MuscleMeat

Beginnen met krachtsport.

Bezoekers in dit topic

Marc Peeters

Novice
Lid geworden
7 aug 2017
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
2m06
Massa
150kg
Hallo iedereen,

Graag stel ik mij even voor.

Ik ben een 25 jarige man (wordt er 26) van 2 meter 6 centimeter.

Ik ben vandaag begonnen met mijn 4e week te trainen (3 keer per week een uurtje).
Heb een schematje gevonden op het internet voor beginners en dit probeer ik zo goed mogelijk te volgen.
Ik heb de laatste weken een vriend meegenomen die nu al een jaar redelijk intensief bezig is met fitness en volgens hem heb ik buitengewone aanleg.
Dit is uiteraard zeer snel gezegd en ik heb dan ook helemaal geen idee of hij dit zomaar zegt om mijn ego te strelen of dat dit effectief klopt.
Ik heb mijn studententijd alles volledig de loop laten gaan en weeg dan ook enorm veel (zeer veel vet). Ik heb ook wel de neiging om zeer snel gewicht bij te komen. Momenteel weeg ik 150 kg (ben de afgelopen weken nog 5 kilo bijgekomen in gewicht), maar heb al gelezen dat dit normaal is als je begint te trainen daar waar spieren meer zouden wegen dan vet. Ik let nu ook wel relatief goed op mijn voeding (of dat denk ik toch aan de hand van wat ik op het internet vond).

Nu zat ik gisteren naar het wereldkampioenschap kogelstoten te kijken, en die mannen die daar aan het werpen waren leken mij een beetje hetzelfde profiel te hebben. Daarom leek het mij misschien wel iets om dit ook te gaan proberen.
Probleem is dat ik echter een handbal verleden heb en onlangs voor de 4e keer geopereerd ben aan de zelfde schouder. De revalidatie loopt echter goed en normaal gezien moet hij vanaf nu alles volledig terug kunnen. Net daarom moest ik ook ook beginnen fitnessen om alles op orde te zetten en mijn lichaam sterker te maken.

Wat ik mij vooral afvraag is wat is een goed gewicht voor een beginner voor bijvoorbeeld dumbell bench press (voor 1 dumbell), biceps curl,.. gewicht bij squats en seated legg press (zo een zijwaartse, niet naar boven). Gewoon om een idee te krijgen of ik echt veel natuurlijke kracht heb of het gewoon een beetje paaien is.

En of iemand weet wanneer het te laat (te oud) is om met iets zoals bijvoorbeeld kogelstoten (of hamerslingeren, discuswerpen) te beginnen. En of er misschien nog andere interessante sporten zijn voor fysiek sterke mensen die snel dik worden (ik denk niet dat ik het lichaam, noch het karakter heb om een bodybuilder te worden).

Ik ben volledig nieuw in dit segment en heb hier allemaal zeer weinig verstand van, heb wel de faq enzo gelezen maar daar staat vooral in hoe je moet cutten en bulken e.d. maar ik zou dus eerder voor krachtsport gaan.

Moest ik op het volledig verkeerde forum zitten dan alvast mijn excuses, ik vind niet meteen een echt geschikt forum, lijkt me. En aangezien hier krachtsport vermeld stond dacht ik het misschien hier eens te proberen.

Alvast bedankt moest iemand zo vriendelijk willen zijn om te antwoorden.
 
Doe gewoon iets wat je leuk vind? :') Wat dat is, kunnen wij niet weten.

Als je de top in een bepaalde sport wil bereiken, ben je wss al te laat. Gezien die uit de hand gelopen 150kg heb je daar wss ook niet de discipline voor. Bovendien: een sport willen omdat je bij voorbaat al wil excelleren, gaat je wss niet lukken. Je kunt niet 24/7 bezig zijn en de rest van je leven opofferen voor iets waar je geen passie voor hebt.
 
Doe gewoon iets wat je leuk vind? :') Wat dat is, kunnen wij niet weten.

Als je de top in een bepaalde sport wil bereiken, ben je wss al te laat. Gezien die uit de hand gelopen 150kg heb je daar wss ook niet de discipline voor. Bovendien: een sport willen omdat je bij voorbaat al wil excelleren, gaat je wss niet lukken. Je kunt niet 24/7 bezig zijn en de rest van je leven opofferen voor iets waar je geen passie voor hebt.
Dit inderdaad 100%.

Je gaat toch geen sport uitkiezen omdat dat mooi bij je huidige postuur past? begrijp me niet verkeerd: als kogelstoten je echt leuk lijkt ga er dan voor, maar doe het wel om de juiste redenen.

Wat een goed gewicht is voor een beginner is volkomen subjectief. Wat wel verstandig is om gewoon te beginnen met een simpel beginnersschema als Stonglifts 5x5 of Starting Strength, om de bewegingen erin te slijten met in het begin gewichten die je goed kunt handelen, maar wel iedere sessie gewicht toe te voegen.

Op dit moment lijkt vetverlies mij een nummer 1 prioriteit, want ondanks dat je misschien al aardig sterk bent ben je nog lang geen geoefende atleet of strongman die vaak redelijk weg kunnen komen met zo'n lichaamsgewicht.
 
Doe wat je leuk vindt. En zodra je ook maar enigszins een goed gevoel ervan krijgt: vooral doorgaan.

Ik vind het helemaal niet aan de orde of je de top van een bepaalde sport wil bereiken en dat je geen discipline hebt, vind ik erg hard gesteld. Je hebt namelijk wél discipline, want je wilt iets. Ik proef tussen de regels door dat je best wat aan je fysiek wilt veranderen en die schouder mag ook mooi gaan herstellen. Dat komt vast goed.

Wat is een goed gewicht voor een beginner om bv. biceps curls mee te doen? Tja, dat is een kwestie van gewoon proberen. Voel je niet bezwaard: iedereen is beginner geweest. Ik ben ook beginner met mijn acht maanden ervaring. Maar om een voorbeeld te geven: ik weet nog hoe ik zwoegde om met 4 kg biceps curls te doen en ik zit nu op 10. Squats, leg press...gewoon proberen en niet bang zijn dat anderen misschien denken dat je slap bent, omdat je weinig gewicht pakt. Kan jou het schelen wat een ander denkt. Die ander is ook begonnen. Daarbij: sommige oefeningen kunnen nu eenmaal niet met loodzware gewichten. De eerste die met 20 kg lateral raises voor de schouders doet, moet ik nog tegenkomen.

Je hoeft helemaal niet de ambitie te hebben om een bodybuilder te worden. Bodybuilder is hier vaak ook maar een naam, maar de meeste mensen hier staan echt niet in shows of deadliften even 400 kg weg. We houden van fitness, we willen gezond leven. Ik denk dat dat wel een nette beschrijving is van de meeste leden hier.

Of je te oud bent voor kogelstoten of andere disciplines in de atletiek? Geen idee, ik ben paardensportster. Maar ik ben wel van mening dat je nooit te oud bent om te beginnen met sport. Fitness, paardrijden, zwemmen, schaatsen, wielrennen...allemaal van die sporten waarmee je mijns inziens op elke leeftijd kunt starten.

De krachtsport is zeker de moeite waard, want als ik zo vrij mag zijn, mag je alleen al voor je gezondheid gaan afvallen. Je bent met je 25 jaar veel te jong voor gedoe met hart of bloedvaten, suikerziekte of meer van dit soort ongein als je NU niets aan je gewicht doet. Is krachtsport dan de moeite waard? Ja, méér dan dat. Het is eigenlijk gewoon ideaal.

Dus ga in dat ijzer hangen, pak daarbij je cardio om je vetverbranding extra te stimuleren, kom hier vaak terug en lees vooral de sticky's, want die gaan écht niet alleen over cutten en bulken (tip: gebruik het zoekveld en typ je vraag of trefwoord in, succes bijna verzekerd).

Ga aan de slag. Veel plezier en succes!
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven