MuscleMeat

Blindstaren op voedingswaarde van producten

Bezoekers in dit topic

Jan Verbeek

Cool Novice
Lid geworden
16 jul 2017
Berichten
217
Waardering
76
Lengte
1m90
Massa
99kg
Vetpercentage
12%
Hey allen,

Even een vraagje: hoe leg je aan mensen die strugglen met gezonde voeding uit wat nou wel of niet handig is om te nemen? Ik ken iemand die graag massa wil aanzetten (zelf niet al te mager is, maar nu eenmaal alsnog de focus heeft liggen op meer massa bouwen) en daarbij hanteert hij een aantal regels:

Massa gains need =
- High protein (2 gr per kg vetvrije massa)
- High fat intake (1 gr per kg massa)
- Rest opvullen met complex carbs

- Zo weinig mogelijk suikers
- Zo weinig mogelijk verzadigd vet

Nu is alleen het probleem dat hij alsnog zijn weg zoekt naar easy (en soms fast)food.

Voorbeeld volgt hieronder:
upload_2018-5-1_15-10-32.png


Hij zelf zit qua gewicht rond de 110kg. Dus qua vetten mag hij (voor zichzelf) aanvullen tot 110 gr.
Zolang het mainly maar onverzadigd is.

Maar omdat bovenstaande voedingswaarde dus voldoet aan (high protein, high onverzadigd vet, low verzadigd vet en low sugars) vind hij het dus prima om dit soort voeding als aanvulling te nemen.

Indien je wil weten wat voor voeding het is.. bovenstaande gaat over 6 kipnuggets van de Mac.
(Voedingswaarde komen van de website af).

Maargoed.. gezond is het dus niet, maar hoe explain je dat aan iemand die koppig is en dingen goedkeurt zolang het voldoen aan zijn opgestelde regels (die ik hierboven dus opnoemde)?

Thx alvast, ben benieuwd ;)
 
Los van jouw voorbeeld is het bijzonder lastig een koppig iemand te overtuigen. Als je per se iemand wilt helpen is het soms beter te wachten, tot het begint "te ontsporen" en die persoon voor zichzelf weinig meer te verliezen heeft en meer openstaat voor andere perspectieven. Wat dan werkt is zo iemand proberen te verleiden tot het doen van jouw voorstel gedurende 2-3 weken en hopen dat resultaat voldoende motivatie geeft. Anders is het zonde van je tijd en energie. Ligt ook aan het karakter, soms hoeft het niet allemaal zo strict, dat werkt dan averechts. Prima als iemand zijn of haar eigen draai eraan wilt geven. Wat is voor jou het belang dat hij beter naar jou gaat luisteren?
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Laat hem toch lekker genieten van z'n nuggets
 
Los van jouw voorbeeld is het bijzonder lastig een koppig iemand te overtuigen. Als je per se iemand wilt helpen is het soms beter te wachten, tot het begint "te ontsporen" en die persoon voor zichzelf weinig meer te verliezen heeft en meer openstaat voor andere perspectieven. Wat dan werkt is zo iemand proberen te verleiden tot het doen van jouw voorstel gedurende 2-3 weken en hopen dat resultaat voldoende motivatie geeft. Anders is het zonde van je tijd en energie. Ligt ook aan het karakter, soms hoeft het niet allemaal zo strict, dat werkt dan averechts. Prima als iemand zijn of haar eigen draai eraan wilt geven. Wat is voor jou het belang dat hij beter naar jou gaat luisteren?

Het is niet om anderen te corrigeren hoe erg ze verkeerd bezig zijn, maar meer corrigeren dat zoiets niet onder gezond eten valt en dat af en toe wel prima is, maar dat je het niet als standaard iets moet willen gaan toepassen om voor opvulling te zorgen in je voedingsschema.

Snap enerzijds jouw standpunt ook wel, maar ik had voorheen ook een vriendin die op haar gewicht deed letten en graag wilde afvallen.
Zij had te horen gekregen dat suikers wel in bepaalde mate mocht, maar dat fruitsuikers bijv. slecht waren (kost net zoveel verbrandingsenergie als normale suikers).
Wat gebeurde er die dag erna.. stukken fruit uit haar schema gehaald, en s avonds m&m's en chocola als alternatief erin. "Als toch net zo slecht is, dan maar voor het lekkere".

"Ja ik eet max 1500 kcal, en ik eet elke dag niet meer dan 70 gram suikers", maar toch lukt het afvallen niet.
Het is dus meer dat ik denk dat deze persoon ook in zo n zelfde situatie beland als hij het op deze manier blijft opvullen.

Maar goed, zoals sommige anderen al zeggen, er zijn ook genoeg mensen die het mogelijk maken met welke veel junkfood eten op jonge leeftijd, dus al vermijd je de suikers en verzadigde vetten voldoende, wie weet maakt het dan ook niet zoveel uit alleen duurt het wellicht iets langer.
 
Ik ben zelf ook het type dat globaal kijkt naar wat hij binnen kan krijgen zonder aan te komen en hoe ik dat vervolgens invul zonder weegschaal (IIFYM). Als het onderaan de streep maar ongeveer klopt. Fruit en groente tel ik nauwelijks apart.
 
Wat zou er volgens jou zo ongezond aan moeten zijn dan?
McDonalds daarbuiten gelaten gezien ze de kipnuggets frituren, maar andere fastfood zoals subway, domino's, new york pizza e.d. wordt niet gefrituurd met goede voedingswaarde.
Waarom zou dat volgens jou ongezond zijn?

Gaat je progressie echt niet schaden als je een aantal keer per week zulke cheatmeals eet.
 
Laatst bewerkt:
Wat zou er volgens jou zo ongezond aan moeten zijn dan?
McDonalds naarbuiten gelaten gezien ze de kipnuggets frituren, maar andere fastfood zoals subway, domino's, new york pizza e.d. wordt niet gefrituurd met goede voedingswaarde.
Waarom zou dat volgens jou ongezond zijn?

Gaat je progressie echt niet schaden als je een aantal keer per week zulke cheatmeals eet.

Als ik heel eerlijk ben weet ik niet zeker hoe ongezond het echt is.
Je voldoet immers aan de voorwaarde low sugars en low verzadigd vet.

Maar als je mensen spreekt die zich er meer mee bezig houden dan zullen die ongetwijfeld zeggen dat er meer ellende in zit dan je eerst denkt.
Met pizza's kan je low in sugars zitten, maar een sporter zal niet zeggen dat wit pizza deeg complexe en gezonde carbs zijn.

Ook met de mcnuggets heb ik geen idee, misschien dat 1,9 vv per 6 onbereid product is.
Kan best als je frituurt dat er een vetlaag omheen komt te zitten met 2gr aan transvetten, en dit is zomaar een idee. Ik weet dat ook oprecht niet.

Maar op zich, als er zoveel overtuigd zijn dat zulke aanvulling prima zijn om te nemen dan weet ik dat.
Like I said, ik wist het ook niet goed en vond het daarom ook lastig om advies te geven buiten de standaard regels om die de meeste mensen wel weten.
 
Als ik heel eerlijk ben weet ik niet zeker hoe ongezond het echt is.
Je voldoet immers aan de voorwaarde low sugars en low verzadigd vet.

Maar als je mensen spreekt die zich er meer mee bezig houden dan zullen die ongetwijfeld zeggen dat er meer ellende in zit dan je eerst denkt.
Met pizza's kan je low in sugars zitten, maar een sporter zal niet zeggen dat wit pizza deeg complexe en gezonde carbs zijn.

Ook met de mcnuggets heb ik geen idee, misschien dat 1,9 vv per 6 onbereid product is.
Kan best als je frituurt dat er een vetlaag omheen komt te zitten met 2gr aan transvetten, en dit is zomaar een idee. Ik weet dat ook oprecht niet.

Maar op zich, als er zoveel overtuigd zijn dat zulke aanvulling prima zijn om te nemen dan weet ik dat.
Like I said, ik wist het ook niet goed en vond het daarom ook lastig om advies te geven buiten de standaard regels om die de meeste mensen wel weten.

Deeg van pizza heeft een hogere glycemische index dan "gezond" voedsel dat aangeraden wordt.
Dat kan zorger dat je een wat grotere bloedsuikerspiegelpiek hebt als je er gevoelig voor bent. Ongezonder zou ik het niet noemen, kan wel hinderlijk zijn.
Zolang het in je macro's past, geen transvetten en alcohol bevat en je verder op een dag wel goed je vitamines & mineralen binnen krijgt is er niks aan de hand.

Je kan natuurlijk gaan zorgen dat je voeding vanuit een eiwitbron met een perfect aminozuurprofiel eet, alleen carbs met een lage glycemische index.
Alleen suikers vanuit een bron dat ook andere goede voedingswaarde met zich mee brengt (Fruit) maar dat is allemaal maar een klein verschil.

Zolang je niet té hoog boven (onder) je onderhoud zit en je macro targets haalt ga je sowieso progressie maken.
Je lichaam merkt echt niet "Oh ik eet nu fastfood dus ik ga niet afvallen" terwijl je wel de goede nutriënten binnen krijgt.

PS. In plaats van McDonalds Kipnuggets kan je vriend ze ook bij Musclemeat bestellen;
Kipfilet Nuggets
Kwaliteit vlees en betere voedingswaarde. Goedkoper en net zo lekker.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn ook niet alleen de kcal en ekv die tellen maar ook de mineralen en vitamines.
In veel fast food mag dan qua kcal en ekv evenveel zitten als in bijvoorbeeld een standaard maaltijd van rijst groente vlees maar de micro's zitten er veel minder (niet) in.
Ik noem dit alleen even voor het verschil. Maar als jij gewoon een balans hebt in alle soorten voeding kom je ook wel aan je micro's. Ook met wat fastfood of (in veel mensen hun ogen) "ongezondere"dingen kom je prima aan je macrós én micro's.
 
Het zijn ook niet alleen de kcal en ekv die tellen maar ook de mineralen en vitamines.
In veel fast food mag dan qua kcal en ekv evenveel zitten als in bijvoorbeeld een standaard maaltijd van rijst groente vlees maar de micro's zitten er veel minder (niet) in.
Ik noem dit alleen even voor het verschil. Maar als jij gewoon een balans hebt in alle soorten voeding kom je ook wel aan je micro's. Ook met wat fastfood of (in veel mensen hun ogen) "ongezondere"dingen kom je prima aan je macrós én micro's.

Maar op een kapsalon zit toch ook sla?
Kapsalon is gezond!
 
Hij wil massa bouwen. Hij zal dus een calorie overschot hanteren. Hij zal dus vrijwel zeker stijgen in gewicht en vet%.
Of hij dat nou met heel gezonde of minder gezonde voeding doet, speelt maar een kleine rol.

Hetzelfde geldt voor verlies van vetmassa: Als hij een calorie tekort zal hanteren, zal hij zakken in gewicht en vet%.
Of hij dat nou met heel gezonde of minder gezonde voeding doet, speelt maar een kleine rol.

Gezonde / Ongezonde voeding heeft zijn effecten op de lange termijn. Bij inname van voornamelijk gezonde voeding, voorzie je in alle belangrijke stoffen die je lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren. Vul je een aanzienlijk deel van je kcal met voeding die weinig aan deze belangrijke stoffen levert, dan zul je op termijn enkele tekorten ontwikkelen. Vaak pas na lange tijd worden de effecten daarvan zichtbaar / merkbaar. Langzaam aan zal het lichaam dan minder optimaal functioneren, minder gezond worden.

Juist tijdens een periode van aankomen (waarin bloedwaarden meestal sowieso al verslechteren), is het extra belangrijk om voeding te kiezen die dit effect niet onnodig verder versterkt.

Valandinz: De gezondheidsraad stelt in haar advies goede voeding (dit is gebaseerd al al het relevante onderzoek ter preventie van de top 10 ziektebeelden), dat bij het nuttigen van koolhydraten, een verlaging van de glyccemische index en inname van meer vezels een direct effect heeft op LDL cholesterol waarden. Ook levert pizzadeeg veel minder vitamines en mineralen als vele andere koolhydraatbronnen. Je loopt dus een hoop voordelen mis, die andere koolhydraatbronnen wel leveren. In dat opzich is het dus minder optimaal.

Zoals aangegeven zal het op korte termijn voor je gains nauwelijks verschil maken. Maar op lange termijn zal het wel verschil maken qua gezondheid en vitaliteit. Je zult er op oudere leeftijd de vruchten van plukken (of de prijs ervoor betalen)
 
Je maakt een denkfout. Je kunt van één product op zichzelf nooit zeggen dat het gezond of ongezond is. Een banaan kan bijv. heus een goede toevoeging in iemands dieet zijn. Maar als je dagelijks 23 bananen eet, ga je weer dood aan vergiftiging. Voor veel producten geldt natuurlijk dat je in de praktijk nooit dusdanig veel eet, maar het punt dat ik probeer te maken, is dat je iemands dieet enkel in zijn geheel als gezond of ongezond kunt bestempelen.

Laat hem dus lekker zijn kipnuggets eten ;)
 
Of je bekijkt het hele eetpatroon, bekijkt of er geen tekorten zijn in dit voedingspatroon. Kiest welke voedingsmiddelen beter vervangen kunnen worden voor andere in dit voedingspatroon. Grote kans dat er betere keuzes zijn voor de algehele gezondheid als de kipnuggets in dit voedingspatroon.
 
Wat ik nauwelijks lees hier maar wat ook bepaalt of iemand een te groot overschot tot zich neemt
is het aantal kcal wat in cheatmeals zit.

Het aantal kcal van rijst / kip / groente is eenvoudig en bijna 100% accuraaat
Het aantal kcal van een pizza, of kant en klaar maaltijd geeft op de doos 800kcal aan,
dit is verre van nauwkeurig en kan er zo maar 100 of 200 kcal naast zitten door de verschillende ingredienten / verhoudingen per zak of doos.

Neem je 2 of 3x per dag een andere cheatmeal erbij dan kun je nooit meer de 500 boven onderhoud nauwkeurig berekenen waardoor je overschot al snel meer wordt = meer vet
 
Het aantal kcal van rijst / kip / groente is eenvoudig en bijna 100% accuraaat
Het aantal kcal van een pizza, of kant en klaar maaltijd geeft op de doos 800kcal aan,
dit is verre van nauwkeurig en kan er zo maar 100 of 200 kcal naast zitten door de verschillende ingredienten / verhoudingen per zak of doos.

???

Want voor pizza's wordt slechtere meetapparatuur gebruikt? :') Wat een onzin.
 
???

Want voor pizza's wordt slechtere meetapparatuur gebruikt? :') Wat een onzin.

Het verbaasd me echt om wat voor dingen mensen zich druk kunnen maken inderdaad haha.
 
???

Want voor pizza's wordt slechtere meetapparatuur gebruikt? :') Wat een onzin.

Jij denkt dat op elke pizza evenveel saus en ander beleg zit?
Het is een gemiddelde waar je dus niet volledig vanuit kan gaan.

Als je kcal telt uit onbewerkte producten zit je vele malen meer in de buurt.
 
Back
Naar boven