XXL Nutrition

Snelle vs korte spiervezels

Bezoekers in dit topic

StylinBro

Cool Novice
Lid geworden
12 dec 2017
Berichten
91
Waardering
8
Lengte
1m85
Massa
76kg
Vetpercentage
13%
Goedenavond mensen,

Als gevolg van belangstelling in krachtsport en vechtsport ben ik me gaan verdiepen in het totaal fysiek van een mens. Hierbij kwam ik ook artikelen tegen over snelle en langzame spiervezels. Aangezien ik mijn kennis wil vergroten ben ik ook hier geïnteresseerd in. Weten jullie een manier om te weten te komen welke spiervezels dominant zijn?

Oh ja: En zijn bijvoorbeeld bij korte spieren snelle spiervezels en bij lange spieren langzame spiervezels dominant, of staat dit los van elkaar?
Ben benieuwd,
Juliën.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp je vraag niet.
 
Goedenavond mensen,

Als gevolg van belangstelling in krachtsport en vechtsport ben ik me gaan verdiepen in het totaal fysiek van een mens. Hierbij kwam ik ook artikelen tegen over snelle en langzame spiervezels. Aangezien ik mijn kennis wil vergroten ben ik ook hier geïnteresseerd in. Weten jullie een manier om te weten te komen welke spiervezels dominant zijn?

Oh ja: En zijn bijvoorbeeld bij korte spieren snelle spiervezels en bij lange spieren langzame spiervezels dominant, of staat dit los van elkaar?
Ben benieuwd,
Juliën.

Om verwarring verder uit te sluiten: Korte en lange spieren in de zin van lengte in relatie tot bepaalde functionele eigenschappen bestaan niet.

We praten hier over fast twitch fibres (spiervezels die je vooral gebruikt bij kortdurende krachtige inspanning zoals bij krachtsporten) en slow twitch fibres (spiervezels die meer duur georienteerd zijn zoals bij hardlopen).

Hoe de verhoudingen liggen verschillen per individu, maar ook per spiergroep.
Hamstrings zijn bijvoorbeeld vaak (iets) meer fast twitch dominant, terwijl de soleus voor zo'n 80-90% uit slow twitch vezels bestaat.

Over het algemeen liggen de verhoudingen redelijk 50/50.
Daar zijn allemaal standaard tabellen voor, maar die zijn gebaseerd op gemiddelden.


Wat het nog lastiger maakt: Het kan zo zijn dat iemand van nature meer fast twitch of slow twitch georiënteerd is.
Genetisch bepaald dus voor een groot deel, maar dit is toch nog enigszins te beïnvloeden door training.
Er zijn namelijk bepaalde vezels die -afhankelijk van hoe je traint- meer fast twitch of slow twitch karakeristieken gaan vertonen.

Er schijnen zelfs aanwijzingen te zijn die aangeven dat het fast/slow twitch 'karakter' van een spier niet alleen wordt bepaald door de vezels zelf, maar door de Motor Neuronen.
(Dit zijn de neurologische componenten die de spiervezels aansturen)

Om fast twitch/slow twitch percentages echt exact per individu te bepalen zit er niets anders op dan het laten doen van spier biopsies. Auw

Dit was de simpele, korte samenvatting, om je meer te verdiepen, lees dit eens:

Training Based On Muscle Fiber Type: Are You Missing Out? • Stronger by Science
 
Laatst bewerkt:
Ik had hier toch nog wel wat repliek en discussie verwacht.....

TS?
 
Ik had hier toch nog wel wat repliek en discussie verwacht.....

TS?
Beetje een tendens de laatste tijd: een stelling of hypothese droppen en vervolgens nergens meer op reageren...een klein berichtje is soms al genoeg.
 
Beetje een tendens de laatste tijd: een stelling of hypothese droppen en vervolgens nergens meer op reageren...een klein berichtje is soms al genoeg.

Hmmm, ik zie daar Geen Styl in, Bro :(
 
Laatst bewerkt:
Vooruit. Motoreenheden zijn niet de neurologische componenten die de spiervezels aansturen. Dat zijn motorneuronen. Motoreenheden zijn het geheel van motorneuron en de daardoor geïnnerveerde spiervezels.

Edit: voor de geïnteresseerden is deze publicatie een aanrader Fiber types in mammalian skeletal muscles. - PubMed - NCBI

Ik sta gecorrigeerd. :)

Zeer interessante publicatie overigens, maar ik dacht het bewust wat simpel te houden. :D
 
Laatst gezien: zaterdag om 02.27 uur, jammer idd dat er dan geen respons meer komt StylinBro ?

Respect voor je uitgebreide antwoord harpep ,zoals we gewend zijn van je.
 
harpep Allereerst alsnog bedankt voor dit heldere en uitgebreide antwoord. Heb dit bericht niet eerder opgemerkt.

Ik begrijp hier dus uit dat het uiterlijk van de spieren vanaf de buitenkant (lange spieren of korte spieren in de zin van het uiterlijk) niets zegt over de prestaties ( korte en lange spieren in de zin van inspanning)

Correct me if im wrong

Thx
 
Laatst bewerkt:
harpep Allereerst alsnog bedankt voor dit heldere en uitgebreide antwoord. Heb dit bericht niet eerder opgemerkt.

Ik begrijp hier dus uit dat het uiterlijk van de spieren vanaf de buitenkant (lange spieren of korte spieren in de zin van het uiterlijk) niets zegt over de prestaties ( korte en lange spieren in de zin van inspanning)

Correct me if im wrong

Thx

Dat klopt voor zover ik na gaan.

Als ik goed begrijp wat je zegt:

Met 'lengte uiterlijk' van de spier zoals je ziet aan de buitenkant, bedoel jij (neem ik aan) de lengte van de spierbuik in relatie tot de lengte van de peesaanhechtingen. Dat kan heel verschillend per individu en spiergroep zijn en is erfelijk bepaald.

Met 'kort en lang' in de zin van het vezeltype van de spier en de slow twitch en fast inspannings-eigenschappen heeft dat niets te maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat "verkort" en "op lengte" een eigen leven zijn gaan lijden
 
Dat klopt voor zover ik na gaan.

Als ik goed begrijp wat je zegt:

Met 'lengte uiterlijk' van de spier zoals je ziet aan de buitenkant, bedoel jij (neem ik aan) de lengte van de spierbuik in relatie tot de lengte van de peesaanhechtingen. Dat kan heel verschillend per individu en spiergroep zijn en is erfelijk bepaald.

Met 'kort en lang' in de zin van het vezeltype van de spier en de slow twitch en fast inspannings-eigenschappen heeft dat niets te maken.

Grote kennis en uitgebreide uitleg. Denk dat ik het begrijp. Thanks, tof dat je dit allemaal weet uit te leggen. Zonder dit soort leden komt een beginner niet zo snel aan dit soort informatie. respect
 
Back
Naar boven