AndroidHealthClinic

Bas' Boring But Big Bulk Beyond 100 kg (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

6/12
BW: 89.9


Hmm. De meningen zijn op z'n zachtst gezegd verdeeld! :o


Nooit legpresses of hack squats gedaan maar wel 70cm benen crew checking in.

Maar to be fair, ik zou legpresses doen inderdaad (mits 45graden).

Fuck man. Jelly! :o. Als je mijn benen ziet zou je serieus denken dat ik nog nooit in mijn leven een squat heb gedaan.
Ok. Kept note!

Weg ermee! Calf raises vind ik sowieso een nutteloze oefening :p

Lunges en split squats zijn goede oefeningen, maar volgens mij is de algemene consensus dat ze niet direct zorgen voor een sterkere squat. Wel geschikt om de balans wat te herstellen.Voor dikkere poten en een zwaardere squat is het toch vooral zaak om meer te squaten en desnoods één keer per week met een andere variant.

Ik ben er ook geen fan van, maar vergeet niet dat ik dat ongeval heb gehad en echt extreem zwakke kuitspieren had daardoor. Ik ben op een gegeven moment, mede op aanraden van de fysio calf raises gaan doen.

De balans is zelfs tot op dag van vandaag niet helemaal terug, en dat zal ook nooit gebeuren naar alle waarschijnlijkheid. M'n rechterbeen is gewoon gespierder dan mijn linkerbeen. Met een hoop unilateraal werk is dit verschil echter wel een stuk kleiner geworden gelukkig.

Ik kan mij verder wel vinden in jouw ideeën trouwens. Logischerwijs heeft een squat meer effect dan een assitance oefening met pakweg 50% van het gewicht.
Echter, zoals ik eerder had vermeld lijk ik enorm glute-dominant te zijn. M'n glutes doen vrijwel al het werk in squats en deads lijkt het. Qua hypertrofie zit er ook een enorm verschil tussen de glutes en quads. Nu zit ik dus een beetje met een dilemma: Gewoon zo doorgaan op deze weg, de grote lifts opwerken en wachten tot het moment dat de quads bijtrekken, of de quads specifiek trainen, omdat ze anders misschien de limiterende factor worden in met name de squat....

Of stoppen met benen trainen en ipv squatten gaan benchen, belast je je enkels ook niet mee :thumb:
Wat.

Leg press helpt me gek genoeg wel zwaarder squatten

RaceRookie als je dan gelijk even zegt wat je van sissy squat vindt tov bijv. Normale squat of hack squat dan hebben we iets aan de tag :D. Benieuwd naar je ervaring ermee qua intensiteit en effectiviteit oa.

Weet je dat zeker? Gaat je squat vooruit sinds je LPs doet, of doe je deze oefening altijd al en ga je ervan uit dat dit helpt?

Geen idee of dat heel gek is eigenlijk. Je kan behoorlijk zwaar gaan op de leg press, dus zal de carry over in ieder geval qua gewicht wel helpen. Het is natuurlijk ook een goede manier om veel volume voor hypertrofie te maken zonder dat het meteen een grote aanslag pleegt op je CNS zoals squats. Ik heb zelf niet de beschikking over een leg press (homegym), maar zou hem wel gebruiken in een normale gym.

Grappig! Dat laatste had ik niet verwacht gezien jouw liefde voor de basics. Hoe zou je deze dan wel niet programmeren icm jouw schema?! Na de deads misschien?
Hoe staat het eigenlijk met jouw LB? Gewoon goed in balans, of ook niet helemaal tevreden? :P

O.K. O.K... :) Weet niet of ik iets zinnigs toe te voegen heb hoor. :D

Voor de Quads vind ik de sissy wel erg goed, vooral met gewicht erbij. Sissy is vooral lekker in combi met leg extensions, ik heb nl. het gevoel dat beiden een ander deel van de quad pakken. De spanning zit bij beiden ook op een ander deel van de beweging. sissy's voel je vooral als je benen zijn gebogen en je komt weer omhoog. De extension voel je vooral als je benen recht zijn, dan staat er de meeste spanning op.
Ik gebruik voor de volledigheid dan ook nog de hamstring curls en deadlifts voor mijn benen.
Box squats zou mijn volgende oefening zijn i.p.v. normale squats.

Je leest vaak dat de sissy squat een soortgelijke stimulus geeft als de leg extension. Echter.. Op de manier zoals jij het beschrijft klinkt dat best raar! :P De oefeningen spreken de spieren inderdaad op een compleet andere manier aan.
Doe jij de sissy squat trouwens op zo een Romanian chair, of gebruik je een andere methode?
 
Weet je dat zeker? Gaat je squat vooruit sinds je LPs doet, of doe je deze oefening altijd al en ga je ervan uit dat dit helpt?
In het begin deed ik geen leg press en alleen squat. Toen deed ik er wel leg extention bij.
Squat ging redelijk vooruit.

Toen ik squat ging combineren met leg press ging het ineen keer allemaal soepeler.
Of dat dan zuiver aan leg press ligt? Mah.. lastig te zeggen.
Maar heb wel het idee dat het me meer helpt in ieder geval dan leg extention.
 
Ga je de 4e week van elke cycle ook als deload week gebruiken?

En ik zag eerder het volgende in je schema:

"OHP 1X8X45. 1X5X50 PR!!!
Incline bench 5x10x55
SS pull-ups 5x6-9"

De 5*10 oefeningen na je main compound moeten toch bij cycle 1 op 50% van je trainingsmax, cycle 2 60% en cycle 3 70%. Je zit namelijk nu al op 55 KG in de eerste cycle. Ben je gelijk op 70% begonnen ofzo?

En als je nog geen 10 chin-up/pull ups kan voltooien worden lat pulldowns toch aangeraden?
 
Laatst bewerkt:
Je leest vaak dat de sissy squat een soortgelijke stimulus geeft als de leg extension.
Ik voel toch echt wat anders.
Echter.. Op de manier zoals jij het beschrijft klinkt dat best raar! :P De oefeningen spreken de spieren inderdaad op een compleet andere manier aan.
Klopt. Ze voelen ook compleet anders.
Doe jij de sissy squat trouwens op zo een Romanian chair, of gebruik je een andere methode?
Ik heb mijn eigen methode:
upload_2017-12-6_11-52-53.png
 
Ik ben er ook geen fan van, maar vergeet niet dat ik dat ongeval heb gehad en echt extreem zwakke kuitspieren had daardoor. Ik ben op een gegeven moment, mede op aanraden van de fysio calf raises gaan doen.

De balans is zelfs tot op dag van vandaag niet helemaal terug, en dat zal ook nooit gebeuren naar alle waarschijnlijkheid. M'n rechterbeen is gewoon gespierder dan mijn linkerbeen. Met een hoop unilateraal werk is dit verschil echter wel een stuk kleiner geworden gelukkig.

Ik kan mij verder wel vinden in jouw ideeën trouwens. Logischerwijs heeft een squat meer effect dan een assitance oefening met pakweg 50% van het gewicht.
Echter, zoals ik eerder had vermeld lijk ik enorm glute-dominant te zijn. M'n glutes doen vrijwel al het werk in squats en deads lijkt het. Qua hypertrofie zit er ook een enorm verschil tussen de glutes en quads. Nu zit ik dus een beetje met een dilemma: Gewoon zo doorgaan op deze weg, de grote lifts opwerken en wachten tot het moment dat de quads bijtrekken, of de quads specifiek trainen, omdat ze anders misschien de limiterende factor worden in met name de squat....
Tja, als calve raises een noodzakelijk kwaad zijn, dan is het niet anders natuurlijk!

Je kunt simpelweg niet squaten zonder je quads te gebruiken, dat zijn gewoon main movers in je squat. Wat me trouwens wel opvalt is dat je bij het squaten eerst je kont naar achteren duwt, ik zou ook meteen de knieën buigen en door je heupen heen naar beneden zakken, wellicht dat je squat dan iets minder glute dominant aanvoelt en je meer je quads gaat gebruiken. Filmpjes van Max Aita zijn voor squats fantastisch.

Verder zijn frontsquats en olympische (highbar) squats natuurlijk goeie quad bouwers.

Grappig! Dat laatste had ik niet verwacht gezien jouw liefde voor de basics. Hoe zou je deze dan wel niet programmeren icm jouw schema?! Na de deads misschien?
Hoe staat het eigenlijk met jouw LB? Gewoon goed in balans, of ook niet helemaal tevreden? :P
Ik heb altijd wel een paar stevige poten gehad, dus ik hoef niet perse een hele berg meer massa erop, al is een beetje meer nooit weg natuurlijk. In mijn huidige schema zou ik ze waarschijnlijk met setjes van 10 doen na mijn full body compunds, dus iets als:

Bench
2x5
1x5 (AMRAP)

Squat
4x5/10x2/8x3 ofzo

Legpress
3-5x10

Ik zou legpress dus niet als een krachtbouwer gebruiken maar eerder voor hypertrofie waar je gemakkelijk van kunt herstellen.
 
het lijkt me juist een voordeel dat je glute dominant bent, dat is veruit de sterkste spier in je lichaam en voor velen juist heel moeilijk om toetepassen bij de squat.

paul-anderson-quote-the-guy-with-the-biggest-butt-lifts-the-biggest.jpg
 
In het begin deed ik geen leg press en alleen squat. Toen deed ik er wel leg extention bij.
Squat ging redelijk vooruit.

Toen ik squat ging combineren met leg press ging het ineen keer allemaal soepeler.
Of dat dan zuiver aan leg press ligt? Mah.. lastig te zeggen.
Maar heb wel het idee dat het me meer helpt in ieder geval dan leg extention.

Ik begrijp het. Ik kan je in ieder geval verzekeren dat de LP meer carryover heeft naar de squat inderdaad, maar dat spreekt uiteraard voor zich.
En qua hypertrofie? Zijn je quads toegenomen door de LP?

Ga je de 4e week van elke cycle ook als deload week gebruiken?

Will see.

Ik voel toch echt wat anders.

Klopt. Ze voelen ook compleet anders.

Ik heb mijn eigen methode:
Bekijk bijlage 420306

Halleluja. Dat ziet er pittig uit Rook! :D

Tja, als calve raises een noodzakelijk kwaad zijn, dan is het niet anders natuurlijk!

Je kunt simpelweg niet squaten zonder je quads te gebruiken, dat zijn gewoon main movers in je squat. Wat me trouwens wel opvalt is dat je bij het squaten eerst je kont naar achteren duwt, ik zou ook meteen de knieën buigen en door je heupen heen naar beneden zakken, wellicht dat je squat dan iets minder glute dominant aanvoelt en je meer je quads gaat gebruiken. Filmpjes van Max Aita zijn voor squats fantastisch.

Verder zijn frontsquats en olympische (highbar) squats natuurlijk goeie quad bouwers.


Ik heb altijd wel een paar stevige poten gehad, dus ik hoef niet perse een hele berg meer massa erop, al is een beetje meer nooit weg natuurlijk. In mijn huidige schema zou ik ze waarschijnlijk met setjes van 10 doen na mijn full body compunds, dus iets als:

Bench
2x5
1x5 (AMRAP)

Squat
4x5/10x2/8x3 ofzo

Legpress
3-5x10

Ik zou legpress dus niet als een krachtbouwer gebruiken maar eerder voor hypertrofie waar je gemakkelijk van kunt herstellen.

Bedankt voor je uitgebreide reactie Star!

De calf raises zijn denk ik niet per se noodzakelijk meer, maar gezien er helemaal niets over was van mijn kuiten en er bovendien een enorm verschil bestond tussen rechts en links ben ik deze gaan doen :).

Goed punt. De quads moeten uiteraard wel werken. Het is nu de vraag wat de beste strategie is:
1) De squats proberen op te bouwen zonder additioneel werk, omdat de quads vanzelf bijtrekken.
2) Extra quad werk toevoegen om sterker te worden in de squat. Echter.. Extra werk voor de quads kan uiteraard ook het tegengestelde effect hebben!

Nog iemand met goede been-genen..

Zo zou ik het in dit geval ook doen. Echter, het is dan zaak om het niet te ver te pushen. Zeker icm een full-body schema.


het lijkt me juist een voordeel dat je glute dominant bent, dat is veruit de sterkste spier in je lichaam en voor velen juist heel moeilijk om toetepassen bij de squat.

paul-anderson-quote-the-guy-with-the-biggest-butt-lifts-the-biggest.jpg

Tja, wat zeur ik inderdaad... Begin ik na fucking 2 jaar eindelijk een beetje gains te maken in m'n glutes, is het nog niet goed :P.

Enfin, ik heb het er vanavond nog even over met een maat van mij en zal jullie later laten weten wat ik ga doen!


De training van vandaag!
6-12-2017.png

Opmerkingen:
Hnnng. Dit gaat goed zo! Bench voelde echt makkelijk.
 
1) De squats proberen op te bouwen zonder additioneel werk, omdat de quads vanzelf bijtrekken.
2) Extra quad werk toevoegen om sterker te worden in de squat. Echter.. Extra werk voor de quads kan uiteraard ook het tegengestelde effect hebben!

Bij de squat geldt meer dorsiflexie = meer quad activatie en minder glutes en hamstings. Het zou best kunnen dat je quads achter lopen doordat je enkel mobiliteit niet super is en in dat geval gaat meer squatten je ook niet helpen. Dan zou je inderdaad extra quad werk kunnen toevoegen met een oefening waarbij je weinig dorsiflexi nodig hebt, zoals de hack squat of sissy squat. Leg press zou ik in jouw geval niet doen omdat je daar je voeten laag op het platform moet zetten voor de quads en dat vergt wel veel dorsiflexi.
 
Je kunt in dat geval ook gewoon werken aan dorsiflexie, aangezien je dan om het probleem heen traint.
 
Goede incline zeg!

O ja had eerder mijn post nog ge-edit, maar is je waarschijnlijk niet opgevallen.

Je schreef laats het volgende:
OHP 1X8X45. 1X5X50 PR!!!
Incline bench 5x10x55
SS pull-ups 5x6-9"

De 5*10 oefeningen na je main compound moeten toch bij cycle 1 op 50% van je trainingsmax, cycle 2 60% en cycle 3 70%. Je zit namelijk nu al op 55 KG in de eerste cycle. Ben je gelijk op 70% begonnen ofzo?

En als je nog geen 10 chin-up/pull ups kan voltooien worden lat pulldowns toch aangeraden?

Idem voor je training van vandaag. Je OHP is dan toch ook weer te hoog voor de 5*10 reps?
 
En qua hypertrofie? Zijn je quads toegenomen door de LP?

Ja, maar dat deden ze ook al bij squats en extentions :D

Leg press voel ik wel meer ook in andere beenspieren uiteraard zoals glutes dus geeft me meer voldoening tov ext.
 
Bij de squat geldt meer dorsiflexie = meer quad activatie en minder glutes en hamstings. Het zou best kunnen dat je quads achter lopen doordat je enkel mobiliteit niet super is en in dat geval gaat meer squatten je ook niet helpen. Dan zou je inderdaad extra quad werk kunnen toevoegen met een oefening waarbij je weinig dorsiflexi nodig hebt, zoals de hack squat of sissy squat. Leg press zou ik in jouw geval niet doen omdat je daar je voeten laag op het platform moet zetten voor de quads en dat vergt wel veel dorsiflexi.
+1 helemaal wat ik zeg
Je kunt in dat geval ook gewoon werken aan dorsiflexie, aangezien je dan om het probleem heen traint.
dat is nu net Bas zijn probleem :p
 
Wat zijn goede oefeningen om enkel dorsiflexie te verhogen dan? Ja ik kan youtuben, maar aanraders? Namen?
 
Bij de squat geldt meer dorsiflexie = meer quad activatie en minder glutes en hamstings. Het zou best kunnen dat je quads achter lopen doordat je enkel mobiliteit niet super is en in dat geval gaat meer squatten je ook niet helpen. Dan zou je inderdaad extra quad werk kunnen toevoegen met een oefening waarbij je weinig dorsiflexi nodig hebt, zoals de hack squat of sissy squat. Leg press zou ik in jouw geval niet doen omdat je daar je voeten laag op het platform moet zetten voor de quads en dat vergt wel veel dorsiflexi.

Mijn dorsiflexie is inderdaad de beperkende factor. Maar denk je niet dat laten we zeggen een 130 kg squat meer absolute quad activatie geeft dan 100 kg? :thinking:

Leg press is gezien de slechte dorsiflexie misschien niet zo een strak plan inderaad. De Romanian chair squat is wat dat betreft ideaal. De hack squat machine kan ik ook wel weer eens proberen.
Ik vind het alleen ruk om te doen t.o.v. normale squats.

Je kunt in dat geval ook gewoon werken aan dorsiflexie, aangezien je dan om het probleem heen traint.

Sinds wanneer lees jij hier mee? :rolleyes:

Goede incline zeg!

O ja had eerder mijn post nog ge-edit, maar is je waarschijnlijk niet opgevallen.

Je schreef laats het volgende:
OHP 1X8X45. 1X5X50 PR!!!
Incline bench 5x10x55
SS pull-ups 5x6-9"

1) De 5*10 oefeningen na je main compound moeten toch bij cycle 1 op 50% van je trainingsmax, cycle 2 60% en cycle 3 70%. Je zit namelijk nu al op 55 KG in de eerste cycle. Ben je gelijk op 70% begonnen ofzo?

2) En als je nog geen 10 chin-up/pull ups kan voltooien worden lat pulldowns toch aangeraden?

Idem voor je training van vandaag. Je OHP is dan toch ook weer te hoog voor de 5*10 reps?

Bedankt. Gaat nu wel de goede kant op.

Zo, zo! Jij hebt het boek ook gelezen begrijp ik? :)

1) Hier heb je helemaal gelijk in. Echter, gezien de lullige gewichtjes die ik gebruik kies ik gewoon voor de 35 kg en bouw ik die op. De volgende cycle doe ik 37.5 kg. Daar heb ik meer aan dan dat ik met 25 kg bezig ga.
2) Verdiep je maar eens in het verschil qua spieractivatie tussen beide oefeningen. Dat kun je moeilijk met elkaar vergelijken. Pull-ups zijn in ieder geval superieur t.o.v. lat pulldowns.

Ja, maar dat deden ze ook al bij squats en extentions :D

Leg press voel ik wel meer ook in andere beenspieren uiteraard zoals glutes dus geeft me meer voldoening tov ext.

Bofkont :)

Uiteraard!

+1 helemaal wat ik zeg

dat is nu net Bas zijn probleem :p

Yup :(..
Nu hopen dat de fysio nog iets voor mij kan betekenen op dit gebied. Daarnaast zou het ook wel fijn zijn als m'n enkel weer een beetje bijtrekt van de lichte overbelasting.

Wat zijn goede oefeningen om enkel dorsiflexie te verhogen dan? Ja ik kan youtuben, maar aanraders? Namen?

Meerdere oefeningen proberen en kijken wat voor jou werkt. Op SquatUniversity staan in ieder geval alle goede oefeningen beschreven.
 
Mijn dorsiflexie is inderdaad de beperkende factor. Maar denk je niet dat laten we zeggen een 130 kg squat meer absolute quad activatie geeft dan 100 kg? :thinking:

Uiteraard, maar stel je krijgt door het extra gewicht 1,3 x zoveel quad activatie. Ja je quads gaan groeien, alleen krijg je zonder form tweaks er gratis ook 1,3 x zoveel hamstring en glute activatie bij.. en gaan je quads er waarschijnlijk niet van in verhouding raken.
 
:roflol: ben best benieuwd hoe mensen hun dorsiflexie verbeteren.
 
Uiteraard, maar stel je krijgt door het extra gewicht 1,3 x zoveel quad activatie. Ja je quads gaan groeien, alleen krijg je zonder form tweaks er gratis ook 1,3 x zoveel hamstring en glute activatie bij.. en gaan je quads er waarschijnlijk niet van in verhouding raken.

Ik begrijp wat je bedoelt.
Echter, laat het duidelijk zijn dat de verhouding niet per se een probleem is. Het is meer de absolute grootte van m'n quads, of het gebrek daaraan :). Echter, de meerderheid van de mensen raadt mij toch aan om door te zetten met de squat en vooral geduld te hebben. Door consistent door te bouwen komt het vanzelf.

:roflol: ben best benieuwd hoe mensen hun dorsiflexie verbeteren.

How to Improve Ankle Mobility
 
Thx, interessant! Zal eens kijken of ik hier wat van kan gebruiken.
 
Doe Squats en daarna leg extensions en het probleem van te weinig quad activation is weg.
 
Thx, interessant! Zal eens kijken of ik hier wat van kan gebruiken.

Vooral de stretch met de weerstandsband is goud waard. Deze heeft mij (zelfs) geholpen ;).

Doe Squats en daarna leg extensions en het probleem van te weinig quad activation is weg.

Nog tips om kniepijn te voorkomen? Ik lees een hoop slechte ervaringen mbt leg extensions.
 
Back
Naar boven