AndroidHealthClinic

4 daagse splittraining.

Bezoekers in dit topic

Kees2008

Cool Novice
Lid geworden
15 jul 2017
Berichten
99
Waardering
7
Lengte
1m80
Massa
82kg
Hallo allemaal.

Heeft iemand ook voorbeelden voor een effectief 4 daagse splitschema?

Groeten
 
Ik train zonder schema en denk dat dat de meest effectieve manier is.
 
Ik vind het een beetje raar om beginners aan te raden zonder schema te trainen. Ik denk dat zelfs de meeste gevorderden nog niet zonder schema kunnen trainen.
Ja, maar jij bent dan ook geen Schwarzeneggertje! :D

Verder eens natuurlijk, de meesten kunnen nog niet eens een bestaand schema normaal volgen, laat staan wat er gebeurd als je ze zelf hun gang laat gaan.
 
Ik vind het een beetje raar om beginners aan te raden zonder schema te trainen. Ik denk dat zelfs de meeste gevorderden nog niet zonder schema kunnen trainen.

Waarom denk je dat? Ik heb zelf hele goede argumenten om GEEN vast schema aan te houden. Niet volgens een schema trainen betekent niet dat je zomaar wat doet, integendeel. Star volgens een vast schema trainen aan de andere kant, leidt binnen de kortste tijd tot frustratie.
 
Waarom denk je dat? Ik heb zelf hele goede argumenten om GEEN vast schema aan te houden. Niet volgens een schema trainen betekent niet dat je zomaar wat doet, integendeel. Star volgens een vast schema trainen aan de andere kant, leidt binnen de kortste tijd tot frustratie.

Voor beginners geldt natuurlijk dat ze simpelweg nog niet de benodigde kennis en ervaring hebben om te bepalen wat ze moeten doen en waarom.

Voor veel gevorderden geldt deels nog steeds een gebrek aan kennis. Ook als ze dat zelf niet altijd erkennen. Denk bijvoorbeeld aan broscience.
Belangrijker is echter dat je zonder schema doorgaans (dus niet altijd!) geen achterliggend plan of principe hebt. Dat heb je wel nodig als je gevorderd bent, want simpelweg iedere training zwaarder tillen, werkt niet op dat niveau.
Bovendien is het onmogelijk je progressie bij te houden wanneer je zonder plan oefeningen, volume en intensiteit gaat veranderen. Geschikt aanpassingen maken, is dan al helemaal onmogelijk.
 
Ja, maar jij bent dan ook geen Schwarzeneggertje! :D

Verder eens natuurlijk, de meesten kunnen nog niet eens een bestaand schema normaal volgen, laat staan wat er gebeurd als je ze zelf hun gang laat gaan.

Wat ik bedoel, is dat een schema ondergeschikt moet zijn aan de basisprincipes van krachttraining (accent op basisoefeningen of varianten daarvan, progressive overload, voldoende intensiteit en volume) , en verder aan doorzettingsvermogen (meer doen dan je dacht te kunnen omdat alles haast vanzelf gaat) en gezond verstand (minder/iets anders doen dan wat je je had voorgenomen omdat je niet genoeg tijd hebt of omdat je een mindere dag hebt).

Trainen volgens een schema is eigenlijk de omgekeerde wereld. Zelf pas ik de bovengenoemde "succesfactoren" toe en als ik dan opschrijf wat ik gedaan heb, lijkt het op een schema (zie mijn log).

Iemand die om een schema voor vierdaagse split vraagt lijkt me trouwens niet echt een beginner.
 
Laatst bewerkt:
Waarom denk je dat? Ik heb zelf hele goede argumenten om GEEN vast schema aan te houden. Niet volgens een schema trainen betekent niet dat je zomaar wat doet, integendeel. Star volgens een vast schema trainen aan de andere kant, leidt binnen de kortste tijd tot frustratie.

Ik vraag me af wat jij in jouw beleving precies beschouwt als een 'vast schema'.
Er zijn zeker veel slechte schema's, zo slecht zelfs dat het misschien nog wel beter is dat je 'gewoon maar wat doet'

Aan de andere kant, simpel het gegeven dat je 'iets niet zo maar doet' impliceert dat er -op z'n minst- een bepaalde doelmatigheid zit achter hetgeen je doet.
Immers, doelmatigheid is één van de componenten waaruit een (goed) schema bestaat.

Een goed schema -of laten we het anders een trainingsmethode noemen want het woord 'schema' heeft wel een wat starre ondertoon- bevat allerlei dynamische componenten die stagnatie, frustratie en verveling zoveel mogelijk voorkomen.

Denk aan een progressiemodel, ingebouwde variatie-opties en een load/deload mechanisme om de balans stress/herstel te reguleren etc.
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Wat ik bedoel, is dat een schema ondergeschikt moet zijn aan de basisprincipes van krachttraining (accent op basisoefeningen of varianten daarvan, progressive overload, voldoende intensiteit en volume) , en verder aan doorzettingsvermogen (meer doen dan je dacht te kunnen omdat alles haast vanzelf gaat) en gezond verstand (minder doen dan wat je je had voorgenomen omdat je niet genoeg tijd hebt of omdat je een mindere dag hebt).

Zoals ik hierboven eigenlijk ook al zei, een goed schema dient datgene wat je hierboven noemt in de juiste afstemming te bevatten.
Een schema is derhalve alleen maar het zinvol en doelgericht tot expressie brengen van deze basisprincipes.
En dat kan sowieso op 1001 manieren.



Iemand die om een schema voor vierdaagse split vraagt lijkt me trouwens niet echt een beginner.

Dat zou je misschien denken, maar ik betwijfel dat.

Het zijn juist vaak de beginners die niet goed weten wat ze moeten vragen en komen hier vragen om datgene wat ze anderen in de sportschool zien doen, geadviseerd door onbenullige PT's en de juiced 'Pro Bro's' als rolmodel en voorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Wat is een beginner? Ik ben ruim 2 jaar bezig met krachttraining. Ik ben begonnen met eigenlijk zomaar wat te doen. Eerst thuis.Later ben ik thuis dan het 5×5 schema gaan volgen. Zeker vooruitgang geboekt. Maar werd eentonig en na een × aantal weken moet je ook weer wat anders gaan doen. Nu train ik ook geruime tijd in de sportschool maar wil graag een schema als leidraad om te voorkomen dat ik zomaar wat ga doen. Vandaar mijn vraag naar een effectieve splitschema.
 
Wat is een beginner? Ik ben ruim 2 jaar bezig met krachttraining. Ik ben begonnen met eigenlijk zomaar wat te doen. Eerst thuis.Later ben ik thuis dan het 5×5 schema gaan volgen. Zeker vooruitgang geboekt. Maar werd eentonig en na een × aantal weken moet je ook weer wat anders gaan doen. Nu train ik ook geruime tijd in de sportschool maar wil graag een schema als leidraad om te voorkomen dat ik zomaar wat ga doen. Vandaar mijn vraag naar een effectieve splitschema.

Tijd dat iemand traint wil niet altijd iets zeggen. Ik zie mensen die je na 5 j nog als beginner kan bestempelen.

Na een x aantal weken moet niet perse wat anders doen.
 
Wat ik bedoel, is dat een schema ondergeschikt moet zijn aan de basisprincipes van krachttraining (accent op basisoefeningen of varianten daarvan, progressive overload, voldoende intensiteit en volume) , en verder aan doorzettingsvermogen (meer doen dan je dacht te kunnen omdat alles haast vanzelf gaat) en gezond verstand (minder/iets anders doen dan wat je je had voorgenomen omdat je niet genoeg tijd hebt of omdat je een mindere dag hebt).

Trainen volgens een schema is eigenlijk de omgekeerde wereld. Zelf pas ik de bovengenoemde "succesfactoren" toe en als ik dan opschrijf wat ik gedaan heb, lijkt het op een schema (zie mijn log).

Zoals harpep al zegt: een goed schema bevat automatisch de basisprincipes van krachttraining.

Bij trainen uit de losse pols is dat nog maar de vraag. Vandaar dat dit voor beginners ook geen goed advies is en zelfs bij gevorderden niet per se goed gaat.
 
@TS heb je de zoekfunctie al geprobeerd want er staan er ruim voldoende op het forum.
 
Back
Naar boven