MuscleMeat

Balans verstoringen in het lichaam - analyse blessure gevoeligheid (3 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

De duur van de test is niet zo belangrijk het is het zoeken naar het moment waarin je duidelijke spanningen opmerkt in je lichaam. Bij de een is dat direct en bij de ander pas na enkele minuten. Sommigen lukt het niet eens om in positie te komen. Een beperkte enkelmobiliteit kan voortkomen uit een directe restrictie aan de enkel maar als je de fasciae meridianen in ogenschouw neemt dan kan de restrictie ook een gevolg zijn van disfuncties in je bovenbenen of bekken.

Het is verder logisch dat een buttwink extremer zal zijn op blote voeten daar een verhoogde hak de mobiliteit beperkt. De schoen is niet voor niets ontworpen voor bij oorspronkelijk het gewichtheffen omdat deze sport de mobiliteit tot het uiterste belast.

Trouwens niemand problemen gehad met de voet en knie recht naar voren te houden? Geen voeten en/of knieën die naar buiten willen draaien?
 
Wel de spanning kwam bij mij in mijn heupen zonder schoenen en met schoenen aan had ik niet echt ergens spanningen eigenlijk kon het gewoon niet langer dan 3 minuten volhouden omdat mijn benen begonnen te trillen. En nee geen probleem om knieën naar voor te houden.
 
1. Trek je onderrug vlak door je buikspieren te activeren (que’s als je gulp dichtritsen of staart tussen de benen brengen kunnen hierbij helpen de juiste actie in te zetten).
2. Breng je ribbenkast/borstbeen omhoog.
3. Breng je schouders naar achter zonder je schouderbladen naar binnen te trekken. (deze kan lastig zijn want veel mensen activeren in extreme mate de romboïden, deze compressie is onwenselijk. Activeer hierbij je trapezium door je schouders een beetje omhoog te trekken om zo een open structuur te behouden).
4. Breng tot slot je hoofd zo ver als mogelijk naar achter en trek je kin maximaal in, dit moet kracht kosten.

Dit is geen test maar gewoon een normale en gezonde zithouding, zo zou je altijd moeten zitten of in elk geval bewust van moeten zijn. Als dat niet lukt gewoon op zo een skippybal achter je buro (wel zorgen datie buro/monitor juiste hoogte wordt afgesteld) en als dat niet lukt gewoon keihard deadliften is de oplossing op alles :cool:
 
Wel de spanning kwam bij mij in mijn heupen zonder schoenen en met schoenen aan had ik niet echt ergens spanningen eigenlijk kon het gewoon niet langer dan 3 minuten volhouden omdat mijn benen begonnen te trillen. En nee geen probleem om knieën naar voor te houden.
Vandaar dat de test op blote voeten is om een beeld te krijgen van verstoorde spanningen in je lichaam.

Dit is geen test maar gewoon een normale en gezonde zithouding, zo zou je altijd moeten zitten of in elk geval bewust van moeten zijn. Als dat niet lukt gewoon op zo een skippybal achter je buro (wel zorgen datie buro/monitor juiste hoogte wordt afgesteld) en als dat niet lukt gewoon keihard deadliften is de oplossing op alles :cool:
De een is een test en de ander een oefening. De zitoefening zou inderdaad geen oefening hoeven te zijn wanneer mensen ook daadwerkelijk zo zouden zitten en dat doet/kan vrijwel niemand. Kijk om je heen in het openbare leven en zie overal ingezakte borstkast, gebochelde ruggen, naar voren hangende hoofden en naar voren getrokken schouders. Het simpelweg zitten in een correcte houding en inactieve spieren aanspannen heeft een belangrijke functie in het her-creëren van een fysieke balans en reduceren van nek en bovenrug klachten.

Geen consessies doen wanneer iets niet blijkt te lukken. Gewoon net als bij krachttrainingen er hard aan werken tot het je wel lukt. ;)
 
Vandaar dat de test op blote voeten is om een beeld te krijgen van verstoorde spanningen in je lichaam.

De een is een test en de ander een oefening. De zitoefening zou inderdaad geen oefening hoeven te zijn wanneer mensen ook daadwerkelijk zo zouden zitten en dat doet/kan vrijwel niemand. Kijk om je heen in het openbare leven en zie overal ingezakte borstkast, gebochelde ruggen, naar voren hangende hoofden en naar voren getrokken schouders. Het simpelweg zitten in een correcte houding en inactieve spieren aanspannen heeft een belangrijke functie in het her-creëren van een fysieke balans en reduceren van nek en bovenrug klachten.

Geen consessies doen wanneer iets niet blijkt te lukken. Gewoon net als bij krachttrainingen er hard aan werken tot het je wel lukt. ;)

Weet je, ik zit er de laatste tijd wel weer over na te denken om ietwat meer richting jou methode te werk te gaan. Maar het idee met hoeveel moeite en tijd jij erin moet steken om ook maar wat vooruitgang te boeken demotiveert me zo erg.

Een netjes postuur ga ik in ieder geval proberen te bereiken met elke dag simpele oefeningen te doen en mijn trainingsschema hierop aan te passen.
Je ziet er tenslotte ook veel beter uit als je een netjes postuur hebt.

Hiermee zeg ik nog niet dat ik 100% op jou methode vertrouw. Maar na een tijdje op dit forum te kijken zie ik wel dat zowat 80% 1x in de zoveel maand weer struggled met blessures maar het nooit echt kan oplossen. Dit geeft me langzaam aan toch het idee dat je ook nog wel eens gelijk kan hebben.
Alleen hoe jij het ons verteld/brengt dat je fucked bent als je niet jou manier gebruikt is gewoon een beetje irritant. It might be the hard truth, maar breng het dan wat anders ;). Maar dit is ook niet meer relevant want de rest zal waarschijnlijk toch niet meer van gedachten veranderen.

Na al dit geklooi met mijn blessures ben ik er in ieder geval wel echt klaar mee, al die halve antwoorden die valse hoop geven. Ik zit nu zelfs met motivatieproblemen om uberhaupt te gaan trainen, dus verandering moet er echt in komen.
 
Weet je, ik zit er de laatste tijd wel weer over na te denken om ietwat meer richting jou methode te werk te gaan. Maar het idee met hoeveel moeite en tijd jij erin moet steken om ook maar wat vooruitgang te boeken demotiveert me zo erg.

Een netjes postuur ga ik in ieder geval proberen te bereiken met elke dag simpele oefeningen te doen en mijn trainingsschema hierop aan te passen.
Je ziet er tenslotte ook veel beter uit als je een netjes postuur hebt.

Hiermee zeg ik nog niet dat ik 100% op jou methode vertrouw. Maar na een tijdje op dit forum te kijken zie ik wel dat zowat 80% 1x in de zoveel maand weer struggled met blessures maar het nooit echt kan oplossen. Dit geeft me langzaam aan toch het idee dat je ook nog wel eens gelijk kan hebben.
Alleen hoe jij het ons verteld/brengt dat je fucked bent als je niet jou manier gebruikt is gewoon een beetje irritant. It might be the hard truth, maar breng het dan wat anders ;). Maar dit is ook niet meer relevant want de rest zal waarschijnlijk toch niet meer van gedachten veranderen.

Na al dit geklooi met mijn blessures ben ik er in ieder geval wel echt klaar mee, al die halve antwoorden die valse hoop geven. Ik zit nu zelfs met motivatieproblemen om uberhaupt te gaan trainen, dus verandering moet er echt in komen.
Ik denk wel dat hij ( Uncompress ) er meer tijd in zal moeten steken dan jij omdat hij waarschijnlijk net zoals velen jarenlang met een slecht postuur heeft rondgelopen en dit omkeren zal meer tijd vragen dan bij jou ( aangezien jij nog een jonge snaak bent ). Voor de rest, beetje rollen met lacrosseball heeft al veel effect bij mij en is kosteloos en snel gebeurt dus rollen maar :thumb:
 
Ik denk wel dat hij ( Uncompress ) er meer tijd in zal moeten steken dan jij omdat hij waarschijnlijk net zoals velen jarenlang met een slecht postuur heeft rondgelopen en dit omkeren zal meer tijd vragen dan bij jou ( aangezien jij nog een jonge snaak bent ). Voor de rest, beetje rollen met lacrosseball heeft al veel effect bij mij en is kosteloos en snel gebeurt dus rollen maar :thumb:

Ik ben nog steeds heel erg in tweestrijd met self myofascial release. Omdat me eens is verteld dat je hiermee ook triggerpoints kan irriteren/activeren.
Maar als dit niet het geval is is dit zeker iets wat ik weer zal gaan doen. Heb tenslotte nog een theracane, lacrosse bal & cupping tools lol.
 
Weet je, ik zit er de laatste tijd wel weer over na te denken om ietwat meer richting jou methode te werk te gaan. Maar het idee met hoeveel moeite en tijd jij erin moet steken om ook maar wat vooruitgang te boeken demotiveert me zo erg.

Een netjes postuur ga ik in ieder geval proberen te bereiken met elke dag simpele oefeningen te doen en mijn trainingsschema hierop aan te passen.
Je ziet er tenslotte ook veel beter uit als je een netjes postuur hebt.

Hiermee zeg ik nog niet dat ik 100% op jou methode vertrouw. Maar na een tijdje op dit forum te kijken zie ik wel dat zowat 80% 1x in de zoveel maand weer struggled met blessures maar het nooit echt kan oplossen. Dit geeft me langzaam aan toch het idee dat je ook nog wel eens gelijk kan hebben.
Alleen hoe jij het ons verteld/brengt dat je fucked bent als je niet jou manier gebruikt is gewoon een beetje irritant. It might be the hard truth, maar breng het dan wat anders ;). Maar dit is ook niet meer relevant want de rest zal waarschijnlijk toch niet meer van gedachten veranderen.

Na al dit geklooi met mijn blessures ben ik er in ieder geval wel echt klaar mee, al die halve antwoorden die valse hoop geven. Ik zit nu zelfs met motivatieproblemen om uberhaupt te gaan trainen, dus verandering moet er echt in komen.
Het is ook lastig om met deze boodschap op een krachtforum te komen. Mensen willen simpel weg niet horen wat niet goed gaat. Als je een roker gaat aanspreken op zijn rookgedrag dan kan je een negatieve reactie verwachten. Je hebt gelijk dat ik mijn boodschap hard overbreng en dat komt denk ik ook door de wisselwerking in reacties. Als je het begin van het topic doorneemt voordat ik nog maar iets hierover had geplaatst dan vraag je je af waarom ik de moeite neem. Ik doe het voor die ene persoon die er wel voor open staat en de kwaliteit van zijn leven kan verbeteren.

Het grote verschil in deze methode en die van therapeuten is dat deze methode zich richt op volledige fysieke herstructurering. Bij een beperkte enkel mobiliteit zal hier geen specifieke behandeling worden toegepast om dat probleem 'op te lappen'. Dat heeft imo weinig zin omdat de verstoring in de structuren niet wordt aangepakt maar men zich dan enkel richt op pijnbestrijding. En dat kan ook niet anders daar er binnen de gezondheidszorg geen ruimte is voor meer jarige behandel methoden die zich richten op herstructurering van je lichaam. Dit zou onbetaalbaar zijn vandaar dat ik hier enkel een gereedschap wil aanreiken die elk mens zelf moet gebruiken. Maar eerst moet de probleem analyse duidelijk zijn en worden erkent. En inderdaad is het schokkend te zien dat mensen zich keer op keer weer blesseren. Ik was hier een voorbeeld van en keer op keer zwaar in denial doorgaan en verontwaardigd zijn wanneer het weer terug kwam of elders op een andere manier openbaarde.

De spanning die jij aangaf met links onder en rechterzijde bovenbeen/bekken/onderrug bevestigd mij dat dit ernstige disfuncties zijn in het lichaam. Het lichaam is gemaakt te bewegen in diagonale lijnen. Als je loopt/rent dan beweegt je been zich in tegengestelde richting met je bovenarm. Ook als je iets gooit of klimt. Nooit beweeg je bilateraal en toch blijven we hier zo trainen. Deze hele manier van bewegen verstoord de wijze waarin myfascia in het lichaam communiceert. Ik zeg niet stop met krachttraining maar vergeet niet dat je als mens moet bewegen en die diagonalen moet trainen.
 
De vraag is of zithouding wel zo belangrijk is om rugklachten te voorkomen...qua evidentie is hier namelijk voor zover ik weet geen of zeer zwak bewijs voor.

What do physiotherapists consider to be the best sitting spinal posture? - PubMed - NCBI
Perceptions of sitting posture among members of the community, both with and without non-specific chronic low back pain. - PubMed - NCBI

De juiste positie voor de ene persoon is niet dezelfde als voor de ander. Er zijn tekenen dat houding zelfs genetische eigenschappen heeft, zo laten studies zien dat bijvoorbeeld de houding van vrouwelijke tieners te voorspellen is wanneer er naar de moeder wordt gekeken.

Het aanpassen van zithouding gedurende de dag is waarschijnlijk beter/efficienter dan in één houding zitten gedurende de dag.
Het idee dat we een optimale houding gedurende de dag moeten behouden zal eerder spierspanning en stress verhogen en de variatie en ontspanning beperken wat denk ik eerder pijn met zich meebrengt.
Mijn ervaring is dat in ieder geval de mensen die last hebben van de rug die ik zie een verhoogde spierspanning hebben.

CYI9a8RWYAAmj3X.jpg

CYI9a8QWEAAPjir.jpg



Met betrekking tot verhaal van de anterieure pelvic tilt. De relatie tussen een anterieure pelvic tilt en rugpijn is er NIET
(onderbouwing:
http://www.jospt.org/doi/pdf/10.2519/jospt.2002.32.9.447?code=jospt-site
http://www.jospt.org/doi/pdf/10.2519/jospt.1990.12.6.243?code=jospt-site
Lumbar lordosis: study of patients with and without low back pain. - PubMed - NCBI)

en misschien heeft die pelvic tilt wel niet eens zoveel te maken met de rughouding als we denken (Variation in Pelvic Morphology May Prevent the Identification of Anterior Pelvic Tilt)
 

Bijlagen

  • 10.1016@j.math.2012.04.007.pdf
    433,4 KB · Weergaven: 188
  • 10.1016@j.math.2013.05.013.pdf
    506 KB · Weergaven: 196
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Inb4
Ik denk wel dat hij ( Uncompress ) er meer tijd in zal moeten steken dan jij omdat hij waarschijnlijk net zoals velen jarenlang met een slecht postuur heeft rondgelopen en dit omkeren zal meer tijd vragen dan bij jou ( aangezien jij nog een jonge snaak bent ). Voor de rest, beetje rollen met lacrosseball heeft al veel effect bij mij en is kosteloos en snel gebeurt dus rollen maar :thumb:
Juist en helemaal waar. Mijn myofascia is niet te vergelijken met iemand die 20 jaar jonger is maar ook een jong persoon kan in een web verstrikt raken maar je niet meer uitkomt als je niet weet waar de oorzaak ligt.
Daarnaast heb ik veeeeel fouten gemaakt daar ik een pad bewandel die nog maar weinig mensen hebben genomen. Maar van mijn fouten leer ik en ik leer weer van andere mensen die hier ook mee bezig zijn. Tevens lees ik veel en krijg ik steeds meer inzichten.
Mijn stuk zal zeker niet perfect zijn waar fouten in aanwezig zitten maar tijd zal het leren en het systeem steeds beter maken.
Ik ben nog steeds heel erg in tweestrijd met self myofascial release. Omdat me eens is verteld dat je hiermee ook triggerpoints kan irriteren/activeren.
Maar als dit niet het geval is is dit zeker iets wat ik weer zal gaan doen. Heb tenslotte nog een theracane, lacrosse bal & cupping tools lol.
Dat is een goede gedachte want zeker niet alles releasen. Bepaalde structuren mag je niet releasen want die verstoren de balans alleen nog maar meer.
Structuren die je in 95% van alle gevallen altijd ongestraft kan releasen zijn je heupbuigers en externe heup rotators. Je pecs major en minor en buikspieren.
Het opnieuw op spanning brengen van andere structuren is belangrijker heb ik dit jaar geleerd. Zoals je billen, hamstrings en lage en midden trapezium.
 
De vraag is of zithouding wel zo belangrijk is om rugklachten te voorkomen...qua evidentie is hier namelijk voor zover ik weet geen of zeer zwak bewijs voor.

What do physiotherapists consider to be the best sitting spinal posture? - PubMed - NCBI
Perceptions of sitting posture among members of the community, both with and without non-specific chronic low back pain. - PubMed - NCBI

De juiste positie voor de ene persoon is niet dezelfde als voor de ander. Er zijn tekenen dat houding zelfs genetische eigenschappen heeft, zo laten studies zien dat bijvoorbeeld de houding van vrouwelijke tieners te voorspellen is wanneer er naar de moeder wordt gekeken.

Het aanpassen van zithouding gedurende de dag is waarschijnlijk beter/efficienter dan in één houding zitten gedurende de dag.
Het idee dat we een optimale houding gedurende de dag moeten behouden zal eerder spierspanning en stress verhogen en de variatie en ontspanning beperken wat denk ik eerder pijn met zich meebrengt.
D

CYI9a8RWYAAmj3X.jpg



zo ook het verhaal van de anterieure pelvic tilt. De relatie tussen een anterieure pelvic tilt en rugpijn is er NIET
(onderbouwing:
http://www.jospt.org/doi/pdf/10.2519/jospt.2002.32.9.447?code=jospt-site
http://www.jospt.org/doi/pdf/10.2519/jospt.1990.12.6.243?code=jospt-site
Lumbar lordosis: study of patients with and without low back pain. - PubMed - NCBI)

en misschien heeft die pelvic tilt wel niet eens zoveel te maken met de rughouding als we denken (Variation in Pelvic Morphology May Prevent the Identification of Anterior Pelvic Tilt)
Ik schrik hier flink van dat een fysiotherapeut met deze post komt.
Als dit zo normaal is om met een verstoorde posture rond te lopen waarom zien we deze patronen dan niet terug bij kinderen onder de 5 jaar?
Mijn verhaal beperkt zich niet tot delen van je lichaam zoals jij nu doet bij de onderrug. Ik heb een holistische kijk op de problematiek en richt me niet tot de losse delen want zo zit het lichaam niet in elkaar en daarom richt deze behandeling zich op alle problemen die in het lichaam ontstaan door een myofasciale balansverstoring. Zo behandel je rugklachten gelijktijdig met heupklachten en knieklachten en enkelklachten en nekklachten.

Een oprechte vraag aan jou. Geloof jij in de werking van fasciae zoals ik die hier heb beschreven?
 
De zitoefening zou inderdaad geen oefening hoeven te zijn wanneer mensen ook daadwerkelijk zo zouden zitten en dat doet/kan vrijwel niemand.

Daar is een simpele oplossing voor....stoelen afschaffen, want zitten is per definitie geen goede houding
 
Ik schrik hier flink van dat een fysiotherapeut met deze post komt.
Als dit zo normaal is om met een verstoorde posture rond te lopen waarom zien we deze patronen dan niet terug bij kinderen onder de 5 jaar?
Mijn verhaal beperkt zich niet tot delen van je lichaam zoals jij nu doet bij de onderrug. Ik heb een holistische kijk op de problematiek en richt me niet tot de losse delen want zo zit het lichaam niet in elkaar en daarom richt deze behandeling zich op alle problemen die in het lichaam ontstaan door een myofasciale balansverstoring. Zo behandel je rugklachten gelijktijdig met heupklachten en knieklachten en enkelklachten en nekklachten.

Een oprechte vraag aan jou. Geloof jij in de werking van fasciae zoals ik die hier heb beschreven?
Ik vind het grappig dat je schrikt van mijn post, mag ik vragen waarom?

Vertel me eens wat een normale posture is, zoals je ziet in mijn post heb ik je proberen te laten zien dat er geen "normale posture" bestaat. In ieder geval, we zijn er als zorgprofessionals niet uit wat een goede postuur is.
Verder staat mijn kijk op bijvoorbeeld zitpostuur duidelijk beschreven, omdat je hier een stukje over schreef ben ik hier iets dieper op ingegaan.
De reden die jij aangeeft dat de meeste jouw oefening niet lang vol kunnen houden, is denk ik meer door verminderd uithoudingsvermogen van houdingsspieren omdat het niet bepaald een efficiente zithouding is (kost meer energie) voor de spieren dan dat dit komt door dysfuncties die jij beschrijft.

Ik neem houdingscorrectie wel eens mee in mijn therapie, wanneer een houding leidt tot meer pijn en de patient aangeeft dat hij minder pijn heeft in een andere houding adviseer ik hem om tijdelijk de pijnlijke houding niet op te zoeken. eventueel faciliteer ik hem hierbij met wat houdingsadviezen. Echter wanneer de pijn weer weg is mag hij van mij weer lekker gaan zitten zoals hij graag deed, met wat afwisseling uiteraard.
 
De vraag is of zithouding wel zo belangrijk is om rugklachten te voorkomen...qua evidentie is hier namelijk voor zover ik weet geen of zeer zwak bewijs voor.

What do physiotherapists consider to be the best sitting spinal posture? - PubMed - NCBI
Perceptions of sitting posture among members of the community, both with and without non-specific chronic low back pain. - PubMed - NCBI

De juiste positie voor de ene persoon is niet dezelfde als voor de ander. Er zijn tekenen dat houding zelfs genetische eigenschappen heeft, zo laten studies zien dat bijvoorbeeld de houding van vrouwelijke tieners te voorspellen is wanneer er naar de moeder wordt gekeken.

Het aanpassen van zithouding gedurende de dag is waarschijnlijk beter/efficienter dan in één houding zitten gedurende de dag.
Het idee dat we een optimale houding gedurende de dag moeten behouden zal eerder spierspanning en stress verhogen en de variatie en ontspanning beperken wat denk ik eerder pijn met zich meebrengt.
Mijn ervaring is dat in ieder geval de mensen die last hebben van de rug die ik zie een verhoogde spierspanning hebben.

CYI9a8RWYAAmj3X.jpg

CYI9a8QWEAAPjir.jpg



Met betrekking tot verhaal van de anterieure pelvic tilt. De relatie tussen een anterieure pelvic tilt en rugpijn is er NIET
(onderbouwing:
http://www.jospt.org/doi/pdf/10.2519/jospt.2002.32.9.447?code=jospt-site
http://www.jospt.org/doi/pdf/10.2519/jospt.1990.12.6.243?code=jospt-site
Lumbar lordosis: study of patients with and without low back pain. - PubMed - NCBI)

en misschien heeft die pelvic tilt wel niet eens zoveel te maken met de rughouding als we denken (Variation in Pelvic Morphology May Prevent the Identification of Anterior Pelvic Tilt)

Mijn ogen doen pijn van die lelijke zithoudingen. Vreselijke pijn.
 
Daar is een simpele oplossing voor....stoelen afschaffen, want zitten is per definitie geen goede houding
Dit is de beste post op deze pagina!
Helaas zullen we het met deze levensstijl moeten doen en schade doen beperken.
Vertel me eerst eens even wat een normale posture is, zoals je ziet in mijn post heb ik je proberen te laten zien dat er geen "normale posture" bestaat. In ieder geval, we zijn er als zorgprofessionals niet uit wat een goede postuur is.
Verder staat mijn kijk op bijvoorbeeld zitpostuur duidelijk beschreven, omdat je hier een stukje over schreef ben ik hier iets dieper op ingegaan.
De reden die jij aangeeft dat de meeste jouw oefening niet lang vol kunnen houden, is denk ik meer door verminderd uithoudingsvermogen van houdingsspieren omdat het niet bepaald een efficiente zithouding is (kost meer energie) voor de spieren dan dat dit komt door dysfuncties die jij beschrijft.
Het negeren van deze vraag vat ik maar op als een nee.

Een oprechte vraag aan jou. Geloof jij in de werking van fasciae zoals ik die hier heb beschreven?
 
ik geloof in de werking van fasciae, een vraag die je me trouwens al eerder gesteld hebt.
Zoals jij echter deze werking beschrijft als het probleem van zo'n beetje alle klachten vind ik ver overtrokken waar ik ook keer op keer mijn onderbouwing over post en waar jij vervolgens niet op in gaat :roflol:
 
Wat mijn enige gedachte altijd is bij het lezen van jouw posts:
Ik geloof oprecht dat je gelooft in de dingen die je vertelt en ook oprecht mensen probeert te helpen. Dat is alleen maar mooi en er zal zeker een kern van waarheid in zitten. Alleen lift (Squat, deadlift, bench press etc.) je zelf niet meer. Hoe weet je of jouw manier ook daadwerkelijk helpt om blessures bij het liften zelf te verbeteren? En als deze manier zo effectief is waarom lift je dan niet?
Niet om je af te kraken maar het komt in mijn ogen raar over dat je mensen de les probeert te leren (in positieve zin) maar zelf niet lift.
 
ik geloof in de werking van fasciae, een vraag die je me trouwens al eerder gesteld hebt.
Zoals jij echter deze werking beschrijft als het probleem van zo'n beetje alle klachten vind ik ver overtrokken waar ik ook keer op keer mijn onderbouwing over post en waar jij vervolgens niet op in gaat :roflol:
Wat is volgens jou de meest voor de hand liggende oorzaak van nekklachten, lage rugklachten, kniepijn en heuppijn?
Puur uit interesse, ik kies geen kant of dergelijke dus kom aub niet af met ad hominems of rond de pot lullen.
 
Wat is volgens jou de meest voor de hand liggende oorzaak van nekklachten, lage rugklachten, kniepijn en heuppijn?
Puur uit interesse, ik kies geen kant of dergelijke dus kom aub niet af met ad hominems of rond de pot lullen.
je vraag is erg breed omdat deze betrekking heeft op een groot scala van lichamelijke klachten.
Niet om te ontwijken maar het voor mij veel specifieker maken is lastig voor je vraag ;)
Ik denk persoonlijk een discrepantie in de belasting en belastbaarheid van de persoon op basis van biomedisch aspect, psychologisch aspect en sociale aspect.
Ik denk dat pijn iets multifactorieels is en vaak niet op basis van alleen de staat van lichamelijk weefsel kan worden verklaard.

Stuur me eens een pb anders als je de vraag iets specifieker kan maken, om niet tever offtopic te gaan voor UnCompress. Als je het zelf leuk vind om te kijken wat over dit soort dingen bekend is kun je eens zelf zoeken op risicofactoren van de aandoening, hier ben je in geinteresseerd volgens mij.
 
Wat mijn enige gedachte altijd is bij het lezen van jouw posts:
Ik geloof oprecht dat je gelooft in de dingen die je vertelt en ook oprecht mensen probeert te helpen. Dat is alleen maar mooi en er zal zeker een kern van waarheid in zitten. Alleen lift (Squat, deadlift, bench press etc.) je zelf niet meer. Hoe weet je of jouw manier ook daadwerkelijk helpt om blessures bij het liften zelf te verbeteren? En als deze manier zo effectief is waarom lift je dan niet?
Niet om je af te kraken maar het komt in mijn ogen raar over dat je mensen de les probeert te leren (in positieve zin) maar zelf niet lift.
Een zeer oprechte en intelligente vraag die je hier stelt.
Ik ben dit jaar voor het eerst in jaren gestopt met deze lifts. De squat heb ik dit jaar nog enkele maanden gedaan maar ik constateerde al snel dat het mijn herstel proces nadelig beïnvloedde maar kon toen nog niet verklaren waarom. De lol was er vanaf, en wanneer chronische pijnen alleen maar toenemen dan wil je alles doen om ervan af te komen. Het enige wat voor mij duidelijk was geworden was dat ik ernstige verstoringen in mijn lichaam had en ik nooit meer deze oefeningen zou kunnen doen wanneer ik deze niet zou verwijderen.

Ik ben hierna aan de slag gegaan met uitsluitend decompressie trainingen (nog voordat ik in aanraking kwam met functional patterns). Ik bestudeerde bewegingstrainingen voordat sporten (begin 20e eeuw) ontstonden en het werd mij duidelijk dat deze zich richten op een allround bewegingsleer. Heel dynamisch en gericht op natuurlijke bewegingen van mensen. Ik werd ervan overtuigd bilaterale bewegingen een aanvulling nodig hebben om disfuncties tegen te gaan. Bewegen in diagonale lijnen is daarin belangrijk. Toen ben ik mij meer in functional patterns gaan verdiepen omdat ik in eerste instantie alleen oppervlakkig keek naar deze methode. Ik zag dit als gekke kunstjes die niet functioneel kunnen zijn maar niets bleek minder waar te zijn. Alle oefeningen die FP doet richten zich op het activeren en herstellen van diagonale lijnen in je lichaam. Veel oefeningen richten zich op de gait cycle van de mens, iets waarin we alle connectie hebben verloren en waarin het volledig ontbreekt in de krachtsport.

Als ik nu weer zou gaan squatten, deadliften en bench pressen dan zou ik dat met een doel doen en welk doel hebben we hier? Meer spiermassa of meer kracht genereren. Maar het verbeteren van de functie van mijn lichaam ga ik er niet mee bereiken en dus is het voor mij nu niet functioneel. Ook ben ik erachter gekomen dat ik in de toekomst niet meer moet squatten waarbij ik een houding aanneem om meer gewicht te verplaatsen die schadelijk is voor mijn lichaam. Een squat of deadlift zou ik nu uitsluitend vanuit de stacking your joints principe uitvoeren.

Een lichaam waarin geen restricties aanwezig zijn is niet gevoelig voor blessures. Echter is vrijwel elk mens die start met deze sport niet vrij van restricties. Deze neem je mee de sport in en bij de een zijn ze ernstiger dan bij de ander. Als je mobiliteit het niet toelaat om bijvoorbeeld full squat diepte te bereiken zonder te compenseren over je gewrichten (zoals een buttwink) dan moet je niet aan deze oefening en/of diepte beginnen. Echter doet niemand dat hier, de meeste hebben geen weet van de restricties in hun lichaam wanneer ze 15 of 16 jaar oud zijn en hier adviseren we allemaal dieper te squatten. Wanneer je disfuncties niet extreem zijn en je met het tijdig ingrijpen deze disfuncties weet te verwijderen dan kun je mijn inziens jaren deze sport uitvoeren zonder enig probleem. Wel moet je imo bewust blijven van de gevaren van nieuwe disfuncties en je trainingen aan te vullen met functionele beweegpatronen.
 
Back
Naar boven