Fitness Seller

The Lebowski Chronicles, part II (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik heb er ook last van hoor, maar niet in die maten dat ik 75% niet meer van de grond zou krijgen. Wel dat ik bijna constant met een vermoeid gevoel in de onderrug rond loop.

Maar een kleine aanpassing aan de techniek schijnt echt wel de belasting op de onderrug te kunnen verminderen. Bij de set-up de kont verder naar achteren steken helpt. Ik voel dan duidelijk minder irritatie in de onderrug. Maar het is echt heel moeilijk om het consistent goed te doen. Ik denk dat het echt lang duurt voordat die kleine aanpassing er volledig in zit en een automatisme wordt.
Je zou dan eigenlijk een hoog aantal reps per week moeten doen. Dat betekent dan wel dat je met lage gewichten moet trainen en heel veel sets moet maken omdat je bij lange sets moeilijker aan een perfecte techniek kan werken.
Jammer genoeg zijn veel reps op DL nu net niet zo aangenaam als je al een vermoeide onderrug hebt. Complex probleem dit ...

Met hele lage gewichten trainen heeft ook niet zoveel zin is mijn ervaring. Je 'vergeet' alles als het een beetje zwaar wordt. Maar nu tijdens de cut is het ook niet zo belangrijk allemaal natuurlijk.

wat is er precies met je onderrug aan de hand?
kan mijn namelijk niet echt voorstellen dat met het deadlift volume wat jij draait je onderrug zwaar overbelast is, of je techniek moet echt fout zijn.

westside staat ook niet bekend om hun goede deadlift.
als je een superheavy weight bent en multiply lift is de deadlift een veel kleiner deel van je totaal. dus gaat er logischer wijs ook minder aandacht naar toe.

Dan moet je aan je voorstellingsvermogen werken :P Mijn techniek is vast niet perfect, maar voldoet echt wel aan alle basiseisen.

Goed punt over Westside. Maar dan citeer ik Powerlifting to Win:

Nearly everyone in powerlifting agrees that there is a unique phenomenon that occurs with regards to training heavy conventional deadlifts: localized lower back fatigue. The “lower back” is a relatively small group of muscles compared to the legs. When smaller muscle groups are exposed to huge loads, they experience huge fatigue. As a result, many powerlifters resort to pulling once every 7-10 days. Some only pull once every other week. Further still, some guys don’t even deadlift at all until they’re at the meet.

Met mijn verhoudingen (diep voorover moeten buigen) lijkt het me logisch dat ik relatief veel van mijn onderrug vraag. Lijkt me alleszins het proberen waard om de frequentie van deadliften te verlagen. Uiteraard komen daar dingen voor in de plaats om de relevante spieren te trainen.

Het is overigens ook reden om sumo te blijven doen: rechterop = minder onderrug.
 
Met mijn verhoudingen (diep voorover moeten buigen) lijkt het me logisch dat ik relatief veel van mijn onderrug vraag. Lijkt me alleszins het proberen waard om de frequentie van deadliften te verlagen. Uiteraard komen daar dingen voor in de plaats om de relevante spieren te trainen.

ik zie maar 1-2 low rep werksets per keer voorbij komen. op een frequentie van 1x per week (als ik het zo goed zie)
no offence, maar als je onderrug niet kan herstellen van 1-2 sets per week op een gewicht van ca 150kg is er echt iets mis met je herstel (150kg kan relatief voor jou misschien wel redelijk zwaar zijn. maar iemand die sterker is zal over het algemeen meer tijd nodig hebben om te herstellen van werk op het zelfde %)

ik zelf zit ruim boven het volume wat jij draait (ca 8-10 werksets per week) en coach ook wat mensen die rond het volume zitten wat ik draai en hoor nagenoeg nooit iemand zeuren over een vermoeide onderrug. tenzij ze echt slordig gaan pullen.

dus vandaar dat ik het niet begrijp. ja ik ben van mening dat je minder volume kan draaien op de deadlift dan op andere oefeningen. maar iemand kan zeker wel meer dan een paar werksets per week draaien (tenzij er exteme gewichten gepulled worden of echt op hele hoge intensiteit)
 
nou, eerst die rug maar even wat rust gunnen kraak, dat kan idd flink verkeerd aanvoelen.
 
1-2 werksets per training klopt, maar tot voor kort 3x in de week (3-6 werksets per week). Nog steeds heel weinig, maar in lijn met hoeveel ik het volume voor alles heb verlaagd gedurende de cut. Een methode waar ik overigens opnieuw tevreden over ben, uitgezonderd dit akkefietje, want geen krachtverlies.

Maar met alle respect, wat koop ik ervoor dat anderen/de meesten wel iets kunnen? Ik ben na 10 jaar trainen wel op een punt gekomen dat ik liever mijn eigen instinct dan de standaard paden volg. Ik ben altijd een atypische trainee geweest. Was ik dat niet dan had ik zelfs met de meest brakke schema's nog wel een fatsoenlijk totaal gehad onderhand.
 
Je 'vergeet' alles als het een beetje zwaar wordt.
Vreemd, die ervaring heb ik helemaal niet.
Eens je een beetje door hebt hoe het beter lukt netjes de gewichten verhogen, stapje voor stapje. Tegen dat je weer aan je normale trainingsgewicht zit, zit die nieuwe techniek heel mooi ingebakken.
 
1-2 werksets per training klopt, maar tot voor kort 3x in de week (3-6 werksets per week). Nog steeds heel weinig, maar in lijn met hoeveel ik het volume voor alles heb verlaagd gedurende de cut. Een methode waar ik overigens opnieuw tevreden over ben, uitgezonderd dit akkefietje, want geen krachtverlies.

Maar met alle respect, wat koop ik ervoor dat anderen/de meesten wel iets kunnen? Ik ben na 10 jaar trainen wel op een punt gekomen dat ik liever mijn eigen instinct dan de standaard paden volg. Ik ben altijd een atypische trainee geweest. Was ik dat niet dan had ik zelfs met de meest brakke schema's nog wel een fatsoenlijk totaal gehad onderhand.
3x in de week DLen is misschien wel wat veel van het goede. Maar 2x per week moet best lukken. Doe 1 training met wat minder volume en de andere met je normale trainingsvolume. Zo heb je toch plaats voor herstel en blijft je techniek goed onderhouden.
Tegenwoordig DL ikzelf 1,5/week. Dwz de ene week 2x en de volgende 1x. De intensiteit blijft gelijk maar als ik 2x DL dan is het 1 keer 5x3 en de andere keer 5x5. Omdat ik het op de squat ook zo doe geeft dat toch redelijk wat belasting op de onderrug.

Degene die maar 1x per week DLen of zelfs minder steken wel elke training een enorm volume in hun DL. Als je 320kg of meer kan liften heb je al aardig wat ijzer verzet voordat je eindelijk aan je werksets komt. En op dat niveau heb je ook aardig wat sets nodig om nog trainingseffect te hebben. Ja, dan heb je ook heel wat rust nodig voordat je er opnieuw aan kan beginnen.
 
Wat ook meespeelt is dat ik wel klaar ben met die deadlift. Het is al jaren aankloten. Honderden filmpjes gezien, even zo vaak opnieuw begonnen, de Nederlands kampioen powerliften heeft ernaar gekeken en geen gekke dingen gezien. Toch nog nooit beter dan mijn pr van 2x200, die ik gewoon lomp heb getrokken zonder enige kennis van de techniek.

Ik heb er geen vertrouwen in dat weer een nieuwe poging nu wel gaat werken. Het vergalt mijn trainingsplezier en ik steek mijn energie liever in de squat. Helemaal uitbannen is ook weer zo wat, dus lage frequentie gaat het worden.

My mind is made up.
 
Deadliften is toch geen must zolang je geen powerliftwedstrijden doet, gewoon minder aandacht aan besteden als je er geen lol in hebt.
 
Deadliften is toch geen must zolang je geen powerliftwedstrijden doet, gewoon minder aandacht aan besteden als je er geen lol in hebt.
Lijkt me ook.
Wat ook meespeelt is dat ik wel klaar ben met die deadlift. Het is al jaren aankloten. Honderden filmpjes gezien, even zo vaak opnieuw begonnen, de Nederlands kampioen powerliften heeft ernaar gekeken en geen gekke dingen gezien. Toch nog nooit beter dan mijn pr van 2x200, die ik gewoon lomp heb getrokken zonder enige kennis van de techniek.

Ik heb er geen vertrouwen in dat weer een nieuwe poging nu wel gaat werken. Het vergalt mijn trainingsplezier en ik steek mijn energie liever in de squat. Helemaal uitbannen is ook weer zo wat, dus lage frequentie gaat het worden.

My mind is made up.
Wat variaties proberen waarbij geen last optreed is ook een optie. Af en toe wat block-pulls ofzo.
Als je daar wat PR's op zou kunnen zetten dan komt over tijd de motivatie voor de conv. DL ook wel terug. Zo niet ... wat maakt het uit als je geen wedstrijden doet?
Zolang je maar plezier beleefd aan het trainen.
 
Deadliften is toch geen must zolang je geen powerliftwedstrijden doet, gewoon minder aandacht aan besteden als je er geen lol in hebt.

Lijkt me ook.

Wat variaties proberen waarbij geen last optreed is ook een optie. Af en toe wat block-pulls ofzo.
Als je daar wat PR's op zou kunnen zetten dan komt over tijd de motivatie voor de conv. DL ook wel terug. Zo niet ... wat maakt het uit als je geen wedstrijden doet?
Zolang je maar plezier beleefd aan het trainen.

My thoughts exactly! En soms gebeuren er goede dingen als je ergens even afstand van neemt. Ben inderdaad wel van plan variaties te blijven doen.
 
My thoughts exactly! En soms gebeuren er goede dingen als je ergens even afstand van neemt. Ben inderdaad wel van plan variaties te blijven doen.
Ook nooit sumo overwogen?
 
Wat variaties proberen waarbij geen last optreed is ook een optie. Af en toe wat block-pulls ofzo.
Als je daar wat PR's op zou kunnen zetten dan komt over tijd de motivatie voor de conv. DL ook wel terug. Zo niet ... wat maakt het uit als je geen wedstrijden doet?
Zolang je maar plezier beleefd aan het trainen.

Dit dus! :)
Heb je wel eens RDL's gedaan?
 

Ah, oké! Toch een zeer fijne oefening voor de posterior chain en minder taxend dan reguliere deadlifts :).
Oh, hip trusts zijn ook geweldig trouwens! Nou ja, het effect dan.. :thinking:
 
Ah, oké! Toch een zeer fijne oefening voor de posterior chain en minder taxend dan reguliere deadlifts :).
Oh, hip trusts zijn ook geweldig trouwens! Nou ja, het effect dan.. :thinking:

Prima oefening inderdaad. Maar dat deel van de lift is nooit het probleem geweest. Alles wat ik tot de knie krijg, lock ik uit.
 
Bench Press
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 70 kg × 5
Set 4: 100 kg × 3
Set 5: 110 kg × 1
Set 6: 120 kg × 1
Set 7: 130 kg × 2 @9

Barbell Row
Set 1: 75 kg × 8 normal
Set 2: 75 kg × 8 medium wide
Set 3: 75 kg × 8 pinkjes op de ringen

Military Press
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 40 kg × 5
Set 3: 50 kg × 3
Set 4: 60 kg × 8
Set 5: 60 kg × 8
 
Squat High Bar, Paused
Set 1: 20 kg × 5
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 70 kg × 5
Set 4: 100 kg × 3
Set 5: 120 kg × 1
Set 6: 130 kg × 1
Set 7: 130 kg × 1
Set 8: 135 kg × 1

Romanian Deadlift paused
Set 1: 70 kg × 8
Set 2: 100 kg × 5
Set 3: 110 kg × 5
Set 4: 120 kg × 5

Front Squat
Set 1: 50 kg × 5
Set 2: 75 kg × 8
Set 3: 75 kg × 8

Het was geen vetpot vandaag, maar ook niet beroerd.
 
Waarom doe je zo vaak singles de laatste tijd?
 
Waarom doe je zo vaak singles de laatste tijd?

Ik vind niet dat ik veel singles doe de laatste tijd?

---

Military Press
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 40 kg × 5
Set 3: 50 kg × 5
Set 4: 60 kg × 3
Set 5: 67,5 kg × 1
Set 6: 75 kg × 2
Set 7: 75 kg × 2

Zelfde als week of 4-5 geleden, dus da's mooi.

Pull Up
Set 1: 5 reps
Set 2: BW (+10 kg) × 5
Set 3: BW (+10 kg) × 7

Daar zat verrassend veel power achter.

Bench paused
Set 1: 20 kg × 5
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 80 kg × 5
Set 4: 100 kg × 1
Set 5: 112,5 kg × 5
Set 6: 112,5 kg × 5

Nog niet beter gedaan in de cut.

Update cut: zit in de 9e week en ben ruim 4 kg kwijt (BW 86,1). Prima dus :)
 
Back
Naar boven