Fitness Seller

Barbell bench press

Bezoekers in dit topic

Flies around the world for die binnenkant borst.
- oma

Geintje. Gewoon wat anderen al zeggen.
 
Ik ben inmiddels 50. Zware trainingen van langer dan een uur gaan nog prima hoor.
En groei ook gewoon. Sta tegenwoordig op 11% en wil naar de 10.
Probeer 's je ellebogen te 'tucken'. Als ik het zo lees gooi je je ellebogen veel te wijd. En waarom doe je 'Wide grip'?
 
Allen,

Ben een 45 jarige

Mijn probleem ; het lukt me niet mijn borst te trainen zodanig dat ik nadien ook dat gevoel heb de borst ook effectief getraind te hebben
Ook vandaag weer heb ik meer "last" van schouders dan van mijn borstspieren

Ik doe meestal 5 oefeningen * 3 sets

Barbell bench press -
Incline BP
Wide grip BP
Flys
Dumbell press

Ik heb filmpjes bekeken op youtube , heb zelf het boek van Arnold S , dus de vorm is misschien niet perfect maar zal ook niet zo slecht zijn

Waar moet/ kan ik nog op letten


Minder totaal oefeningen, minder presses, meer flye bewegingen.
 
wide grip doe ik om de nadruk tijdens 1 oefening naar buitenkant te leggen

ga een bijkomende fly oefening introduceren ten koste van een BB oefening .

Zit nu wel in een relatieve rust week (alles ff naar 80%) en dan volgende week weer terug 100%. kan ik ook ff focussen op die goede uitvoering en mind muscle connectie
 
Oefeningen om de nadruk te plaatsen op de buitenkant/binnenkant bestaan niet.
 
Oefeningen om de nadruk te plaatsen op de buitenkant/binnenkant bestaan niet.

dat kan ik bijna niet geloven . door verschillende houdingen ga je toch echt de spier op andere manieren belasten
 
dat kan ik bijna niet geloven . door verschillende houdingen ga je toch echt de spier op andere manieren belasten

Ga nou aub niet de discussie aan met 3XL :roflol: Al helemaal niet over de borstspieren :haha:
 
Neen hoor

maar hoe plaats ik dit dan tov de lectuur (bijv. boek van Arnold S.) die weet toch ook wel waar hij over spreekt ?

Ach maakt niet zoveel uit. Heb hier mooie tips gekregen die ik ga uitproberen.

Het lastige aan deze sport is dat ik het moeilijk heb progressie te meten (qua spiermassa kweken en vetpercentage zakken). Zo begin je vaak te twijfelen
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en door verschillende dingen te proberen kom je er gaandeweg achter wat voor jou werkt.
 
hoe plaats ik dit dan tov de lectuur (bijv. boek van Arnold S.) die weet toch ook wel waar hij over spreekt ?
Nauwelijks.
arnold-stare-gif.gif
 
dat kan ik bijna niet geloven . door verschillende houdingen ga je toch echt de spier op andere manieren belasten

Je kunt inderdaad nadruk leggen op het bovenste en onderste deel van de borst.

Echter, door de manier waarop de spiervezels van de pectoralis lopen (van het borstbeen naar het opperarmbeen) is dit NIET mogelijk voor de binnenkant/buitenkant.

Om het simpel te houden: Als je een elastiek uitrekt, is het ook niet zo dat je meer spanning op de linker of rechterkant kunt zetten. De tensie is over de gehele lengte gelijk.

P.S. hoe legendarisch Arnold S ook is qua fysiek en persoonlijkheid, in dit opzicht heeft hij te weinig kennis van zaken.
Buiten dat, de lectuur waar jij het over hebt is waarschijnlijk al meer dan 30 jaar oud, dus oude vaak incorrecte inzichten.
 
wide grip doe ik om de nadruk tijdens 1 oefening naar buitenkant te leggen
Beetje hetzelfde fabeltje als dat je van wide grip pulldowns een brede en small grip pulldowns een 'diepe' rug krijgt...
 
Beetje hetzelfde fabeltje als dat je van wide grip pulldowns een brede en small grip pulldowns een 'diepe' rug krijgt...

Precies.

Dat dit soort fabeltjes zijn zo vreselijk hardnekkig..

Heeft ook alles te maken met gebrekkige kennis en inzicht bij de meeste mensen, omtrent de functionele anatomie van de spiergroepen.
 
Precies.

Dat dit soort fabeltjes zijn zo vreselijk hardnekkig..

Heeft ook alles te maken met gebrekkige kennis en inzicht bij de meeste mensen, omtrent de functionele anatomie van de spiergroepen.


OK die mag ik dus ook mijn rug training halen :rolleyes:
 
OK die mag ik dus ook mijn rug training halen :rolleyes:

Wat betreft de achterliggende mythe wel, maar niet persé qua oefeningen die je doet in je schema.
Er is namelijk verder niets mis met bijvoorbeeld het doen van smallere en bredere greep variaties op de pullups/pulldowns.
Met verschillende greep-breedtes kun je wel degelijk wat nadruk leggen op bepaalde delen van de latissimus dorsi (lats) waardoor je deze maximaal ontwikkelt.

Wide, medium en small grip pullups (of chins), ze pakken dus allemaal de lats aan en dat is per definitie de spiergroep die de rug breed maakt.


Datgene wat men doorgaans bedoelt met rugdikte/diepte wordt meer bepaald door hele andere spiergroepen:
- Trapezius
- Rhomboidus
- Erector spinales

Dit zijn spiergroepen die met name worden aangepakt met o.a. deadlifts, cleans, rows, face pulls, shrugs, bent laterals e.d.
 
Hallo, allereerst, gecondoleerd. Het is altijd naar als iemand zoiets overkomt.

Goed dat je traint en dat je op dieet bent en hier ook serieus in bent. Ik denk dat wanneer je zei dat je het gevoel hebt dat je je borst niet effectief traint. Je bedoelt dat je geen spierpijn hebt? Of pomp? Nou ja, spierpijn of pomp is geen indicatie van spiergroei, maar nooit spierpijn hebben is wel een indicatie dat je lichaam meer aankan. En nooit een pomp hebben heeft te maken met incorrecte uitvoer, momentum of voeding.

De allerbelangrijkste regel voor bankdrukken is dat je dit zolang mogelijk blessurevrij kan doen. Ikzelf vind plat bankdrukken met de barbell absoluut geen goede borstoefening. Je wordt er wel super sterk van. Het eerste jaar dat ik trainde deed ik alleen maar de barbell bench press en flyes en merkte dat ik niet tot geen vooruitgang boekte in mijn borst, maar mijn schouders groeiden enorm (HMMMMMMM).

Toen ben ik met gewicht opnieuw begonnen en mind muscle connection geprobeerd, de grip veranderd etc. maar hetzelfde probleem. Plat bankdrukken kan je beter de dumbbells pakken tenzij je powerlifting doet.

Schuin Bankdrukken met barbell ben ik een fan van. Ik doe dit met lage herhalingen hoog gewicht in plaats van de standaard bench press. Ik merkte meteen verschil. Daarnaast doe ik de Gironda Press (The Neck (Guillotine) Press | Chest Sculpting, Vince Gironda Neck Press) voor hoge herhalingen en als laatste voorovergebogen dips met gewicht aan een riem.

Als ik mijn keuze mocht geven over de allerbeste borstoefening, dan is dat de Gironda Press voor hoge herhalingen. Niet alleen trilt je hele borst als een gelatine pudding bij elke rep of die nou makkelijk is of niet, de pomp is extreem, en de spierpijn die je krijgt zal voornamelijk in het bovenste gedeelte van je borst zijn. Bij het sleutelbeen. Ik doe deze in de smith machine op een platte bank met mijn benen van de grond en de stang tot aan mijn nek met een wijde grip. Het lijkt een beetje op een fly en een bench press maar voor mijn lichaam is deze oefening superieur over beiden.

Sucess!
 
Is zo'n Gironda-press niet slecht voor je rotator-cuff?
 
Is zo'n Gironda-press niet slecht voor je rotator-cuff?

Het is een uitermate effectieve oefening voor je pecs, maar helaas ook bijzonder risicovol qua RC en andere schouderblessures...
 
Back
Naar boven