AndroidHealthClinic

Sociale contacten - ontgoocheld

Bezoekers in dit topic

Anderzijds: als je jezelf niet inzet (dus niet alleen financieel) dan krijg je dat ook niet terug? Mijn eerste cirkel met echte vrienden is erg sterk maar is door de jaren heen zo sterk geworden. Er volgt dan een natuurlijke selectie van een tweede en derde cirkel.
 
Bedankt voor de reacties alvast.

De timing lijkt misschien raar om dit op 1 januari te posten maar de voorbije weken hebben we vaak samen gezeten met familie en 'vrienden' waardoor de frustratie opnieuw wat groter is geworden. De situatie zoals tymboo ze schetst is wat ik ook wel wil: gedaan met mezelf te dwingen om sociale contacten te onderhouden. Gewoon tijd stoppen in contacten die het waard zijn. Mijn voornemen voor 2018 :p

Natty87; ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb al te vaak mensen proberen pleasen en maak de ontgoocheling dus nog groter voor mezelf.

Het is juist vrij logisch dat je juist nu extra veel ‘last’ er van hebt en dat is ook wel een vrij bekend fenomeen. Veel mensen zijn na zo’n feestmaand de ‘gezelligheid’ alweer strontbeu, het is ook een periode waarin veel familieruzies ontstaan en relaties stuklopen. Je hebt misschien al een lange tijd aangelopen tegen dit soort problematiek en ergernis en nu na de nodige kerstdiners, oudjaarsfeestjes en andere ‘verplichte’ socializers is de emmer over gelopen.

Ik ben niet zo van de goede voornemens en ik durf ook absoluut niet te stellen dat wat ik gedaan heb voor iedereen werkt (kan ook behoorlijke ruzies opleveren natuurlijk) maar het klinkt alsof wat meer afstand nemen tot bepaalde ‘vrienden’ wel een goede optie voor je zou zijn inderdaad. Is ook afhankelijk van het soort mens dat je bent: ik kan bijvoorbeeld best goed socializen maar dat moet wel met gelijkgestemden zijn of in ieder geval met mensen die open staan voor mijn humor en manier van doen. Ik kan het niet faken en dan is het ook heel snel klaar bij mij. Ik ben regelmatig gewoon halverwege weggegaan bij verjaardagen of etentjes uit pure verveling of ergernis, en heb op een gegeven moment inderdaad die knoop doorgehakt en ben alleen nog maar gaan doen wat ik zelf ook leuk vind. Andere mensen kunnen juist enorm goed doen alsof ze iets leuk en gezellig vinden en halen er ook voldoening uit om alles te regelen en te doen.

Ik geloof niet dat je een gezin hebt maar ook zonder kids is er toch al genoeg wat je ‘moet’ doen zonder al dat sociale gezever erbij. Je werkt, traint, hebt een partner, misschien nog andere hobbies, je wil in t weekend ook nog wel eens gewoon even rustig op de bank liggen. Als je goed kan lachen met je familie en vrienden en op hetzelfde level zit is dat prima maar als dat niet zo is dan heb je toch ook helemaal geen tijd voor al dat drama. Ik niet, althans.
 
Deze sociale contacten die ik al jaren ken en waar ik vroeger mooie momenten mee heb beleefd, het zijn gewoon energievreters geworden. Mijn voornemen voor 2018 is om die energievreters te vermijden want het leidt gewoon tot de ene ontgoocheling na de andere, maar de realiteit is dat er eigenlijk bijna niemand meer zal overblijven. Eigenlijk best zielig.


is niet zielig, is de realiteit voor de meeste mensen , wees blij dat je niet zo'n neppert bent die tegen beter weten in stug blijft volhouden met je tijd te verdoen

aan sociale contacten met 0,0 return ,ik sta bekend als een saaie en botte hond en laat de vrouw alle verplichte nummertjes af gaan ,heerlijk die rust :roflol:
 
Misschien moet ik als voornemen maar eens grote kuis houden in mijn contacten.

Dit.

Ik heb hier ook een tijd mee geworsteld. En je moet gewoon mensen (leren) los te laten. We zijn geen 20 meer. Hebben tal van verantwoordelijkheden dus je moet prioriteiten stellen.
Wil je een avondje plezier maken, nodig dan de mensen uit die 'dankbaar' zijn dat ze mogen komen. En waarvoor jij ook 'dankbaar' bent dat ze gekomen zijn.
 
Ik ben in het eerste jaar van mijn relatie overal mee heen gegaan met haar. De dag naar ons eerste jaar samen heb ik gezegd dat ik niet overal meer mee heen ga met haar. Stiekem is het er toch weer ingeslopen dat ik weer overal heen ging met haar en de kinderen.
Half jaar geleden heb ik duidelijk gemaakt dat ik nergens meer heen ga als ik geen zin heb. Dit houdt in dat ik niet veel sociale dingen meer doe maar zei hoeft ook niet mee met mij als ze niet wil. Als ik al ergens mee heen ga neem ik mijn eigen drinken mee.
Ik zal nooit iemand verplichten om drinken voor mij te halen maar als ik graag mijn coca cola zero wil drinken zorg ik gewoon dat ik dat bij heb. Zelfde als er weer een bbq bij me zwager aankomt neem ik voor mij zelf vlees mee zodat ik niet hoef te eten wat hun eten.

Je komt dan misschien niet veel meer bij andere mensen maar je houdt er aan het einde veel meer aan over. Lekker je eigen ding doen en de mensen waar je "problemen" mee hebt links laten liggen. Of een gesprek met hun aangaan en uitleggen waar je mee zit al lijkt me dat niet echt succesvol.
 
Het is eigenlijk wel geruststellend om te lezen dat ik niet de enige ben die zich hier op een bepaald ogenblik in het leven aan erger. Ik denk dat het al +- 2 jaar zo is (kort na mijn 30ste). Eerst dacht ik dat het door de AAS kwam, dat ik te streng was in het beoordelen van mijn vriendengroep/familie. Nu ben ik al 6,5 maand off, je kan dan zeggen dat ik er nu moeite mee heb omdat ik een dipje heb na het kuren. Realiteit is dat ik idd geen 20 meer ben. Mijn visie op het leven is veel veranderd en vaak ligt mijn visie en die van vroegere vrienden heel ver uit elkaar. Tegelijk is mijn leven redelijk stabiel, wat dan botst met het leven van sommige (echtscheidingen, depressies, financiële problemen, ...).

Mijn vrouw waarschuwde me de voorbije jaren al regelmatig dat persoon x of y 'een profiteur' is, maar ik praatte dat te vaak goed. Ook tegenover mezelf terwijl ik me er dus ook wel aan stoorde, ik overtuigde mezelf om het steeds nog een kans te geven.

Zoals ik reeds typte, voel ik me niet depressief. Ik ben heel gelukkig met mijn vrouw en job. Zoals RFFNCK al zei, heeft een mens eigenlijk niet veel meer nodig dan dat wanneer je ook nog eens een hobby als de onze hebt. We willen graag kinderen (dan toch eindelijk :)) dus daar zal ook nog genoeg tijd in kruipen. Voor mezelf is het gewoon het best om mezelf te beschermen en stop met pleasen van mensen (zoals Natty87 het zo mooi zegt), ik ga mijn energie gewoon gebruiken voor mezelf, mijn vrouw, mijn hobby en ons toekomstig kindje.

Dus DBB, mijn voornemen voor 2018: ik ga vol voor mijn vrouw en ons toekomstig kindje. Ik wens mezelf (en jullie) veel gainzzz en vooral plezier in onze sport. Tegen alle energievreters zeg ik in de toekomst heel beleefd "neen, dank u".
 
Laatst bewerkt:
Ik ben al een tandje ouder maar ik herken het verhaal wel hoor. Ik heb een jaartje of 10 geleden resoluut het stuur omgegooid en alle relaties die alleen maar energie kosten op een laag pitje gezet. Ook geen moeite meer ingestoken. Ben een aantal "vrienden", kennissen en vage kennissen verloren maar de echte vrienden heb ik nog steeds. Het zijn er eigenlijk ook maar twee. Kwaliteit boven kwantiteit zeg ik dan maar.
Veel kennissen en familie zie ik gewoon nog en ik ga er verder goed mee om maar ik laat me niet meer gebruiken of leegvreten (bij ons kon altijd iedereen eten en drinken). Voel me nu beter dan voorheen. :)
 
Dit.

Ik heb hier ook een tijd mee geworsteld. En je moet gewoon mensen (leren) los te laten. We zijn geen 20 meer. Hebben tal van verantwoordelijkheden dus je moet prioriteiten stellen.
Wil je een avondje plezier maken, nodig dan de mensen uit die 'dankbaar' zijn dat ze mogen komen. En waarvoor jij ook 'dankbaar' bent dat ze gekomen zijn.

ik zou hier dankbaar voor zijn.
 
Ik mag dan 20 zijn maar ervaar(de) soortgelijke situaties. Overigens over een kleine twee maanden klaar met mijn HBO en sinds een paar maanden gaan samenwonen met m'n vriend waar ik nu vijf jaar mee samen ben. In de tussentijd best veel verschillende soorten mensen tegengekomen, dus oa op m'n opleiding. Heb met mijn vader en moeder (zijn gescheiden) problemen gehad met het geven en nemen. Bij mijn moeder waren dat tastbare dingen, met name geld, en bij mijn vader mentaal, geen gelijke aandachtsverdeling met bv mijn halfbroertjes. Sinds een half jaar heb ik hier meer rust in gevonden, ik praatte het meestal ook goed, met name van m'n moeder. Mijn vriend is altijd een goed luisterend oor en heeft me hier heel erg in geholpen; van bovenaf kijken naar wat ik en een ander doen. Dat helpt me echt.

Net zo met vrienden. Sommigen in m'n omgeving zitten elk weekend met 10 man op de bank. Als ik dan de vriend spreek uit die groep die ik ken, komen de roddels... Ik heb daar geen trek in. Daarbij zijn er ook mensen geweest met zulke andere interesses en/of gedrag dat je uit elkaar groeit. Laatst kreeg ik van iemand nog de verwijtende vraag waarom ik nooit meer x bezoek. Ik ga me daar geen eens voor verantwoorden. Ik maak me daar niet (meer) druk om; wat anderen ervan vinden dat ik mensen loslaat. Je doet het immers voor jezelf.
 
Ik ben erg op mezelf en heb veel minder vrienden dan toen ik begin 20 was, ik heb nog een enkeling over. De meesten verdwenen sinds ik niet meer ging stappen en je er achter kwam dat je in nuchtere situaties weinig met elkaar had en het benauwde gevoel van mensen die je wekelijks bellen of af willen spreken. Mensen die geen genoegen kunnen nemen met eens per maand of zelfs minder.

Ook geen zin in feestjes of verplichtingen waar mee je niet verder komt dan vertellen hoe het op je werk is en je vooraf al weet dat er niet gelachen gaat worden. Ik heb een sarcastisch gevoel voor humor en dat kunnen anderen vaak niet goed hebben of ik kan niet lachen om poep en plas humor van anderen. Op verjaardagen kom ik zelden en als ik mee ga is het voor mijn vriendin.

Toch zou ik het best kunnen accepteren als iemand om wat voor reden dan ook vraagt om zijn merk bier en zelf niet zo gul is, moet ik daarna wel een leuke avond hebben en goed gelachen hebben. Denk dat dit bij TS ook niet het geval is en er meer speelt dan of er genoeg bitterballen op tafel staan.

Iedereen is anders, waar de ander zich er eenzaam door voelt is het voor een ander weer een hele opluchting niet meer op een verjaardag gevraagd te worden. Want zo werkt het ook weer, de deur gaat natuurlijk wel dicht als je dat soort dingen niet meer doet.
 
lol, kunnen we nu al de conclusie trekken dat mensen die aan krachttraining / bodybuilding / fitness doen eigenlijk maar contactgestoorde debielen zijn ?

(ik ben er in ieder geval wel een volgens mijn wederhelft)
 
lol, kunnen we nu al de conclusie trekken dat mensen die aan krachttraining / bodybuilding / fitness doen eigenlijk maar contactgestoorde debielen zijn ?

(ik ben er in ieder geval wel een volgens mijn wederhelft)
Die indruk krijg ik wel. Begin me bijna een soort van thuis te voelen :D

Toch denk ik dat het ook wellicht met deze sport te maken heeft. Ik ken mensen die hun hele leven op voetbal hebben gezeten en die houden er toch wel meer/betere vrienden aan over dan ik. Ik weet niet of dat een oorzaak/gevolg is of dat het enkel op de een of andere manier verband houd met elkaar.
Wat ik wel weet is dat ik m'n zoontje eerst op voetbal ga zetten en later mag hij zelf gaan kijken wat ie wil.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dan nog wel geen 30 maar ik herken het verhaal behoorlijk goed. Ik ben iemand die vooral veel geeft en er dan maar genoegen mee neemt om minder terug te krijgen. Dit is de laatste jaren wel veranderd omdat ik daar behoorlijk aan onderdoor ging. Op een gegeven moment heb ik voor mijzelf gekozen en besloten om meer nee te zeggen tegen dingen die ik niet zag zitten en ook gewoon op te komen voor mijn eigen mening, dit deed ik voorheen echt nooit. Door deze verandering veel ellende gehad. Dit heeft o.a. geleid tot een breuk in de vriendschap met mijn allerbeste en enige "echte" vriendin en een tijd geen tot nauwelijks contact met mijn familie. Gelukkig is dit laatste inmiddels hersteld en is er nu een veel neutralere band waarbij geaccepteerd wordt dat ik niet altijd maar naar iedereens pijpen dans.

Er is altijd veel misbruik gemaakt van mijn persoonlijkheid en ik ben op best veel tegenstand gestuit toen ik mijzelf daar tegen wilde beschermen. Blijft nog altijd moeilijk, ik val vaak terug in oude gewoonten gewoon om ruzie en gedoe te voorkomen. Daarom ook best wel "huiverig" soms om vriendschap e.d. toe te laten omdat het vaak niet oprecht is maar omdat iemand iets van je nodig heeft.

Vriendschap lijkt een beetje rare tegenwoordig. Mensen hebben niet vaak meer oprechte interesse in andermans leven en het allemaal veel te druk met hun eigen leven. Maarja, je leeft je eigen leven en bent volgens mij niet op de wereld om het anderen naar hun zin te maken ten koste van jezelf. Vrienden e.d. zijn een fijne en leuke aanvulling op je leven, maar het moet niet een verplichting zijn.

Ik denk dat het ook een beetje komt omdat er tegenwoordig al zoveel manieren zijn om contact te hebben. Facebook, whatsapp enz. Je weet tegenwoordig al alles van de mensen daardoor, waardoor real life contact al snel minder noodzakelijk wordt/lijkt.
 
Goed topic, ben hier zelf de laatste tijd ook veel mee bezig.

Heb een goeie job, stabiele relatie, etc... mag mezelf echt gelukkig prijzen.

Echter heb ik ook grote kuis gehouden in men sociale contacten. Meeste van men vrienden waren studenten die graag zuipen. Vroeger deed ik gewoon mee, maar men prioriteiten zijn veranderd. Dat avondje plezier, wat meestal ook niet veel plezier opleverde, veel geld kost, men bioritme opzweep helpt en voor een zware kater zorgt is het me echt niet meer waard. Als ik nog eens uitga doe ik gewoon een festivalletje.

Daarnaast doe ik zoals sommigen ook echt geen dingen meer tegen men zin. Van die verplichte nummers waar ik me verveel laat ik zo.

Ben zelf een heel sociale kerel maar een lange termijn vriendschap opbouwen is niet makkelijk voor mij.

Denk dat 10 jaar trainen hier wel toe heeft bijgedragen. Het is toch een sport waardoor je zeer op jezelf gericht bent. Ben altijd op elk vlak op zoek om mezelf te verbeteren maar dit gaat vaak ten koste van sociale contacten.
 
Denk dat 10 jaar trainen hier wel toe heeft bijgedragen. Het is toch een sport waardoor je zeer op jezelf gericht bent. Ben altijd op elk vlak op zoek om mezelf te verbeteren maar dit gaat vaak ten koste van sociale contacten.
Precies dat. En dat bij sociale contacten vaak ook het zuipen hoort wat juist weer precies in druist tegen hetgene wat je probeert te bereiken met het sporten.
Ik vind absoluut dat je nog steeds moet kunnen feesten op zn tijd maar je moet op een gegeven moment gewoon wat selectiever zijn. Persoonlijk kies ik nu op jaarbasis 3 festivals waar ik absoluut naar toe wil en daar gaat dan ook wel de nodige alcohol en andere versnaperingen in.

Wat voor mij goed werkt is altijd achteraf evalueren of het me meer opgeleverd heeft (qua feel-good) dan dat het energie kost. Zo ja, dan hou ik het erin. Zo niet, dan probeer ik daar eerlijk in te zijn en kap ik het af. Bijvoorbeeld: ik ga eens in de zoveel tijd bij m'n oma van 87 langs. Het is daar een ware hel. Je mag niks. Je mag de wc niet doortrekken (kost water), er wordt niks afgewassen (kost ook water) en mag maar op 1 plek tegelijk licht branden. Als ik daar 5 dagen zit ben ik achteraf compleet gesloopt. Toch ben ik daar om haar te helpen met boodschappen, paar keer mee uit eten nemen etc. Op het moment zelf zijn zulke dingen niet altijd even leuk maar achteraf hou je er wel degelijk een goed gevoel aan over wat voor mij een indicatie is om zoiets erin te houden.
 
Laatst bewerkt:
Wel grappig dat veel mensen hetzelfde ervaren. Ik herken sommige dingen wel, maar niet alles. Ik heb zelf niet hele hoge verwachtingen van vriendschappen, maar er zijn wel veel mensen waar ik mee omga en ik vind dat ook prettig. Bijvoorbeeld op zaterdagavond ben ik meestal met dezelfde kleine groep van 2-5 mensen in de stad, maar ik beschouw dit niet als hele goede vrienden, gewoon goede kennissen waarmee ik mij zaterdagavond prima kan vermaken. Buiten het opstap gaan zie ik sommigen af en toe weleens, maar niet vaak. Tijdens het sporten doordeweeks zie en spreek ik weer andere mensen, geen vrienden, maar wel prima mensen waar ik mee kan ouwehoeren en lachen. Dat is voor mij voldoende. Aangezien ik geen grote verwachtingen heb ben ik ook niet snel teleurgesteld.
 
Ik zie juist verschillende ervaringen hier. De ene groep voelt zich "gebruikt" door anderen. Geven veel en krijgen weinig terug, of ervaren dat zo. De anderen hebben gewoon minder behoefte aan contact en hebben juist een hekel aan weer een nieuwe uitnodiging wat ze ervaren als verplichting. Zo gaat de cirkel rond :D
 
Ikzelf vind de sportschool contacten het leukst , zonder enige verdere verplichtingen beetje slap ouwehoeren
 
Back
Naar boven