Fitness Seller

VierZeven's Stronglifts 5x5 log

Bezoekers in dit topic

VierZeven

Novice
Lid geworden
16 jun 2013
Berichten
14
Waardering
2
Lengte
1m85
Massa
93kg
Goeienavond mensen... VierZeven hier, ik ben 38 jaar oud en in het dagelijks leven sta ik voor de klas. Ik heb jaren geleden (in 2012) een poosje vrij fanatiek het Stronglifts 5x5 programma gevolgd en verbaasde me toen over hoe snel ik in kracht won (ik ben van mezelf niet bepaald sterk, ik zou niet zeggen dat ik "aanleg" heb)...

Een serie gebeurtenissen sloeg me uit het veld. Mijn vrouw verloor haar baan waardoor we opeens flink moesten bezuinigen (weg gymmembership), vlak daarna kregen we een kind, toen begon ik aan een nieuwe opleiding naast mijn fulltime baan en toen scheurde ik mijn meniscus. Al met al dus een hele poos uit de running geweest, uiteraard (toegegeven) ook gewoon veel zwakte van mijn kant: geen zin, geen motivatie, etc.

Maar nu wil ik weer gaan knallen. Mijn meniscus is geopereerd in november, dus hoog tijd om m'n benen weer sterk te gaan maken. Ik ga ook eens in de zoveel tijd door m'n onderrug en dat schijnt dan weer te maken te hebben met zwakke heupen. Tijd voor actie!

Ik ben 185 cm lang en momenteel zo'n 93 kg zwaar. Vetpercentage nog niet gecheckt, maar laten we simpel zeggen dat ik een flinke buik heb gekregen in de afgelopen jaren.

Van de week lid geworden van een hele goede sportschool bij mij om de hoek en vandaag voor het eerst weer getraind. Uiteraard heel basic, lage gewichten (voor wie het programma niet kent: Stronglifts 5x5 begint met een lege barbell), puur om er weer in te komen. Snel even aan iemand by the gym vragen om mee te kijken naar mijn form, ik weet uit ervaring dat dat nog wel eens een puntje kan zijn (met m'n knieën voorbij m'n tenen bewegen tijdens een squat, dat soort dingen).

Vandaag dus:

Squat 20 kg (lege barbell): 5x5
Bench press 20 kg (lege barbell): 5x5
Rows 30 kg (op een machine gedaan i.v.m. rugblessure): 5x5

Daarnaast 5 km gefietst en leg abductions gedaan op 35 kg (dit laatste i.v.m. de zwakte in mijn heupen, geconstateerd door de fysio en waarschijnlijk de oorzaak van mijn knie- en rugklachten).

Goed om weer terug te zijn. Ik kijk er naar uit elke sessie even te loggen hier.

Thanks voor het meelezen en tips zijn altijd welkom!

VierZeven
 
Met je knieën voorbij je tenen komen is niet perse slecht, hoor. Verder veel succes!
 
Wat tof dat je ook met SL5x5 bent begonnen. Ik ben er net twee week geleden mee begonnen en hou er ook een blog van bij.

Succes en ik blijf je blog volgen :-)
 
Heel veel succes!
 
Succes ! Heb dit ook ongeveer een jaar gedaan, en heeft me goed geholpen sterker te worden.
 
Leuk SL om er weer in te komen, ga ik volgen.

Succes!
 
Succes.
Form checken gaat vaak beter als er iets meer gewicht aan hangt. Pas wel op dat je niet te hard gaat met je net gefixte meniscus en zwakke rug. Als je er last van gaat krijgen, aarzel dan niet om er weer wat vanaf te gooien en/of langzamer te verhogen. Ik vind SL een mooi programma maar op het punt van falen wel erg heavy.
 
Vandaag met superveel zin naar de sportschool gegaan, helemaal klaar om te knallen. Eerste setje squatten: krak. Wéér door m'n onderrug. F*cked up!!! :mad::mad::mad:
 
Das klote :(

Niet eerst even opgewarmd?
 
Vandaag met superveel zin naar de sportschool gegaan, helemaal klaar om te knallen. Eerste setje squatten: krak. Wéér door m'n onderrug. F*cked up!!! :mad::mad::mad:
Probeer anders te squaten met een Belt die je onderrug als het waren vastzet. Verder zoals de andere ook zeggen goed opwarmen voor het squaten, lekker stretchen en je quads opwarmen en je onderrug zeker ook! Goodmornings met een barbell zijn bijvoorbeeld een prima warming up alvorens je gaat squaten en eventueel deadliften.
 
Nou, het stomme is: bij Stronglifts begin je met een lege barbell, om op te warmen. En in dat setje gebeurde het al. Misschien volgende keer even opwarmen met wat cardio ofzo. En even wat langer wachten met barbells überhaupt, om m'n rug te laten herstellen. Ik was een week geleden ook al door m'n rug gegaan, dus misschien iets te snel weer aan de bak gegaan. Ik denk even twee weekjes fietsen ofzo, knie en rug weer laten wennen aan exercise in het algemeen en dan rustig aan weer oppakken. Vandaag is in elk geval een klotedag. Kan amper lopen. Maar hee, no pain, no gains... :D
 
Kleine update: afgelopen dagen aan de diclofenac gezeten, de rug begint langzaam aan minder stijf en pijnlijk te worden. Als het de komende dagen rustig blijft ga ik de komende week weer de gym in, maar dan begin ik wel even rustig met wat cardio en wat hip abductors enzo, om de boel weer op gang te krijgen. Officieel mag ik 6 weken niet tillen met m'n rug, dat gaat wel moeilijk worden, heb echt zin om te beginnen, maar ik begin nu wel door te krijgen dat een oude blessure zo weer terug is als je dwaze ondoordachte dingen doet, dus we'll see, misschien toon ik wel geduld.
 
Met m'n rug gaat het steeds beter, hoewel er af en toe nog wel pijn en stijfheid is. In de tussentijd ben ik aan de gang gegaan op de stationary bike, dat schijnt er goed voor te zijn. Daarnaast: hip abductors (55 kg nu) en hip adductors (85 kg nu) en stretches die ik ooit heb geleerd bij een Mensendieck therapeut, ook voor m'n onderrug. Nog een paar weekjes, dan kan ik weer aan de Stronglifts.
 
Vandaag met superveel zin naar de sportschool gegaan, helemaal klaar om te knallen. Eerste setje squatten: krak. Wéér door m'n onderrug. F*cked up!!! :mad::mad::mad:

Als squats echt een probleem is probeer dan een andere beenoefening.

Liever een andere oefening dan steeds door je rug te gaan en mss helemaal niet meer te kunnen trainen.

Mss kan je als je core sterker wordt overgaan op squat.
 
Als squats echt een probleem is probeer dan een andere beenoefening.

Liever een andere oefening dan steeds door je rug te gaan en mss helemaal niet meer te kunnen trainen.

Mss kan je als je core sterker wordt overgaan op squat.

Ja, thanks voor het advies man, helemaal mee eens. Uiteindelijk gaat het er om dát ik train, dat is al een hele stap vooruit t.o.v. altijd maar op een stoel zitten. Ik zal ook uiteindelijk vast wel kunnen squatten (ik geloof wel echt dat dat één van de belangrijkere oefeningen is), maar ik moet die blessure goed laten helen, m'n core verstevigen en dan even begeleiding vragen als ik er weer mee begin, dat ik op z'n minst even iemand die er verstand van heeft laat meekijken naar m'n techniek. Ik ben nu bijna 39, dus ik heb een mooi doel om naar te streven: vóór m'n 40ste deze ellende achter me laten. Geen gedoe meer met rug of knieën, maar lekker kunnen rondlopen in een fit lijf dat naar behoren functioneert. Kan ik tenminste ook een beetje actief worden met de kinderen en hoef ik niet die vader te zijn die nooit mee kan doen.
 
Ja, thanks voor het advies man, helemaal mee eens. Uiteindelijk gaat het er om dát ik train, dat is al een hele stap vooruit t.o.v. altijd maar op een stoel zitten. Ik zal ook uiteindelijk vast wel kunnen squatten (ik geloof wel echt dat dat één van de belangrijkere oefeningen is), maar ik moet die blessure goed laten helen, m'n core verstevigen en dan even begeleiding vragen als ik er weer mee begin, dat ik op z'n minst even iemand die er verstand van heeft laat meekijken naar m'n techniek. Ik ben nu bijna 39, dus ik heb een mooi doel om naar te streven: vóór m'n 40ste deze ellende achter me laten. Geen gedoe meer met rug of knieën, maar lekker kunnen rondlopen in een fit lijf dat naar behoren functioneert. Kan ik tenminste ook een beetje actief worden met de kinderen en hoef ik niet die vader te zijn die nooit mee kan doen.

Squat is belangrijk. Maar je kan ook deftige benen opbouwen zonder.

Ik hoop natuurlijk voor u dat je kan gaan squaten in de toekomst.

En zoals je zelf zegt trainen zonder de squat is beter dan niet trainen.

Gewoon rustig aan doen en luisteren naar uw lichaam.
 
Squat is belangrijk. Maar je kan ook deftige benen opbouwen zonder.

Ik hoop natuurlijk voor u dat je kan gaan squaten in de toekomst.

En zoals je zelf zegt trainen zonder de squat is beter dan niet trainen.

Gewoon rustig aan doen en luisteren naar uw lichaam.

Thanks voor je reacties man. Appreciate it.

Laatste dagen lekker veel in de sportschool gehangen. Vooral veel gefietst, maar daarnaast ook bezig met:

Hip abduction - 60 kg.
Hip adduction - 90 kg.
Assisted pull-up - 65 kg (counterweight)

Voelt goed om weer bezig te zijn. De knie zeurt wat tijdens het fietsen, maar tussen de trainingen door voel ik me top, dus vooralsnog gaat het goed. :)
 
Ben nog steeds volop bezig met fietsen en versterken van zwakke spiergroepen (met name de heupen). Merk dat het echt steeds beter gaat met m'n onderrug en knie. Eigenlijk bijna nergens meer last van, ook niet wanneer ik zwaar aan het sporten ben. Wil nu de komende tijd even aan de slag met m'n gewicht. Weeg momenteel 95 kg. bij 1,85 m. en dat is gewoon echt te zwaar. Als ik dan toch bezig ben met fysio, waarom dan niet ook even inzetten op wat minder (en betere) calorieën? Dat betekent om te beginnen: één broodmaaltijd per dag vervangen door magere kwark en 's avonds geen bier (of andere alcolhol) meer. Kijken wat er gebeurt... (Ik ben in het verleden een fanatieke macro- en calorieënteller geweest, maar wil het nu wat eenvoudiger aanpakken, dat kan een hoop tijd schelen denk ik...)
 
Ben nog steeds volop bezig met fietsen en versterken van zwakke spiergroepen (met name de heupen). Merk dat het echt steeds beter gaat met m'n onderrug en knie. Eigenlijk bijna nergens meer last van, ook niet wanneer ik zwaar aan het sporten ben. Wil nu de komende tijd even aan de slag met m'n gewicht. Weeg momenteel 95 kg. bij 1,85 m. en dat is gewoon echt te zwaar. Als ik dan toch bezig ben met fysio, waarom dan niet ook even inzetten op wat minder (en betere) calorieën? Dat betekent om te beginnen: één broodmaaltijd per dag vervangen door magere kwark en 's avonds geen bier (of andere alcolhol) meer. Kijken wat er gebeurt... (Ik ben in het verleden een fanatieke macro- en calorieënteller geweest, maar wil het nu wat eenvoudiger aanpakken, dat kan een hoop tijd schelen denk ik...)
Doorzetter!!! :thumb:
 
Back
Naar boven