Allereerst wil ik zeggen dat het geweldig was om weer deel te nemen aan de contest. Bedankt aan iedereen die mijn logs heeft gevolgd en waardevolle feedback heeft gegeven!
Stats
Leeftijd: 26 jaar
Lengte: 1,94 meter
Gewicht begin contest: 97,6 kg
Gewicht eind contest: 92,6 kg
Verhaal
Mijn naam is Onit, en sinds ik in 2020 voor het eerst deelnam aan de contest, is bodybuilding een passie geworden waar ik niet meer zonder kan. Het was tijdens die eerste contest dat ik het "bodybuilding-virus" heb opgelopen.
Na mijn eerste deelname heb ik verschillende bulkperiodes gehad, waarbij ik mezelf soms te veel liet gaan. Dit leidde tot een vicieuze cirkel van bulken en cutten, het yoyo-effect.
Het afgelopen jaar besloot ik het anders aan te pakken. Na wat opstartproblemen zette ik een succesvolle cut neer, waarbij ik van ongeveer 100 kg naar 87 kg ben gegaan. De laatste weken van deze cut heb ik onder begeleiding van wovano, de cut afgesloten op 82 kg. Deze cut eindigde met een fotoshoot, waarvan de resultaten te zien zijn in mijn contestlog.
Daarna ging het mis. Binnen 10 weken kwam ik 20 kg aan, mijn bulk liep volledig uit de hand. Vanaf maart begon ik weer met cutten, maar dit ging allesbehalve soepel. Ik verloor nauwelijks gewicht en raakte gedemotiveerd. Ik wist niet meer waarvoor ik het deed. Op dat moment niet voor mijzelf in ieder geval.
Toen kwam de contest—de motivatie die ik nodig had. Mijn doel was simpel: de fotoshoot van vorig jaar overtreffen. Toch verliep ook deze cut niet zoals gepland.
De aanpak in de laatste weken
Met nog vier weken te gaan kreeg ik de nodige wake-up call van Wovano. De calorieën werden verlaagd, om nog flik gas te geven.
Calorieën trainingsdag: 2.056 kcal
Calorieën rustdag: 1.479 kcal
Training: 5x per week
Stappen: 10.000 per dag
Cardio: 5x 45 minuten
In die laatste vier weken begon ik eindelijk progressie te zien, wat me enorm motiveerde. Het plezier in de sport kwam terug, en ik begon weer te geloven in mijn doel en mijzelf.
In eerste instantie dacht ik dat ik weinig progressie gemaakt had ten opzichte van voorgaand jaar. Totdat Wovano mij een fotovergelijking stuurde die me deed beseffen hoeveel ik was verbeterd ten opzichte van vorig jaar.
Als ik eerlijk ben, heb ik mijn fotoshoot van vorig jaar ruimschoots overtroffen, en daarmee mijn doel voor deze contest behaald. Deze contest heeft me niet alleen fysiek, maar ook mentaal sterker gemaakt.
Toekomstige plannen: De komende tijd zal ik me focussen op onderhoud, zodat ik minder bezig hoef te zijn met voeding en het cijfer op de weegschaal. Ik wil mijn relatie met voeding verbeteren en werken aan herstel van pijntjes. Vervolgens wil ik een succesvolle bulk neerzetten, en ik zal blijven loggen om jullie daarin mee te nemen.
Log
https://forum.bodybuilding.nl/topics/onits-road-to-single-digits.439294/