, nekje oprekken en weer door.
:D
 
Ik heb ook slaapproblemen...werk voornamelijk 's nachts en en val als ik 's morgens in bed lig vrijwel gelijk in slaap... mijn probleem is dat ik na maximaal 4 uur weer wakker wordt en dan ook niet eer moe ben...kan me niet voorstellen dat dat op den duur gezond is...al sliep ik vroeger ook meestal maar 5 uur toen ik nog gewoon overdag werkte

Maar jij maakt wel gewoon gainz wat ik zo zie op je profielfoto ;)
 
Back
Naar boven