MuscleMeat

What the Health (Docu op Netflix) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

deurbel

Novice
Lid geworden
5 jun 2012
Berichten
15
Waardering
3
Beste Forumleden,

Gisteren kwam ik een documentaire tegen op Netflix over de relatie tussen eten en ziektes in Amerika. Deze documentaire genaamd What the Health is gemaakt door Kip Andersen. De reden dat ik topic maak over deze documentaire is dat het toch wat vragen bij mij oproept en nieuwsgierig ben naar jullie mening over deze documentaire.

Wat kanttekeningen: Ik eet totaal niet clean. Ik probeer dagelijks iets boven mijn onderhoud te eten en genoeg eiwitten (hoofdzakelijk dierlijk) binnen te krijgen, hoe dit gebeurt, maak ik mij niet zo druk om.

De essentie van de documentaire is dat dierlijk voedsel mensen ziek maakt door het toevoegen van bacteriëen en diverse kankerverwekkende stoffen tijdens de productie. En dat door middel van het volgen van een plantaardig dieet problemen als hartproblemen, diabetes en kanker voorkomen/genezen kunnen worden voorkomen.

Dierlijk voedsel wordt door de Amerikaanse overheid en diverse gezondheidsorganisatie geadviseerd als gezond, omdat ze gesponsord zouden worden door vleesproducenten en fastfoodketens. De laatste 25 minuten begon de documentaire wel steeds meer op een tell sell aflevering te lijken dus ik ben er nogal sceptisch over.

Wat is jullie mening hierover? Ik overigens totaal geen veganist, en ben ook niet van plan om dit te worden. Maar deze documentaire heeft mij wel aan het denken gezet.
 
De essentie van de documentaire is dat dierlijk voedsel mensen ziek maakt door het toevoegen van bacteriëen en diverse kankerverwekkende stoffen tijdens de productie. En dat door middel van het volgen van een plantaardig dieet problemen als hartproblemen, diabetes en kanker voorkomen/genezen kunnen worden voorkomen.
Dit is bullshit. Het is ook nog eens dezelfde gast die meerdere anti vlees documentaires heeft gemaakt. Voor goede informatie op het gebied van voeding verwijs ik je graag door naar Independent Analysis on Supplements & Nutrition .
 
Dit is bullshit. Het is ook nog eens dezelfde gast die meerdere anti vlees documentaires heeft gemaakt. Voor goede informatie op het gebied van voeding verwijs ik je graag door naar Independent Analysis on Supplements & Nutrition .

Het is volgens mij wel een feit dat megastallen diverse medicatie en antibiotica geven aan de dieren zodat ze sneller groeien/bestrijding van ziektes. Dit krijgen wij uiteindelijk dan toch ook binnen ?
 
Dit is bullshit. Het is ook nog eens dezelfde gast die meerdere anti vlees documentaires heeft gemaakt. Voor goede informatie op het gebied van voeding verwijs ik je graag door naar Independent Analysis on Supplements & Nutrition .

Nice, ik dacht dat ik de enige was hier die 100% op die website vertrouwd. Echt dope omdat hun alleen maar humane studies gebruiken, niet gesponsord of iets worden en dus alleen maar kijken naar wat daadwerkelijk bewezen is.
 
Thanks voor de input. Ik was er al wel beetje sceptisch over, grappig dat bij de review ook het woordje tellsell gebruikt werd om het te bestempelen. :P

Wij krijgen een zo laag aantal daarvan binnen dat het verwaarloosbaar is, maar wij leven in Europa waar de regels strenger zijn.

Scientists just found that red meat causes cancer ... or did they?
Daar staat een opsomming over kanker en rood vlees.
Ik was me er ook van bewust dat het in Europa strenger was. In Nederlands worden de gezondheidsorganisaties die ik heb opgezocht ook niet gesponsord door vleesproducenten o.i.d.
 
Lastig om te zeggen, het lijkt erop dat er meer onderzoek voor nodig is. Wat we nu weten is dat mensen die hoge hoeveelheden suiker, zout, geraffineerde granen en bewerkt (rood)vlees consumeren een hogere kans hebben op cardiovasculaire ziektes.
 
Lastig om te zeggen, het lijkt erop dat er meer onderzoek voor nodig is. Wat we nu weten is dat mensen die hoge hoeveelheden suiker, zout, geraffineerde granen en bewerkt (rood)vlees consumeren een hogere kans hebben op cardiovasculaire ziektes.
Bewerkt vlees ontkom je bijna niet aan. Wat is niet bewerkt ? Kippen worden ook met van alles ondergespoten en gevoerd.
Je kan moeilijk je eigen vlees slachten.
 
Bewerkt vlees ontkom je bijna niet aan. Wat is niet bewerkt ? Kippen worden ook met van alles ondergespoten en gevoerd.
Je kan moeilijk je eigen vlees slachten.
Voornamelijk vlees met (veel) conserveermiddelen. Een kip die een beetje is 'ingespoten' zonder merkbaar effect op het menselijk lichaam bij consumeren valt daar niet onder.
 
Je kunt zeker wel ''schoon'' vlees kopen. Alleen moet je daar meer moeite voor doen dan alleen de supermarkt om de hoek binnenlopen.
Wat mij betreft eet niemand meer vlees btw.
En even over ''feiten'' en ''studies'', dat zijn tegenwoordig ook ruime begrippen. Er is namelijk over deze discussies totaal geen consensus en dan zijn de aangedragen feiten vaak niet meer dan een interpretatie. Soms zijn die feiten dan gebaseerd op de argumenten waarbij iemand het beste gevoel heeft of die met de meeste overtuigingskracht zijn gebracht. Soms zijn het feiten die (onbewust) zijn gevormd met argumenten die men het beste uitkomt. (BB' die agressief reageren als iemand twijfelt aan suiker bijv.)
Over vlees eten en ziek worden heb ikzelf erg mijn twijfels. Over de aanslag van vleesproductie op de aarde niet meer. En dat ik onderstaand filmpje misdadig en slecht vind is slechts een mening.

 
En over die review, ze halen het voedingscentrum aan. Van het voedingscentrum is bekend dat ze gesponsord worden door enkele grote voedselgiganten zoals Unilever.
Dan maakt het wat mij betreft niet meer uit wat ze zeggen, dan ben je niet meer neutraal.
Verder vind ik deze docu zelf ook matig, ook al zou het mijn mening ondersteunen.
 
En over die review, ze halen het voedingscentrum aan. Van het voedingscentrum is bekend dat ze gesponsord worden door enkele grote voedselgiganten zoals Unilever.
Dan maakt het wat mij betreft niet meer uit wat ze zeggen, dan ben je niet meer neutraal.
Verder vind ik deze docu zelf ook matig, ook al zou het mijn mening ondersteunen.


maar dan heeft deze docu voor jou dus ook geen waarde neem ik aan.
 
maar dan heeft deze docu voor jou dus ook geen waarde neem ik aan.

Nee klopt. Maar het is ook een erg lastig onderwerp en hoe meer je jezelf erin verdiept hoe lastiger het wordt.
 
Wat betreft de correlatie tussen vlees en kanker: In 2015 heeft de WHO ' processed meats ' als kankerverwekkend en rood vlees als waarschijnlijk kankerverwekkend.
Echter het onderzoek dat hiervoor gedaan is, is helemaal niet sterk genoeg om tot deze conclusies te komen( naar mijn mening ). De studies waarmee naar buiten is gekomen waren epidemiologische studies met de bedoeling om een correlatie te vinden tussen dit vlees en kanker. Een correlatie geeft echter lang geen garantie op een oorzaak-gevolg.
Een voorbeeld: In de zomer worden er meer moorden gepleegd. In de zomer worden er meer ijsjes gegeten. Er is dus een correlatie tussen het aantal ijsjes dat wordt gegeten en het aantal moorden dat gepleegd wordt. Het ene is echter niet de oorzaak van het andere.
Gaan we terug naar het geval van vlees: Er zijn zoveel mogelijke factoren bijvoorbeeld het feit dat een groter deel van de veganistische mensen bezig is met hun voeding, terwijl alle luie dikzakken die op hun krent in de zetel liggen de hele dag waarschijnlijk in de groep van vleeseters zit. Men kan dus nooit zeggen dat vlees de enige oorzaak is. Bij veganistische mensen is ook darmkanker vastgesteld. Het risico bij vegans is 5% en bij vleeseters is 6%. Dit verschil is niet alleen klein, het is ook niet aan te tonen dat vlees hiervan de oorzaak is.
Bovendien werden bij die studies aan de mensen zelf gevraagd wat ze aten op een dag, uit onderzoek blijkt dat veel mensen verkeerd inschatten wat ze op een dag allemaal eten.
Niettegenstaande vorige uitleg zou ik toch niet te veel ' processed ' vlees eten enkel en alleen omdat men er zoveel rommel in doet. Maar of het kankerverwekkend is, dat kunnen we met huidig onderzoek niet zeggen.
 
Ga zo direct beginnen met kijken
 
Ik heb hem gekeken en het is erg pro vegan. Daarnaast circuleren er heel veel ''debunked'' filmpjes. Ik heb er verder geen mening over, daar ik niet de mening van één informatiebron en/of filmpje gebruik om een mening te vormen. Natuurlijk zijn de beelden indrukwekkend, maar dat waren die van de NSB vroeger ook. Neem dus gewoon de informatie mee, mocht je het verder uit willen zoeken dan ga je gang, uiteindelijk zal je eigen ervaring plus een gemiddelde van informatie die je verzameld je leiden tot een rationele conclusie, mits je te pro vegan bent natuurlijk (waar niets mis mee is but leave us meateaters alone!)
 
Het probleem van dit soort documentaires en van de meeste vegans is dat ze een op zich goede boodschap, namelijk het feit dat we gewoon minder vlees moeten gaan eten en de bioindustrie ernstig moeten inperken om de planeet enigszins leefbaar te houden, misbruiken door de nadruk te leggen op de gezondheidsrisico's die hooguit zeer minimaal zijn en door dit te staven met allerlei hoogst dubieuze onderzoeken en de meningen en ervaringen van 'dokters' en andere figuren die enige autoriteit zouden moeten uitstralen maar dat in werkelijkheid niet hebben. De uitstraling van deze vegans, vaak metroseksuele, hypersensuele hipsters met een ernstig superioriteitsgevoel helpt ook niet mee in het overbrengen van hun boodschap.
 
Wel mooi dat hij Kip heet.
 
Back
Naar boven