AndroidHealthClinic

Bijna klaar met bulk (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Fit_Danique

Novice
Lid geworden
24 apr 2017
Berichten
27
Waardering
9
Lengte
1m65
Vetpercentage
23%
Hoi allemaal,

Ik wilde graag mijn resultaten tot zover met jullie delen, ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Ik ben 1.65 cm en ben vanaf juli vorig jaar aan het bulken ''op gevoel'' (ik werd GEK van tellen en schema's na jaren dus wilde dit zelfstandig doen, m'n eerst echte bulk).

Ik ben begonnen 55,4 kilo en 16,1% vp. Vanmorgen gewogen 66,1 kilo, dus 10,4 kilo aangekomen (vp niet gemeten nog).

Ik wil in februari gaan cutten voor de zomer maar is een bulk van 8 maanden genoeg? Ik zie nog steeds erg veel progressie!

Verder wilde ik jullie tips vragen voor als ik weer ga beginnen met cutten. Ik wil eerst volgens IIFYM principe beginnen, maar weet niet tot hoeveel kilo ik nu moet gaan afvallen? Ik vind het fijn om een doel te hebben zodat ik hier naartoe kan werken, ik moet nu toch niet weer 55,4 gaan wegen, ik snap dat ik op de spiegel moet afgaan maar ik ken mezelf en vind het nooit goed genoeg... Wat is waar aan spieren wegen meer dan vet... wat is realistisch van wat ik aan spier ben aangekomen in deze periode?

Ik hoor graag jullie tips!

Liefs Danique
 
Wat is nou je vraag precies?

Bulken kan 10 jaar als je wilt.

Draait allemaal om wat voor fysiek je ambieert.

Vind je je vp te hoog? Cutten
 
Hoelang je cut of bulkt is helemaal aan jezelf en afhankelijk van je doelen.
Zoals Pillz zegt, vind je je vetpercentage te hoog ga je cutten.

En nergens is met 100% zekerheid te zeggen hoeveel van die 10,4 kg spiermassa is.
 
Zoals de rest al zegt is het punt tot waar aan je wilt bulken een persoonlijke keus.

Bulken kun je tot het punt dat je je lijf niet meer mooi vindt, maar je kan ook een grens stellen hoeveel kg je max wil aankomen (dit laatste doe ik zodat de cut erg voorspelbaar is en motiveerd om er het meeste van te maken).

Cutten doe ik tot het punt dat het lekker vlot gaat, wanneer ik meer dan een dag in de week cardio nodig heb of onder een bepaald punt moet eten stop ik dus. Lager gaan kost onevenredig veel tijd die de meeste beter voor spieropbouw kunnen gebruiken.

Tevens heb ik persoonlijk onder dat punt een fysiek wat mijn ega minder vindt, blijkbaar krijg ik dan ugly abs en enge aders... de Wife Acceptance Factor (WAF) zeg maar, erg confronterend dat muurtje :S
 
Laatst bewerkt:
En nergens is met 100% zekerheid te zeggen hoeveel van die 10,4 kg spiermassa is.

Jawel, na één tot drie cut/bulk cycles hebben de meesten daar toch wel een aardig beeld bij hoop ik?

Tevens zijn er diverse tabellen die een indicatie geven, alhoewel minder betrouwbaar omdat het gemiddelde zijn komen ze aardig in de buurt. Die van lyle mcdonald is wel aardig dacht ik.
 
Jawel, na één tot drie cut/bulk cycles hebben de meesten daar toch wel een aardig beeld bij hoop ik?

Tevens zijn er diverse tabellen die een indicatie geven, alhoewel minder betrouwbaar omdat het gemiddelde zijn komen ze aardig in de buurt. Die van lyle mcdonald is wel aardig dacht ik.

Hoe weet jij 100% zeker dat x kg daarvan spier is en geen vet?
Dat valt toch niet accuraat genoeg te meten met hiudplooi oid.
 
Hoe weet jij 100% zeker dat x kg daarvan spier is en geen vet?
Dat valt toch niet accuraat genoeg te meten met hiudplooi oid.

Met "aardig beeld" negeerde ik op een beleefde manier de uitdrukking "100% zekerheid ", vanuit gaande dat je betrouwbaar bedoelde.

Betrouwbaar kan wel, maar 100% zekerheden over de toekomst bestaan alleen in hypothetische situaties.

Ik ga ervan uit dat je betrouwbaar bedoelde en dat is prima te doen inderdaad.
 
Met "aardig beeld" negeerde ik op een beleefde manier de uitdrukking "100% zekerheid ", vanuit gaande dat je betrouwbaar bedoelde.

Betrouwbaar kan wel, maar 100% zekerheden over de toekomst bestaan alleen in hypothetische situaties.

Ik ga ervan uit dat je betrouwbaar bedoelde en dat is prima te doen inderdaad.

Bedoelde wel echt zekerheid toen ik het typte en dat ging over de huidige situatie, niet de toekomst :)
 
Ik ben sinds deze week begonnen met mijn cut en ga a.s. vrijdag mijn vet laten meten met tang. Toen ik begon met bulken was mijn vp 16,1% (en woog ik 55,4 kilo) en ik ben totaal 11,7 kilo aangekomen over 8 maanden. Ik wil inderdaad graag weten tot hoeveel kilo ik nu weer moet gaan cutten. Ik ga eens zoeken op lyle mcdonald... Thanks! Dit was mijn eerste echte bulk overigens... was altijd mietig om meer te eten :-) (vrouwen dingetje denk)
 
Vet % meten einde bulk en zo kun je vrij precies berekenen.

Hoeveel massa /kg je gaat overhouden niet te voorspellen. Wanneer je snel cut zul je vaak meer massa inleveren dan wanneer je dit wat meer slow and steady zal gaan doen.

Ga door tot je zelf tevreden bent.
 
Ik ben sinds deze week begonnen met mijn cut en ga a.s. vrijdag mijn vet laten meten met tang. Toen ik begon met bulken was mijn vp 16,1% (en woog ik 55,4 kilo) en ik ben totaal 11,7 kilo aangekomen over 8 maanden. Ik wil inderdaad graag weten tot hoeveel kilo ik nu weer moet gaan cutten. Ik ga eens zoeken op lyle mcdonald... Thanks! Dit was mijn eerste echte bulk overigens... was altijd mietig om meer te eten :-) (vrouwen dingetje denk)

Zie net dat ik lyle zei, maar had eigenlijk die van Eric Helms moet adviseren, beter gedefinieerd (ben nu net gandhi... weet meer dan gisteren).

Vet % meten einde bulk en zo kun je vrij precies berekenen.

Hoeveel massa /kg je gaat overhouden niet te voorspellen. Wanneer je snel cut zul je vaak meer massa inleveren dan wanneer je dit wat meer slow and steady zal gaan doen.

Ga door tot je zelf tevreden bent.

Kan mij eigenlijk helemaal niet vinden in dit advies, kan erg persoonlijk zijn natuurlijk. Mijn advies zou daarom iets anders zijn, mogelijk het overwegen waard:

Vet% is een erg onbetrouwbare meting, zie dit niet als een absoluut getal, maar als een relatieve waarde. Wil ze dit gebruiken dan zal ze dit vrij regelmatig moeten meten om te zien dat deze constant op dezelfde manier uitgevoerd wordt. Als ze constant op de zelfde manier (zelfde persoon?) uitgevoerd worden heb je een bruikbare delta in je metingen waarmee je voortgang aangegeven wordt.

Massa / kg verhoudingen zijn best goed te voorspellen, zeker als je input en output gelijk blijft. Dus wekelijks evenveel werken, klussen, trainen en je macro's goed afgestemd op je lijf (dus niet blijven hangen op die standaard macro's, die dienen alleen als redelijk startpunt!)

Overweeg snel te cutten, vaak veel efficienter dan slow and steady... wat eeuwig duurt. We doen hier de ultieme duursport: niet een minuut, geen dag, geen week, maar maanden. In die maanden gaan we cutten en bulken. Aan het einde gaan we pas de balans opmaken van vet/massa delta. Ga je erg lang cutten, dan gebruik je minder tijd om te bulken. Tevens zul je merken dat je relatief weinig kracht/massa verliest op een stevige cut en is dit vrijwel direct weer terug als je gaat bulken. De gasten op dit forum die wedstrijd preps doen kunnen dit bevestigen en die gaan heel wat extremer dan wij nodig hebben.
 
Zie net dat ik lyle zei, maar had eigenlijk die van Eric Helms moet adviseren, beter gedefinieerd (ben nu net gandhi... weet meer dan gisteren).



Kan mij eigenlijk helemaal niet vinden in dit advies, kan erg persoonlijk zijn natuurlijk. Mijn advies zou daarom iets anders zijn, mogelijk het overwegen waard:

Vet% is een erg onbetrouwbare meting, zie dit niet als een absoluut getal, maar als een relatieve waarde. Wil ze dit gebruiken dan zal ze dit vrij regelmatig moeten meten om te zien dat deze constant op dezelfde manier uitgevoerd wordt. Als ze constant op de zelfde manier (zelfde persoon?) uitgevoerd worden heb je een bruikbare delta in je metingen waarmee je voortgang aangegeven wordt.

Massa / kg verhoudingen zijn best goed te voorspellen, zeker als je input en output gelijk blijft. Dus wekelijks evenveel werken, klussen, trainen en je macro's goed afgestemd op je lijf (dus niet blijven hangen op die standaard macro's, die dienen alleen als redelijk startpunt!)

Overweeg snel te cutten, vaak veel efficienter dan slow and steady... wat eeuwig duurt. We doen hier de ultieme duursport: niet een minuut, geen dag, geen week, maar maanden. In die maanden gaan we cutten en bulken. Aan het einde gaan we pas de balans opmaken van vet/massa delta. Ga je erg lang cutten, dan gebruik je minder tijd om te bulken. Tevens zul je merken dat je relatief weinig kracht/massa verliest op een stevige cut en is dit vrijwel direct weer terug als je gaat bulken. De gasten op dit forum die wedstrijd preps doen kunnen dit bevestigen en die gaan heel wat extremer dan wij nodig hebben.

Ik ga zelf ook liever op de spiegel af maar een startpunt vind ik wel fijn, meting wordt idd door iemand anders gedaan dan verleden keer dusja wat je zegt daar heb je helemaal gelijk in.

Mijn macros voor de cut zijn nu 35% k, 30% v en 35% e. Begin nu gewoon op 2000 kcal om het rustig aan te doen om zo juist zoveel mogelijk spiermassa te behouden, maar als ik het goed begrijp adviseer jij dus het tegenovergestelde en liever een korte periode cutten? Is dit niet ook afhankelijk hoeveel je wilt afvallen? Ik denk zelf aan de 7 a 8 kilo... En gaat dit ook op v vrouwen.. ?
 
Ik ga zelf ook liever op de spiegel af maar een startpunt vind ik wel fijn, meting wordt idd door iemand anders gedaan dan verleden keer dusja wat je zegt daar heb je helemaal gelijk in.

Mijn macros voor de cut zijn nu 35% k, 30% v en 35% e. Begin nu gewoon op 2000 kcal om het rustig aan te doen om zo juist zoveel mogelijk spiermassa te behouden, maar als ik het goed begrijp adviseer jij dus het tegenovergestelde en liever een korte periode cutten? Is dit niet ook afhankelijk hoeveel je wilt afvallen? Ik denk zelf aan de 7 a 8 kilo... En gaat dit ook op v vrouwen.. ?

Persoonlijk zou rustig beginnen, maar wel agressieve resultaten boeken, zonder significant performance verlies.

Ben geen fan van je procentuele voeding berekening. Kijk anders even naar het excel sheet in de voedingforum, die doet gram/kg lichaamsgewicht dacht ik: Sticky - Geupdatet excel voedingsschema. Dit excelsheet gebruikt trouwens wel gedateerde formules zoals harris benedict, activiteitsfactors die veel te optimistisch zijn, macro opbouw net iets anders, etc, maar is zeker niet slecht.

Zelf een voorstander om onderhoud te vinden door twee week te tracken, maar je kan ook gewoon beginnen met cutten en dan bijstellen afhankelijk wat je afvalt.

Vrouwen en mannen verschillen niet bijzonder veel qua behoeften. In theorie zouden ze minder eiwit nodig hebben bijvoorbeeld, etc. Maar zie dat niet terug in de praktijk, ook niet bij vrouwelijke atleten. Mijn ega gebruikt bijvoorbeeld vrijwel dezelfde macro's als ik.

Wat betreft je verwachtingen: je was 16% (bovenkant wedstrijd vetpercentage voor vrouwen dacht ik) en je hebt 10 kg gebulkt. Als dit enigzins goed is gegaan zou je toch minstens 4 kg spieren erbij moeten hebben. En nu wil je 9 kg afvallen? volgens mij kom je dan veel te laag uit.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven