Fitness Seller

IVDM - Oktober 2017 - Punjab & HillR (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

RFFNCK

Super Moderator
Super Mod
10 jaar lid
Lid geworden
28 mrt 2011
Berichten
29.195
Waardering
8.335
Nieuwe maand, nieuw interview! Dit keer gaan we Vonk en HillR het hemd van het lijf vragen. Waarom samen, zullen enkelen van jullie denken? Nou, dit is een van onze DBB-stelletjes! Samen goed voor ruim 20.000 posts en beiden ook al jaren lid van het forum. Kijken wat ze te vertellen hebben!

Allereerst willen we jullie natuurlijk hartelijk danken voor het meewerken aan dit interview.

Op dit forum hebben we natuurlijk een gezamenlijke passie voor bodybuilding en allerlei andere takken van krachtsport zoals bijvoorbeeld powerlifting. Welke tak van sport heeft jullie voorkeur, en waarom? En wanneer is dit voor jullie begonnen?
Punjab:
Bodybuilding heeft mij altijd het meest bezig gehouden. Wanneer je van ± 59kg afkomt op 1.85m, is kracht voor mij geen doel op zichzelf. Wel was het zwaarder worden en een beter fysiek krijgen een doel. De kracht die je daarmee opbouwt was hieraan ondergeschikt. En verder vind ik de meeste powerlifters gewoon gefaalde bodybuilders (er vanuit gaande dat ze ervoor aan bodybuilding deden), die niet genoeg discipline kunnen opbrengen om hun voeding te allen tijde ook in orde te hebben. Strongmen daarin tegen, die komen er tenminste vooruit dat ze gewoon zo sterk en massief mogelijk willen zijn, ongeacht of die massa vetvrij is of niet. Hoe dan ook, ieder zijn of haar ding. Ik voel me het fijnst bij bodybuilding, de structuur, regelmaat, progressie en voldoening die ik daaruit haal, zou ik uit de andere vormen van kracht training nooit halen. Wie weet denk ik daar over 10 jaar wel anders over en word ik ook een dikke powerlifter ;)

Ik heb toen ik 18 jaar oud was al eens een aantal maanden doorgebracht in de gym. Omdat het mij toen nog ontbrak aan enig discipline en vooral benodigde kennis, om bepaalde doelen te behalen, was dit maar voor korte duur. Sinds 2008 ben ik echt structureel aan de gang gegaan. Pas vanaf 2009 werd dit serieuzer. Inmiddels is het 2017 en bijna 10 jaar later kan ik eindelijk tevreden zijn. Bodybuilding is wat dat betreft meer een marathon dan een sprint, waarbij diegene met de lange adem het verst zullen komen.

HillR:
Voor mij is dat toch wel echt het bodybuilden zelf. Het werken aan je fysiek en uiterlijke vertoning. De hoeveelheid gewicht die ik kan tillen maakt mij niet zo heel erg veel uit. Natuurlijk is het leuk om af en toe een PR neer te zetten, maar ik doe het vooral voor de verandering in de spiegel. Dit komt vooral omdat ik sinds mijn jeugd eigenlijk altijd veel te dik ben geweest, en dat wil ik gewoon nooit weer. Het was ergens in 2012 denk ik dat ik in aanraking kwam met krachttraining. Ik deed vooral cardio omdat ik veel te zwaar was, maar het wilde niet meer. Langzaamaan wat meer machines en ook al eens richting de vrije gewichten als het rustig was. De sfeer in het losse gewichten gedeelte was eigenlijk altijd zo goed dat ik op een gegeven moment alleen nog daar was. Ik kreeg wat tips hier en daar in de gym en was ook al redelijk snel lid van dit forum… Voor ik het wist was ik hooked!

Hoe vaak zijn jullie in de gym te vinden, en trainen jullie ook samen? Hoe zien jullie schema's eruit?

Punjab:
In principe trainen we minimaal 3x per week, soms 4x en heel soms ook maar 2x. Niet door drukte, maar eerder door vermoeidheid, soms moet je gewoon even een stapje terug doen en ik heb geleerd dat dit je groei alleen maar ten goede zal komen.

Afgelopen 3 maanden heb ik vooral FB trainingen gedaan, 3x per week dus. Elk jaar leg ik de focus op een spiergroep waarvan ik vind dat die extra aandacht behoeft, soms 2 spiergroepen. Die geef ik dan dus ook extra aandacht met extra oefeningen en/of extra sets, supersets en dropsets. Zo blijf ik mezelf verbeteren en zo blijft het ook een uitdaging voor me.

Eigenlijk trainen HillR en ik altijd samen, tenminste, we gaan samen naar en samen van de gym. Tijdens de training zijn er niet heel veel oefeningen die we allebei doen, diegene die we wel allebei doen, combineren we dan ook vaak samen met supersets.

Inmiddels is het bulkseizoen weer aangebroken en ga ik proberen nog een klein beetje extra massa te pakken de komende maanden. Inmiddels ben ik wel op een punt gekomen, dat ik niet heel veel zwaarder meer hoef te worden. Qua gewicht is het prima, het is nu key om het VP steeds wat verder te laten zakken, daar zit hem meer de uitdaging tegenwoordig. Voor de komende 6 maanden staat er extra aandacht op het programma voor de benen en de core strength. Ik zal hierbij een split hanteren met oefeningen die voor mij effectief zijn en bovenal; leuk zijn om te doen.

HillR:
We hebben niet echt een vast aantal dagen dat wij naar de sportschool gaan. Normaliter proberen we zo’n 3 á 4 keer per week te gaan en zijn dan eigenlijk altijd samen in de gym te vinden. Echt samen trainen doen we niet, we beginnen in de meeste gevallen wel samen maar trekken vervolgens ons eigen plan. Ik train vooral in supersets en die doen we vaak wel samen. Vooral voor mijn supersets is het handig om dezelfde oefeningen te doen, zodat er niet wordt gezeurd dat ik twee apparaten o.i.d. in beslag neem. Onze gym is nogal druk en het voelt dan vaak ook wat lullig als ik twee plekken bezet houd. Los daarvan cared de helft van de lui daar ook niet en neemt dan gewoon mijn plek over..

Mijn schema bestaat vooral uit waar ik zin in heb. Ik heb momenteel niet echt iets vasts maar doe vaak een fullbody, ik probeer er altijd voor te zorgen dat de spiergroepen tijdens een training allemaal aan bod komen. Ik leg de focus daarbij wel vooral op mijn benen, billen en schouders. Gewoon omdat ik die het leukst vind om te trainen, en omdat mijn benen en billen wel toe zijn aan wat progressie.

cyirdtx.jpg

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

En voeding? Hoe zien jullie schema's eruit? Staan jullie gezellig samen te mealpreppen?

Punjab:
Er zijn zeker jaren geweest waarin ik heel strikt mijn meals, macro's en micro's uitrekende. Hier hoorde inderdaad de nodige mealpreps bij. Vaak deden we dit samen op een zondagochtend voor de week die komen ging. Met de jaren leer je steeds beter je eigen lichaam kennen en moet ik eerlijk bekennen dat ik ook van gemak hou. HillR is daarbij een bijzonder lieve vriendin, die elke ochtend voor mij 15 minuten tot een half uur eerder uit bed gaat, om mijn eten voor de dag te preppen. Dit zijn veelal boterhammen, verse afgebakken broodjes, gebakken eieren, gekookte eieren etc., ook komen er de nodige lekkere dingen bij kijken. Hoe meer HillR kan combineren, hoe leuker ze het vind, dus de inkopen (die ik dan meestal weer doe) moeten vooral heel divers zijn en een ruime keuze bieden. Zo zit er ook een aantal keer per week een lekkere verse smoothy bij (wel in de bulkfase uiteraard).

Bulken betekent voor mij 2-4 boterhammen extra en cutten of recompen betekent voor mij 2-6 boterhammen minder. Zo simpel kan het zijn. Verder haal ik al mijn macro's uit vast voedsel en drink ik ook gewoon cola met suiker. Tijdens de cut vervang ik dit ook door light cola en in combinatie met overal wat minder kcal en carbs ga ik dan als een speer.

Voor mij is de hele lifestyle, alleen vol te houden als het leuk is en niet te moeilijk wordt, dan wel een hele opgave wordt om overal aan te voldoen.

In de avond eet ik vaak aardappels/rijst en HillR meestal alleen vlees en groente. Waarbij we bij het vlees altijd 1 voor HillR en 2 voor Vonk doen. Avonden waarbij er 800gr kipfilet, tartaar of biefstuk weg gekauwd worden zijn ons ook niet vreemd.

Natuurlijk help ik HillR ook met haar maaltijden, we koken wat dat betreft allebei ongeveer evenveel. Tijdens HillR haar prep maak ik lekkere tonijnsalades voor haar, zo komt ze op amper 1000kcal per dag toch nog een beetje de dag door en heeft ze savonds in elk geval nog ruimte om een degelijke maaltijd te eten na het sporten.

HillR:
Haha. That dere voeding... Ik hanteer altijd redelijk strakke voedingsschema's. Ik heb vaak periodes waarin ik de teugels een beetje laat vieren en nog vaker periodes wanneer ik mezelf weer op een zeer strict schema zet waarbij ik alles precies afweeg en bijhoud.

Mijn huidige voedingsschema ziet er zo uit:
Smartbar
Plakjes kipfilet
Tonijn met sla
Tartaar en groente (en soms aardappelen).

Mealpreppen doen we niet samen.. Op de één of andere manier is het zo gegroeid dat Vonk mijn eten maakt als ik weer fanatiek aan het cutten ben en ik prep zijn voeding. Op zich vrij oneerlijk verdeeld gelet op de 4000+ kcal die hij naar binnen werkt, en de 300 kcal die hij voor mij klaarmaakt :roflol: :heart:

Ik sta in de ochtend een half uurtje eerder op om Pun's boterhammen te smeren. Ik vind dat heerlijk om te doen. Ik ben wat dat betreft echt een kleine feeder, aangezien ik zelf niet zoveel "mag" eten, geef ik Pun destemeer :roflol: Ik kook vaak eitjes, of bak een paar eieren met rauwe ham, kaas en italiaanse kruiden. Lekker op een boterham met mayonaise :D

Vaak zorg ik ook dat er naast genoeg variatie in zijn boterhammen bijv. een afgebakken broodje met pulled chicken is, of ik maak als ik wat extra tijd over heb in de avond iets anders lekkers. Gehaktballen (met ei, ketjap en diverse kruiden) die ik dan de volgende dag meegeef op een vers afgebakken broodje.

Daarnaast geef ik 'm nog allerlei carbs on the side mee.. Schepsnoep, protein mars en koekjes.

Nu in de bulk kan ik mij helemaal uitleven met verse smoothies. Die maak ik dan met banaan, vers geperst sinaasappelsap, mango, aardbei en griekse yoghurt (of roomijs......).

Voor mijzelf valt er niet zo veel te preppen:roflol: Als ik niet op een strict dieet zit hoop ik aan het einde van de dag altijd dat er nog wat overgebleven is, zodat ik er nog wat van op kan snaaien :D

Hoe lang zijn jullie al een koppeltje? En hoe zijn jullie bij elkaar gekomen?
Punjab:
Officieel zijn we een (fit)couple sinds 12 juli 2014, maar het bloeide al een tijdje eerder dan dat we het aan de grote klok hebben gehangen. Ik heb HillR hier op DBB leren kennen, ja inderdaad de zoveelste DBB romance :D Na de eerste date was het meteen raak en heb ik een tijd heel veel heen en weer gereden tussen het midden en het noorden van het land. Dat waren lange en vermoeiende dagen, maar zoals ze zeggen, leef je in zulke periodes van de liefde. Enige tijd later is HillR bij mij komen wonen in het midden van het land en sinds een maandje of 5-6 zijn we verhuisd naar een plekje in het zuidoosten van het land. Dat vond ik erg belangrijk, een plek van ons samen, waar zij zich thuis voelt. En niet in een huis waar al meerdere andere vrouwen voor haar hebben gewoond (dit klinkt erger dan het is waarschijnlijk :roflol: )

Ondanks dat we verschillende doelen hebben in de sport en daarbij ook heel verschillende levensstijlen, passen we ontzettend goed bij elkaar. We vullen elkaar aan waar nodig en staan open voor elkaars interesses. Uit het leven willen we allebei hetzelfde; genieten en vooral geen gezeik. Waarschijnlijk 1 van de redenen waarom we beiden niet dicht meer bij huis/familie wonen. Want met alle respect, hoeveel je ook om je familie geeft; ze staan garant voor gezeik :o Nu kunnen we het opzoeken wanneer we willen, al valt dat niet altijd in even goede aarde natuurlijk, maar we zijn op deze wereld voor ons eigen geluk en niet om iedereen om ons heen gelukkig te maken, als je dat als doel hebt in het leven zul je enkel keihard falen en zelf diep ongelukkig worden. Eerlijk gezegd is het al bijzonder genoeg dat HillR en ik elkaar gelukkig maken :heart: Ik ben absoluut geen makkelijke kerel, dus ik koester dat enorm!

HillR:
Inmiddels precies 3 jaar, 2 maand en 14 dagen :heart: (bedankt google :o)

Wij hebben ons samen zijn inderdaad te danken aan DBB :D In de tijd dat er nog karma was! Pun probeerde hier altijd anoniem te blijven en ik vond dat het hoog tijd was dat ik een keertje het gezicht zag die bij Vonk hoorde.. Uiteindelijk met mijn detectiveskills zijn facebook achterhaald en toen zijn we aan de praat geraakt, gedate en toen is hij (gelukkig!!) nooit meer weggegaan :D

Wat heeft al dat getrain jullie tot nu toe opgeleverd? Hoe is de progressie sinds jullie begonnen zijn?

Punjab:
Tot mijn 25e heb ik eigenlijk altijd het lichaam gehad van een 14 jarige puber. Zelfs tot op de dag van vandaag is een volle baard nog steeds niet aan de orde. Onvoorstelbaar maar waar, zal iets met genetics zijn.. Op een laag VP (rond de 10%) zonder zichtbare abs en op 1.85m lengte was ik een ekte ecto, een beetje skinny fat dus. Al is dat nog iets overdreven, want echt veel vet had ik niet, het was meer dat ik gewoon geen buikspieren had :roflol:

Begonnen op pak em beet 59kg en inmiddels bijna 2x zo zwaar op een respectabel VP welke schommelt tussen de 10-12%. Gezien mijn leeftijd (34) zeker geen slechte prestatie (al zeg ik het zelf).

Maar extra gewicht en een beter fysiek is enkel maar de buitenkant. Ik ben oorspronkelijk gaan trainen omdat ik wat wilde doen aan mijn zelfverzekerdheid, of liever gezegd het gebrek daaraan. Evenredig aan het lichaam van een jong adolescent, had ik ook het zelfvertrouwen van een pubermeisje. En daar was ik klaar mee, ik moest en zou daar iets aan veranderen. Zo gezegd zo gedaan, weliswaar met heel veel vallen en opstaan. Uiteindelijk denk ik dat iedereen daar kan komen waar hij/zij wil komen, jong of oud, dik of dun. Je moet het echt willen en je mindset, levensstijl en de manier waarop je naar jezelf kijkt gaan aanpakken. Zorg er daarnaast voor dat je het leuk blijft vinden, zodat je het vol kunt blijven houden. Zelfs dan heb je nog betere en mindere periodes, zolang je maar vol blijft houden en jezelf blijft herpakken. Als je dat met onze sport kunt, dan kun je dat weerspiegelen in heel veel dingen in het leven. Het zal je verder brengen, bouwt karakter en zorgt ervoor dat je altijd op jezelf kunt terugvallen en vertrouwen.

Gewicht is maar een cijfertje, eveneens je lengte en eveneens je leeftijd. Onze sport kan je zoveel meer brengen dan alleen maar een uiterlijk waar menigeen van droomt.

Dus een lang verhaal kort; een groot deel van wie ik nu ben, daar heeft bodybuilding een groot aandeel in gehad :cool:

HillR:
Naast dat het heel wat scheve blikken oplevert dat je als vrouw aan "bodybuilding" doet heb ik er ook veel positiefs aan over gehouden. Ik ben een stuk zelfverzekerder en ik voel me eindelijk "goed" in mijn lijf. Ik weet inmiddels hoe mijn lijf werkt en wat trainen/eten voor mij kan doen.

Mijn progressie gaat met vallen en opstaan! Ik ben door al dat getrain zo'n 15kg vet afgevallen en ik heb toch ook wel aardig wat spier gegained. Wat dat betreft ben ik blij dat ik van dat meisje van 1.50cm met zwaar overgewicht (75kg) af ben.

De meeste progressie heb ik wel gemaakt sinds ik Pun heb leren kennen, hij helpt en ondersteunt mij waar nodig en weet me altijd te motiveren. Hij is ook altijd eerlijk over mijn fysiek en zegt regelmatig "Zou je dat nou wel doen" als ik onze vreetla heeeeel voorzichtig open trek.

Dit jaar was mijn beste jaar, mede dankzij DBB, en dan met name de contest. Ik heb voor het eerst in mijn leven abs gehad en ik durf wel met zekerheid te stellen dat ik op mijn laagste vetpercentage ooit stond. Vlak na de contest gingen we op vakantie, dus die abs zijn weer weg :roflol: Maar daar ligt juist voor mij de uitdaging. Nu was de contest wel ontzettend afzien, ik heb nog nooit zo'n lange tijd zo laag in kcal gezeten. Toen het einde naderde werd het ook steeds moeilijker volhouden. Maar dan heb je tenminste een doel.

Ik ben een eeuwige binger. Ik val af tot een fysiek waarop ik redelijk tevreden ben, hou dat even vast en vind daarna dat ik lekker eten verdiend heb. En zo begint het weer van voor af aan :P. Maar ik laat het in ieder geval nooit weer zo ver komen als voorheen.

vpi6AmG.jpg


En wat zijn nu de plannen voor de toekomst? Hebben jullie wedstrijdambities, of andere doelen?

Punjab:
Gezeik ontwijken en genieten :D

Nee zonder gekheid, hele speciale doelen heb ik niet. Elk jaar focus ik me op bepaalde dingen, na mijn hernia van vorig jaar heb ik sowieso een andere kijk op de sport, onze hobby, gekregen. Daarbij wordt je ook langzaam steeds wat ouder en daardoor verschuiven de interesses vaak ook wel een beetje. Dat wil niet zeggen dat ik niet nog steeds elke training volgas ga, in tegendeel. Maar het hele stricte, het perse moeten, het jezelf willen bewijzen (voor jezelf, voor anderen etc.), dat is gelukkig wat minder. Daardoor geniet ik ook meer en heb ik ook nog steeds ontzettend veel plezier in de sport. Je blijft altijd je grenzen verleggen, hierdoor maak je vorderingen zowel fysiek als mentaal.

Wedstrijdambities heb ik nooit gehad, wellicht dat ik nog eens mee doe aan de DBB contest, gewoon omdat het kan en het toch een extra dimensie geeft aan de sport. Maar balls out gaan voor een contest, waarbij een jury gaat oordelen of ik waardig genoeg ben, nee dat stadium ben ik persoonlijk voorbij. Al begrijp ik heel goed dat het voor velen die deze wens wel koesteren een ontzettend toffe weg is om te bewandelen. Ik zou er persoonlijk niet zoveel voor willen laten, bovenal hou ik van het leven. Dus een feestje hier en daar, een drankje en een hapje zijn voor mij net zo belangrijk als zoveel dingen in mijn leven. Voor een echte contest zul je toch zeker jarenlang tot het gaatje moeten gaan, althans zo perfectionistisch ben ik helaas aangelegd. En dat is mij toch een stap te ver, voor de voldoening die je er m.i. niet evenredig voor terugkrijgt.

Doel op dit moment is na 10 jaar als IT Manager in dienst te zijn, nu ook eens wat papiertjes ga halen die hier goed bij aansluiten. Voor mij een enorme uitdaging, want ik heb echt een enorme haat aan dingen die moeten. Dit was weliswaar een vrijwillige keus, maar ik heb er nu alweer spijt van :roflol: Anyway, net als in de sport, zal ik toch doorzetten en deze vervelende route bewandelen. Ik weet zeker dat wanneer het gelukt is, ik er geen spijt meer van heb :engel:

(Hopelijk begint HillR nu niet over kinderen in haar toekomstverhaal, of over trouwen enzo :roflol:)

HillR:
Plannen voor de toekomst?! Huisje boompje beestje toch Vonk :heart:

Nee hoor, voor het geval hij een hartverzakking krijgt als hij dat leest. We hebben al een huisje, ook twee verschrikkelijke bomen in de voortuin en al 4 beestjes. Ik ben helemaal tevreden :P

Ik heb nooit wedstrijdambities gehad eerlijk gezegd. Lijkt me echt helemaal niets om gekeurd te worden op zo'n podium. Ik vond de contest wat dat betreft al doodeng en heb nog best wel even getwijfeld om wel of niet foto's in te leveren. Het idee dat je in het middelpunt staat is niet heel erg aan mij besteed. Daarnaast zou ik al dat harde werk nooit kunnen en willen leveren. Als je de meeste verhalen leest van wedstrijdervaringen e.d. was het allemaal heel zwaar en raakt vrijwel iedereen in een diep dal daarna. Mij niet gezien.

Echt behoorlijke doelen heb ik ook niet. Ik wil graag nog wat spiermassa aanzetten en ik zou ooit wel eens op een (voor mij zelf) respectabel vetpercentage aan willen komen en daar blijven. Maar dat daar blijven heb ik nogal moeite mee. Maar wie weet, komt dat ooit!

Verder gewoon lekker genieten van het sporten en bovenal het leven.

Wel zou ik heel graag nog eens mee doen aan een contest hier op DBB, als er genoeg animo is ben ik zeker van de partij. Ik heb zoveel geleerd, en ben zo veel verder gekomen dan in al die cut periodes daarvoor dat het zeker de moeite waard is om zo'n stok achter de deur te hebben. Ik had met de contest ook het idee dat DBB weer iets aan het opleven was qua community, dat vond ik zelf erg leuk.

Ik heb genoeg punten meegekregen om aan te werken, met name mijn benen en natuurlijk het vetpercentage. En wie weet bemachtig ik dan eens de eerste plaats! Dat zou natuurlijk wel tof zijn.

Wat leer je dan zoal van het meedoen aan de DBB Contest? Waarom zou een lid moeten overwegen hieraan mee te doen?

HillR:
Eigenlijk is het een schande dat er zo weinig animo is voor de DBB contest, zeker gelet op het werk wat hier in wordt gestoken door de moderators en de prijzen die beschikbaar worden gesteld door de sponsors.

Ik vind het zelf dan ook echt ontzettend jammer dat de opkomst zo laag is/was. Als ik terugkijk naar de vrouwencontest van jaren geleden was er een veel grotere opkomst. Ik begrijp niet zo goed wat mensen nu tegenhoudt om mee te doen.

Anyway, ik heb mezelf en mijn lijf echt vele malen beter leren kennen. Ik weet nu zo ongeveer hoe diep ik moet gaan (ik had bijvoorbeeld al heel wat eerder moeten beginnen met het verlagen van mijn vetpercentage, ipv op het laatste moment toch maar meedoen en het in 8 weken zien te klaren, dat was gewoon iets te laat), wat ik moet doen en laten om enigszins een voor mijzelf "contestwaardig" fysiek te krijgen. Het loggen helpt jezelf te leren kennen en de tips die je krijgt van anderen wanneer nodig helpen je weer vooruit op het moment dat het iets minder gaat, of wanneer je er even niet uit komt. Dat alles kan ook bij gewoon loggen, maar door de deadline, door het "wedstrijdgevoel" geef je toch meer dan wanneer je het allemaal maar doet "voor de lol". Tijdens de contest waren mijn benen en billen voor mij het belangrijkste punt. Ik heb altijd al goeie biceps gehad en mijn taille is ook best okay. Ik heb bijvoorbeeld geleerd om beter te poseren en hoe mijn benen het beste uitkomen (overigens pas enkele dagen na het inleveren van de foto's :roflol: ). Maar wat alles betreft is de contest voor mij echt een hele verkenning van mijzelf geweest. Hoe ver kun je gaan en wat bereik je daar mee?

Ik denk dat het voor velen een goede voorbereiding zou zijn mochten ze bijvoorbeeld twijfelen eens aan een wedstrijd mee te gaan doen. Als je een beetje competitief bent en echt wilt is dit de uitgelezen kans om jezelf eens te bewijzen, kijken wat je kunt, hoe dat gaat en wat je er allemaal voor moet doen en laten.

Vooral vrouwen (no offense mannen, maar voor vrouwen is het wel een stukje zwaarder om en spiermassa aan te zetten/te behouden en op laag vetpercentage te eindigen) zouden moeten overwegen mee te doen aan de contest, voor zichzelf. Ik had nooit gedacht dat ik er uit kon halen wat ik er uit heb gehaald. De drive die je tijdens zo'n wedstrijdje krijgt, de hulp en de veranderingen in die periode zijn zo leuk en zo ontzettend motiverend. Ik denk niet dat ik eerder in mijn "bodybuildingcarriere" zo gemotiveerd ben geweest om een bepaald eindresultaat neer te zetten.

Naast het hele lichamelijke gedeelte heb ik ook op psychisch vlak mezelf beter leren kennen. Voor langere tijd dusdanig fanatiek sporten, gewoon blijven werken, extra cardio, laag in calorien en carbs is eigenlijk best wel een aanslag. Het was best moeilijk om alles in goede banen te blijven leiden en op elk vlak gewoon te blijven scoren. Ik heb zeker geleerd om alles in balans proberen te houden, ging niet altijd even goed, maar ik weet nu wel beter hoe ik daar mee om zou moeten gaan.

De hele contest is gewoon één groot leerproces wat dat betreft.

We zitten natuurlijk allen op dit forum omdat we krachttraining leuk vinden, omdat we een bepaald doel en fysiek nastreven, de DBB contest helpt daarmee. In die periode kom je er achter of je doelen wel realistisch zijn, of dit wel echt je doel is en of je alles op alles kunt zetten om dat doel te bereiken. Daarnaast is het gewoon supermotiverend om dat doel te bereiken door middel van een contest!

Dus, voortaan alle leden MEEDOEN!

YwP7tVa.jpg


Hebben jullie ook voorbeelden binnen de sport (of daarbuiten)?

HillR:
Pfoe.. Echte voorbeelden heb ik niet.

Ik vind Michelle Lewin wel echt een mooie vrouw en zij heeft wel een fysiek waar ik zonder twijfelen mee zou ruilen. Haar zou ik een voorbeeld kunnen noemen. Ik denk dat je je als vrouw zijnde al gauw meet met andere vrouwen en dat wil ik liever niet. Ik wil er zelf goed uit zien, niet "lijken op" ofzo.

Dana Linn Bailey vind ik erg leuk om te volgen, erg tof mens en ze is zo lekker "gewoon" en natuurlijk een buitengewoon goed fysiek. Zo'n fysiek gaat mij echter wat te ver.

Verder volg ik niet echt mensen in die scene. In het begin wel heel veel gedaan, maar zij leven voor de sport en hebben daar ook een passend fysiek bij. Ik vond dat altijd maar frustrerend dat zij zo'n goed fysiek hebben en ik er nog (lang) niet ben, dus ik ben gestopt met het vele kijken naar anderen :D

Punjab:
Qua fysiek zijn er een aantal waar ik bewondering voor heb. Ook al ben ik mij bewust van het feit dat hun bouw puur genetisch bepaald is, zou ik graag meer van zulke types zien. Het hele IFBB vind ik 1 grote farce, het draait daar al jaren niet meer om esthetiek, maar om vriendjespolitiek. En dan heb ik het nog niet eens over de lichamen die men daar tentoonstelt. Dat heeft niets meer met bodybuilding te maken, dat is je lichaam tot waanzin drijven en is buiten alle proporties. Goed genoeg azijn gepist..


c2b4fa00385799d7e29d2e07abdd05de.jpg


tumblr_n3olv5AR3V1rs4ej4o1_500.jpg



Ik denk dat mensen er versteld van staan wat er voor nodig is om zulke lichamen te creëren en vooral te kunnen behouden. Natuurlijk komen hier allerhande middelen bij kijken, maar de discipline in alle aspecten van de sport stralen van deze fysieken af. En ja ze zullen stuk voor stuk genetisch bevoorrecht zijn.

Dit zijn overigens maar voorbeelden van fysieken die ik mooi vind, zo zijn er nog meerdere te bedenken natuurlijk.

Als jullie nu een top 3 mogen maken van do's en don'ts voor beginners in de sport, hoe zou dit er dan uit zien?

Punjab:

Laten we beginnen met de Do's:
1. Zorg ervoor dat je het leuk vind, varieer in oefeningen, voeding en probeer vooral heel veel nieuwe dingen! Als je iets niet leuk vind, laat het dan vooral links liggen. Zo ga je het langer / makkelijker volhouden. Dit geldt natuurlijk ook voor voeding. Ga niet elke avond een bak franse zure kwark naar binnen zitten werken, als je al moet kokhalzen bij de gedachte eraan. Probeer voeding te zoeken die je lekker vindt en pas deze in je dagelijkse routine. Ook dan zul je het langer volhouden en leuk blijven vinden.
2. Neem niet zomaar alles aan van iemand die al verder is in de sport dan jij. Ga zelf op onderzoek uit en ontdek wat voor jou goed werkt. Het ene lichaam is het andere niet en wat voor persoon X goed werkt, kan voor persoon Y misschien wel heel nadelig zijn door bijvoorbeeld de bouw van het lichaam.
3. Gun jezelf de tijd, maar probeer wel altijd tot het uiterste te gaan, waarbij je te allen tijde goed naar je lichaam blijft luisteren. Niemand sport 365 dagen lang, 7 dagen in de week. We zijn geen machines. En je raakt ook niet al je spiermassa kwijt als je een keer 1 of 2 weken niet naar de gym gaat. Dus gun jezelf ook die rust, die net zo belangrijk is als de belasting in de sportschool en de voeding op je bord. Gun jezelf ook de ruimte om fouten te maken, iedereen moest ergens beginnen en iedereen maakt fouten. Zelfs na tientallen jaren zul en kun je niet alles weten.

Don'ts:
1. Grijp niet meteen naar de middelen omdat het niet snel genoeg gaat. Probeer echt minimaal een jaar of 2 gedisciplineerd met je voeding, rust en het sporten om te gaan. Je hebt er niks aan wanner je jouw lichaam nog niet kent en als een huisvrouw als een soort van jojo met je gewicht omgaat. (sorry dames, zeker niet denigrerend bedoeld :o )
2. Geloof niemand en probeer alles zelf. Met de tijd leer je welke personen je echt verder proberen te helpen, in plaats van perse hun mening op te dringen, omdat EGO.
3. Twijfel niet aan jezelf; je veerkracht, doorzettingsvermogen en je lichaam. Je bent tot alles in staat, zoek hiervoor naar de juiste mindset. Los van blessures en genetisch bepaalde maxima, zitten alle beperkingen tussen je oren.

Als je terug kijkt op je eigen 'loopbaan' in de sport, wat had je dan anders gedaan?
Punjab:
Ik denk niet dat ik heel veel anders zou hebben gedaan. Het is altijd makkelijk lullen achteraf. Wel zou ik vroeger zijn begonnen en niet pas op mijn 25e. Ook had ik eerder moeten pushen bij de specialisten voor een operatie om mijn hernia te verwijderen. Uiteindelijk heb ik zo'n 10 weken kreupel gelopen en doordat de zenuw in mijn onderrug te lang in de verdrukking heeft gezeten, heb ik weinig tot geen gevoel meer aan de buitenkant van mijn rechtervoet. Geen ramp, maar ik merk wel dat het soms met stabiliteit en coördinatie wat minder is dan het voorheen was. Maar ook hier weer; achteraf is makkelijk gezegd.

Verder heb ik nergens spijt van geloof ik.. :engel:

HillR:
Moeilijk, ik denk niet dat ik iets anders zou hebben gedaan, het kan toch al niet meer en ik ben op zich best tevreden. Natuurlijk had ik me niet zo dik moeten eten, maar dat was voor de sport. Ik had ook eerder kunnen beginnen.. Maarja. Verder heb ik door al het vallen en opstaan, het aankomen en afvallen, de hele fanatieke periodes en de minder fanatieke periodes veel geleerd en dat heeft me gebracht tot op het punt waar ik nu sta.

Waar ik nog altijd mee kamp is het eeuwige bingen. De superstricte periodes opgevolgd door periodes waarin ik mij redelijk te buiten ga aan eten en de progressie weer enigszins teniet doe. Maar in al die tijd heb ik nog nooit een manier gevonden om daar heel veel beter mee om te gaan. Ik kan mezelf inmiddels wel eerder een halt toe roepen, maar ik denk niet dat ik die eeuwige fatty in mij kan verdringen.. :roflol:

Natuurlijk zou ik kunnen zeggen dat dat is wat ik anders zou hebben gedaan, maar ik doe dat nog steeds niet anders, dus dat is gewoon niet realistisch.

Het blijft toch vallen en opstaan, de eeuwige progressie die je kunt maken maakt de sport juist zo leuk, steeds je doel weer een beetje aanpassen en een beetje verder komen dan je bent.

Wat doen jullie in het dagelijks leven? Wat voor baan hebben jullie, en wat doen jullie zoal buiten het trainen?

Punjab:
Ik ben sinds 10 jaar werkzaam als IT Manager voor een van de grootste Private Label bedrijven in NL. Wereldwijd zo'n 250 FTE en present in diverse landen in Azië en Europa.

Ieder weekend waarin we "niets" te doen hebben is er 1 die we vieren :D Verplichtingen zoals verjaardagen etc., zijn we allebei niet zo van, maar het hoort erbij of zo. Familiebanden zijn belangrijk, maar dat zijn Winterbanden ook ;)

In de zomer hang ik vaak de festivalbodybuilder uit en in de overige tijd van het jaar, de resterende 10 maanden dus :o zijn we af en toe op een mooi feestje te vinden. Soms Hardcore, soms Techno, qua smaak zijn we redelijk breed, maar het mag wel rollen en ook zijn duistere kanten hebben.

Daarnaast fotografeer ik graag, landschappen, portretten, maar ook vogeltjes.. Ja echt, ook vogeltjes :haha: Roofvogels hebben de meeste interesse, maar ook van kleine bijzondere vogeltjes kan ik bijzonder genieten. Het gaat uiteindelijk niet eens om de foto's en het eindresultaat. Want van de ruim 50.000 foto's die ik heb gemaakt van vogels, zijn er wellicht nog geen 25 die voldoen aan mijn eisen. Die foto's zijn dan ook wel bijzonder en afdruk waardig, maar verder doe je er weinig mee. Het gaat meer om het op pad zijn in de natuur, het om je heen kijken, het in je opnemen en het beleven ervan. Even weg van de drukte op het werk en het alledaagse leven. Het heeft gewoon iets dat mij intense rust geeft, ondanks dat het goed op de plaat zetten van bijvoorbeeld een Goudhaantje (Europa's kleinste vogeltje), die enorm lijdt aan ADHD en "ik spring graag, want ik kan niet stilzitten", een enorm stressvolle aangelegenheid kan zijn (srsly :D), is het voor mij ultieme ontspanning.

Verder ben ik bezig mijn horizon te verbreden op het gebied van IT en hier wat Microsoftcertificaten te bemachtigen. Iets waar veel tijd en energie in gaat zitten, hopelijk zal het de moeite waard zijn, want ik heb een enorme hekel aan binnen de lijntjes kleuren, als er nog niet bekend is hoe de lijntjes zullen gaan lopen.

En natuurlijk gaan we graag regelmatig een hapje eten ergens, een drankje doen op het terras, wandelen, mountainbiken (zouden we vaker moeten doen :o), schaatsen (als de winter het toelaat) etc.

Alle tijd die over blijft besteden we hangend in tuigjes en verkleed in pakjes (:roflol: grapje), gaat voornamelijk naar Netflix/HBO/Videoland series. We volgen er veel te veel en in de weekenden waar we niks te doen hebben bingen we zo hele seizoenen weg.

HillR:
Ik werk fulltime op een advocatenkantoor en ondersteun hierbij twee advocaten. Ik werk voornamelijk op het gebied van letselschade en een klein beetje familierecht, arbeidsrecht, verbintenissenrecht e.d.

Ik zit dus eigenlijk hele dagen in de verkeersongevallen en medische fouten. Alleen voor slachtoffers overigens. Erg interessant, maar ook ingewikkeld! De meeste mensen kennen schadevergoedingen van tv. Miljoenen euro's van de verzekeraar van de MacDonalds omdat er een haar in de hamburger zat! Graag zouden de mensen willen dat het hier ook zo werkt... probeer ze dat maar eens aan het verstand te krijgen.

Immateriële schade (dus het geld dat je krijgt voor de derving van je levensvreugde) kent in Nederland niet zulke proporties. Daar moet je eigenlijk echt blij moet zijn dat je een paar duizend euro's krijgt. Terwijl de mensen verwachten dat ze nooit weer hoeven te werken.. In Nederland is het zo dat je je materiële schade (medische kosten, verlies aan arbeidsvermogen e.d.) vergoed krijgt, maar dat je dit wel heel erg goed moet onderbouwen. Overal moet een onderbouwing voor gegeven worden en je krijgt dan precies uitbetaald wat je toekomt en geen cent meer.

Verder zitten overal richtlijnen aan gebonden. Per invaliditeitspercentage heb je recht op een x bedrag aan smartengeld. Terwijl de meeste mensen (natuurlijk en ook terecht in vele gevallen) vinden dat ze recht hebben op veel meer geld. Nu zitten daar wel marges in en kun je het ver oprekken. Mijn werkgever is heel goed in zijn werk. Dat is wel erg leuk om te zien. Hij weet de verzekeraars altijd tot het uiterste te drijven.

Door de week zijn we dus vooral op het werk te vinden, daarnaast in de gym en vervolgens thuis bij onze 4 babies :heart: :roflol: Work, train, eat sleep and repeat. De weekenden zijn vaak opgevuld met verplichtingen voor en door familie / vrienden. Zo wisselen we de verplichtingen wat af met pleziertjes (en netflix).

In de zomer bestaan die vooral uit terrasjes, festivals, BBQ'n, mountainbiken en zon zee en strand. In de winter, nog meer netflix, brandend hout in de houtkachel, weekendjes weg waar mogelijk en lekker veel winkelen en uit eten. En hier en daar een nachtje techno / hardcore. Ik zelf ben meer weg van House, maar de laatste goede house die ik gehoord heb dateert uit 2014, het jaar waarin Pun en ik elkaar leerden kennen en we vrijwel elk weekend stonden te housen, en sindsdien heb ik mijn horizon wat verbreed richting techno. Hardcore kan ik tot op zekere hoogte waarderen, maar dat is meer omdat Pun daar echt van kan genieten, daar geniet ik dan weer van.

Ik ben wat dat betreft wel meer een mooi weer festivaller, ik ben niet zo van de nachtelijke escapades, dan wil ik eigenlijk gewoon slapen :P maar soms moet je jezelf opofferen hè....

Verder ben ik natuurlijk maar een rustig meisje uit een klein dorp in Friesland. Ik ben al gelukkig met de kleine dingen en hoef niet zoveel persé, met bijvoorbeeld epic regen buiten, lekker warm binnen zit met Vonk :heart: en de katten op de bank. Chippie erbij (go away inner fatty!), malibu'tje.. en dan een goede serie in één keer achter elkaar wegkijken.

Z6oJKtv.jpg


Een veelbesproken onderwerp op het forum en binnen de sport is het gebruik van anabole steroiden. Wat is jullie visie hierop?

Punjab:
Inderdaad een veelbesproken en ook weinig begrepen onderwerp dat enorm diep geworteld is in de wereld van het bodybuilden.

Een van de belangrijkste adviezen die ik hiervoor zou kunnen geven is om jezelf af te vragen of je echt toe bent aan deze stap. Het gaat hier niet alleen maar om het vergroten van je spieren tot boven je natuurlijke grenzen, maar wat veel vergeten wordt is het psychologische aspect (hetgeen ook een reden voor je kan zijn om het juist te overwegen).

Wanneer je de begint aan Androgene Anabole Steroiden (kort: AAS), is het belangrijk dat je jezelf niet alleen bewust bent van de fysieke risico's die je hiermee creëert, maar ook van de psychologische aspecten die erbij komen kijken. AAS zijn (veelal synthetisch vervaardigde) hormonen en vaak een afgeleide van het in ieder mens van nature aanwezige hormoon Testosteron. In ieder lichaam bestaat er een balans tussen diverse hormonen, deze hormonen zorgen ervoor dat je bijvoorbeeld wel of niet vruchtbaar bent, of dat je wel of niet een kort lontje hebt, of dat je wel of niet gevoelig bent voor depressies. Op het moment dat je exogeen (van buitenaf) hormonen gaat toedienen, ga je die natuurlijke balans van heel veel hormonen verstoren. Los gezien van de hele extreme gevallen, waarbij genetische aanleg kan zorgen voor een psychose of erger, is het niet onwaarschijnlijk dat je door het toedienen van deze hormonen (al dan niet tijdelijk) zult veranderen in je doen en laten. Je persoonlijkheid en je karakter kunnen door de verandering van de hormoonhuishouding van een klein beetje, tot zeer ernstig veranderen.

Waarom begin ik hierover en niet over het feit dat AAS enorm verslavend kunnen zijn en allerlei risico's met zich meebrengen ten aanzien van je gezondheid? Omdat deze laatste aspecten al heel veel besproken zijn en worden, ook hier op bodybuilding.nl. En omdat ik vind dat er maar weinig gesproken worden over de psychologische effecten die AAS teweeg kunnen brengen.

Zeker als je een vriendin, vrouw of zelfs kinderen hebt, of wanneer je een zeer verantwoordelijke baan hebt en bijvoorbeeld een team van mensen aanstuurt. Vergis je niet in de effecten die AAS kunnen hebben op je psyche. Doe daar ook onderzoek naar, alvorens je de keuze maakt om het wel of niet te doen.

Zoals met alles in deze sport, geldt ook hier; wees leergierig en neem van niemand wat aan. (Het stukje "probeer alles" laat ik hier bewust even weg :p)

Eerder gaf ik aan dat juist het psychologische aspect een extra reden kan zijn om wel AAS te gaan gebruiken. Iemand die van nature met een lager (dan gemiddeld, voor gezond aangenomen) testosteron niveau, kan hierdoor allerlei klachten ondervinden. (Ga hier ook vooral niet een anamnese op jezelf toepassen aan de hand van symptomen die je al dan niet subjectief geconstateerd hebt, maar laat je bloed hiervoor checken, mocht je hier meer over willen weten). Die klachten kunnen variëren van hevige angsten, paniekstoornissen, depressie en pleinvrees, tot het zijn van extreem introvert en/of verlegen. (Het is overigens niet zo dat al deze klachten altijd alleen maar veroorzaakt worden door een te laag testosteron niveau). Je zou zeggen, dan zou die persoon toch prima op TRT kunnen gaan, om deze problemen te verhelpen? Jazeker, ik zeg ook niet dat iedereen die ergens last van heeft dan maar aan de AAS zou moeten gaan en meteen flink moet gaan kuren. Ik geef alleen aan, dat er meerdere redenen kunnen zijn, waarom iemand ervoor kiest om AAS te gaan gebruiken en dat deze keuze niet altijd alleen maar met fysiek vertoon en/of esthetiek te maken hoeven hebben.

Iedereen moet overigens verder zelf weten of hij/zij wel of niet AAS gebruikt. Ik zou daar nooit iemand om veroordelen, al heb ik wel een sterke mening over mensen die maar gewoon doen, zonder dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Dat geld overigens ook voor allerhande drugs en zelfs de uitvoering van oefeningen. Allen kunnen ze kwaad, als je niet weet wat je aan het doen bent.

Kijk altijd eerst naar jezelf, voordat je een ander veroordeeld, zeker als je er het fijne niet van weet. Als bodybuilders zijn we als geen ander bekend met de welbekende hokjes, voorkom dat je zelf ook een soort paskamer van de bodybuild wereld wordt.

NB: ik kan het hier uren over hebben, maar heb bewust maar 1 deel uitgelicht, waarvan ik denk dat het te weinig wordt belicht.

HillR:
Ik denk dat iedereen lekker moet doen wat ze willen mits ze zich goed voorbereiden, inlezen en weten waar ze aan beginnen.

Ik denk ook dat teveel sporters te snel grijpen naar middelen omdat ze een bepaald fysiek voor ogen hebben en dit het liefst gisteren behalen. Je ziet dat er mede door de hele "fithappening" steeds meer gebruikt wordt. Dat vind ik jammer.

Desalniettemin vind ik dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of ze die stap al dan niet willen nemen en zal ik de laatste zijn die iemand daarover veroordeelt. Ik vind het wel jammer dat het nog altijd zo'n taboe is. En dat is met name dan voor vrouwen zo. Dit is niet alleen met het oog op AAS maar sowieso bodybuilding als vrouw heeft op velen nog het effect dat de mond open valt en er gezegd wordt "Je gaat toch niet mannelijk worden hé!?" "Al die spieren is niet mooi voor een vrouw hoor!!" "Gebruik je dan ook annabowlen?!".

Gelukkig wordt dat al wel wat minder, maar ik ervaar het nog regelmatig. Ik hoef de foto's van de contest niet op mijn facebook te plaatsen bijvoorbeeld. Ik krijg dan alleen maar allerlei ongewenste reacties over dat ze het "too much" vinden en nog meer van dat soort narigheid. Ik blijf het storend vinden dat nu ik deze passie heb gevonden mensen in mijn omgeving menen dat ze daar alles over mogen zeggen. Maar toen ik nog een dikzak was, met zwaar overgewicht kreeg ik reacties als "Mooie foto!". Niemand zei daarop van "Joh, zou je niet eens stoppen met eten?". Maar nu mogen ze wel zeggen "Goh, nu is het toch wel mooi genoeg geweest, dit is niet vrouwelijk meer hoor?".

Het is jammer dat er nog altijd zoveel vooroordelen zijn over bodybuilding. Ondanks dat AAS een groot onderdeel is van de bodybuildingscene, betekent dit niet dat het er onlosmakelijk mee is verbonden en dat het hand in hand gaat. Zeker niet voor vrouwen.

Er is nog altijd heel veel onwetendheid bij gebruikers maar ook bij buitenstaanders. Daar irriteer ik me wel eens aan.

Je hebt maar één lijf, wees er zuinig op.

Naar welke leden moeten beginners nu luisteren hier op het forum, en waarom?

Punjab:
Dat ligt er helemaal aan natuurlijk, wat zijn je doelen?

Als je wilt leren hoe je oefeningen goed moet doen, dan zou ik 3XL aanraden, ondanks dat die nog weleens star vasthoudt aan zijn eigen mening, zit er een enorme bak aan kennis in. Dus prik een beetje door die ogenschijnlijke arrogantie heen en doe er je voordeel mee.

Wanneer je wil weten hoe je een ekte baardmans wordt, met dito persoonlijkheid, dan kun je goed terecht bij Sanca Saxon. Hou het wel strikt en alleen bij de baard, want voor je het weet moet je ook 7 weken rusten en kun je alleen nog maar trainen als een meisje.

Op het moment dat je echt een stukje hardcore dedication wilt implementeren in je waarschijnlijk tot nog toe lakse leventje, klop dan even aan bij Pillz. Er is niemand op dit forum zo dedicated als hij dat kan, daarnaast is deze allemansvriend nooit te beroerd om je in de goede richting te wijzen!

Als je een vrouw bent en het bodybuilden toch niets voor je blijkt te zijn en meer de powerlifting kant op wil gaan, dan heeft Natty87 tips te over. Zij weet er alles van en is ondanks dat ze aan de verkeerde kant van de lijn terecht gekomen is, geen dikke powerlifster geworden, dus ze weet waar ze mee bezig is.

Heb je altijd al willen weten hoe je 14 jarige meisjes moet hosselen in je VW Polo, of in de Toyota van je moeder? En sta je graag in de schijnwerpers bij de lokale arm der wet? Stuur dan even een PB naar I Xyzyx I - Hij kan je ongetwijfeld de fijne kneepjes van dit vak leren.

Zoek je juridisch advies? Schroom dan niet om HillR even om hulp te vragen. Ze is al jaren actief in het Juridische circuit en kan je met allerhande rechtsvragen te woord staan. Oh en als ze zegt, dat jij je beter kunt beroepen op je zwijgrecht, luister dan gewoon, het is voor je eigen bestwil!

Maar misschien ben je opzoek naar die ene Pro Bodybuilder, maar kan je niet meer op zijn of haar naam komen. RFFNCK kent ze allemaal, stuk voor stuk, uit het hoofd!

Wellicht ben je op zoek naar advies over het gebruik van AAS, dan moet je hopen dat je geluk hebt, want iemand die hier enorm veel vanaf weet is tegenwoordig een wat minder vaak geziene gast. Big Cat , maar ook zeker Galen kunnen je vanuit de wetenschap een goed onderbouwd advies geven. Wil je wat minder medische termen, dan kun je het beste gewoon even goed lezen in het Anabolen forum en daar je vraag stellen. Er zitten genoeg "ervaringsdeskundigen" die bereid zijn om je te helpen.

Oh hier nog even op inhakend, mocht je nou echt verlegen zitten om een antwoord, waarvan je daadwerkelijk ieder woord moet googelen, dan moet je Galen even vragen hoe Androgene Anabole Steroiden nu eigenlijk werken.

Als je overhoop ligt met je hormonen, maakt niet uit welke.. En je zou er eens een andere / frisse kijk op willen hebben? Check dan even Cools zijn topics, neem echter niet alles direct aan voor waar, wees kritisch. Als je een beetje tussen de regels door kunt lezen, kun je heel veel hebben aan deze levende encyclopedie.

Zoek je iemand om mee te praten over de wereldproblematiek, Noord Korea, Donald Trump of misschien wel de immigratieproblemen? Dan kun je prima terecht bij Arminius, Stephen Graham en zeker niet te vergeten Derksen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ondanks dat het forum sinds wijlen Tijl, moge hij rusten in vrede, een stuk rustiger is geworden, blijft het nog steeds een enorm veelzijdig medium. Een medium waar het niet perse alleen maar over de sport gaat, maar waar gelijkgestemden met dezelfde interesses en voorliefde voor diverse soorten van krachttraining, ook over andere veelal alledaagse dingen kunnen praten. Wellicht dat er de komende tijd ook weer wat meer ruimte is voor het vrijuit kunnen spreken, want de censuur van de afgelopen tijd doet het forum geen goed. DBB heeft altijd bekend gestaan voor epische forumonderwerpen met leuke plots en twists. DBB was altijd een beetje het "gekke jongetje van de klas", in de online wereld van fora die over krachttraining gaan. Met scheve gezichten werden we altijd aangekeken door deze allerhande fora, want dat DBB, dat was geen plek waar je echt iets kon leren. Alleen maar onzin werd er daar gepost. Iedereen die op DBB zat en zit, die weet wel dat juist dat de grootste onzin was. En misschien is het nostalgie, of veranderen dingen gewoon met de tijd, toch denk ik dat we allemaal wel een beetje terug verlangen naar die tijd, waarin niet alles direct de kop in werd gedrukt en er een slotje op gegooid werd. DBB was en zou in mijn ogen vooral gewoon een plek zijn waar je met plezier rondhangt. Natuurlijk ook voor serieuzere zaken, maar laten we voorkomen dat het net als zoveel in het leven al het geval is, alleen nog maar serieus is.

Welke voedingssupplementen gebruiken jullie, en welke zijn volgens jullie geldverspilling?
Punjab:
Het gebruik van voedingssupplementen beperkt zich bij mij enkel tot de suppletie van enkele vitamines en mineralen. Ik heb in de eerste jaren heel veel baat gehad bij weightgainers, die overigens vol met suiker zitten, whey en andere eiwitsupplementen. Naast de vitamines en mineralen die ik neem, ben enkel nog fan van de Mars Protein bars, die zijn lekker en volstaan voor mij als lekker tussendoortje.

Overigens vind ik alles behalve eiwitten, creatine en vitamines/mineralen een verspilling van je geld. Als je denkt dat je net zo groot wordt als Arnold in zijn hoogtij dagen was, of Ronnie Coleman bijvoorbeeld, door het nemen van de supplementen die zij op de markt brengen, dan kom je van een koude kermis thuis (helaas). Feit blijft dat hele supplementen industrie niet zou bestaan zonder AAS. 1 van de hoofdredenen dat AAS nog steeds in het taboe hoekje zit, want stel je voor dat die miljardenindustrie tenietgedaan wordt door eerlijkheid. Geld en leugens regeren, ook (vooral) in bodybuilding.

Anyway, de volgende vitamines en mineralen staan bij mij in mijn voedingsschema;

Vitamine C - 1000mg (dagelijks)
Vitamine D3 - 1000-2000mcg (dagelijks, met name buiten de zomer om)
Vitamine K2 - 100mcg (dagelijks)
Vitamine B12 - 1500mcg (tweewekelijks intramusculair, i.v.m. een chronisch tekort aan vitamine B12)
Munica Pruriens - 350mg (dagelijks)

In principe haal ik dus al mijn macro's uit vaste voeding, alleen in de bulk is dit soms nog een uitdaging om dit uit enigszins "clean" voedsel te halen.

HillR:
Ik gebruik regelmatig:
Vitamine C met rosehips
Dopa Mucana pruriens
L-tryptofaan
Sea Kelp
Calcium & Magnesium
Vitamine B-complex
Vitamine D3

De meeste van deze vitamines zijn gewoon een aanvulling aangezien ik natuurlijk regelmatig zwaar cut en daarbij niet heel veel voeding binnenkrijg. Die vul ik dan op deze manier aan.

De sea kelp is voor mijn schildklier. Ik merk als ik deze regelmatig neem mijn stofwisseling iets omhoog gaat. Equals wel weer meer honger :roflol: maarja hé.

Verdere aanvulling anders dan vitamines en mineralen vind ik eigenlijk onzin. Dit zijn dingen die je lichaam daadwerkelijk nodig heeft en dan is het verstandig dat aan te vullen. Maar al die andere dingen die door webshops gepromoot worden.. nergens voor nodig imo.

Stel, jij was voor een dag de baas van het forum. Wat zou je dan doen?

Punjab:
Karmaysteem terug invoeren. Er was niets leukers dan mensen karma sturen in de vorm van kleine berichtjes.

Verder zou ik Sanca Saxon wat vaker op zijn vingers tikken dat hij niet zo ijverig als een slotenmaker overal slotjes op moet hangen en dingen wat vaker zijn beloop moet laten gaan. Buiten dat is het een aardige baardman die ook alleen maar zijn best doet.

De rest zou ik lekker zo laten, wat meer activiteit, animo en leven in de brouwerij gaan creëren is wel iets wat ik hoog op mijn prioriteitenlijst zou zetten, maar dat redt je niet in 1 dag.

HillR:
Ik ben niet graag de baas, dus zou Pun de baas maken. Ik onderwerp mij graag aan zijn tirannie :eyebrow:

Hebben jullie nog suggesties voor volgende interviews?

Punjab:
vntl en skinnie
 
Wanneer je wil weten hoe je een ekte baardmans wordt, met dito persoonlijkheid, dan kun je goed terecht bij Sanca Saxon. Hou het wel strikt en alleen bij de baard, want voor je het weet moet je ook 7 weken rusten en kun je alleen nog maar trainen als een meisje.
Nvm, ik hou de eer aan mij en zal m'n post deleten, get a life ga ik er wel inhouden.
 
haha mooi interview hoor!
Thnks voor de shout out.
Beide dikke progressie gemaakt.

Leuk ook om keer echt te ontmoeten en praten.

Vonk ik dacht dat het door de drank kwam dat je zo scheef liep op Kreta, maar het was dus je beknelde zenuw :P
 
haha mooi interview hoor!
Thnks voor de shout out.
Beide dikke progressie gemaakt.

Leuk ook om keer echt te ontmoeten en praten.

Vonk ik dacht dat het door de drank kwam dat je zo scheef liep op Kreta, maar het was dus je beknelde zenuw :P

Haha :roflol: het was echt de drank :o :o
 
Nice ! :thumbs:
 
Leuk interview beiden! Ook leuk om te lezen dat je in de IT zit Punjab, ben ik niet de enige hier haha. Verstandig trouwens om de Microsoft certificaten te behalen, staan goed op je CV!
 
Leuk interview :)
Er leuk om te lezen!
 
Ik was toch even teleurgesteld dat ik niet bij voorbeeld figuren getagd was. :roflol:
 
Overigens heb ik Sanca Saxon nog nooit topics zien sluiten waar mensen een onenigheid hadden en overkwamen alsof ze nog enige vorm van hersencapaciteit bezaten.

Als een topic afzakt naar ongefundeerd mensen beledigen of afzeiken moet het gewoon gesloten worden. Wat voor toegevoegde waarde hebben topics waar iemand een domme vraag stelt en vervolgens een hele scheldpartij/beledigingen op volgt.

‘trollreacties’ zijn imo beetje afgezakt van kwalitatief hoogstaande pareltjes (o.a. Pindakaas op buik smeren topic) naar ‘wat ben jij een mongool’ en vervolgens de rest die er boven op duikt om nog even te benadrukken dat de topicstarter toch echt wel een mongool is.
 
Overigens heb ik Sanca Saxon nog nooit topics zien sluiten waar mensen een onenigheid hadden en overkwamen alsof ze nog enige vorm van hersencapaciteit bezaten.

Als een topic afzakt naar ongefundeerd mensen beledigen of afzeiken moet het gewoon gesloten worden. Wat voor toegevoegde waarde hebben topics waar iemand een domme vraag stelt en vervolgens een hele scheldpartij/beledigingen op volgt.

‘trollreacties’ zijn imo beetje afgezakt van kwalitatief hoogstaande pareltjes (o.a. Pindakaas op buik smeren topic) naar ‘wat ben jij een mongool’ en vervolgens de rest die er boven op duikt om nog even te benadrukken dat de topicstarter toch echt wel een mongool is.

Jij en ik verschillen "wel vaker" van mening :dunno:
 
Leuk interview beiden! Ook leuk om te lezen dat je in de IT zit Punjab, ben ik niet de enige hier haha. Verstandig trouwens om de Microsoft certificaten te behalen, staan goed op je CV!

Leuk om te lezen. Vooral ook de zaken die niet met trainen te maken hebben. Ik zit ook in de IT :)
 
leuk stuk! met veel plezier gelezen
 
Back
Naar boven