AndroidHealthClinic

Nieuw, dus even voorstellen

Bezoekers in dit topic

Bubs

Huge Freak
10 jaar lid
Lid geworden
31 mei 2012
Berichten
7.249
Waardering
28.851
Lengte
1m57
Hallo,

Ik ben al eventjes lid hier, maar nooit echt actief geweest (tot nu).
Mijn naam is Femke en ben 29 jaar jong.
Ik meet de volle 1m58 en weeg op dit moment rond de 54kg.
Ik ben medisch laborante van opleiding, maar werk sinds anderhalf jaar in de IT-sector.

Sinds mijn carrière switch ga ik opnieuw fitnessen, met de focus voornamelijk op cardio en een aantal lichte spierversterkende oefeningen. Resultaat: 10kg gewichtsverlies, en een hoger "ik voel me lekker in mijn vel" gehalte. Vetmassa is ook gedaald van 27,6% naar 24,7%.
Een enorme "milestone" voor mij aangezien ik lijd aan hypothyreoïdie, chronische peesontstekingen heb in beide liezen en morgen het verdict weet of ik al dan niet een tweede meniscusoperatie moet ondergaan.

Ondanks mijn lichamelijke kwaaltjes, heb ik fitnessvirus goed te pakken.
Een paar maanden geleden merkte ik dan ook een opkomende spierballetje op mijn biceps :flex:, en wilde ik daar graag meer van :D Dus sinds donderdag overgeschakeld op "zwaardere" krachttraining, zonder de cardio te verwaarlozen weliswaar.

Mijn "standaard cardio" bestaat uit 10' ligfiets, 10' fiets, 12' crosstrainer, 10' stepper, 10' wandelen 8% 5.7km/h.
Huidige schema (samengesteld samen met mijn vriend en rondneuzen hier op het forum :)) is een 4-split.
Afwisselend borst/biceps, core/rug, schouders/triceps, benen.
3 keer gaat dit vooraf aan de "standaard cardio", 1 keer een uur spinning, 1 keer 2,5km zwemmen.
Ik train dus ongeveer 5 keer per week (soms 4 keer, afhankelijk van andere sociale verplichtingen).
Rustdagen zijn zondag of maandag en donderdag of vrijdag.

Maandag tot en met vrijdag let ik enorm op mijn voeding, in het weekend mag er eens iets "vettigers" op tafel komen, of een apertiefje gedronken/gegeten worden.
Momenteel hou ik bij wat ik eet via fatsecret, omdat je daar makkelijk de macro's kunt raadplegen.
Ik kwam tot de conclusie dat ik soms amper 30g eiwitten binnen krijg (omdat ik voornamelijk groenten eet 's middags en zeer weinig vlees of zuivel).
Dus ik probeer nu meer eiwitten uit mijn voeding te halen (yoghurt, kip, eiwitrijke groenten,...).
Maandag toch al 86g, gisteren 70g :)

Tips and tricks (voeding, training, rust,...) steeds welkom uiteraard!

Aan diegenen die het tot het einde van mijn relaas gemaakt hebben: proficiat en bedankt voor je tijd:D
 
Welkom en succes..!

Of 29 jong is daar zijn de meningen overigens over verdeeld..
 
Met een biertje in de hand, kom je door het ganse land :)
 
Thanks!

Nouja, je bent zo oud als je je voelt, en ik voel mezelf nog jong :D
Een biertje zo af en toe, moet wel eens kunnen vind ik.
Constant mezelf alles ontzeggen, dat hou ik niet vol :)
 
Welkom welkom!:)

Je klinkt als een mentaal sterk persoon ondanks de medische mankementjes. Hopelijk valt het nieuws je morgen een beetje mee!:rocknana:
 
  • Like
Waarderingen: Bubs
Welkom en succes!
Hopelijk valt het verdict van vandaag mee.
 
Welkom
Constant mezelf alles ontzeggen, dat hou ik niet vol :)
Idem, gewoon lekker een keertje eten waar je zin aan hebt, daarna weer terug on point.
 
Welkom! Er is hier genoeg kennis aanwezig om jou te ondersteunen bij je doelen! Maak er goed gebruik van en je zult resultaat zien en gemotiveerd blijven!

Weet je overigens inmiddels het 'verdict'?
 
  • Like
Waarderingen: Bubs
Bedankt voor het warme onthaal allemaal!

Dat mentaal sterk zijn is verbeterd sinds ik niet meer in het ziekenhuis werk.
Al die rare shiften (soms late, vroege, nacht én dag op 5dagen) maakten me helemaal f*cked up in the brain.
Lang leve een stabiel "slaap/werk/eet/sport" ritme :banana:

Deze middag afspraak om 13u45 bij de orthopedist... Nog even nagelbijten dus :angstig:
 
Goed nieuws gekregen!
De oorspronkelijke scheuren zijn niet opnieuw gescheurd, dus de hechtingen houden goed.
Er is mogelijkheid om minuscule scheurtjes, maar om deze op te sporen is een kijkoperatie noodzakelijk en mijn symptomen zijn daar niet ernstig genoeg voor.
Geen operatie dus!

Wel lichte afbrokkeling van het kraakbeen, dus daar krijg ik supplementen voor.
Voor de rest vermoedt hij dat mijn huidige kniepijn te wijten is aan dezelfde oorzaak van mijn liesontstekingen, dus raad hij aan om zeker benen te trainen ("je moet je door niets laten beperken, ga ervoor") en eventueel kine om goede stretch oefeningen aan te leren en mijn quadriceps en adductoren te versterken.

Weg stress om weer 6kilo bij te komen na een operatie :lol::lol:
 
Dat van die 6 kilo was niet om te lachen :(
Na mijn vorige operatie 5,5 jaar geleden woog ik uiteindelijk 68 kilo :janken:

Calcium zorgt voor sterke botten, helaas niet voor kraakbeen :p
Ik kreeg een doos Biocondil van 3maand voorgeschreven...
Zie wel dat de apotheek waar ik ging me €15 meer aanrekende dan dat je ze online koopt :eek:
Geen wetenschappelijk bewijs, we zien wel...
Vroeger kreeg ik al hyaluronzuur inspuitingen in mijn kniegewricht wegens kraakbeenproblemen, dus zolang ik dat kan vermijden: graag!
 
Welkom.
Je kunt kijken of de ''Wim Hof methode'' iets voor je is. Het klinkt soms wat wazig maar is gebaseerd op wetenschap.
 
De "Wim Hofmethode" ziet er inderdaad maar iets vaags uit, en ik heb niet graag koud :p
Enige momenten dat ik onder een koude douche of in een koud bad kruip, is tijdens een avondje sauna :D

Nog een vraag in verband met opwarming:
aan de ene kant wordt mij aangeraden om mijn cardio-oefeningen allemaal na de krachttraining te doen, anderen zeggen dan weer dat het beter is om een oefening (10-12 minuten) voor de krachttraining te nemen om de spieren op te warmen.
Wat zijn jullie meningen/ervaringen hiermee?
 
De "Wim Hofmethode" ziet er inderdaad maar iets vaags uit, en ik heb niet graag koud :p
Enige momenten dat ik onder een koude douche of in een koud bad kruip, is tijdens een avondje sauna :D

Nog een vraag in verband met opwarming:
aan de ene kant wordt mij aangeraden om mijn cardio-oefeningen allemaal na de krachttraining te doen, anderen zeggen dan weer dat het beter is om een oefening (10-12 minuten) voor de krachttraining te nemen om de spieren op te warmen.
Wat zijn jullie meningen/ervaringen hiermee?
Opwarmen is iets anders dan een all out cardiosessie. Niks mis met rustig 10 minuten opwarmen op een cardio apparaat, zolang het je krachttraining maar nooit in de weg gaat zitten.

Verder respect voor je avatar met bierpul! :cool:
 
Nog een vraag in verband met opwarming:
aan de ene kant wordt mij aangeraden om mijn cardio-oefeningen allemaal na de krachttraining te doen, anderen zeggen dan weer dat het beter is om een oefening (10-12 minuten) voor de krachttraining te nemen om de spieren op te warmen.
Wat zijn jullie meningen/ervaringen hiermee?

Gewoon lekker doen waar jij je goed bij voelt...Opwarmen kun je ook doen, door bij je oefening eerst een paar reps op laag gewicht te doen, voor je werksets.
 
  • Like
Waarderingen: Bubs
Back
Naar boven