XXL Nutrition

Wedstrijden gaan doen ?

Bezoekers in dit topic

wesleyb8

Competitive Bodybuilder
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
21 aug 2011
Berichten
2.280
Waardering
4.507
Lengte
1m81
Massa
84kg
Vetpercentage
13%
Dag bbers en plers

Ik ben langzaam aan steeds meer geïnteresseerd aan het raken in het doen van een wedstrijd powerliften alleen wil ik dit toch slim aanpakken.

Ik train 1,5 jaar en weeg 87 kilo met relatief hoog vp (zal rond de 15/16 zijn). Ik ben 21 jaar en kan dus mee doen in de junioren en zou voor een wedstrijd ook willen cutten naar 82 kilo om vervolgens voor de wedstrijd een goede refeed te houden. Klinkt dit een beetje als een solide aanpak of adviseren jullie wat anders.

Mijn huidige kracht stats zijn training maxes dus geen volledige PR’s (ik volg 5/3/1)

Deadlift 230 (al ligt deze nu rond de 215 omdat ik mijn form aan het corrigeren ben)
Bench 130
Squat 150

Mijn eerste wedstrijd wil ik ook doen om de ervaring , ik verwacht ook geen hoge plaatsing met bovenstaande stats.

Ik heb eigenlijk nog nooit een fatsoenlijk doordacht PL schema gevolgd de kracht stats die ik nu heb zijn een beetje door verschillende programma’s testen en improviseren ontstaan.

Mijn vragen zijn:

Hoe kan je je inschrijven voor een wedstrijd , ik geloof dat je lid moet zijn van een federatie maar zijn er amateur wedstrijden waar dit niet nodig is ?

Is het raadzaam/nodig training aan te passen in aanloop naar mijn eerste wedstrijd?

Is het cutten naar 83- raadzaam of is het beter om te bulken en 93- te doen ?

Hoe bepaal ik met welk gewicht ik wil gaan liften op een wedstrijd ?

Overige tips zijn ook welkom !
 
Beste Wesley,

Persoonlijk raad ik je aan om bij de KNKF - Sectie Powerliften te gaan tillen, maar de keuze van federatie is puur afhankelijk van je doelen. KNKF is een bond die test op doping gebruik, en daarnaast de grootste bond in NL is, en aangesloten is bij de grootste bond in de wereld, die IPF. Bij de KNKF zijn er ook beginners wedstrijden waarbij je geen lid hoeft te zijn. Persoonlijk raad ik deze af, omdat ik een 'echte' wedstrijd een veel betere sfeer vind geven van powerliften. Je kan je inschrijven bij de bond op Home | K.N.K.F. - Sectie Powerliften. Hier staat ook informatie over inschrijvingen voor de wedstrijden, en andere veel gestelde vragen (onder andere over het doen van je eerste wedstrijd)

Voor je eerste wedstrijd vind ik het van belang om te oefenen met de commando's die gegeven worden in het powerliften, omdat het daar vaak fout gaat bij veel lifters. Daarom raad ik je ook aan om hier en daar een keer mee te trainen met mensen die meer ervaring hebben met wedstrijden, zodat die je kunnen helpen en meer persoonlijk dingen uit kunnen leggen over de wedstrijd. Wat ik ook een belangrijk punt vind is om niet te vroeg te pieken. Veel mensen hebben de neiging om voor de wedstrijd juist zwaar te gaan, echter kost dit veel energie en herstel. Zorg ervoor dat je mooie beurten zet in training, maar niet je maximum opzoekt.

Qua lichaamsgewicht zou ik als ik jou was niet cutten of bulken, maar gewoon op het gewicht blijven waar je nu op zit voor je eerste wedstrijd. Persoonlijk vind ik het erg fijn om gewoon op een gewicht te zitten waarop ik comfortabel ben, en gewoon lekker kan tillen. Zorg eerst dat je meer wedstrijd ervaring krijgt voor je aanpassingen wil gaan maken voor specifiek voor wedstrijden. Ik heb het sowieso altijd een heel raar idee gevonden dat mensen af willen vallen om een klasse het halen 1. op een 'lagere' wedstrijd (Dus geen NK of internationale wedstrijd) of 2. om van een lage plaats naar een iets minder lage, maar nog steeds lage plaats te gaan. Je bent toch een powerlifter, je wil toch gewoon lekker veel tillen en je PRs verbreken. Maar goed, genoeg ge-rant hierover.

Hoe ik het altijd heb gedaan is het hoogste gewicht opzoeken dat je voor 3 herhalingen kan (dus je 3-rep-max, of 3RM), en dat te nemen als opener. Dan afhankelijk van hoe je je voelt op die dag kijken wat je er nog bij kan hangen. Ik deed meestal in mn 2de beurt mn huidige PR of net onder mn huidige PR, en dan in de 3de beurt proberen een PR te zetten. Daarbij komt ook, probeer niet te veel te plannen wat je die dag wil doen, omdat het erg afhankelijk is van hoe je je voelt op die dag met betrekking tot wat lukt.

Nog een laatste advies, het is erg handig om een coach mee te nemen. In het ideale geval iemand met wedstrijd ervaring, maar omdat die niet altijd beschikbaar zijn, of je hebt het geld niet om er een te 'huren', is het voor je eerste wedstrijd niet erg dat je een maat mee neemt die je een beetje helpt met het doorgeven/kiezen van beurten, het letten op wanneer je moet tillen, en het helpen met opwarmen en dergelijk.

Succes ermee!

Edit: Hierboven schreef ik dat ik beginners wedstrijden afraadde. De redenering hierachter is dat deze "in mijn tijd" niet heel professioneel werden georganiseerd. Echter is dit door de tijd heen veranderd en lijken ze nu een stuk meer op "echte" wedstrijden. Persoonlijk zou ik nog steeds eerder doorverwijzen naar een "echte" wedstrijd omdat hier meer ervaren atleten en coaches zitten waar je als beginner veel van kan leren.
 
Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt voor je goede en uitgebreide reply.

Wat betreft de commando’s , ik bench erg vaak paused eigenlijk altijd. Maar ik denk dat het inderdaad raadzaam is om met iemand te trainen die echt weet wat die doet. Gelukkig ken ik iemand die zelf ook pl doet en ik zou hem ook kunnen vragen om tips dus dat is wat dat betreft ideaal. Ik zal eerdaags ook inschrijven.

De reden dat ik over afvallen begon is omdat als ik zie wat jongens tillen op mijn huidige gewicht dan is mijn RAW Total niet eens de helft :p

Die tip over 3 Rm en het op die dag bekijken is erg handig ik ga dat zeker toepassen !

Nogmaals bedankt
 
De reden dat ik over afvallen begon is omdat als ik zie wat jongens tillen op mijn huidige gewicht dan is mijn RAW Total niet eens de helft :p

Je moet ergens beginnen toch?
Maak je niet te druk over een podiumplek of plaatsing bij je eerste wedstrijd. Je gaat teleurgesteld raken, terwijl dat nergens voor nodig is.
Ervaring opdoen en PR's zetten met goedgekeurde lifts moet je prioriteit zijn op een eerste wedstrijd.

Als je naar de nominatielijst van het NK junioren van over 3 weken kijkt zou je echt niet slecht staan met een 510 kg totaal in de 93 klasse.
Hou er rekening mee dat de 93 klasse (en 83) meestal de drukst bezette klasses zijn; je hebt dus meer competitie.
 
voor als je wedstrijden gaat doen ; succes!
 
Ik weet dat dit een ouder topic is, maar ik heb een vraag omtrent wedstrijden; Is het toegestaan stimulanten te gebruiken of zit daar een beperking op? En ammoniak (heb PL'ers dat wel eens zien snuiven in filmpjes op YT)?
 
Ik weet dat dit een ouder topic is, maar ik heb een vraag omtrent wedstrijden; Is het toegestaan stimulanten te gebruiken of zit daar een beperking op? En ammoniak (heb PL'ers dat wel eens zien snuiven in filmpjes op YT)?
Bij sommige bonden zijn er dopingtests, in België naar mijn weten op elke wedstrijd, sommige stimulanten vallen onder doping.

Ammoniak is niet verboden.
 
Ik weet dat dit een ouder topic is, maar ik heb een vraag omtrent wedstrijden; Is het toegestaan stimulanten te gebruiken of zit daar een beperking op? En ammoniak (heb PL'ers dat wel eens zien snuiven in filmpjes op YT)?

Alles wat binnen de dopingwet valt mag niet, bv DMAA. Ammoniak mag, maar mag het publiek niet zien.
 
Ik weet dat dit een ouder topic is, maar ik heb een vraag omtrent wedstrijden; Is het toegestaan stimulanten te gebruiken of zit daar een beperking op? En ammoniak (heb PL'ers dat wel eens zien snuiven in filmpjes op YT)?

Zoals boven al gezegd, alles wat onder de lijst van de WADA valt mag niet. (Lijst onder, in de spoiler) Over het algemeen is de enige stimulant die vaak gebruikt wordt caffeine. Over het algemeen zou ik aanraden om pre-workouts te vermijden op wedstrijd, aangezien er veel bedrijven zijn die stoffen toevoegen die niet officieel op de lijst staan, maar wel stoffen bevatten die terug te vinden zijn als verboden afbraakproduct in een test. (Via de volgende link vind je een database met supplementen die zijn gecontroleerd door de doping autoriteit en te gebruiken zijnvoor geteste atleten: https://www.dopingautoriteit.nl/nzvt) Let wel dat ook THC uit wiet/hash op de doping lijst staat en dat dit tot een maand terug te vinden is met een test.

Wat betreft ammonia, dat mag je inderdaad snuiven voor een beurt, maar volgens de officiele regels mag dit niet zichbaar zijn voor het publiek bij powerliften. Echter zetten ze wel een scherm neer waar je achter kan staan en gewoon je gang kan gaan.

Bron: https://www.wada-ama.org/en/content...jo7sqA5kWZqkkjesv45-xA41nkAlISTBoCufQQAvD_BwE

STIMULANTS
If a Substance or Method is not defined in this list, please verify with your Anti-Doping Organization.
All stimulants, including all optical isomers, e.g. d- and l- where relevant, are prohibited.

Stimulants include:

NON-SPECIFIED STIMULANTS:
Adrafinil
Amfepramone
Amfetamine
Amfetaminil
Amiphenazole
Benfluorex
Benzylpiperazine
Bromantan
Clobenzorex
Cocaine
Cropropamide
Crotetamide
Fencamine
Fenetylline
Fenfluramine
Fenproporex
Fonturacetam , [4-phenylpiracetam (carphedon)];
Furfenorex
Lisdexamfetamine
Mefenorex
Mephentermine
Mesocarb
Metamfetamine(d-)
P-methylamfetamine
Modafinil
Norfenfluramine
Phendimetrazine
Phentermine
Prenylamine
Prolintane

A stimulant not expressly listed in this section is a Specified Substance.

SPECIFIED STIMULANTS
Including, but not limited to:

3-methylhexan-2-amine (1,2-dimethylpentylamine)
4-methylhexan-2-amine (methylhexaneamine)
4-methylpentan-2-amine (1,3-dimethylbutylamine)
5-methylhexan-2-amine (1,4-dimethylpentylamine)
Benzfetamine
Cathine**
Cathinone , and its analogues, e.g. mephedrone, methedrone, and α-pyrrolidinovalerophenone;
Dimetamfetamine (dimethylamphetamine)
Ephedrine***
Epinephrine**** (adrenaline)
Etamivan
Etilamfetamine
Etilefrine
Famprofazone
Fenbutrazate
Fencamfamin
Heptaminol
Hydroxyamfetamine (parahydroxyamphetamine)
Isometheptene
Levmetamfetamine
Meclofenoxate
Methylenedioxymethamphetamine
Methylephedrine***
Methylphenidate
Nikethamide
Norfenefrine
Octopamine
Oxilofrine (methylsynephrine)
Pemoline
Pentetrazol
Phenethylamine , and its derivatives;
Phenmetrazine
Phenpromethamine
Propylhexedrine
Pseudoephedrine*****
Selegiline
Sibutramine
Strychnine
Tenamfetamine (methylenedioxyamphetamine)
Tuaminoheptane

and other substances with a similar chemical structure or similar biological effect(s).

Except:

  • Clonidine
  • Imidazole derivatives for topical/ophthalmic use and those stimulants included in the 2019 Monitoring Program*.
* Bupropion, caffeine, nicotine, phenylephrine, phenylpropanolamine, pipradrol, and synephrine: These substances are included in the 2019 Monitoring Program, and are not considered Prohibited Substances.

** Cathine: Prohibited when its concentration in urine is greater than 5 micrograms per milliliter.

*** Ephedrine and methylephedrine: Prohibited when the concentration of either in urine is greater than 10 micrograms per milliliter.

**** Epinephrine (adrenaline): Not prohibited in local administration, e.g. nasal, ophthalmologic, or co-administration with local anaesthetic agents.

***** Pseudoephedrine: Prohibited when its concentration in urine is greater than 150 micrograms per milliliter.
 
Thanks voor de uitgebreide informatie! Voor zover ik begrijp kan ik het beste op safe spelen en geen pre-workout nemen en als ik een oppepper nodig heb; het houden bij ammoniak snuiven tijdens de wedstrijd. Ga ik onthouden.
 
Back
Naar boven