AndroidHealthClinic

Blood flow restriction training (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

wimmos

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
3 aug 2005
Berichten
7.329
Waardering
197
Beste DBB'ers,
Iemand hier ervaring mee?
Kwam het eerder toevallig tegen, vond het zeer commercieel getint, maar hoe meer opzoekwerk ik verricht heb (geen nood, echte wetenschappelijke artikels, meer dan 300 zelfs), hoe meer benieuwd ik ben.

Het principe is dat je aan een laag percentage van je 1RM traint (20 a 30% is voldoende) met een manchete die je veneuze doorbloeding tegenhoudt, zodat alle afbraakproducten blijven staan en (oa) op die manier hypertrofie stimuleert. Het zou daarbij niet béter zijn dan normale training, maar volgens een aantal artikels wel evenwaardig.
De voordelen zijn legio: het maakt oefeningen mogelijk die voor sommige atleten door blessures niet meer mogelijk was, met dezelfde voordelen; ook reeds toegepast bij patiënten met hevige pijn of waarbij slechts lichte krachten zijn toegelaten (herstel kruisband, meniscus, breuken), ouderen die nood hebben aan spiermassa,...
Ik heb mijn materiaal intussen besteld (morgen geleverd), indien het bevalt plan ik het ook bij (een geselecteerd aantal) patiënten te starten.
Er zijn ook reeds enkele kinesisten die dit intussen toepassen in de dagelijkse praktijk.

Tot mijn verbazing hier weinig tot geen ervaringen gelezen op DBB.

harpep? 3XL ?
 
Misschien moet ik die voor mijn legpresses gaan gebruiken :D
 
Beste DBB'ers,
Iemand hier ervaring mee?
Kwam het eerder toevallig tegen, vond het zeer commercieel getint, maar hoe meer opzoekwerk ik verricht heb (geen nood, echte wetenschappelijke artikels, meer dan 300 zelfs), hoe meer benieuwd ik ben.

Het principe is dat je aan een laag percentage van je 1RM traint (20 a 30% is voldoende) met een manchete die je veneuze doorbloeding tegenhoudt, zodat alle afbraakproducten blijven staan en (oa) op die manier hypertrofie stimuleert. Het zou daarbij niet béter zijn dan normale training, maar volgens een aantal artikels wel evenwaardig.
De voordelen zijn legio: het maakt oefeningen mogelijk die voor sommige atleten door blessures niet meer mogelijk was, met dezelfde voordelen; ook reeds toegepast bij patiënten met hevige pijn of waarbij slechts lichte krachten zijn toegelaten (herstel kruisband, meniscus, breuken), ouderen die nood hebben aan spiermassa,...
Ik heb mijn materiaal intussen besteld (morgen geleverd), indien het bevalt plan ik het ook bij (een geselecteerd aantal) patiënten te starten.
Er zijn ook reeds enkele kinesisten die dit intussen toepassen in de dagelijkse praktijk.

Tot mijn verbazing hier weinig tot geen ervaringen gelezen op DBB.

harpep? 3XL ?

Vascular occlusion is voor mij altijd een nuttig additief geweest als hypertrofie stimulerende factor tijdens trainingen.
Als maximale hypertrofie het hoofddoel is, dan hoort dit zonder meer in het rijtje thuis.

In de lijn van POF als principe, kun je dit prima toepassen als een reeks afsluitende pomp-oefeningen.

Denk dan vooral aan piek contractie bewegingen zoals concentration curls, shrugs, leg extensions, leg curls, kickbacks, pec-deck, crossovers, lateral raises etc.

Vooral effectief ook met continue tensie, vandaar dat cable varianten de voorkeur hebben.
Rep methode die hierbij uiterst goed werkt is myo reps.
Load is inderdaad een ondergeschikte factor, 25-50% 1RM is meer dan genoeg.

Ik heb dit ook ooit uitgeprobeerd met een manchete, maar merkte eigenlijk geen significant verschil, behalve dan dat ik het onprettig en onpraktisch vond.....
 
harpep: Ik ben nog volop de artikels aan het doornemen, maar de dikte van de manchete zou van belang zijn wat betreft efficiëntie (min 5cm).
Dat cable oefeningen de voorkeur hebben, heb ik nog nergens 'officieel' gelezen. Weet je toevallig waar je dat gelezen hebt?
 
harpep: Dat cable oefeningen de voorkeur hebben, heb ik nog nergens 'officieel' gelezen. Weet je toevallig waar je dat gelezen hebt?

Nee, het is in ieder geval mijn persoonlijke ervaring voor wat dat waard is natuurlijk.
 
Riskeer je met deze methode niet dat je je bloed te lang afsnijdt met bloedklonters tot gevolg? 't Is maar een simpele vraag.
 
Overigens is dit al een vrij oud principe, ook wel bekend onder 'kaatsu'. Altijd leuk dat iemand het veel later commercieel gaat vermarkten :p
Riskeer je met deze methode niet dat je je bloed te lang afsnijdt met bloedklonters tot gevolg? 't Is maar een simpele vraag.
Precies mijn bedenking :)
 
was wat zo snel te vinden was , mij lijkt dit ver van optimaal vanwege bovengenoemde risico's
 
Overigens is dit al een vrij oud principe, ook wel bekend onder 'kaatsu'. Altijd leuk dat iemand het veel later commercieel gaat vermarkten :p

Precies mijn bedenking :)
Achteraf wat over opgezocht en is een risico. De uitvinder van Kaatsu training zou ook al opgenomen zijn in een ziekenhuis wegens een embolie en hij zou niet de enigste zijn van diegenen die hun ledematen afknellen tijdens een training. Te lang of te hard afknellen kan dus serieuze gevolgen hebben.
 
Achteraf wat over opgezocht en is een risico. De uitvinder van Kaatsu training zou ook al opgenomen zijn in een ziekenhuis wegens een embolie en hij zou niet de enigste zijn van diegenen die hun ledematen afknellen tijdens een training. Te lang of te hard afknellen kan dus serieuze gevolgen hebben.
OK, dat zou je wel te denken moeten geven. Overigens werd ook al het beschadigen van zenuwen als risiko benoemd, door te strak insnoeren.....
 

Goed evidence-based artikel wel; eerst wat skeptisch maar best onderbouwd.
Achteraf wat over opgezocht en is een risico. De uitvinder van Kaatsu training zou ook al opgenomen zijn in een ziekenhuis wegens een embolie en hij zou niet de enigste zijn van diegenen die hun ledematen afknellen tijdens een training. Te lang of te hard afknellen kan dus serieuze gevolgen hebben.

Ik heb nog maar één complicatie teruggevonden, zijnde het toepassen van deze methode bij een man die koorts had, in een warme omgeving; hij hield er een rhabdomyolyse aan over. De gelezen studies gaan er prat op dat er geen belangrijke complicaties zijn.
Kan je terugvinden waar je deze complicaties gevonden hebt, of waren deze niet uit een onderbouwde studie maar individuën?

Overigens mag je pas afspannen tot 7 op schaal van 10 wat betreft afspanningsgevoel... (OK niet zo duidelijk), maar als je uitstralingsklachten hebt dien je hem meteen te verwijderen.
 
Goed evidence-based artikel wel; eerst wat skeptisch maar best onderbouwd.


Ik heb nog maar één complicatie teruggevonden, zijnde het toepassen van deze methode bij een man die koorts had, in een warme omgeving; hij hield er een rhabdomyolyse aan over. De gelezen studies gaan er prat op dat er geen belangrijke complicaties zijn.
Kan je terugvinden waar je deze complicaties gevonden hebt, of waren deze niet uit een onderbouwde studie maar individuën?

Overigens mag je pas afspannen tot 7 op schaal van 10 wat betreft afspanningsgevoel... (OK niet zo duidelijk), maar als je uitstralingsklachten hebt dien je hem meteen te verwijderen.
En de Japanner die Kaatsu gepromoot heeft ook. Ik breek deze methode niet af maar wil maar aantonen dat je er voorzichtig mee moet zijn.
 
Back
Naar boven