XXL Nutrition

DXA scan vetmeting

Bezoekers in dit topic

Fitness123321

Novice
Lid geworden
20 jun 2018
Berichten
6
Waardering
0
Lengte
1m82
Hoi

Ik vroeg mij af in hoeverre een DXA scan écht accuraat is. Ik heb gisteren een DXA scan in combinatie met een 12-punts huidplooimeting. En ondanks dat ik weet dat vet % slechts een getal is, verbaasde het resultaat me enorm. Ik train al +- 3 jaar serieus en weeg momenteel 75,5 kg met een vetpercentage van maar liefst 6% volgens de DXA scan. Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Wat ik erover kan vinden is er slechts 1procent fourmarge bij zo een scan..
 
fotos van die 6%
 
Ik zou mezelf voor de scan op 12 a 14% hebben geschat, en was van plan om nog wat weken door te cutten. Indien het resultaat van de scan echt klopt denk ik toch maar terug op onderhoud te gaan eten..

BF240F14-CFBE-46FF-A757-840A9828DC9E.jpeg
 
Nope geen 6 in ieder geval

Manners_-nadelen-laag-vetpercentage_-1.png
 
Hoewel het me ook geen 6% lijkt, vind ik die foto's ook niet echt representatief. :rolleyes:

6% met een pak spiermassa ziet er heel anders uit dan een skinny 6% (no offence naar TS uiteraard :knipoog:)
 
Bedoel je dat 6% het gemiddelde was van de 12-punts huidplooi meting en de DXA scan? Hoe dan ook kan je er van uitgaan dat het redelijk in de buurt zit.

Op het oog zou ik je 9-10% schatten, zeker geen 12-14%. Zoals hierboven gezegd geeft meer spiermassa de illusie van een lager vetpercentage. Geen enkele meting van vetpercentage is 100% accuraat, maar DXA is wel een van de meest betrouwbare.
 
Dit waren de resultaten van de DXA scan. De huidplooimeting zie je onderaan. Mij lijkt het zelf ook geen 6% hoor, ben gewoon nieuwschierig omdat ik overal lees dat een DXA meting echt wel nauwkeurig is en slechts een 1% foutmarge heeft. De persoon die hem afnam raadde me dan ook aan om niet meer af te vallen omdat dit de gezondheid in gevaar zou kunnen brengen.. wat ik dan ook weer betwijfel aangezien ik dit niet als 6% beschouw..

6D9E953B-D372-44FD-9E4C-4DE7D6E856BC.png
 
Hoi

Ik vroeg mij af in hoeverre een DXA scan écht accuraat is. Ik heb gisteren een DXA scan in combinatie met een 12-punts huidplooimeting. En ondanks dat ik weet dat vet % slechts een getal is, verbaasde het resultaat me enorm. Ik train al +- 3 jaar serieus en weeg momenteel 75,5 kg met een vetpercentage van maar liefst 6% volgens de DXA scan. Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Wat ik erover kan vinden is er slechts 1procent fourmarge bij zo een scan..

Nope geen 6 in ieder geval

Bekijk bijlage 432067

Dexa heeft een afwijking van iets van 5% oid. En 1% bodyfat is onzin op dat plaatje
 
Ik heb nou al veel afwijkingen gezien bij de dexa scan. Staan verscheidene video's op youtube en veel komen op een verdacht laag of juist hoog vetpercentage.

Is een hydrostatische weging of meting met de BODPOD (Plethysmografie) nou nauwkeuriger?
 
Ik vind al dat vet% meten gewoon onnodig. 90% van de mensen hebben er gewoon niks aan.

Ik ga gewoon af op de spiegel. Ik hoef dat getalletje niet te weten.
 
Ik heb nou al veel afwijkingen gezien bij de dexa scan. Staan verscheidene video's op youtube en veel komen op een verdacht laag of juist hoog vetpercentage.

Is een hydrostatische weging of meting met de BODPOD (Plethysmografie) nou nauwkeuriger?
Nee zijn ze zeker niet.
 
Dit waren de resultaten van de DXA scan. De huidplooimeting zie je onderaan. Mij lijkt het zelf ook geen 6% hoor, ben gewoon nieuwschierig omdat ik overal lees dat een DXA meting echt wel nauwkeurig is en slechts een 1% foutmarge heeft. De persoon die hem afnam raadde me dan ook aan om niet meer af te vallen omdat dit de gezondheid in gevaar zou kunnen brengen.. wat ik dan ook weer betwijfel aangezien ik dit niet als 6% beschouw..

Bekijk bijlage 432079

Mag ik je vragen waar je de scan hebt laten doen? Kosten?

Thanks!
 
Back
Naar boven