XXL Nutrition

Recomp ervaringen

Bezoekers in dit topic

Ano_210923

Freaky Bodybuilder
Lid geworden
26 mei 2016
Berichten
5.459
Waardering
7.204
Lengte
2m30
Massa
160kg
Vetpercentage
> 50%
Hallo,

Ik was benieuwd of er hier mensen ervaring hebben met recompen. In de vorm van trainingsdagen op onderhoud (of erboven?), en rustdagen (evt + cardio) eronder.
Ik zit nu op 83-85kg, 193cm en een vetpercentage geschat van 15-18%. Vooral vet op de bovenbenen en onderbuik.
Omdat bij de meeste situaties qua licht mijn ribben bijvoorbeeld wel zichtbaar zijn denk ik dat m'n vp niet boven de 18% zit.

Hoor graag hoe jullie hierover denken.

Mvg, Jesper
 
Voor iemand met nog relatief weinig spiermassa en zonder laag vetpercentage (wat bij jou het geval is): Ja dat kan prima werken. Je kan ook prima 5-2 of principe hanteren. Bvb. 5 dagen door de week 300 kcal boven behoefte eten. In weekend 2 dagen 500-750 eronder. (500 en 45 min rustige cardio lijkt me prima voor jou).

Het is wel belangrijk dat je mentaal stabiel bent en jezelf niet gek maakt. Je gewicht blijft ongeveer gelijk en verschillen in spiermassa of vet% zelf zijn vaak pas op langere termijn zichtbaar. Houd wat gegevens bij en evalueer bijvoorbeeld na 2 en na 4 Maanden. Een goede manier is een aantal aspecten bij te houden om vooruitgang op vast te stellen. Bvb. De trainingen zelf bijhouden. Zit daar vooruitgang in, is dat meestal een teken dat je ook qua spiermassa vooruitgaat. Buikomtrek zou elke 1-2 maanden wel met een centimeter af moeten nemen. Als je kcal overall iets lager pakt, gaat het sneller.

Een andere methode die je kunt hanteren is 3 weken lean bulken (300 boven behoefte), 1 week cutten (500 onder behoefte). En dit elke maand herhalen. Je zult dan zien dat je spiermassa toeneem, terwijl je vet% daalt of in ieder geval niet stijgt. Of andersom als vetverlies belangrijker is 3 weken cutten, 1 week lean bulk kcal aantal. Dan zul je sneller vet verliezen en toch optimaal spiermassa behouden.

Er zijn veel effectievere methoden van recompen (die zelfs beter werken dan standaard bulken en cutten), maar deze zijn wel voor de meer gevorderde. Maar deze passen niet binnen de door jou gestelde kaders.
 
Voor iemand met nog relatief weinig spiermassa en zonder laag vetpercentage (wat bij jou het geval is): Ja dat kan prima werken. Je kan ook prima 5-2 of principe hanteren. Bvb. 5 dagen door de week 300 kcal boven behoefte eten. In weekend 2 dagen 500-750 eronder. (500 en 45 min rustige cardio lijkt me prima voor jou).

Het is wel belangrijk dat je mentaal stabiel bent en jezelf niet gek maakt. Je gewicht blijft ongeveer gelijk en verschillen in spiermassa of vet% zelf zijn vaak pas op langere termijn zichtbaar. Houd wat gegevens bij en evalueer bijvoorbeeld na 2 en na 4 Maanden. Een goede manier is een aantal aspecten bij te houden om vooruitgang op vast te stellen. Bvb. De trainingen zelf bijhouden. Zit daar vooruitgang in, is dat meestal een teken dat je ook qua spiermassa vooruitgaat. Buikomtrek zou elke 1-2 maanden wel met een centimeter af moeten nemen. Als je kcal overall iets lager pakt, gaat het sneller.

Een andere methode die je kunt hanteren is 3 weken lean bulken (300 boven behoefte), 1 week cutten (500 onder behoefte). En dit elke maand herhalen. Je zult dan zien dat je spiermassa toeneem, terwijl je vet% daalt of in ieder geval niet stijgt. Of andersom als vetverlies belangrijker is 3 weken cutten, 1 week lean bulk kcal aantal. Dan zul je sneller vet verliezen en toch optimaal spiermassa behouden.

Er zijn veel effectievere methoden van recompen (die zelfs beter werken dan standaard bulken en cutten), maar deze zijn wel voor de meer gevorderde. Maar deze passen niet binnen de door jou gestelde kaders.

Thanks voor je uitgebreide antwoord, ga kijken of ik er wat mee kan. :thumbs:
 
Voor iemand met nog relatief weinig spiermassa en zonder laag vetpercentage (wat bij jou het geval is): Ja dat kan prima werken. Je kan ook prima 5-2 of principe hanteren. Bvb. 5 dagen door de week 300 kcal boven behoefte eten. In weekend 2 dagen 500-750 eronder. (500 en 45 min rustige cardio lijkt me prima voor jou).
Nu heb ik weinig verstand van voeding en dieet, maar het basisprincipe is toch afvallen = minder kcals of meer verbruik?

Als hij deze som volgt dan komt ie toch juist hoger uit in kcals?
5x300 = 1500 tegenover 2x-500= -/-1000, netto +500?

Dan moet je met die cardio eerst die 500 kcals extra gaan wegwerken?
 
Je bent dan 5 dagen lang in een spieropbouwende fase. Waar je dus boven behoefte eet. Waar de extra kcal dus gebruikt worden voor droge massa opbouw. Omdat overschot deze dagen maar 300 is zal dit vrijwel uitsluitend gebruikt worden voor Massaopbouw. Vet zal bijna niet stijgen.

De twee dagen zit je 500 kcal onder behoefte met voeding (en verbrand er nog een 250 extra met 45 min rustige cardio). Je bent dan in een mini vetverlies fase waarin.

In totaal over de week doe je dus als het ware 5 dagen lean bulken en dan twee dagen cutten. Doe je dit bijvoorbeeld 8-12 weken zul je zien dat ondanks dat je gewicht ongeveer hetzelfde blijft (want kcal per week blijven rond onderhoud), maar wel wat droger en gespierder.
 
Zonde van je tijd.
 
Meningen zijn erg verdeeld dus, vertel?
1) het is leuker om te bulken en te cutten (sneller zichtbaar resultaat namelijk).
2) zeker als beginner is het effectiever om te focussen op bulk-cut approach. Als advanced lifter tegen natty max kan recompen interessant zijn omdat langdurig cutten dan al snel massa gaat kosten.
3) cutten tijdens je bulk not even once
4) voordeel van cut tijdens bulk is dat je lichaam gewend blijft aan lipolyse maar dat kan je ook bereiken door wat cardio te blijven doen (bovendien healthy en meer kcals eten, who doesn’t want that).
 
1) het is leuker om te bulken en te cutten (sneller zichtbaar resultaat namelijk).
2) zeker als beginner is het effectiever om te focussen op bulk-cut approach. Als advanced lifter tegen natty max kan recompen interessant zijn omdat langdurig cutten dan al snel massa gaat kosten.
3) cutten tijdens je bulk not even once
4) voordeel van cut tijdens bulk is dat je lichaam gewend blijft aan lipolyse maar dat kan je ook bereiken door wat cardio te blijven doen (bovendien healthy en meer kcals eten, who doesn’t want that).

Hoe denk je over een oplopend vetpercentage tijdens de bulk?
 
Hoe denk je over een oplopend vetpercentage tijdens de bulk?
Als je vindt dat het te hoog wordt dan moet je gewoon gaan cutten.
Te snel oplopend zou ik naar je overschot kijken.
 
Als je vindt dat het te hoog wordt dan moet je gewoon gaan cutten.
Te snel oplopend zou ik naar je overschot kijken.

Het loopt niet te snel op, echter is m'n vp nooit extreem laaggeweest, altijd wel een klein buikje gehad. Denk dat een cut (rustig dan wel aggressief) me te veel massa gaat kosten tov. een recomp.
 
Het loopt niet te snel op, echter is m'n vp nooit extreem laaggeweest, altijd wel een klein buikje gehad. Denk dat een cut (rustig dan wel aggressief) me te veel massa gaat kosten tov. een recomp.
Als je vet% nog boven de 10% ligt dan hoef je je om spierverlies geen zorgen te maken. Gewoon onderhoud -500 en 3x20min cardio (dit er evt een beetje aan eten).
 
Ik zou idd een keuze maken: bulken of cutten. Je kunt altijd zo nu en dan een minicut van 2-4 weken inzetten. Erg diep ga je toch nog niet kunnen cutten.
 
Hij heeft een jaar lang gerecomped en toch goede gains gemaakt, thoughts?
 
Hij heeft een jaar lang gerecomped en toch goede gains gemaakt, thoughts?
Niet gekeken, maar:
1) single person, niet representatief
2) je weet niet of er middelen zijn gebruikt
3) recompen kan, maar met een bulk/cut approach had hij waarschijnlijk nog meer gains gemaakt.
 
Het loopt niet te snel op, echter is m'n vp nooit extreem laaggeweest, altijd wel een klein buikje gehad. Denk dat een cut (rustig dan wel aggressief) me te veel massa gaat kosten tov. een recomp.

Geloof me, over massaverlies moet jij je geen zorgen gaan maken.
 
Geloof me, over massaverlies moet jij je geen zorgen gaan maken.

Ik dacht dat iemand met weinig spiermassa juist moest opletten dat dit niet verloren ging.
 
Ik dacht dat iemand met weinig spiermassa juist moest opletten dat dit niet verloren ging.

Welnee.
Gewoon zorgen dat je 0,5-1 kg per week afvalt en dan heb je nergens last van. Mits je boven de ca. 10% blijft en je geen achterlijke volume gaat trainen.
 
Back
Naar boven