XXL Nutrition

Bulken of door cutten advies (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Darcem

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
8 feb 2018
Berichten
341
Waardering
298
Lengte
1m78
Massa
79kg
Hallo mede bbers,

Na een periode van 8 maanden diëten is/was het doel om vanaf Juni te gaan bulken. Mede omdat zo,n lange periode diëten zwaar valt en ik toe ben aan wat gains.

Ik ben in mijn cut van 96,7 tot 74kg afgevallen. Ik weeg momenteel dus 74kg op een lengte van 1,78m.

Ik begin dus vrij licht te worden. En daarom lijkt het mij bijna tijd om te gaan bulken. Het feit is wel dat ik nog een klein buikje heb. Bovenste abs zijn wel zichtbaar.

Zou het verstandig zijn om nu eerst zo droog mogelijk komen te staan a la complete 6 pack? Dus nog een paar maand doortrekken, zodat ik hier profijt mee heb tijdens de latere bulk.

Of nu beginnen te (clean)bulken en proberen nog wat beginnergains te maken om vervolgens weer te cutten.

Ik kom een beetje in tweestrijd met mezelf. Zou graag nog een beetje droger komen te staan, maar als ik in de spiegel kijk mis ik toch ook de spiermassa..

Gr
:cool:
 
als het beter verantwoord is om nog wat droger te komen te staan dan moet je dat gewoon doen..je kunt ook naar onderhoud gaan , wellicht dat je dan wat kracht progressie maakt en nog ietsje droger Word. je bent wel aardig licht ten opzichte van je lichaamslengte , dus een rustige cleanbulk kan ook prima. richt op 100 a 200 gewichtstoename. Daarna kun je ook weer gaan cutten. Dit is geheel aan jou en kun jij het beste beoordelen!
 
flinke armen. lijkt trouwens ook gewoon een beetje alsof je buikspieren nog niet echt ontwikkeld zijn...ik zou bulken!
 
als het beter verantwoord is om nog wat droger te komen te staan dan moet je dat gewoon doen..je kunt ook naar onderhoud gaan , wellicht dat je dan wat kracht progressie maakt en nog ietsje droger Word. je bent wel aardig licht ten opzichte van je lichaamslengte , dus een rustige cleanbulk kan ook prima. richt op 100 a 200 gewichtstoename. Daarna kun je ook weer gaan cutten. Dit is geheel aan jou en kun jij het beste beoordelen!

Ben wel toe aan wat massa/krachtgains. Wellicht is op onderhoud eerst ook een optie. Beeld van mezelf raakt ook wat vertekend. Waar mijn vrienden allemaal roepen dat ik 'te dun word'. Zie ik thuis in de spiegel zelf nog veel werk om droger te worden.
 
ja ik ken het. Probeer maar eens op onderhoud te eten...je hebt stukken meer energie en je blijft in principe op dit gewicht. ineens dik Word je niet!
 
ja ik ken het. Probeer maar eens op onderhoud te eten...je hebt stukken meer energie en je blijft in principe op dit gewicht. ineens dik Word je niet!

Misschien wel eens goed na zo'n lange periode cutten. Wellicht daarna rustig aan opbouwen naar een clean bulk. Bedankt voor je advies!
 
Twee weekjes je huidige onderhoud eten (Je huidige onderhoud kun je goed afleiden op basis van je huidige kcal inname en hoeveel je daarmee afvalt). Eet je bijvoorbeeld 2300 kcal per dag en val je in de laatste maand ongeveer een pond per week af? Dan zal je onderhoud rond de 2800 liggen.

Vanuit daar na de twee weken geleidelijk aan ophogen. Begin een maandje met 200 kcal hoger. Kom je aan? Hoeveel? Gaat het te langzaam, voeg je nog eens 200 kcal toe en probeert het nog een maand, Kijk opnieuw of en hoeveel je aankomt. Je zult zo binnen korte tijd jouw optimale inname vinden waarop je wel gecontroleerd gewicht aanzet zonder veel te stijgen in vet%. Als je dit punt eenmaal gevonden hebt kun je deze hoeveelheid 2-3 maanden aanhouden. Daarna zul je wellicht weer met 100 omhoog moeten (ivm hogere verbranding door extra spiermassa).

Persoonlijk zou ik van nu tot begin januari Lean bulken. Dan heb je daarna nog voldoende tijd om droog te worden voor zomer 2019.
 
Twee weekjes je huidige onderhoud eten (Je huidige onderhoud kun je goed afleiden op basis van je huidige kcal inname en hoeveel je daarmee afvalt). Eet je bijvoorbeeld 2300 kcal per dag en val je in de laatste maand ongeveer een pond per week af? Dan zal je onderhoud rond de 2800 liggen.

Vanuit daar na de twee weken geleidelijk aan ophogen. Begin een maandje met 200 kcal hoger. Kom je aan? Hoeveel? Gaat het te langzaam, voeg je nog eens 200 kcal toe en probeert het nog een maand, Kijk opnieuw of en hoeveel je aankomt. Je zult zo binnen korte tijd jouw optimale inname vinden waarop je wel gecontroleerd gewicht aanzet zonder veel te stijgen in vet%. Als je dit punt eenmaal gevonden hebt kun je deze hoeveelheid 2-3 maanden aanhouden. Daarna zul je wellicht weer met 100 omhoog moeten (ivm hogere verbranding door extra spiermassa).

Persoonlijk zou ik van nu tot begin januari Lean bulken. Dan heb je daarna nog voldoende tijd om droog te worden voor zomer 2019.

Erg informatief, dit klinkt als een perfect plan. Toevallig cut ik nu ook op 2300. Wat is een goed richtlijn voor gewicht aankomen? Hoeveel gram p.w?
 
100 a 200. ga eerst eens +500 op onderhoud eten. Even aankijken en aan de hand van weeg gegevens cals toevoegen. +200-500 aan de hand van hoe snel je aankomt. beter met minder beginnen is mijn advies.
 
Erg informatief, dit klinkt als een perfect plan. Toevallig cut ik nu ook op 2300. Wat is een goed richtlijn voor gewicht aankomen? Hoeveel gram p.w?

Aankomen in spiermassa gaat langzaam. Iets tussen Een pond tot een kilo per maand is realistisch. Gewicht fluctueert vaak van dag tot dag met enkele honderden grammen tot een kilo of meer. Het is op korte termijn dus niet echt vast te stellen of je wel / niet structureel aankomt.

Vandaar dat ik stelde dat je een maand het moet aankijken. Weeg jezelf elke dag houd de gegevens bij en zet die in een grafiek. Op basis daarvan kun je na een maand gegevens bijhouden wel de juiste besluiten nemen.
 
Erg informatief, dit klinkt als een perfect plan. Toevallig cut ik nu ook op 2300. Wat is een goed richtlijn voor gewicht aankomen? Hoeveel gram p.w?

Halve kilo per week is meestal een redelijk streven.

Maar het is gewoon voor jezelf kijken wat voor jou werkt, aangezien het zomer is zou je inderdaad het beste laag kunnen beginnen. Misschien dat je nog wat vvm kan pakken met minimale vet toename waardoor je er toch droger uit gaat zien.
 
Halve kilo per week is meestal een redelijk streven.

Maar het is gewoon voor jezelf kijken wat voor jou werkt, aangezien het zomer is zou je inderdaad het beste laag kunnen beginnen. Misschien dat je nog wat vvm kan pakken met minimale vet toename waardoor je er toch droger uit gaat zien.

hij had het over aankomen...is 500 gram per week dan niet een beetje teveel?
 
hij had het over aankomen...is 500 gram per week dan niet een beetje teveel?

Zeker is dat veel te veel. Een beginner die nog heel veel gains maakt, kom meestal maar aan 10-12 kg VVM winst in zijn eerste jaar. Kom jij 26 kilo aan in je eerste jaar (500g per week), dan kun je ervan uitgaan dat meer dan de helft vetmassa is.

Is de persoon in kwestie wat meer getraind en heeft deze al wat spiermassa, zal de toename in VVM langzamer gaan. In het tweede jaar vaak 6-8 kilo. Kom je dan 26 kilo aan (500g per week, dan zal een nog groter aandeel vetmassa zijn.

Als ik een magere lat zou hebben die ondergewicht heeft en veel te laag qua vet% zit, dan zou 500g per week een mooi streven zijn voor de eerste aantal maanden tot een gezond vet% bereikt is. Daarna wellicht 300g per week.

Voor de TS ligt het anders. Deze heeft lange tijd heel hard gewerkt om zijn vet% te verlagen (En het kan enorm demotiveren om in korte tijd dat vet weer terug te zien komen). Plus kort na je cut zul je de eerste weken makkelijker vetmassa aanzetten. Een gematigde aanpak is dan aan te raden. Dat is de aanpak die ik al eerder beschreef.

Daarbij komt dat ik liever 6-9 maanden aansluitend kan blijven lean bulken met behoud van zelfde vet%. Ook al pak ik dan over die periode 1-2 kilo minder spiermassa. Dan dat ik 6% vet erbij krijg (en 3 maanden nodig heb om dat er weer af te krijgen. Om er dan in april achter te komen dat ik toch nog vetter ben dan ik dacht en mijn doel volgend jaar weer niet haal)
 
Zeker is dat veel te veel. Een beginner die nog heel veel gains maakt, kom meestal maar aan 10-12 kg VVM winst in zijn eerste jaar. Kom jij 26 kilo aan in je eerste jaar (500g per week), dan kun je ervan uitgaan dat meer dan de helft vetmassa is.

Is de persoon in kwestie wat meer getraind en heeft deze al wat spiermassa, zal de toename in VVM langzamer gaan. In het tweede jaar vaak 6-8 kilo. Kom je dan 26 kilo aan (500g per week, dan zal een nog groter aandeel vetmassa zijn.

Als ik een magere lat zou hebben die ondergewicht heeft en veel te laag qua vet% zit, dan zou 500g per week een mooi streven zijn voor de eerste aantal maanden tot een gezond vet% bereikt is. Daarna wellicht 300g per week.

Voor de TS ligt het anders. Deze heeft lange tijd heel hard gewerkt om zijn vet% te verlagen (En het kan enorm demotiveren om in korte tijd dat vet weer terug te zien komen). Plus kort na je cut zul je de eerste weken makkelijker vetmassa aanzetten. Een gematigde aanpak is dan aan te raden. Dat is de aanpak die ik al eerder beschreef.

Daarbij komt dat ik liever 6-9 maanden aansluitend kan blijven lean bulken met behoud van zelfde vet%. Ook al pak ik dan over die periode 1-2 kilo minder spiermassa. Dan dat ik 6% vet erbij krijg (en 3 maanden nodig heb om dat er weer af te krijgen. Om er dan in april achter te komen dat ik toch nog vetter ben dan ik dacht en mijn doel volgend jaar weer niet haal)

ja precies , was ook meer de bedoeling van mijn suggestieve vraag.
 
Zeker is dat veel te veel. Een beginner die nog heel veel gains maakt, kom meestal maar aan 10-12 kg VVM winst in zijn eerste jaar. Kom jij 26 kilo aan in je eerste jaar (500g per week), dan kun je ervan uitgaan dat meer dan de helft vetmassa is.

500 kcal overschot is anders 3500 kcal per week
Om 1 kilo vvm of vetweefsel aan te maken heb je bij beide ongeveer 7000-8000 kcal nodig.

Daarnaast heb je de eerste paar weken toch spiergeheugen van de vvm die je verloren bent tijdens het cutten en het weer aanvullen van de 'voedselvoorraad' in je spieren waardoor er meer vocht in trekt.
 
Zeker is dat veel te veel. Een beginner die nog heel veel gains maakt, kom meestal maar aan 10-12 kg VVM winst in zijn eerste jaar. Kom jij 26 kilo aan in je eerste jaar (500g per week), dan kun je ervan uitgaan dat meer dan de helft vetmassa is.

Is de persoon in kwestie wat meer getraind en heeft deze al wat spiermassa, zal de toename in VVM langzamer gaan. In het tweede jaar vaak 6-8 kilo. Kom je dan 26 kilo aan (500g per week, dan zal een nog groter aandeel vetmassa zijn.

Als ik een magere lat zou hebben die ondergewicht heeft en veel te laag qua vet% zit, dan zou 500g per week een mooi streven zijn voor de eerste aantal maanden tot een gezond vet% bereikt is. Daarna wellicht 300g per week.

Voor de TS ligt het anders. Deze heeft lange tijd heel hard gewerkt om zijn vet% te verlagen (En het kan enorm demotiveren om in korte tijd dat vet weer terug te zien komen). Plus kort na je cut zul je de eerste weken makkelijker vetmassa aanzetten. Een gematigde aanpak is dan aan te raden. Dat is de aanpak die ik al eerder beschreef.

Daarbij komt dat ik liever 6-9 maanden aansluitend kan blijven lean bulken met behoud van zelfde vet%. Ook al pak ik dan over die periode 1-2 kilo minder spiermassa. Dan dat ik 6% vet erbij krijg (en 3 maanden nodig heb om dat er weer af te krijgen. Om er dan in april achter te komen dat ik toch nog vetter ben dan ik dacht en mijn doel volgend jaar weer niet haal)

Dus met een goeie Leanbulk mits dit zorgvuldig uitgezocht word zou ik zo goed als gelijk kunnen blijven in vp en toch massa kunnen pakken? Dat klinkt dan als the way to go.
 
je zal ietsjes stijgen in vp , maar heel nihil. zo kun je dus voor een enorm lange tijd doorbulken en blijf je er redelijk droog uit zien! je aankomende cut is dan ook een stuk korter!
 
je zal ietsjes stijgen in vp , maar heel nihil. zo kun je dus voor een enorm lange tijd doorbulken en blijf je er redelijk droog uit zien! je aankomende cut is dan ook een stuk korter!

Als vet% toch iets is gestegen (en dit is meer dan je wil) kun je altijd een mini cut inlassen. Even 2 weken een kcal tekort van 25-30% van behoefte. En je gaat weer rustig verder met je lean bulk. Zo één maal per 4 maanden zou genoeg moeten zijn om alle vetgains ongedaan te maken.
 
Bedankt voor jullie hulp! Ik heb veel informatie uit jullie reacties kunnen halen. Kan nu in iedergeval met zekerheid de komende periode in:D
 
Back
Naar boven