MuscleMeat

Verenigde Staten

Bezoekers in dit topic

Die is al eerder aangebroken, namelijk toen hij kandidaat werd.

RUHcu2yl.jpg

 
Trump trekt staart in na bakken kritiek en geeft Russische inmenging in Amerikaanse verkiezingen toe
De Amerikaanse president Donald Trump heeft dinsdag na hevige kritiek op zijn uitlatingen van maandag na zijn topontmoeting met de Russische president Vladimir Poetin een U-bocht gemaakt en dan toch Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen van 2016 toegegeven. De bewoner van het Witte Huis zei dinsdag dat hij zich de dag daarvoor verkeerd had uitgedrukt.

Het Amerikaanse staatshoofd zegt informatie van de inlichtingendiensten omtrent Russische inmenging in de stembusgang te aanvaarden, aldus de conservatieve nieuwszender Fox en andere Amerikaanse media.

Maandag zei Trump in Helsinki, waar de top heeft plaatsgevonden, dat hij “geen grond” ziet waarom Moskou zich in 2016 zou hebben ingelaten met de verkiezingen. Tegelijk noemde hij de ontkenning van Poetin “extreem sterk en krachtig”.

Daarmee had de bewoner van het Witte Huis zich openlijk gekeerd tegen de inschatting van zijn geheime diensten en onderzoeksautoriteiten dat er wel degelijk een Russische inmenging was geweest.

Trump kreeg bakken kritiek over zich heen, ook van politieke zwaargewichten binnen zijn Republikeinse partij. “Dit was niets minder dan hoogverraad”, schreef voormalig CIA-baas John O. Brennan op Twitter. “Dit is schaamteloos”, aldus Republikeinse senator Jeff Flakeen. “Dat de president de kant van Poetin kiest en niet van zijn eigen inlichtingendiensten, en de Verenigde Staten de schuld geeft van de Russische aanval op onze democratie is een complete schande”, aldus Democratisch gouverneur Mark Warner. Tot slot vond Republikeins zwaargewicht John McCain de vertoning van Trump “één van de meest schandelijke vertoningen van een Amerikaanse president ooit.”

De uitspraken van beide presidenten waren dan ook zacht gesteld ‘bijzonder’. “De koude oorlog is iets van het verleden”, zei Poetin. “Ik zie geen reden waarom Rusland zich gemoeid zou hebben met onze verkiezingen”, stelde Trump.

“Vooral dat Trump de uitspraken deed terwijl hij in het buitenland is en daar voor de hele wereld de eigen Amerikaanse veiligheidsgemeenschap in zijn hemd te zetten, dat is zelfs voor de VS ongezien”, aldus Vos.

Trump krijgt kritiek van beide kampen en zelfs het uiterst Trump-gezinde Fox News keerde zich tegen hun president. De kritiek luidde dat Trump helemaal in de hand van Poetin speelt en “dat doet hier in de VS weer de vraag rijzen of de Russen informatie heeft waardoor ze Trump in de hand hebben”, aldus nog Vos. Het ontkennen van die Russische inmenging is volgens Vos in feite Trump-gedrag pur sang want “Russische inmenging zou immers een smet zijn op zijn briljante overwinning”.

Na de persconferentie herbevestigden de Amerikaanse veiligheidsdiensten dat er wel degelijk sprake is van Russische inmenging in de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Zo hebben Russische hackers ingebroken op de e-mailservers van Hillary Clinton en zijn ze aan de haal gegaan met 33.000 e-mails.
 
Die hele persconferentie grenst aan landverraad!
 
Trump is gewoon slim , beter een winnende lafaard dan een dode held
 
Snap wel dat hij vertrouwen in de intelligence agencies wil uitspreken maar wat raar dat hij van "would" nu "wouldnt" maakt.


Maar ook verre van compleet terugkrabbelen gezien zijn antwoord al erg evenwichtig was.

TRUMP: So let me just say that we have two thoughts. You have groups that are wondering why the FBI never took the server. Why haven't they taken the server? Why was the FBI told to leave the office of the Democratic National Committee?

I've been wondering that. I've been asking that for months and months and I've been tweeting it out and calling it out on social media. Where is the server? I want to know where is the server and what is the server saying?

With that being said, all I can do is ask the question.

My people came to me, Dan Coates, came to me and some others they said they think it's Russia. I have President Putin. He just said it's not Russia.

I will say this: I don't see any reason why it would be. But I really do want to see the server but I have, I have confidence in both parties.

I really believe that this will probably go on for a while but I don't think it can go on without finding out what happened to the server. What happened to the servers of the Pakistani gentleman that worked on the DNC?

Where are those servers? They're missing. Where are they? What happened to Hillary Clinton's emails? 33,000 emails gone, just gone. I think in Russia they wouldn't be gone so easily.

I think it's a disgrace that we can't get Hillary Clinton's thirty three thousand e-mails.

I have great confidence in my intelligence people but I will tell you that President Putin was extremely strong and powerful in his denial today and what he did is an incredible offer.

He offered to have the people working on the case come and work with their investigators, with respect to the 12 people. I think that's an incredible offer. Ok? Thank you.
En Putin ook
PUTIN: I'd like to add something to this. After all, I was an intelligence officer myself and I do know how dossiers are made up. Just a second. That's the first thing. Now the second thing.

I believe that Russia is a democratic state and I hope you're not denying this right to your own country. You're not denying that United States is a democracy. Do you believe the United States is a democracy?

And if so, if it is a democratic state, then the final conclusion and this kind of dispute can only be delivered by a trial, by the court, not by the executive, by the law enforcement.

For instance, the Concord company that was brought up is being accused - it's been accused of interference. But this company does not constitute the Russian state.

It does not represent the Russian state. And I brought several examples before.

Well, you have a lot of individuals in the United States, take George Soros for instance, with multibillion capitals. But it doesn't make him, his position, the posture of the United States. No it does not. Well, it's the same case.

There is the issue of trying a case in the court and the final say is for the court to deliver.

We are now talking about the private individuals and not about the particular states. And as far as the most recent allegations is concerned about the Russian intelligence officers, we do have an intergovernmental treaty.

Please do send us the request. We will analyze it properly and we will send a formal response. And as I said we can extend this cooperation. But we should do it on a reciprocal basis because we would await our Russian counterparts to provide us access to the persons of interest for us, whom we believe can have something to do with intelligence services.

Let's discuss the specific issues and not use the Russia and the U.S. relationship as a loose change, for this internal political struggle.
 
Laatst bewerkt:
Oké, maar staat z'n muur er al?
 
Haha wat een sukkel, ik was een woordje vergeten :roflol: Je kan de mensen toch echt alles wijsmaken denkt ie
 
Het optreden van Trump amuseert mij ook, laat ik eerlijk zijn. Of hij het bewust doet durf ik niet te beweren, maar in veel opzichten gedraagt hij zich als de grote omkeerder. Eigenlijk doet hij in de buitenlandse politiek zo’n beetje alles waar links vroeger enorm vóór was.

Neem de Navo.

Op de top in Brussel sprak Trump zijn bondgenoten aan op hun geringe financiële inspanningen en dreigde hij zelfs even de Navo te verlaten. Als een Amerikaanse president in de jaren zeventig het voornemen had geuit om de Navo te laten ontploffen, dan was links Nederland in gejuich uitgebarsten. Links wilde de atoombommen de wereld uit, te beginnen bij Nederland.

Opland, de toenmalige politieke tekenaar van de Volkskrant, gaf de pro-campagne een gezicht. Maar om dat doel te bereiken moest Nederland eerst de Navo uit.

Heel wat Kamerleden hebben dat streven gesteund. In de eerste plaats natuurlijk Marcus Bakker van de CPN. Hij was tegen Amerika en de Navo en voor Rusland en het Warschaupact, en al helemaal tegen de militarisering van Duitsland. De wil daartoe, die leefde bij de Navo en die later ook inderdaad zou worden uitgevoerd, zag hij als een teken van een herlevend fascisme – spreek uit faksisme.

Maar Marcus Bakker was beslist niet de enige die de Navo eerder zag als een gevaar dan als beschermende paraplu. In 1974 nam het congres van de Politieke Partij Radicalen – de partij die later zou opgaan in GroenLinks – een motie aan waarin het Noord-Atlantische bondgenootschap werd afgezworen. Het was maar goed dat Bas de Gaay Fortman, leidsman van de PPR, met zijn rechterhand het kabinet-Den Uyl wilde blijven steunen, want anders had de politieke geschiedenis van ons land er misschien heel anders uitgezien.

Den Uyl in zijn wijsheid zag weinig in het opzeggen van het Navo-lidmaatschap, een gedachte die ook in eigen gelederen leefde bij de Jong-Turken van Nieuw Links. De jongens en het enkele meisje van Nieuw Links vonden, vastgelegd in het manifest Tien over Rood, dat Nederland uit de Navo moest wanneer Spanje lid zou worden en Portugal er niet zou worden uitgegooid. Door handig manoeuvreren wist Den Uyl ook hier zijn linkervleugel met een kluitje in het riet te sturen. Overigens was Nieuw Links, net als president Trump nu, ook erg voor ontspanning en toenadering tot Rusland – toen nog de Sovjet-Unie. Door Han Lammers, Jan Nagel c.s. werd onvoorwaardelijke erkenning geëist van de DDR (en de Vietcong).

In dat licht bezien is het grappig dat uitgerekend Merkel op de Navo-top opstond tegen Trump. ‘Ik heb zelf’, zei ze, ‘een gedeeld Duitsland meegemaakt onder Sovjetbewind en ik ben erg blij dat we vandaag in vrijheid verenigd zijn in de Bondsrepubliek en dat we ons eigen beleid kunnen bepalen.’ Ik hoop dat Jan Nagel vijftig jaar na dato heeft meegeluisterd, want die kan niet alleen Trump, maar ook hij in zijn zak steken.

Waar ik nog een overeenkomst zie tussen Trump en links uit de vorige eeuw, is het wantrouwen jegens de Amerikaanse veiligheidsdiensten CIA en FBI. In Helsinki desavoueerde Trump in aanwezigheid van Poetin zonder omhaal zijn eigen veiligheidsdiensten. Als het gaat om het onderzoek naar Russische inmenging bij de Amerikaanse verkiezingen, gelooft hij liever het woord van Poetin dan dat van zijn eigen CIA.

Uit mijn studententijd herinner ik mij dat vooral de CIA aan de basis stond van alle kwaad in de wereld, althans volgens Noam Chomsky en verder links. Er kon geen staatsgreep worden gepleegd of de CIA zat erachter. De kolonels in Griekenland,

Pinochet in Chili, Tsjang Kai-shek op Taiwan, het waren allemaal marionetten van de CIA. De moord op Loemoemba – ‘in Leopoldville zwom hij pardoes tegen een krokodil’ – werd door de CIA gepleegd en zonder de CIA had de nazi Kurt Waldheim het nooit tot secretaris-generaal van de Verenigde Naties gebracht. Geen complot was gek genoeg.

Opmerkelijk dat dezer dagen bij publiek en pers de achterdocht van een burgerlijke president jegens zijn eigen diensten in het niet lijkt te vallen vergeleken bij het vertrouwen dat er bestaat jegens de FBI en de CIA als onkreukbare instanties. Kortom, wat zijn buitenlandse politiek betreft – de ondermijning van de Navo, van de veiligheidsdiensten en de wereldhandel – is Trump hartstikke links. Misschien wel de meest linkse president ooit.
 
Trouwens dat zowel democraten als republikeinen en top CIA en weet ik het welke intelligence agencies na die meeting met Putin allemaal hun president aanvallen en (gecoordineerd) treason roepen spreekt luid en duidelijk over het werkelijke probleem.

Swamp, deep state, fake news. Oh wee als Trump iets zou zeggen waarmee zij in twijfel getrokken worden. Elke patriot zal nu twijfelen aan hun betrouwbaarheid als ze zo op hun president reageren.
 
[Link Dood]
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven